Επέστρεφες κι εσύ από το σχολείο κι έβλεπες μαζί με τη γιαγιά σου “Μαριμάρ” ή “Μαρία της γειτονιάς”; Τότε συγχαρητήρια έχεις περάσει από μία οικονομική και μία υγειονομική (και ξανά οικονομική) κρίση σχεδόν αλώβητο! Είσαι millennial! Κι αυτό σημαίνει ότι τα σχολικά σου χρόνια, παρέα με τις τάπες Pokemon, έχουν σημαδέψει οι μεξικάνικες τηλενουβέλες. Ροζαλίντα, Εσμεράλδα, Η Σφετερίστρια, Ρούμπι, Μαρία της Γειτονιάς είναι μονάχα μερικοί τίτλοι από δημοφιλείς μεξικάνικες σειρές που είχαν τη δύναμη να κολλήσουν μπροστά από την τηλεόραση μικρούς και μεγάλους χρησιμοποιώντας μια αθάνατη, αλάνθαστη, διαχρονική συνταγή αυτή του “παραμυθιού”.
Φτωχή, αλλά πανέμορφη και γεμάτη καλοσύνη κορασίδα, ερωτεύεται πάμπλουτο, πανέμορφο πρώην αλλαζόνα / κακομαθημένο αγόρι που ο έρωτας τον σμίλεψε κι από το ακατέργαστο διαμάντι που ήταν, τώρα λάμπει από καλοσύνη, λογαριάζουν να παντρευτούν χωρίς τον ξενοδόχο ο οποίος είναι συνήθως μία άλλη γυναίκα, διαβολική, ύπουλη, ραδιούργα, ψυχικά διαταραγμένη και φυσικά η πρώην / ή εκείνη που υπήρξε επίσης ερωτευμένη με το π(ε)λούσιο αγόρι / ή κάποια κακιά μητριά. Πικραμένη από την απόρριψη βάζει σκοπό της ζωής της να τους καταστρέψει και τους δυο.
Αν μέχρι εδώ από τα τόσα μαζεμένα κλισέ θέλετε να βγάλετε τα μάτια σας και να τους βάλετε φωτιά, το κατανοούμε. Έχουμε άλλωστε θείξει ξανά στο παρελθόν το μοτίβο της “κακιάς” που συνήθως είναι γυναίκα, ένα αφήγημα που διατρέχει σχεδόν όλα τα παραμύθια που μας μεγάλωσαν. Απλώς στις τηλενουβέλες υπάρχει μια σημαντική διαφορά: Η κακιά του παραμυθιού σχεδόν πάντα εμφανίζεται χειρότερη από την πρωταγωνίστρια, με αρνητικά χαρακτηριστικά να θεωρούνται είτε η ηλικία είτε η κακή εμφάνισή. Στις τηλενουβέλες οι “κακές” είναι απαράμιλλες θεότητες. Α και είναι βουτηγμένες στην υποκριτική υπερβολή και με βάση αυτή, που κάνει τους χαρακτήρες τους οριακά κωμικούς, θα επιχειρήσουμε να βάλουμε σε σειρά κατάταξης τις πιο εμβληματικές κακές της μεξικάνικης τηλεόρασης.
#6. Φατίμα – Εσμεράλντα
Σαρδόνια κακιά η Φατίμα, αλλά ήθελε ένα τσικ παραπάνω παράνοια, όπως φυσικά και το να μην κάνει φλιπ, αλλά να παραμείνει πιστή στο μίσος της για αυτό και την βρίσκουμε στην τελευταία θέση της λίστας. Στην λατρεμένη τυφλή “Εσμεράλδα” την οποία υποδύεται η πανέμορφη Leticia Calderón, η Φατίμα έχει είναι η * περίπου κακιά πεθερά.
Η κόρη της, Γκρασιελίτα, έχει ένα φλερτάκε με τον πλούσιο γιατρό Χοσέ Αρμάντο (είναι παράλληλα και ξαδέρφη του, αλλά αυτό δεν φαίνεται να πειράζει τον Χοσέ Αρμάντο ιδιαίτερα). Η πρώτη, έχοντας βάλει στο μάτι τη βίλα και τα υπόλοιπα πλούτη του μελαμψού πρίγκιπα, προορίζει την κόρη της για γυναίκα του. Όταν σκάει η Εσμεράλδα και ο Χοσέ Αρμάντο μαγεύεται από το κενό, αλλά γεμάτο καλοσύνη βλέμμα της, τα σχέδια της Φατίμα ανατρέπονται, σκυλιάζει και εφευρίσκει διαρκώς τρόπους για να ξεκάνει την κακόμοιρη τυφλή Εσμεράλδα, όπως για παράδειγμα να τη ρίξει στην πισίνα. Αργότερα βέβαια “γίνεται καλή” και τη θέση της “κακιάς” παίρνει η Τζωρτζίνα, η νέα γυναίκα στη ζωή του Χοσέ Αρμάντο που προσπαθεί να τον απομακρύνει από τον έρωτα της ζωής του.
#5. Βαλέρια – Ροζαλίντα
Μια άκαρδη μητριά είναι η Βαλέρια που δεν ανέχεται πλεμπαίες στο σπίτι της και για αυτό βάζει σκοπό της ζωής της να καταστρέψει τη ζωή του θετού της γιού, Φερνάντο Χοσέ, ο οποίος δεν φτάνει που, ενώ είναι πλούσιος κάνει τα βράδια τον ερασιτέχνη πιανίστα, αλλά πάει και ερωτεύεται την ταπεινή καλίφωνη λουλουδού Ροζαλίντα. Η ζωή του ζευγαριού μοιάζει να κυλά ήρεμα, παντρεύονται και σύντομα ετοιμάζονται να υποδεχτούν το πρώτο τους παιδί, μία κόρη. Όμως η Βαλέρια με αυτό το καρέ που μένει ακλόνητο ακόμα κι όταν εκσφενδονίζει αντικείμενα στους οικείους της, κάθεται στο πολυτελές γραφείο της και καταστρώνει την επόμενη ραδιουργία της.
Το magnum opus της; Η Βαλέρια αποκαλύπτει στον Φερνάντο Χοσέ ένα μυστικό της ζωής της Ροζαλίντα που ακόμα και η ίδια αγνοεί. Ο πάμπλουτος πιανίστας τότε εγκαταλείπει την έγκυο Ροζαλίντα η οποία παθαίνει κλακάζ και οδηγείται σε πρόωρο τοκετό, ενώ η Βαλέρια απαγάγει το βρέφος. Καθότι απανωτά τα χτυπήματα, η Ροζαλίντα χάνει τη μνήμη της. Ακόμα και μέσα από “flashbacks” που σκάνε στη Ροζαλίντα όταν η μνήμη της σταδιακά επανέρχεται, η Βαλέρια “καταφέρνει”, μόνο και μόνο με την ανάμνησή της να την ρίξει στις ρόδες ενός αυτοκινήτου και να της χαλάσει προσωρινά τη μόστρα. Τίμια κακιά η Βαλέρια, με αντίκτυπο διαρκείας.
#4. Αντζέλικα – Μαριμάρ
Αν δεν έχετε αναφωνήσει έστω μία στιγμή στη ζωή σας “Με τα δόντια Αντζέλικα, με τα δόντια”, τότε σας συστήνουμε πάραυτα ταχύρυθμα μεξικάνικων σειρών. Η πανευτυχής, ολιγαρκής Μαριμάρ ζει σε μια καλύβα κοντά στην θάλασσα στο Σαν Μαρτίν ντε λα Κόστα μαζί με τους παππούδες της, μια ζωή ανάμεσα στη “Γαλάζια Λίμνη” και το Survivor, αφού κάθεται και φτιάχνει μπλιμπλίκια με κοχύλια και κοπανάει καρύδες όλη μέρα.
Γνωρίζει τον Σέρτζιο, το γιό του πλούσιου γαιοκτήμονα Ρενάτο Σαντιμπάνιες που ‘ρχεται στην παραλία καβάλα στ’ άλογο και τον ερωτεύεται, ενώ εκείνος αποφασίζει να την παντρευτεί, παρά τις αντιρρήσεις του πατέρα του και της γυναίκας της Αντζέλικα. Φυσικά, η Αντζέλικα που δεν μπορεί να δεχτεί ότι μία “αμόρφωτη” θα γίνει μέλος της πλούσιας οικογένειάς της παγιδεύει τη Μαριμάρ και τη βάζει να βγάλει ΜΕ ΤΑ ΔΟΝΤΙΑ από τις λάσπες ένα βραχιόλι που τάχα μου ανήκει στη μητέρα του Σέρτζιο, για να την κατηγορήσει έπειτα ότι το έκλεψε.
Και μπορεί η Μαριμάρ να ήταν πια στη φυλακή, αλλά γιατί να σταματήσει κανείς εκεί; Σαν αυθεντική villain η Αντζέλικα βάζει φωτιά στην καλύβα των παππούδων της Μαριμάρ και τους καίει ζωντανούς, ενώ γράφει κι ένα ψεύτικο γράμμα που υποτίθεται ότι έχει γράψει ο Σέρτζιο στη Μαριμάρ, στο οποίο αναφέρει ότι δεν τη θέλει και ότι δεν την αγάπησε ποτέ.
Αυτό που δεν ήξερε η Αντζέλικα είναι ότι δημιούργησε την απόλυτη μηχανή εκδίκησης, καθώς η Μαριμάρ επιστρέφει σε βελτιωμένη εκδοχή και μεταξύ άλλων βάζει την Αντζέλικα να βγάλει – πάμε όλοι μαζί: – ΜΕ ΤΑ ΔΟΝΤΙΑ κάτι φωτοτυπίες από τις λάσπες. Όσο η Μαριμάρ πολεμάει άλλες μικρότερου βεληνεκούς κακές, η Αντζέλικα καίγεται ζωντανή σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα, cause, well, karma is a bitch.
#3. Πάολα Μπράτσο – Η Σφετερίστρια
Ποιος δεν ήθελε αυτό το αμίμητο καρέ της Πάολα Μπράτσο στα 90s’; Ποιος δεν ξέρει απ’ έξω (σε σπαστά μεξικάνικα) το τραγούδι των τίτλων αρχής; Η απίστευτα όμορφη Gabriela Spanic είναι ταυτόχρονα η Πάολα κι η Παολίνα, ωστόσο ποιος ασχολείται με την φτωχιά πλην τίμια καθαρίστρια που της μοιάζει τρομακτικά πολύ και εν τέλει θα καταλήξει να πάρει τη θέση της (πάλι με πρόσχημα ένα κλεμμένο βραχιόλι, φαίνεται θα ήταν το σεναριακό εύρημα της εποχής);
Η Πάολα Μπράτσο που σιχαίνεται τα παιδάκια, δεν αντέχει να εκτελεί χρέη μητριάς και έχει βαρεθεί και λίγο τον πάμπλουτο επιχειρηματία / χλεχλέ Κάρλος Ντανιέλ Μπράτσο, ο οποίος έχει δύο παιδιά από τον πρώτο του γάμο, ξεσκάει με τους εραστές της σε εξωτικά θέρετρα όπως το Κανκούν. Σαν άλλη Σωσώ Παπαδήμα είπε κι αυτή “Πλήτω” κι αποφάσισε να ξεσκάσει λίγο πιο μόνιμα βάζοντας κάποιαν άλλη στη θέση της.
Έχοντας μείνει στην ιστορία για τις φαρμακερές της ατάκες, τις οποίες και ξεστόμιζε χωρίς καμία αιδώ ακόμα κι όταν προσποιούνταν ότι είχε καθηλωθεί σε αμαξίδιο, η Πάολα Μπράτσο ζούσε για να βρίζει με τα χειρότερα λόγια τις υπηρέτριές της, να ξεμαλλιάζεται όσο της επέτρεπε το επίπεδό της με την Τζέμα (μακρινή ξαδέρφη του Κάρλος Ντανιέλ η οποία επίσης αδιαφορεί για τους δεσμούς αίματος και τον γυροφέρνει), να απειλεί να δηλητηριάσει γριούλες και να γελάει σατανικά. Το τέλος της σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα δεν ήταν αντάξιο του μεγαλείου της, ήθελε κάτι πιο θεαματικό.
#2. Ρουμπί – Ρουμπί
“Τόσο όμορφη και τόσο εκδικητική”, ήταν το motto που συνόδευε το όνομα της πρωταγωνίστριας της ομώνυμης σειράς. Η πρωτοπορία του η κακιά να είναι και η πρωταγωνίστρια είναι αυτή που φέρνει τη Ρουμπί τόσο ψηλά στην κατάταξη. Η Ρουμπί είναι πανέμορφη αλλά φτωχή και έχει στόχο (διαιωνίζοντας υπέροχα στερεότυπα αιώνων για το γυναικείο φύλο) να παντρευτεί έναν π(ε)λούσιο για να ξεφύγει από τη μιζέρια και την ανέχεια. Μέχρι στιγμής όμως καταφέρνει μόνο χάρη σε μία υποτροφία και την αδερφή της Κριστίνα που ξεπατώνεται στη δουλειά να σπουδάζει σε ένα ιδιωτικό πανεπιστήμιο.
Εκεί βοηθά τη συμφοιτήτριά της Μαριμπέλ, ένα γλυκό και πλούσιο κορίτσι με ένα πόδι που τσατάρει πολύ πιθανότατα στο chat roulette με έναν άγνωστο, οποίος τελικά από κοντά είναι κούκλος, γιατρός και ευκατάστατος. Η Ρουμπί καθόλου ψυχοπονιάρα δεν είναι και κάνει στ’ αλήθεια παρέα με τη Μαριμπέλ για να αράζει στη βίλα της, όσο η τελευταία κάνει πίκι πίκι συνέχεια στο τσατ. Όταν ο μυστικός εραστής της Μαριμπέλ, ο Έκτορ (Sebastián Rulli – με ευχαριστείτε αργότερα) εμφανίζεται είναι προετοιμασμένος για double date και φέρνει μαζί και φίλο ορθοπεδικό κι εξίσου ολόκαυτο μωρό, τον Αλεχάντρο. Η Ρουμπί σου λέει, εδώ είμαστε, τον βρήκαμε τον γαμπρό, όταν όμως ανακαλύπτει ότι είναι φτωχός, της πέφτει στο πάτωμα, αγανακτεί κι αποφασίζει να κλέψει τον Έκτορ και τα πλούτη από τη Μαριμπέλ.
Όπως είναι αναμενόμενο μετά από πολλά επεισόδια η δικαιοσύνη αποδίδεται (;) και η Ρουμπί χάνει την ομορφιά της σε ένα φρικτό ατύχημα, αλλά και (γιατί όχι;) ένα πόδι. Ακόμα κι έτσι όμως η Ρουμπί δεν τα παρατάει και βρίσκει τρόπο να επιστρέψει και να πάρει όσα θεωρεί ότι της ανήκουν μέσω της ανιψιάς της που της μοιάζει τρομερά, αλλά δεν μπορεί να κάνει pull off τις συγκλονιστικές καστανές μπούκλες της αληθινής Ρουμπί με αυτή την ξανθιά καούκα, με τίποτα.
#1. Σοράγια Μοντενέγκρο – Η Μαρία της Γειτονιάς
Θα είναι για πάντα νούμερο ένα στις καρδιές μας και σε όλες τις λίστες. Η Σοράγια Μοντενέγκρο είναι η μαμά όλων και όσο κι αν έχουν προσπαθήσει τα κορίτσια που προηγούνται στη λίστα, η σατανική και ταυτόχρονα σέξι Σοράγια έχει διδάξει στο κομμάτι “κακιά τηλενουβέλας”.
Η Σοράγια που γούσταρε τον ξάδερφό της πριν να είναι κουλ, είναι η ανιψιά των ντε λα Βέγκα που παίρνουν τη Μαρία, μια φτωχή scrapper στο σπίτι τους ως ψυχοκόρη μετά το θάνατο της νονάς της. Η Μαρία τότε είναι μόλις 15 χρονών, αλλά αυτό δεν εμποδίζει τον κονιόρδο μικρό γιο της οικογένειας Λουίς Φερνάντο να επιδιώκει να… “διασκεδάσει” με την ανήλικη (ξαναλέμε) φτωχή μα καλόκαρδη κοπέλα την οποία όμως σταδιακά ερωτεύεται. Η Σοράγια εξαγριώνεται και με συνοπτικές διαδικασίες αποφασίζει ότι πρέπει να βγάλει τη Μαρία από τη μέση, ούτε πεσίματα σε πισίνες, ούτε καψόνια, ούτε τίποτα, η Σοράγια θέλει άμεσες λύσεις, για αυτό και της δίνει ματζούνια που της προκαλούν στην χειρότερη περίπτωση δυσεντερία.
Μέχρι να τα καταφέρει να την σκοτώσει βέβαια την ξεμαλλιάζει σε κάθε ευκαιρία και μας μαθαίνει – ως 8χρονα που ήμαστε τότε – τις λέξεις “παρακατιανή” και “ρακοσυλλέκτρια”, “βρωμιάρα” καθώς και την επική φράση “σκουπιδιάρα του διαβόλου”.
Παράλληλα μετά από κάθε ξεκατίνιασμα με την Μαρία την λα ντελ μπάριο μας χαρίζει μερικά από τα επικότερα κλάματα της τηλεόρασης * cries in Spanish *. Πέφτει από παράθυρα κι ενώ όταν περνάει μέσα από το τζάμι είναι νύχτα προσγειώνεται στο κράσπεδο μέρα, ενώ πέφτει είναι ξανθός άντρας κασκαντέρ, όταν κείτεται αιμόφυρτη είναι και πάλι η Σοράγια.
Επιστρέφει από το θάνατο καλύτερη και βελτιωμένη κι ακόμα κι αν είναι για λίγο καταφέρνει και βουτάει από τη Μαρία της Γειτονιάς και το γκομενάκι, αλλά και τον γιο της, ενώ στέλνει στα θυμαράκια την ίδια της τη μάνα κι ένα π(ε)λούσιο σύζυγο. Μένει στην ιστορία για τη λάθος σε ένα δισεκατομμύριο επίπεδα μεν, θρυλική δε, ατάκα “Τι κάνεις εκεί; Φιλάς την ανάπηρη;” και ρε γαμώτο, δεν μπορούμε να της κακιώσουμε στιγμή.
Η Σοράγια σαν μία σωστή villain που σέβεται τον εαυτό της βρίσκει το θάνατο μέσα στις φλόγες όπου και καίγεται ζωντανή, αν επιστρέψει όμως να πάρει εκδίκηση φτιάχνοντάς τα με τον τρισέγγονο της Μαρίας, δεν θα μας κάνει εντύπωση.
