Πόσες φορές έχουμε πει σε φίλους μας “έπαθα ένα mental breakdown τις προάλλες…” ή μας έχουν πει εκείνοι “είμαι στα πρόθυρα ενός ωραιότατου πλαγιομετωπικού mental breakdown“; Αρκετές υποθέτουμε και ειδικά τον τελευταίο καιρό, γιατί δεν είναι κι ό,τι πιο ευχάριστο η κατάσταση στην οποία ζούμε. Αρρώστιες, κρούσματα, πίεση, αβεβαιότητα, τα πρώτα κρύα, όλα μπορούν να αποτελέσουν παράγοντες για να αισθανθείς πως δεν αντέχεις άλλο και η πνευματική σου υγεία είναι στα πρόθυρα κατάρρευσης. Υπάρχει τρόπος αντιμετώπισης όλου αυτού; Πριν απαντήσουμε, χρειάζεται να αναλύσουμε τα θεμέλια. Τι ακριβώς είναι το mental breakdown που αναφέρουμε; Ποιος είναι ο ορισμός του και τα συμπτώματά του;

Ο ορισμός

Παίδες, “mental breakdown” σαν όρος δεν υπάρχει. Πρώτο σοκ.
Κανονικά οι επιστήμονες αναφέρονται σε αυτό ως “nervous breakdown” ή σε απλά ελληνικά “νευρικό κλονισμό” και “ψυχική κατάρρευση”. Μάλιστα, σύμφωνα με το psychologynow, το “mental breakdown” αποτελεί παρωχημένο όρο, δηλαδή δεν χρησιμοποιείται πλέον στην ψυχολογία αν και κάποτε τον αντιμετώπιζαν σαν χαρακτηρισμό-“ομπρέλα” στον οποίο συμπεριελάμβαναν παθήσεις όπως την κατάθλιψη, την αγχώδη διαταραχή και το μετατραυματικό στρες (PTSD). Όταν λοιπόν περιγράφουμε την δύσκολη ψυχική κατάσταση που διανύουμε ως “mental breakdown” ουσιαστικά μιλάμε για έναν νευρικό κλονισμό. Και αυτό είναι που θα αναλύσουμε.

Τα συμπτώματα

Θυμάσαι εκείνη την ημέρα που προσπάθησες να σηκωθείς από το κρεβάτι αλλά ένιωσες σαν πατάτα και κοιμήθηκες άλλες 2 ώρες, παρόλο που είχες κλείσει ήδη ένα 9ωρο αναίσθητος; Ή τότε που δε μπορούσες να κοιμηθείς καθόλου το βράδυ και, όταν τελικά τα κατάφερες, ξύπνησες μετά από έναν εφιάλτη; Σε άλλες περιπτώσεις αποξενώθηκες από όλον τον κόσμο για τουλάχιστον 3 μέρες ή  ξαφνικά άρχισε να σε πονάει  το στομάχι σου δίχως αύριο. Όλα αυτά είναι τρανταχτά παραδείγματα νευρικού κλονισμού. Αν βάλεις και την δυσκολία εστίασης σε γεγονότα που συνέβησαν μέσα στην μέρα σε συνδυασμό – ή και μη – με έλλειψη σεξουαλικού ενδιαφέροντος, πέρνα να σου δώσουμε και το πιστοποιητικό. Βέβαια υπάρχουν και οι πιο έντονες και δύσκολες περιπτώσεις στις οποίες οι άνθρωποι αρχίζουν να έχουν και παραισθήσεις (και φαντάσου πόσο μπερδεμένοι και φοβισμένοι είναι).

Η αντιμετώπιση

Αν δεις ότι τα συμπτώματα δεν υποχωρούν ή ότι σου προκύπτουν σε τακτά χρονικά διαστήματα, καλό θα ήταν να αναζητήσεις έναν καλό ψυχολόγο που να σου ταιριάζει και να ξεκινήσεις συνεδρίες. Τι εννοούμε “σου ταιριάζει”; Όπως δε μπορείς να ανοιχτείς σε άτομα που δεν εμπιστεύεσαι 100%, έτσι ακριβώς είναι και ο ειδικός που θα επιλέξεις για να σε βοηθήσει με τέτοια θέματα. Μπορεί, εν ολίγοις να μη νιώθεις ασφαλής στο να μιλήσεις για λεπτά ζητήματα με αυτόν και να χρειαστεί να ψάξεις περαιτέρω μέχρι να βρεις τον κατάλληλο. Όταν όμως τον βρεις , θα έχεις μία πολύτιμη βοήθεια.

Τι κάνεις όμως όταν δε μπορείς να πας σε ψυχολόγο;

Υπάρχουν και ψυχολόγοι οι οποίοι χρεώνουν ένα πολύ μικρό ποσό και μπορεί να πάει ο καθένας. Αλλά τι γίνεται όταν είσαι πραγματικά ταπί και ψύχραιμ@; Ή ακόμα όταν φοβάσαι πως θα σε πουν “τρελό” γιατί ίσως είσαι και εσύ κολλημένος σε κάποια στερεότυπα και προκαταλήψεις; Μέχρι λοιπόν να βρεις τα χρήματα ή/και να πάρεις την απόφαση, σου έχουμε κάποιες λύσεις εξομάλυνσης του προβλήματος (διότι να το λύσεις χωρίς την βοήθεια ειδικού είναι υπερβολικά δύσκολο έως κι ακατόρθωτο):

  • Αρχικά, κάνε ό,τι σε κάνει συνήθως να χαίρεσαι, από το να ακούσεις μουσική μέχρι να πας για έναν καφέ με πολύ καλούς σου φίλους. Ξέρεις, εκείνους που μπορείς να πεις τα προβλήματά σου αβίαστα και ξέρεις πως μαζί τους θα ακούσεις μια καλή συμβουλή ή έναν καλό λόγο. Στην τελική, πες τους να έρθουν σπίτι ή πήγαινε να κατσικωθείς εσύ στο δικό τους. Προσοχή, όμως, να είναι οι φίλοι που πραγματικά σε νοιάζονται και θέλουν να σε βοηθήσουν. Διαφορετικά μπορεί να έχετε τα αντίθετα αποτελέσματα. Τώρα, αν νιώθεις αδιαφορία για το ό,τι σε έκανε χαρούμενο , απλά κάτσε σκέψου τι θα σε βοηθούσε να αισθανθείς καλύτερα αυτήν την στιγμή κι αν είναι εφικτό, κάν’το! Ακόμα και αν πρόκειται για ένα απλό ντουζ.

  • Δεύτερον, κάνε λίγη γυμναστική. Ναι ξέρουμε, πώς να κάνεις γυμναστική όταν δε μπορείς να κουνηθείς από την στενοχώρια, το άγχος και όλα τα υπόλοιπα που σε βασανίζουν; Αν η γυμναστική είναι στο πρόγραμμά σου, προσπάθησε να την συνεχίσεις καθώς οι ενδορφίνες είναι θαυματουργές θα σε βοηθήσουν να νιώσεις καλύτερα, έστω και στιγμιαία. Αν από την άλλη δεν είναι στο πρόγραμμά σου, βάλε την αγαπημένη σου μουσική και χόρεψε λίγο. Το ίδιο αποτέλεσμα πάνω κάτω θα καταφέρεις.
  • Μία άλλη μέθοδος για να ηρεμήσεις λίγο το άγχος σου είναι ο διαλογισμός. Μην το γελάς καθόλου. Μπορείς να κατεβάσεις άπειρους οδηγούς meditation για αρχάριους online και αν επιμείνεις, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να ανακουφιστείς.
  • Σε περίπτωση που δε θες να δεις άνθρωπο και προτιμάς να είσαι μόνος, σκέψου πως κι αυτό είναι μία λογική αντίδραση. Κάτσε, ηρέμησε, γέμισε τις μπαταρίες σου και ξεκίνα με άλλη διάθεση να ανοίγεσαι και πάλι. Οι σωστοί φίλοι σου θα είναι εκεί και θα σε περιμένουν με ανοιχτές αγκάλες να πάρετε κάτι στο χέρι και να γυρίσετε την πόλη σας. Θα ανοίξει και το μάτι σας μετά από μέρες κλεισούρας.

Πάντως να γνωρίζεις πως τα τελευταία είναι απλά κάποιες προτάσεις για να νιώσεις κάπως καλύτερα για ένα σύντομο χρονικό διάστημα. Καλό θα ήταν όμως να συμβουλευτείς έναν ψυχολόγο το συντομότερο δυνατόν για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση του προβλήματος. Όλα θα πάνε καλά.

Τηλέφωνα επικοινωνίας με ειδικούς:

-Γραμμή βοήθειας για την Αυτοκτονία: 1018
-Γραμμή Βοηθείας ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΩ 80011 80015
-Γραμμή για γονείς εφήβων: 801.11.77
-ΑΝΑΣΑ Κέντρο Ημέρας για Άτομα με Διατροφικές Διαταραχές: 210 9234904
-Γραμμή για τη σεξουαλική διαφορετικότητα και την ταυτότητα του φύλου: 1528