Μια ταινία αποτελείται από πάρα πολλά και περίπλοκα γρανάζια κατά την κατασκευή της. Πολλά είναι τεχνικά, άλλα έχουν να κάνουν με το σενάριο και την πλοκή και άλλα αφορούν την εικόνα. Κάτι όμως που τα περικλείει όλα αυτά μαζί, είναι τα κοστούμια, και τα οποία τελικά παίζουν καθοριστικό ρόλο στην διαμόρφωση ενός ρόλου και στον τρόπο που θα τον εκλάβει το κοινό. Η αλήθεια είναι πως στις περισσότερες ταινίες τα κοστούμια δεν είναι απαραίτητα “στη μόδα”. Σκοπός μιας ταινίας είναι να περάσει στο κοινό το όραμα του σκηνοθέτη και όχι να προτείνει νέες στυλιστικές επιλογές. Υπάρχουν όμως κάποιες ταινίες στις οποίες ο ρόλος ενός ήρωα είναι τέτοιος που “σηκώνει” ενδυματολογική εξερεύνηση και μάλιστα προς καινούργιες και υψηλής αισθητικής κατευθύνσεις. Και από κάποιες τέτοιες ταινίες, και την ευφυή δουλειά των ενδυματολόγων τους, προκύπτει αυτό που λέμε iconic cinematic look, η εικόνα ενός γοητευτικού ήρωα -ή στην προκειμένη ηρωίδας- ντυμένου με ένα υπέρκομψο, εντυπωσιακό, διαχρονικό σύνολο και όλα αυτά στο πλαίσιο μιας υπέρεπιτυχημένης πασίγνωστης ταινίας. Αυτό λοιπόν ετοιμάσαμε για εσάς παρακάτω, κάποια από τα πιο ωραία και διαχρονικά fashion moments από γυναικείους χαρακτήρες του Ευρωπαϊκού κινηματοφράφου. Enjoy!
Veruschka | Blow Up

Το Blow Up του Μικελάντζελο Αντονιόνι είναι μια ταινία που, εκτός της καλλιτεχνικής αρτιότητας, την χαρακτηρίζει σίγουρα και η άψογη αισθητική. Γυρισμένη στα μέσα των swinging 60s προσαρμόζεται τέλεια στις φρέσκες και τρομερά πρωτότυπες εικόνες που πρωτοξεπήδαγαν εκείνη ακριβώς την δεκαετία, και η επιτομή όλων είναι σίγουρα και από κάθε άποψη η Veruschka. Το πασίγνωστο μοντέλο που μεσουράνησε στα 60ς και στα 70ς, έπαιξε στην ταινία υποδυόμενη τον εαυτό της, και παρ’ όλο που οι σκηνές της και κατ’ επέκταση τα κοστούμια της ήταν περιορισμένα, όλα τα λουκ που φόρεσε άφησαν σίγουρα το στίγμα τους στο χώρο της μόδας και του σινεμά.

Και ιδιαίτερα το αυτό το συγκλονιστικό παγετέ μαύρο φόρεμα, που πραγματικά για την εποχή ήταν -όσο γραφικό και να ακούγεται- μια γροθιά στο κατεστημένο, σε σχέση με τα μέχρι τότε δεδομένα. Τα κοστούμια σχεδίασε η Jocelyn Rickards και επειδή τότε οι ενδυματολόγοι δεν έχαιραν μεγάλης προσοχής από το κοινό, ερχόμαστε εμείς μετά από μισό αιώνα περίπου και της βγάζουμε το καπέλο.
Catherine Deneuve/Severine | Belle du jour

Στο φανταστικό Belle du Jour/Η ωραία της ημέρας η Catherine Deneuve υποδύεται την Severine, την σύζυγο ενός πλούσιου άντρα η οποία για διάφορους λόγους επιλέγει να στραφεί στην πορνεία, ζώντας μια διπλή ζωή. Ο στόχος του Bunuel, του λαμπρού σκηνοθέτη, ήταν να παρουσιάσει τη σεξουαλικότητα της Severine απενοχοποιημένα, και ήταν ίσως ο πρώτος filmmaker στα χρονικά που επιχείρησε κάτι τέτοιο. Τον σχεδιασμό των κοστουμιών της ταινίας ανέλαβε ο νέος ακόμα τότε αλλά ήδη αναγνωρισμένος Yves Saint Laurent, και κατά τις υποδείξεις του σκηνοθέτη του, δημιούργησε την γκαρνταρόμπα της Severine με γνώμονα το προφίλ της ως μέλος της μπουρζουαζίας και όχι από το πρίσμα της πόρνης. Ο λόγος ήταν ότι ο Bunuel δεν ήθελε να μιλήσει για την σεξουαλικότητα μέσα από το πρίσμα του “γυμνού”, το προφανές δηλαδή, αλλά να εστιάσει στην ίδια την σεξουαλικότητα σαν κατάσταση και φύση. Έτσι, σε όλες τις σκηνές βλέπουμε την Deneuve ντυμένη “στην τρίχα” φορώντας σύνολα που αντικατόπτριζαν την υψηλή της θέση στην κοινωνία, αλλά και την ανεπτυγμένη της αίσθηση του στυλ. Επέλεγε κυρίως μονοχρωματικά λουκ πολύ υψηλής ποιότητας και τιμής, και ήταν πάντα ευπαρουσίαστη και όσο το δυνατόν πιο καλυμμένη. Αξίζει να σημειώσουμε ότι με αφορμή αυτήν την ταινία, δημιουργήθηκε μια πολύ στενή σχέση μεταξύ του σχεδιαστή-είδωλου και της iconic ηθοποιού που έμελλε να καθορίσει την καριέρα και των δυο.
Anouk Aimee/Luisa | 8 1/2

Στην ταινία του σινεματικού μάστερ Federico Fellini, 8 1/2 , βλέπουμε την ιστορία ενός πασίγνωστου σκηνοθέτη καθώς προσπαθεί να ξεκινήσει τα γυρίσματα για μια ταινία και ταυτόχρονα παρακολουθούμε την ιδιόμορφη φύση των σχέσεων που διατηρεί με τις διάφορες γυναίκες στην ζωή του. Μια από αυτές είναι και η σύζυγός του, η Luisa, και η οποία καθώς φαίνεται είναι τελικά -spoiler alert- και η πιο σημαντική. Η σύζυγος λοιπόν είναι ιδιαίτερα έξυπνη και μορφωμένη, πλούσια, μυστηριώδης και απόμακρη εώς ψυχρή. Όλα αυτά τα χαρακτηριστικά αντικατοπτρίζονται ολοφάνερα στο στυλ της, το οποίο είναι εκλεκτικό, φοράει είτε λευκά είτε μαύρα -όντως, δε φταίει που η ταινία είναι ασπρόμαυρη- , κάνει μονοχρωματικές επιλογές και τα ρούχα της δεν είναι ποτέ “θορυβώδη”, αντ’ αυτού είναι μίνιμαλ και επιβλητικά.

Φοράει γυαλιά οράσεως την ημέρα και γυαλιά ηλίου στα μπαρ τη νύχτα, και η κουπ της είναι πάντα τέλεια. Ένα είναι το σίγουρο, αν αυτή η ταινία έκανε πρεμιέρα στο σήμερα όλοι θα (παρα)μιλούσαμε για την Anouk Aimee.
Nastassja Kinski/Jane | Paris Texas

Η ιστορία της Jane στο Paris Texas του Wim Wenders είναι πικρή, καθώς κατάφερε να αγαπήσει αλλά τελικά δεν ανέχτηκε την “δύσκολη” αγάπη του συντρόφου της. Στην πραγματικά iconic φωτογραφία της σκηνής, φαίνεται ξεκάθαρα η απομόνωση και η νοσταλγία που νιώθει η Jane, και έτσι το φόρεμα αυτό έρχεται σε αντιδιαστολή με την περιρέουσα ατμόσφαιρα. Ο λόγος δεν είναι άλλος από το γεγονός ότι μέσα στην Jane υπάρχει ακόμα ζωντάνια και ανάγκη για έρωτα και ζωή κάτι που υπογραμμίζεται από τον πληθωρισμό του φορέματος και το γεμάτο ένταση φουξ χρώμα του.
