Στις 23 του περασμένου Απρίλη, ο οίκος Dior ανακοίνωσε επίσημα ότι θα πραγματοποιήσει το Cruise Show 2022 στις 17 Ιουνίου στην Αθήνα. Μολονότι δεν το περιμέναμε, αυτή η ανακοίνωση δεν ήρθε ακριβώς και σαν έκπληξη. Δεδομένης της στροφής που έχει κάνει η καλλιτεχνική διευθύντρια Maria Grazia Chiuri τα τελευταία χρόνια προς την προβολή της μεσογειακής παράδοσης και την ανάδειξη των ντόπιων τεχνιτών των αναλόγων περιοχών, η Ελλάδα ήταν τελικά για τον εν λόγω οίκο μια λογική επιλογή. Σε ανάλογο πλαίσιο τον Απρίλη του 2019 και τον Ιούλη του 2020 ο οίκος Dior πραγματοποίησε τις croisiere επιδείξεις του στο Μαρόκο και στο Lecce της Ιταλίας αντιστοίχως. Έτσι η MGC συνεργαζόμενη με τους ντόπιους τεχνίτες των περιοχών κυρίως για την παραγωγή των αξεσουάρ και των κεντημάτων των συλλογών, έριξε φως στις συναρπαστικές “κρυφές” τεχνοτροπίες που περνούν από γενιά σε γενιά εδώ και αιώνες στις διάφορες πόλεις και χωριά γύρω από την Μεσόγειο, κάτι το οποίο σκοπεύει να κάνει και με την παρούσα συλλογή.

Dior Cruise 2021/ Courtesy of Dior

Παρ’ όλα αυτά, υπάρχει ένα ακόμα στοιχείο που δένει φέτος την Ελλάδα με τον θρυλικό οίκο. Πριν από ακριβώς 70 χρόνια ο Jean-Pierre Pedrazzini φωτογράφησε την συλλογή του Dior Fall/Winter 1951 για το περιοδικό Paris Match, με τα μοντέλα να ποζάρουν μπροστά στην Ακρόπολη. Συνεπώς, πέρα από την επίδειξη, ο οίκος πρόκειται επίσης να αναβιώσει σε μια επετειακή φωτογράφιση εκείνη την σημαντική στιγμή για την ιστορία του.

 

“Η Ελλάδα ήταν πάντα μέσα στην καρδιά μου” σχολιάζει η MGC στο WWD σχετικά με την πρόσφατη ανακοίνωση, “καθώς έχω γεννηθεί και μεγαλώσει στην Ρώμη, για μένα (η Ελλάδα) είναι ένα λίκνο πολιτισμού, λογοτεχνίας και δημιουργίας με μεγάλη σημασία. Από την μυθολογία της Οδύσσειας και την αρχιτεκτονική, από την φιλοσοφία μέχρι τις ανεκτίμητες τεχνοτροπίες, η Αθήνα αντιπροσωπεύει για μένα τον απόλυτο προορισμό για την πραγματοποίηση ενός show, και γιορτάζει πιότερο από ποτέ το αμάλγαμα των πολιτισμών και τη μαγεία τους”.

Dior Cruise 2020/ Courtesy of Dior

 

Και η αλήθεια είναι πως παρότι όσον αφορά την μόδα, δεν βρισκόμαστε σαν χώρα στο παγκόσμιο προσκήνιο, η πολιτισμική μας κληρονομιά αν μη τι άλλο προσφέρεται για την προβολή του δημιουργικού οράματος ορισμένων οίκων. Συνεπώς έχουν υπάρξει κάποιες περιπτώσεις που η Ελλάδα και τα μνημεία της έχουν πέσει στο ραντάρ μεγάλων σχεδιαστών. Συγκεκριμένα τον Φλεβάρη του 2017 ο οίκος Gucci πρότεινε στο τότε Υπουργείο Πολιτισμού να πραγματοποιήσει την Cruise 2018  επίδειξή του στον Παρθενώνα, πρόταση η οποία απορρίφθηκε κατηγορηματικά από την τότε διοίκηση. Άλλη μια σχεδιάστρια που επιχείρησε να παρουσιάσει την συλλογή της σε μνημείο της Ελλάδας ήταν η Mary Katrantzou, και η οποία τελικά τον Οκτώβρη του 2019 έδειξε την συλλογή Spring/Summer 2020 στο Ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο.

Mary Katrantzou SS 2020/ Courtesy of Mary Katrantzou

 

Πίσω στο θέμα των ημερών, σε απάντηση του αρχικού αιτήματος του οίκου Dior, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) έχει δώσει άδεια για την διεξαγωγή φωτογραφίσεων και κινηματογραφήσεων της συλλογής του show Cruise 2022 σε αρχαιολογικούς χώρους -και συγκεκριμένα σε Ακρόπολη, Ηρώδειο, Αρχαία Αγορά, Ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο και αρχαία Νεμέα. Δεν έχει επιτρέψει ωστόσο την πραγματοποίηση της επίδειξης σε κανέναν από τους παραπάνω χώρους, ανταυτού πριν μια βδομάδα κατέληξε στην παραχώρηση του Καλλιμάρμαρου για τις ανάγκες του show. Από τις τελευταίες ανακοινώσεις γνωρίζουμε ότι οι φωτογραφίσεις και οι κινηματογραφίσεις στα παραπάνω μνημεία θα γίνουν από τις 14 ως και τις 22 του Ιούνη.

Έχοντας λοιπόν κατά νου όλα αυτά, αλλά και την προσέγγιση του Υπουργείου Πολιτισμού και του ΚΑΣ σε προηγούμενες περιπτώσεις, όπως αυτές που αναφέραμε παραπάνω, ίσως είναι σκόπιμο να μιλήσουμε για το “ζουμί” της υπόθεσης. Η διαχείριση της τωρινής κατάστασης από την πλευρά του ΚΑΣ και οι αποφάσεις τους, σίγουρα σε ένα βαθμό χαρακτηρίζονται με θετικό πρόσημο, καθώς έχουν κάνει ένα σημαντικό βήμα μπροστά σε σχέση με παλαιότερες περιπτώσεις. Ωστόσο, χωρίς να χωρίς να έχουμε εριστική διάθεση, δεν είναι κατανοητός ο λόγος για τον οποίο δεν έδωσαν την άδεια να διεξαχθεί και η επίδειξη μόδας του οίκου στον Παρθενώνα.

Στην περίπτωση του αιτήματος του  Gucci το 2017, στου οποίου τα πλαίσια ο οίκος είχε επίσης προσφερθεί να δωρίσει το διόλου αμελητέο ποσό των 2 εκατ. ευρώ προκειμένου να συμβάλει στα έργα αναστήλωσης του Παρθενώνα, η απάντηση του ΚΑΣ ήταν η εξής: «Ο ιδιαίτερος πολιτιστικός χαρακτήρας των μνημείων της Ακρόπολης δεν συνάδει με τη συγκεκριμένη εκδήλωση, καθώς πρόκειται για μοναδικά μνημεία και σύμβολα παγκόσμιας κληρονομιάς, μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς της Unesco». Εικάζουμε λοιπόν πως και στην προκειμένη περίπτωση η “συγκεκριμένη εκδήλωση” κοινώς η πασαρέλα, αποτελεί δραστηριότητα επιφανειακή και υποδυέστερη για το Συμβούλιο, και σίγουρα όχι αναλόγου κύρους με τα μνημεία μας. Προς αποφυγή παρεξηγήσεων, δεν αμφισβητούμε σε καμία περίπτωση το μέγεθος της πολιτισμικής μας κληρονομιάς και της τεράστιας σημασίας που έχει για τον παγκόσμιο πολιτισμό. Όμως, αφού έχουμε ευλογηθεί με αυτό το υπέροχο πολιτισμικό περιβάλλον, γιατί να μην το γιορτάσουμε μαζί την διεθνή κοινότητα, εφόσον όπως λέει και το Συμβούλιο “πρόκειται για μοναδικά μνημεία και σύμβολα παγκόσμιας κληρονομιάς”;

Γιατί η διεξαγωγή μιας επίδειξης μόδας στον Ιερό Βράχο να θεωρείται ιεροσυλία, και γιατί να περιορίζουμε τους πολιτισμικούς και κοινωνικούς μας ορίζοντες με στενές παρωχημένες αντιλήψεις; Η μόδα άλλωστε στην ύψιστη μορφή της είναι η γιορτή της ομορφιάς, η αποθέωση του διαχρονικού κάλλους, η σύζευξη όλων των τεχνών, ιδανικά που δεν απέχουν πολύ από την ουσία των μνημείων μας. Και στο κάτω κάτω, αν αφήσουμε απ’ έξω τους ρομαντισμούς και κοιτάξουμε το θέμα ρεαλιστικά και μόνο, εφόσον τα μνημεία μας χαίρουν διεθνούς ενδιαφέροντος και μπορούμε να τα προσφέρουμε (σε λογικά πλαίσια και με παράλληλο στόχο την αναστήλωση και διατήρησή τους) και συνεπώς να προσελκύσουμε περεταίρω τον διεθνή χώρο των τεχνών, πάντα με σεβασμό και με λογικά όρια, γιατί να μην το κάνουμε; Εν έτει 2021, ο πολιτισμός και η εξωστρέφεια είναι πλέον δυο έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, ας γίνουμε λοιπόν συλλογικά κι εμείς άνθρωποι των καιρών μας, μόνο σε καλό μπορεί να μας βγει.