Το καλοκαίρι οδεύει προς το τέλος του και κάπου στο εγγύς μέλλον πλέον, βρίσκεται και το άνοιγμα των σχολείων που σημαίνει την επιστροφή των παιδιών μας στην ρουτίνα της σχολικής χρονιάς. Μετά από δυόμισι μήνες ξεγνοιασιάς και αποχής από οργανωμένες μαθησιακές δραστηριότητες, η επάνοδος στην σχολική τάξη ίσως να είναι κάτι που μας δημιουργεί μια επιπλέον έγνοια όσον αφορά την ομαλή προσαρμογή του παιδιού μας στην νέα κατάσταση. Πως λοιπόν μπορούμε να βοηθήσουμε τα βλαστάρια μας να γυρίσουν στο σχολείο με χαρά και χωρίς να δυσκολευτούν ιδιαίτερα;
Πρώτα πρώτα θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι τα περισσότερα παιδιά επιθυμούν την επιστροφή τους στο σχολείο διότι αυτό σημαίνει ότι θα ξαναβρούν τους φίλους τους που πιθανά έχουν να τους δουν καιρό. Οι εξωσχολικές δραστηριότητες είναι επίσης ένα μεγάλο δέλεαρ γι’ αυτά, ιδιαίτερα αν έχουν προκύψει από δική τους επιλογή. Θα ξαναβρεθούν στα γήπεδα για οργανωμένη άθληση ή στα ωδεία τους ή στις καλλιτεχνικές τους δραστηριότητες, που τους προσφέρουν στιγμές χαράς σε ομαδικό πλαίσιο. Φυσικά έχουν χαλαρώσει κι αυτά, όπως κι εμείς και η επανεκκίνηση τους προγράμματος ίσως να τα φοβίζει ή να τα ξεβολεύει, όμως καλό θα είναι να έχουμε στο νου μας ότι το ίδιο το πρόγραμμα, όταν είναι σωστά δομημένο και δεν τους ζητάει υπερβολική προσπάθεια, είναι κάτι που τους προσφέρει ασφάλεια και ενδιαφέρον. Τα παιδιά αγαπούν την ρουτίνα τους όταν αυτή είναι προσαρμοσμένη στην ηλικία και τις δυνατότητές τους.
Έχοντας αυτά στο μυαλό μας, υπάρχουν μερικά απλά βήματα που μπορούμε να κάνουμε για να τα βοηθήσουμε να ξεκινήσουν την νέα σχολική χρονιά χωρίς γκρίνιες, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα την ψυχική τους ηρεμία αλλά και την οργάνωση μιας όμορφης και παραγωγικής νέας σχολικής χρονιάς.

Ξαναβρίσκουμε την καθημερινή μας ρουτίνα
Τα παιδιά, όπως και οι μεγάλοι εδώ που τα λέμε, χρειάζονται κάποιο χρόνο για να συνηθίσουν την νέα κατάσταση, οπότε καλό θα είναι να κάνουμε κάποιες απαραίτητες αλλαγές στο ημερήσιο πρόγραμμα, τουλάχιστον δύο εβδομάδες πριν το άνοιγμα του σχολείου. Προσαρμόζουμε το ωράριο του ύπνου τους και μεταθέτουμε την ώρα που θα κοιμηθούν νωρίτερα, με στόχο να φτάσουμε να τα βάζουμε για ύπνο την ίδια ώρα με εκείνη που πάνε στο κρεβάτι στις σχολικές μέρες. Αυτό σημαίνει ότι θα επηρεαστούν και οι ώρες φαγητού και παιχνιδιού ανάλογα.
Ορίζουμε τους στόχους μας για το νέο σχολικό έτος
Καθόμαστε παρέα με το παιδί μας και κουβεντιάζουμε για τους πιθανούς στόχους της νέας σχολικής χρονιάς. Αυτοί δεν είναι ανάγκη να αφορούν αποκλειστικά την επιτυχία στα μαθήματα. Μπορεί να επιθυμούν να κάνουν καινούριους φίλους, να γραφτούν σε ένα νέο άθλημα, να μάθουν να κάνουν ποδήλατο ή να γραφτούν σε σχολή χορού. Καταγράφουμε αυτούς τους στόχους παρέα και ψάχνουμε να βρούμε τρόπους να τους πετύχουμε.
Ξαναθυμόμαστε τους βασικούς κανόνες
Επειδή το καλοκαίρι είναι μια εποχή χαλάρωσης, είναι πιθανό να έχουν χαλαρώσει και οι βασικοί κανόνες της καθημερινότητας. Είναι καιρός να τους ξαναθυμηθούμε: Ποιες ώρες θα πρέπει να διαβάζουν, πότε και πόση τηλεόραση ή ηλεκτρονικά παιχνίδια επιτρέπονται ή πότε συναντάμε φίλους για παιχνίδι. Υπάρχουν επίσης και οι καθημερινές υποχρεώσεις, όπως η στοιχειώδης τακτοποίηση του δωματίου, η προσωπική υγιεινή τους, οι μικροδουλειές που τους ανατίθενται, όπως το μάζεμα του τραπεζιού. Υπενθυμίζουμε τέλος στο παιδί μας ότι όλοι υπακούουν σε βασικούς κανόνες στην οικογένεια και οι μικροί και οι μεγάλοι κι αυτό γίνεται από ανάγκη αντιμετώπισης της καθημερινότητας και όχι από την δική μας επιθυμία για άσκηση ελέγχου.

Κρατάμε τα νέα τους ενδιαφέροντα στο παιχνίδι
Αν το παιδί μας έγινε άσσος στο σκάκι ή στην αναρρίχηση όσο ήταν στην κατασκήνωση, ανακαλύπτοντας μια κλίση που δεν γνωρίζαμε ότι είχε, προσπαθούμε να κρατήσουμε αυτό το ενδιαφέρον ζωντανό και στην διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Είμαστε ευέλικτοι και ενθαρρυντικοί με τα νέα ενδιαφέροντα του παιδιού μας και κάνουμε τις απαραίτητες αλλαγές στο πρόγραμμα για να κάνουμε χώρο για το νέο του πάθος.
Ανανεώνουμε την γωνιά μελέτης
Κάθε παιδί είναι πιθανό να έχει έναν ιδιαίτερο χώρο για να μελετάει, είτε αυτός βρίσκεται στο δωμάτιό του, είτε στους κοινόχρηστους χώρους του σπιτιού μας, όπως ένα γραφείο, μια βιβλιοθήκη, κάποια συρτάρια ή ντουλάπια για τα βιβλία και τα χαρτικά του. Επόμενο βήμα μας λοιπόν είναι να επικαιροποιήσουμε παρέα τον χώρο αυτόν, ξεσκονίζοντας, πετώντας τα άχρηστα ή περιττά πράγματα και κάνοντας θέση για τα καινούρια βιβλία, τετράδια και χαρτικά που θα έρθουν μόλις ανοίξει το σχολείο. Του δίνουμε τον πρώτο λόγο σε αυτήν την δουλειά, ακούγοντας τις πιθανές τους επιθυμίες για όποια αναδιοργάνωση του χώρου νομίζει ότι θα το εξυπηρετήσει καλύτερα.

Αγοράζουμε παρέα τα πρώτα σχολικά είδη
Αν κάτι μπορεί να βοηθήσει το παιδί μας να μπει στο κλίμα του ανοίγματος των σχολείων, αυτά είναι τα νέα του σχολικά είδη. Καταγράφουμε παρέα τις ανάγκες και τις επιθυμίες του και ξεκινάμε για το βιβλιοπωλείο ή το πολυκατάστημα της γειτονιάς μας όπου θα αγοραστούν τα πράγματα αυτά. Έχουμε συμφωνήσει από πριν τι θα αγοράσουμε αλλά και πιο είναι το ποσό που μπορούμε να ξοδέψουμε, αφήνοντας κι ένα μικρό περιθώριο για επιθυμίες της στιγμής.
Ξαναθυμόμαστε λιγάκι την περσινή ύλη
Αυτό δεν σημαίνει ότι θα πρέπει να βάλουμε κάτω τα περσινά βιβλία και να το ξετινάξουμε στις επαναλήψεις. Μπορούμε όμως να ρίξουμε μια ματιά στα τελευταία κεφάλαια των βιβλίων του, στα βασικά μαθήματα όπως η γλώσσα και τα μαθηματικά, ώστε να θυμηθούμε που έχουν σταματήσει και να ξανακάνουμε ίσως μια δυο ασκήσεις παρέα για να μπούμε στο κλίμα. Επίσης φέρνουμε στο προσκήνιο τα αγαπημένα του βιβλία ή παραμύθια και τα ξεφυλλίζουμε, ξεσκονίζοντας τις αναγνωστικές του ικανότητες. Μπορούμε να παίξουμε παιχνίδια μνήμης ή να λύσουμε εύκολα σουντόκου, σταυρόλεξα ή γρίφους, δημιουργώντας έτσι μια ζώνη “μελέτης” τα απογεύματα, η οποία θα αντικατασταθεί με την κανονική μελέτη όταν ανοίξουν τα σχολεία, ώστε να γίνει η μετάβαση πιο εύκολη και φυσιολογική.
Περνάμε μια βόλτα από το σχολείο
Όπως γνωρίζουμε, τα σχολεία είναι ανοιχτά από την 1η Σεπτέμβρη, οπότε αν το παιδί μας πάει στο νηπιαγωγείο ή στις πρώτες τάξεις του δημοτικού, μπορούμε να περάσουμε μια βόλτα από το σχολείο του, να επισκεφθούμε το προαύλιο, την αίθουσά του, να θυμηθούμε που βρίσκονται οι τουαλέτες ή οι βρύσες και να πούμε δυο λόγια με την δασκάλα του, έτσι ώστε να μην νοιώσει χαμένο την πρώτη μέρα μέσα στο πλήθος των παιδιών που θα συναντήσει.
Ασχολούμαστε με τα ρούχα του
Πολλά παιδιά βγάζουν όλο το άγχος τους για το σχολείο στο τι θα φορέσουν την πρώτη ή τις πρώτες μέρες. Κάνουμε λοιπόν κι εμείς την κατάλληλη προετοιμασία φέρνοντας μπροστά στην ντουλάπα του τα ρούχα που είναι κατάλληλα για να φορεθούν στο σχολείο και αφήνουμε σε αυτό την επιλογή του τι θα φορέσει την πρώτη μέρα. Μπορεί να θέλει να βάλει ένα μπλουζάκι που αγόρασε στο νησί ή να φορέσει το ίδιο φόρεμα με την φίλη της. Ετοιμάζουμε το σύνολο από την προηγούμενη μέρα, χωρίς φυσικά να υποχωρήσουμε σε καπρίτσια και γλιτώνουμε το άγχος της τελευταίας στιγμής.

Προσπαθούμε να μην τους φορτώσουμε το δικό μας άγχος
Πολλοί γονείς αγχώνονται υπερβολικά για το ξεκίνημα της νέας σχολικής χρονιάς, είτε γιατί το παιδί τους δεν τα πήγε τόσο καλά την προηγούμενη, είτε γιατί έχουν εκείνοι πολύ υψηλούς στόχους για την επίδοσή του, είτε γιατί είναι υπερπροστατευτικοί ή ακόμα και για άλλους εντελώς προσωπικούς τους λόγους που μπορεί να είναι πολλοί και διάφοροι. Η μετάδοση αυτού του άγχους στο παιδί όμως είναι μια σίγουρη τροχοπέδη για το ίδιο και για την σχολική του επιτυχία. Προσπαθούμε λοιπόν να κρατήσουμε το άγχος και τις προσδοκίες μας για τον εαυτό μας, διότι αλλιώς, απλά υπονομεύουμε την προσπάθειά τους και κάνουμε μια κακή αρχή για το νέο σχολικό έτος.
