Οι φυσιολογικοί άνθρωποι αλλάζουν. Τους αγγίζουν οι πληροφορίες που αφορούν στην αξιοπρέπεια, πληγώνονται από τα τραύματα που εξιστορούν γνωστά ή άγνωστα θύματα, ταρακουνιούνται από τις θλιβερές εξελίξεις, γκρεμίζουν τα προσωπικά τους στερεότυπα και ελπίζουν ότι σιγά-σιγά θα σωριαστεί και ολόκληρο το πανάρχαιο, επομένως ανθεκτικό, τείχος του κάθε είδους ρατσισμού.
Η τηλεόραση σπανίως ταυτίζεται με τους φυσιολογικούς ανθρώπους. Συνήθως απευθύνεται στο κοινό χωρίς να υποψιάζεται τις τεκτονικές αλλαγές που συμβαίνουν στην σύνθεση και τις επιλογές του και, με τους κοινωνικούς αισθητήρες εκτός λειτουργίας, αναπαράγει με κλιμακούμενη ένταση τα στάνταρ τα οποία εδώ και χρόνια υπηρετεί.
Τα παραδείγματα πάμπολλα. Μόνο κατά τις τελευταίες ημέρες συνέβησαν τα εξής:
Στο Bachelor διοργανώθηκε αγώνας δρόμου μεταξύ των κοριτσιών που διεκδικούν θέση στο ευρύχωρο λεωφορείο των “αισθημάτων” του Αλέξη Παππά. Στο τέλος της διαδρομής τις περίμενε το έπαθλο που, σύμφωνα με την παραγωγή, ονειρεύεται κάθε θηλυκό, δηλαδή ένα δαχτυλίδι αρραβώνων! Αφήνοντας στην άκρη το άθλιο θέμα του γιγάντιου κοσμήματος από φελιζόλ, προκαλεί απορία η άποψη των υπευθύνων ότι βάζοντας τις διαγωνιζόμενες να σπρώχνονται και να τρέχουν και να διεκδικήσουν το μονόπετρο θα εξασφαλίσουν τηλεθέαση για το προϊόν τους. Πέτυχαν το ακριβώς αντίθετο.
Στο Just2Us η Μάρα Μεϊμαρίδη συνέχισε το σερί της παράδοσης μαθημάτων γύρω από τις σχέσεις. Στο ένα επεισόδιο μοίρασε στις κυρίες της κριτικής επιτροπής κόκαλα από πουλερικά, ακέφαλες κούκλες και ερωτικά ματζούνια γιατί θέλει τις βοηθήσει ώστε να εξασφαλίσουν ότι ο άντρας των ονείρων τους θα την σφίξει στην αγκαλιά του. Στο επόμενο, με ένα σκετσάκι εξήγησε τον τρόπο που τα αρσενικά δεν θα αναζητήσουν καινούργια αγάπη. Χρειάζεται οι γυναίκες να τρίβονται στους καναπέδες και να χορεύουν τσιφτετέλια, ενώ αν είναι στην κουζίνα με μπικουτί, πάει το χάσανε το τρένο. Η κατάληξη του θλιβερού στιγμιότυπου γνωστή. Η Μαρία Μπακοδήμου αντέδρασε, η πρωταγωνίστρια απάντησε “I don’t care” και εξήγησε ότι η προσέγγιση των σχέσεων μέσα από τα ματζούνια και τις παντομίμες είναι σοβαρή γιατί η ίδια δηλώνει ανθρωπολόγος.
Το τελευταίο περιστατικό είναι εμμέσως τηλεοπτικό μια που πρωταγωνιστής του είναι ένα πρόσωπο το οποίο έγινε γνωστό μέσα από ριάλιτι και δηλώσεις στις κάμερες. Ονομάζεται Τάσος Ξιαρχό και υπηρέτησε με ενθουσιασμό τη συνταγή “είμαι ο εαυτός μου” που για ένα παράξενο λόγο θεωρείται ακριβό τηλεοπτικό προσόν. Ο συγκεκριμένος εαυτός συνήθως ήταν τόσο άνετος που φλέρταρε με την αγένεια, αλλά εδώ και χρόνια επίσης η συγκεκριμένη συμπεριφορά θεωρείται ταλέντο, οπότε έγινε στοιχείο της τηλεοπτικής του ταυτότητας. Σύντομα το μετέφερε και στην κανονική ζωή. Το βιντεάκι όπου ειρωνεύεται ένα κορίτσι γιατί ενώ “είναι παχύ” τολμάει να φοράει οριζόντιες ρίγες (!), δείχνοντας μάλιστα το πρόσωπό της ώστε να ολοκληρωθεί ο χλευασμός, αποτελεί αναπόφευκτη κατάληξη οποιασδήποτε πορείας που βολοδέρνει πάνω στην γλίτσα των στερεοτύπων. Ο ίδιος δείχνει να μην κατάλαβε τίποτα, γι’ αυτό και διοργάνωσε δημοψήφισμα όπου οι συμμετέχοντες έπρεπε να γίνουν συνένοχοι και να ψηφίσουν ότι και αυτοί κάνουν δημόσια άθλια σχόλια!
Φαίνεται περίεργο, αλλά την λύση απέναντι στα συγκεκριμένα, τα προηγούμενα και τα επόμενα κρούσματα τη δίνει η ίδια η τηλεόραση. Οι ακραίες επιλογές της αποκρούονται από το κοινό, οι σχετικές εκπομπές και πρόσωπα αποδοκιμάζονται μέσω της αποχής και αναζητούνται πιο ήπια και ουσιαστικά θεάματα. Η έλλειψη πελατείας υποχρεώνει τα κανάλια να διορθώσουν την πορεία τους και όσο πιο γρήγορα το κάνουν, τόσο μικρότερες θα είναι οι δυσάρεστες επιπτώσεις. Τρέμουν την οικονομική κατάρρευση, φοβούνται το κλείσιμο της διαφημιστικής στρόφιγγας, πανικοβάλλονται με την ιδέα ότι το απρόσωπο κοινό αποκτά προσωπικότητα και πατάει το off στο τηλεκοντρόλ.
ΥΓ: Η πίεση θα γίνει πιο ασφυκτική εφ’ όσον επεκταθεί και στα διαφημιζόμενα προϊόντα. Αυτά που ταυτίζονται με την οπισθοδρόμηση, στην πραγματικότητα δυσφημίζονται. Θα ήταν πολύ πιο υγιές το περιβάλλον αν τα σχετικά προγράμματα, λογαριασμοί στα social και κάθε είδους διαδικτυακής πληροφόρησης έμεναν ξεκρέμαστα, συνοδευόμενα μόνο από διαφημίσεις που αφορούν σε χαρτορίχτρες.
