Την αρχή έκανε ο Harry Styles, όταν στο Met Gala 2019, φορώντας ένα look που επιμελήθηκε αποκλειστικά για εκείνον ο δημιουργικός διευθυντής του οίκου Gucci, Alessandro Michele, στόλισε το αυτί του με ένα μαργαριταρένιο σκουλαρίκι – δάκρυ κάνοντας μια σαφή αναφορά στον πίνακα του Vermeer, “The Girl With The Pearl Earring”. Έκτοτε πολλοί είναι οι άνδρες celebrities που έχουν επιλέξει τις πέρλες – μέχρι πρότινος απόλυτο σύμβολο γυναικείου στιλ με διττή ερμηνεία καθώς είναι ταυτόχρονα αυστηρές, αλλά και αισθησιακές – ως το αξεσουάρ που θα πλαισιώσει ένα outfit τους. ASAP Rocky, Future, Gucci Mane, Swae Lee, Pharrell Williams, Billy Porter, Jaden Smith, Machine Gun Kelly είναι μόνο μερικά από τα ονόματα που αγκάλιασαν το trend πολύ πριν κάνει την εμφάνισή του στις πασαρέλες μεγάλων οίκων. 

Τους τελευταίους μήνες ωστόσο, οι πέρλες στολίζουν και τους λαιμούς καθημερινών αγοριών, ανεξαρτήτου ταυτότητας φύλου. Μουσικοί της αθηναϊκής σκηνής, σκηνοθέτες ή ηθοποιοί έχουν εντάξει τις πέρλες στο accessorising τους. Τους εντοπίσαμε στους δρόμους της Αθήνας να φορούν είτε μια σειρά μικρές διακριτικές πέρλες, είτε πιο chunky, είτε συνδυασμένες με candycore λεπτομέρειες, όπως χάντρες σε pop σχέδια (αστεράκια, καρδούλες) ή χάντρες με γράμματα. Ήταν όμως ο Harry Styles και το currating του Alessandro Michele που έκαναν της πέρλες ένα gender neutral σύμβολο ή μήπως ο 21ος αιώνας δεν είναι η πρώτη στιγμή της ιστορίας που ακόμα και straight άντρες φορούν πέρλες; 

Τα μαργαριταρένια κολιέ ως ανδρικό αξεσουάρ έχουν τις ρίζες τους στις αρχές του 16ου αιώνα και στην αυτοκρατορία των Μογγόλων στην Ινδία, όταν ο αυτοκράτορας Babur και οι άνδρες απόγονοί του στόλιζαν τους λαιμούς τους με μακριά κολιέ με πέρλες. Στην Ευρώπη, ο Ερρίκος Η‘ της Αγγλίας φορούσε ρούχα κεντημένα με πέρλες κατά τη διάρκεια της βασιλείας, στο πρώτο μισό της δεκαετίας του 1500. Μαργαριταρένιο σκουλαρίκι – δάκρυ υπήρξε το σήμα κατατεθέν του Άγγλου ευγενή, Sir Walter Ralegh, κομβική φιγούρα της ελισαβετιανής εποχής, αλλά και του Βασιλιά Κάρολου Α΄ της Αγγλίας. Πέρλες φορούσε γύρω από το λαιμό του και ο George Villiers, ο πρώτος δούκας του Μπάκιγχαμ. Ενω το 1774, ο Captain Cook σε ένα από τα ταξίδια του στην Ταϊτή, αναφέρει πως είδε ένα κοστούμι πένθιμης τελετής με μάσκα και θώρακα από φίλντισι. Τα μαργαριτάρια λοιπόν υπήρξαν σύμβολο επιρροής και κομμάτι κουλτούρας λαών που ήταν σε άμεση επαφή με τη θάλασσα. 

Όπως ήταν αναμενόμενο, οι οίκοι, επηρεασμένοι από τους διάσημους άνδρες επανέφεραν αυτό το ιστορικά gender neutral αξεσουάρ στο προσκήνιο μετά από αιώνες το ενέταξαν στις κολεξιόν τους. Στον Dior, η απαλή χλιδή του Kim Jones βρήκε την απόλυτη έκφρασή της σε γάντια με πέρλες και λαμπερές καρφίτσες στα πέτα. Στην καμπάνια για τη συνεργασία της Comme des Garçons με τον Ιάπωνα σχεδιαστή κοσμημάτων και πρωτοπόρο των μαργαριταριών, Mikimoto, βλέπουμε έναν νεαρό άνδρα με κοστούμι, γραβάτα και σειρές πέρλες στο λαιμό. Από τον Gucci όπως είναι αυτονόητο οι πέρλες δεν λείπουν, ενώ η AMIRI στόλισε τα μοντέλα της με μαργαριτάρια στο πνεύμα των rock ‘n’ roll jetsetters της δεκαετίας του ‘70. Οίκοι όπως η Casablanca, που ειδικεύεται σε μια ελαφρώς camp οπτική του playboy glamour, έχουν επίσης εντάξει τα μαργαριτάρια στο οπλοστάσιο των αξεσουάρ τους. 

H gender neutral τάση “περιφέρεται” στα μέσα ως νέα, στην πραγματικότητα όμως, μονάχα στον 20ο αιώνα τα όρια του τι σημαίνει γυναικεία και ανδρική περιβολή ήταν τόσο σφιχτά και απόλυτα. Ο αιώνας που η μόδα έγινε το pop προϊόν που γνωρίζουμε σήμερα ήταν εκείνος που καθόρισε τη δυαδική φύση της ενδυμασίας. Η επαναφορά λοιπόν της πέρλας ως ένα αξεσουάρ που μπορούν φορούν ακόμα και straight άνδρες, που τέλος πάντων η επιλογή του δεν μεταφράζεται ως κάποιος προσδιορισμός ταυτότητας φύλου, δεν είναι μονάχα ένας από τους κύκλους που κάνει η μόδα, αλλά και μια επαναλαμβανόμενη στιγμή στο σπιράλ της ιστορίας. Τα μαργαριτάρια δεν είναι το τελευταίο προπύργιο στην gender neutral μόδα που (νομίζει) ότι εφηύρε η woke κουλτούρα, αλλά περισσότερο μια πύλη στο χρόνο που τονίζει την ίδια τη διάκριση που προορίζεται να καταργήσει. Σε κάθε περίπτωση δεν θα μπορούσαμε παρά να χαρούμε που ο κύκλος κλείνει σαν μια σειρά μαργαριταριών γύρω από το λαιμό ενός ατόμου οποιασδήποτε ταυτότητας φύλου.