Το Wordle είναι το πρώτο viral παιχνίδι του 2022 με εκατομμύρια παίκτες να μοιράζονται το καθημερινό τους σκορ στο Twitter. Πρόκειται για ένα απλό παιχνίδι λέξεων που μοιάζει με παζλ και αρχικά δεν φτιάχτηκε για να κυκλοφορήσει. Το κατασκεύασε ο Josh Wardle, ένας μηχανικός software στο Brooklyn, για να παίζει εκείνος και ο συνεταίρος του. Τον προηγούμενο Οκτώβριο το κυκλοφόρησε και μέχρι τον Ιανουάριο, το παιχνίδι είχε 2 εκατομμύρια παίκτες.

Πώς παίζεται

Στόχος του παίκτη του Wordle είναι να μαντέψει μια λέξη πέντε γραμμάτων σε έξι προσπάθειες. Αν μαντέψεις το σωστό γράμμα στο σωστό κουτάκι, το κουτάκι γίνεται πράσινο. Αν είναι το σωστό γράμμα στο λάθος κουτάκι, αυτό γίνεται κίτρινο. Αν το κουτάκι γίνει γκρι, τότε το γράμμα είναι εντελώς λάθος.

Ο Βρετανός ψυχολόγος Lee Chambers, που ειδικεύεται στην συμβουλευτική, λέει ότι το Wordle είναι τόσο ελκυστικό παιχνίδι γιατί διεγείρει τις περιοχές του εγκεφάλου που σχετίζονται με την γλώσσα αλλά και την λογική ενώ, όπως κάθε άλλο παιχνίδι που μας αρέσει, ελευθερώνει ντοπαμίνη στον οργανισμό μας, την ορμόνη της ευχαρίστησης και της ικανοποίησης.

Τι το κάνει ξεχωριστό;

Το Wordle, διαφέρει από πολλά άλλα παιχνίδια, διότι το μόνο που χρειάζεται ο παίκτης, είναι να έχει σύνδεση στο διαδίκτυο. Δεν χρειάζεται κονσόλα, δεν είναι ένα app που πρέπει να κατεβάσεις. Επιπλέον έχεις μόνο ένα παζλ την ημέρα και ακόμα κι αν μαντέψεις την λέξη, το επόμενο παζλ θα έρθει μετά τα μεσάνυχτα.

Ο δημιουργός του το έχει φτιάξει έτσι που να μοιράζεται πολύ εύκολα στους παίκτες. Επιπλέον, η αυτοματοποιημένη του μορφή, επιτρέπει στους παίκτες να κοινοποιήσουν το σκορ τους, μαζί με την εικόνα της διαδρομής που ακολούθησαν για να φτάσουν στην λύση στο Twitter, χωρίς να χρειάζεται να αποκαλύψουν την λέξη. Αυτό φυσικά δημιούργησε μια παρεΐστικη αίσθηση σε όσους παίζουν Wordle.

Όταν βλέπει κανείς τις αναρτήσεις των παικτών, ακόμα κι αν δεν έχει λύσει το δικό του παζλ, νοιώθει ότι είναι μέλος μιας κοινότητας που μοιράζεται την ίδια δραστηριότητα.

Όπως λέει μάλιστα ο Chambers, η εικόνα αυτή καθαυτή του παιχνιδιού, μπορεί να είναι ανακουφιστική, εξηγώντας όταν κοιτάμε τα χρωματιστά κουτάκια “νοιώθουμε ένα επίπεδο ανακούφισης και ψυχολογικής ηρεμίας, καθώς γύρω μας υπάρχει το χάος της πανδημίας.”

Η απλότητα του παιχνιδιού είναι ένας άλλος βασικός παράγοντας της επιτυχίας του καθώς το κάνει τέλειο για την δημιουργία memes, που έχουν κατακλίσει το Twitter, πράγμα που ενισχύει τον θόρυβο που έχει δημιουργήσει ήδη.

Ένας άλλος λόγος για την επιτυχία του είναι το γεγονός ότι δημιουργεί μια αίσθηση “ότι ενόσω εκατομμύρια άνθρωποι προσπαθούν να λύσουν το ίδιο παζλ την ίδια μέρα, νοιώθουν σαν να συμμετέχουν στην λύση ενός μεγαλύτερου προβλήματος όλοι μαζί”, λέει ο Chambers. Για τον ίδιο λόγο, το παιχνίδι απευθύνεται και στην ανταγωνιστική μας διάθεση, μιας και θέλουμε να βρούμε την λύση γρηγορότερα ή ευκολότερα από τους άλλους. Υπάρχει φυσικά και η επιθυμία να μην μείνουμε έξω από ένα τόσο δυνατό νέο trend.

Τέλος, αυτή η αίσθηση ομαδικότητας και παρέας, βοηθάει να αντιμετωπίσουμε την μοναξιά και την απομόνωση που έχει φέρει μαζί της η πανδημία, ιδιαίτερα στην διάρκεια αυτών των σκοτεινών, κρύων μηνών του χειμώνα.

Δεν σου δίνει την ευκαιρία να εθιστείς

Αντίθετα με όλα σχεδόν τα άλλα online παιχνίδια, το Wordle περιορίζει από μόνο του τον χρόνο που θα ασχοληθείς μαζί του, καθώς έχεις μόνο ένα παζλ κάθε μέρα. Ακόμα κι αν το αγαπήσεις υπερβολικά, δεν μπορείς παρά να παίξεις λίγα μόνο λεπτά την ημέρα, λέει ο δημιουργός online παιχνιδιών Landau-Pope. Τονίζει μάλιστα ότι η αίσθηση σύνδεσης με μια κοινότητα που ασχολείται με το ίδιο πράγμα από ευχαρίστηση, είναι ίσως ο σημαντικότερος παράγοντας επιτυχίας του συγκεκριμένου παιχνιδιού, καθώς αυτό είναι που μας λείπει σε αυτή την εποχή των απαγορεύσεων και του εγκλεισμού.

“Το Wordle μας πρόσφερε κάτι ευχάριστο να κάνουμε, ακόμα και για λίγη ώρα κάθε μέρα.”

To Wordle έχει πια αγοραστεί από τους New York Times για ένα σεβαστό ποσό.

@oneofusgr

If you're here, you're one of us!