Αν μου πεις ότι δεν ξέρεις τι είναι το Snapchat, τότε θα νιώσω αρκετά μεγάλη. Κυρίως γιατί η εφαρμογή ακόμα υπάρχει και αρνούμαι να δεχτώ ότι θεωρείται πλέον το ίδιο αρχαία με το MySpace.
Σε κάθε περίπτωση, ας κάνουμε ένα φρεσκάρισμα. Το Snapchat έκανε την εμφάνισή του κάποια στιγμή το 2012. Η ιδιαιτερότητά του; Κατ’ αρχάς, τα μηνύματα, που έστελνες, διαγράφονταν αυτόματα μετά από λίγο, πράγμα που για πολλούς το είχε κάνει ιδανικό, ώστε να στέλνουν πιο προσωπικά κείμενα, φωτογραφίες και βίντεο. Κατά δεύτερον, δεν είχε μόνιμες δημοσιεύσεις και σε άφηνε να ανεβάσεις μόνο φωτογραφίες και βίντεο που εξαφανίζονταν μετά από ένα 24ωρο.
Ναι, ξέρουμε ότι το τελευταίο είναι ακριβώς το ίδιο με τις ιστορίες του Instagram και του Facebook. Μία “λεπτομέρεια”, όμως, είναι ότι αυτές δεν υπήρχαν μέχρι μερικά χρόνια αργότερα, συγκεκριμένα μέχρι τον Αύγουστο του 2016. Λίγο πολύ, η Facebook προσπάθησε να αγοράσει το Snapchat και όταν οι δημιουργοί του αρνήθηκαν, αποφάσισε τελικά απλά να το αντιγράψει. Και ρεαλιστικά μιλώντας, αυτή ήταν ουσιαστικά η αρχή του τέλους για την εφαρμογή. Από εκεί που όλοι, διάσημοι και μη, είχαν εμμονή με το Snapchat, ξαφνικά άρχισαν να το εγκαταλείπουν για το Instagram και τα stories του, μάλλον με τη λογική του ας τα κάνουν όλα σε μία εφαρμογή να τελειώνουν. Παράλληλα, την ίδια περίοδο το Instagram έδωσε το τελειωτικό πλέον χτύπημα στο Snapchat, όταν αντέγραψε και το άλλο μεγάλο του ατού, τα φίλτρα των ιστοριών.
Η πτώση (;) του Snapchat
Το Snapchat, λοιπόν, άρχισε να χάνει ισχύ, παρά τις προσπάθειες του με αλλαγές στην εμφάνιση της εφαρμογής. Μάλιστα, κάποιοι θεωρούν ότι η μεγάλη κατρακύλα άρχισε όταν η επί χρόνια μεγαλύτερη φαν και ambassador της εφαρμογής, Kylie Jenner, τουίταρε ότι πλέον δεν την ανοίγει ποτέ. Ωστόσο, το Snapchat ποτέ δεν εξαφανίστηκε πραγματικά. Μάλιστα, φαίνεται να μην πλησιάζει καν την εξαφάνιση. Σύμφωνα με έρευνα του Pew Research Center, το 65% των 18 με 29 συνεχίζει να χρησιμοποιεί. Το ποσοστό είναι μόλις λίγο πιο κάτω από το αντίστοιχο 70% του Facebook και το 71% του Instagram, ενώ περνάει αρκετά το 48% του TikTok και το 42% του Twitter.
sooo does anyone else not open Snapchat anymore? Or is it just me… ugh this is so sad.
— Kylie Jenner (@KylieJenner) February 21, 2018
Με άλλα λόγια, ο κόσμος συνεχίζει να χρησιμοποιεί αρκετά το Snapchat. Γιατί, λοιπόν, εμείς έχουμε την αίσθηση ότι σχεδόν κανένας πια δεν ασχολείται μαζί του; Ο λόγος είναι ότι, σε αντίθεση με το Instagram, η χρήση αυτής της εφαρμογής είναι πιο ήπια. Οι περισσότεροι δεν την διαγράψαμε ποτέ από το κινητό μας. Είτε γιατί δεν το θεωρήσαμε αναγκαίο, είτε γιατί αισθανόμαστε γι’ αυτήν ένα γλυκό συναίσθημα νοσταλγίας για τις περιόδους που την χρησιμοποιούσαμε. Περιόδους που οι περισσότεροι είτε ακόμα ήμασταν στην εφηβεία, είτε βρισκόμασταν στα πανεπιστημιακά μας χρόνια.
Κάπως έτσι, συχνά την ανοίγουμε απλά μηχανικά. Για να δούμε κανά φίλτρο της, ή απλά για να τσεκάρουμε τι κάνει κάποιος παλιός φίλος -πιθανώς ο ίδιος που μάς έπεισε να κάνουμε Snapchat εξαρχής-. Δεν ακούμε ανθρώπους να μιλάνε για το Snapchat, γιατί οι περισσότεροι το έχουν πλέον για μία πιο προσωπική χρήση. Δεν ενδιαφέρονται πόσοι και ποιοι θα δουν αυτό που ανεβάζουν, ή αν θα αρέσει. Σημασία περισσότερο έχει πια η εμπειρία της εφαρμογής, παρά το social κομμάτι της και μερικές συζητήσεις ή φωτογραφίες που θα στείλεις εκεί με τους φίλους σου, σε μορφή chat.