Είναι αποδεδειγμένο ότι μία καλή σεξουαλική ζωή έχει μια σειρά από οφέλη για την υγεία μας. Μείωση της πίεσης, περιορισμός του κινδύνου για καρδιοπάθειες και εγκεφαλικά, ενδυνάμωση του ανοσοποιητικού συστήματος και βελτίωση της ψυχικής υγείας. Και αυτά δεν είναι καν όλα. Και δεν αναφερόμαστε μόνο στο σεξ με παρτενέρ, αλλά και στις σόλο περιπτώσεις.
Η σεξουαλική ικανοποίηση ως ταμπού
Αφού, λοιπόν, το σεξ κάνει καλό, γιατί επί χρόνια θεωρείται ένα θέμα ταμπού; Το κάνουν σχεδόν όλοι, αλλά επιλέγουμε να μιλάμε γι’ αυτό ως κάτι μεμπτό -ή, μάλλον, να μη μιλάμε γι’ αυτό-. Ειδικά αν η σεξουαλική ζωή περιλαμβάνει αυτοϊκανοποίηση ή επιπλέον βοηθήματα, θεωρείται ανήκουστο να αναφερθούμε σε αυτήν σε έναν δημόσιο διάλογο. Γι’ αυτό εξάλλου πλατφόρμες και καταστήματα, που τα εξυπηρετούν, τα αντιμετωπίζουμε σχεδόν σαν χώρους παροχής παράνομων υπηρεσιών.
Υπάρχει κάτι που θεωρείται ακόμα πιο ταμπού; Προφανώς. Η όποια σεξουαλική ζωή των γυναικών. Με μόνη ίσως εξαίρεση, τη σεξουαλική ζωή, που είναι δομημένη ώστε να ικανοποιεί τις ανάγκες κάποιου συζύγου. Γι’ αυτό εξάλλου και η βιομηχανία του σεξ επί χρόνια επένδυε αποκλειστικά στην αντρική ικανοποίηση.
Δεν μάς κάνει τόσο εντύπωση. Σε περασμένες εποχές, γυναίκες που εκδήλωναν σεξουαλικές επιθυμίες ή αυτοϊκανοποιούνταν, θεωρούνταν θύματα κάποιας ψυχικής ασθένειας και ως τέτοια αντιμετωπίζονταν. Πιο πίσω στον χρόνο, βέβαια, ίσως απλά θεωρούνταν μάγισσες και όργανα του σατανά και καιγόντουσαν στην πυρά.
Η γενιά Ζ φέρνει την αλλαγή
Ό,τι πρόβλημα κι αν έχεις με τη γενιά Ζ (γεννημένοι περίπου από το 1997 μέχρι το 2010), θα πρέπει να παραδεχτούμε ότι πολλές καλές αλλαγές έρχονται χάρη σε αυτήν. Είναι μία γενιά στην πλειοψηφία της ανοιχτόμυαλη, απελευθερωμένη και απομακρυσμένη από ταμπού. Βασικά, όπου βλέπει ταμπού, φροντίζει να το “σπάει”. Κι όσο κι αν κατηγορείται ως γενιά που ζει στο διαδίκτυο, δεν μπορούμε να μην της αναγνωρίσουμε ότι όσο είναι κολλημένη σε αυτό, το χρησιμοποιεί για να παλεύει. Οι διαδικτυακές πλατφόρμες είναι το όπλο της, για να φέρνει στην επιφάνεια κοινωνικές -και όχι μόνο- αδικίες και να “φωνάζει” για επίλυσή τους. Εξάλλου, ίσως να “βυθίστηκαν” μέσα στο διαδίκτυο, γιατί ο κόσμος του είναι κάπως πιο ανεχτός σε σχέση με τον πραγματικό που βρήκαν από τους προηγούμενους.
Μεταξύ άλλων, η ακομπλεξάριστη αυτή γενιά μιλάει για το σεξ χωρίς καμία ντροπή. Αρνείται να κρυφτεί πίσω από ο δάχτυλό της. Όλοι έχουμε σεξουαλικές ανάγκες και κάπως πρέπει να ικανοποιηθούν. Ρωτάνε λοιπόν: Πού είναι τα ανάλογα προϊόντα;
Για χρόνια το ερώτημα αυτό ήταν αδιάφορο. Ερχόταν από παιδιά που στην καλύτερη περίπτωση βρίσκονταν στο λύκειο και απλά είχαν προβληματισμούς. Και τα χρόνια πέρασαν. Και οι προβληματισμοί δεν τους έφυγαν μεγαλώνοντας και συνέχισαν να έχουν το ίδιο αίτημα. Και τα έφηβα παιδάκια άρχισαν να γίνονται ενήλικες με δουλειές και μισθούς. Με άλλα λόγια, η γενιά Ζ άρχισε να αποκτά πραγματική αγοραστική δύναμη και η ικανοποίηση των αιτημάτων τους μπορούσε πλέον να μεταφραστεί σε χρήματα για τις επιχειρήσεις.
Πώς ανταποκρίθηκε η αγορά
Η αγορά ξεκίνησε να αναγνωρίζει τη νέα γενιά ως καταναλωτές. Δεν ήταν, λοιπόν, δυνατόν να αφήσει ανικανοποίητους τους πελάτες της. Έτσι, η βιομηχανία του σεξ βίωσε ουσιαστικά ένα rebranding.
Σήμερα, μιλάμε για sexual wellness. Τα προϊόντα, δηλαδή, σχετικά με τη σεξουαλική ευχαρίστηση και υγιεινή αντιμετωπίζονται από τις διάφορες εταιρείες ως μέρος της βιομηχανίας της ομορφιάς -της εξωτερικής και της εσωτερικής-. Τα προϊόντα της κατηγορίας; Ποικίλουν. Ανάμεσά τους βλέπουμε από δονητές, διεγερτικά serums και λιπαντικά μέχρι αφροδισιακά συμπληρώματα διατροφής και κολπικά highlighters.
Η νόρμα επιλογής τους ακολουθεί εκείνη των κλασικών προϊόντων ομορφιάς. Οι περισσότεροι δοκιμάζουμε περισσότερες από μία κρέμες προσώπου, foundations και serums μαλλιών, μέχρι να βρούμε αυτό που μάς ταιριάζει. Το ίδιο προτείνεται να γίνεται και στην περίπτωση της sexual wellness. Να δοκιμάσεις, δηλαδή, αρκετά διαφορετικά προϊόντα μέχρι να ανακαλύψεις ποιο είναι αυτό που σου χαρίζει τη μεγαλύτερη δυνατή ικανοποίηση και αντιδρά καλύτερα με το δικό σου σώμα.
Αποδίδει αυτό το άνοιγμα της αγοράς;
Η απάντηση είναι ξεκάθαρα ναι και αυτό φαίνεται στους αριθμούς. Το 2019 τελείωσε με τη sexual wellness βιομηχανία να έχει αξία 32 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Μέχρι το 2022, το ποσό αυτό υπολογίζεται ότι θα φτάσει τα 37,19 δισεκατομμύρια δολάρια. Με άλλα λόγια, όποιος επένδυσε στη sexual wellness, μόνο χαμένος δεν βγήκε.