Μόλις την περασμένη εβδομάδα γράψαμε ένα αφιέρωμα για τον τεράστιο άνθρωπο της μόδας, τον Andre Leon Talley, εξ αιτίας του λυπηρού θανάτου του. Πριν περίπου δυο μήνες κάναμε ακριβώς το ίδιο για τον Virgil Abloh, τον πρωτοπόρο ευφυή σχεδιαστή που έφυγε δυστυχώς πολύ πρόωρα από τη ζωή. Και αυτό αναγκαζόμαστε να κάνουμε για έναν ακόμα τιτάνα του χώρου που για τον οποίο μόλις μάθαμε τα δυσάρεστα νέα. Ο Manfred Thierry Mugler, ο εμβληματικός Γάλλος σχεδιαστής, απεβίωσε χθες 23 Ιανουαρίου 2022 στα 73 του χρόνια, από φυσικά αίτια. Και έτσι ο κόσμος της μόδας και της τέχνης θρηνεί άλλον ένα θρύλο του χώρου μέσα σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα.
Ανάμεσα στα επιτεύγματα της 40χρονης πορείας του, ο Mugler καθόρισε σε έναν μεγάλο βαθμό την γκαρνταρόμπα των ’80ς και του power-dressing, έφερε στο προσκήνιο το υβριδικό μοντέλο-celebrity, επαναπροσδιόρισε την κουλτούρα του αρώματος και έκανε πολλά ακόμα, τα οποία σας έχουμε συγκεντρώσει παρακάτω.
Ξεκίνημα
Γεννημένος το 1948 στο Στρασβούργο της Γαλλίας, ο Mugler ξεκίνησε επαγγελματικά ως χορευτής κλασσικού μπαλέτου και ακροβάτης στα 14 του χρόνια, στο Θέατρο Ballet du Rhin, ενώ εργάστηκε παράλληλα και ως μοντέλο. Λίγα χρόνια μετά αποφάσισε να στραφεί στις εικαστικές τέχνες, και μετακομίζοντας στο Λονδίνο των swinging ’60s έκανε την αρχή του στην βιομηχανία της μόδας. Μιλώντας πρόσφατα στο WWD, είπε για εκείνη την εποχή “ήταν μια φάση δημιουργική, εφευρετική και πολύ διασκεδαστική, αλλά πάνω απ’ όλα είχε να κάνει με την κοινότητα. Τα σαββατιάτικα μεσημέρια, όλοι οι νέοι βόλταραν στη λεωφόρο King’s Road ντυμένοι με καταπληκτικά σύνολα.”
![]()
Ταυτότητα
Στις αρχές των ’70ς, ο νεαρός ακόμα τότε Mugler μετακόμισε στο Παρίσι, ξεκινώντας επισήμως την σχεδιαστική καριέρα του. Βασικές του επιρροές, σε ότι αφορά άλλα μεγάλα ονόματα του χώρου, ήταν οι αριστοτέχνες της εποχής, οι μεγάλοι couturiers Cristóbal Balenciaga και Christian Dior. Στα σχέδιά του ωστόσο, από το ξεκίνημά του ακόμα, γίνονται ξεκάθαρες οι χορευτικές καταβολές του, και η αφοσίωση στην ανάδειξη του τέλειου κορμιού. Όπως έχει πει, πάντα έβλεπε το ανθρώπινο σώμα σαν ένα εργαλείο-μέσο προς την καλλιτεχνική υπεροχή, ίσως το πιο σημαντικό συστατικό στην μετέπειτα δουλειά του. Άλλο ένα στοιχείο που ενέπνευσε το DNA του έργου του ήταν το ίδιο το Παρίσι, και το προφίλ των ανθρώπων του.
Μιλώντας για το σχεδιαστικό ξεκίνημά του στην Πόλη του Φωτός, που πολύ γρήγορα τον έφερε στο προσκήνιο, είπε στο WWD, “ήθελα οπωσδήποτε να μεταφέρω αυτή την κλασσική “αγνή” παριζιάνικη σιλουέτα, το μικρό μαύρο κοστούμι, την καμπαρντίνα, το μαύρο φόρεμα, το φόρεμα της γυναίκας-σειρήνας. Έφτιαξα λοιπόν το πρώτο κολλητό φόρεμα σε nude απόχρωση. Κανείς δεν δούλευε τότε τέτοια χρώματα. Η πρώτη μου κολεξιόν RTW είχε τίτλο Café de Paris, και παρουσίαζε αυτή την πολύ συγκεκριμένη, σχεδόν τυποποιημένη σιλουέτα, εξαιρετικά επηρεασμένη από τον χορό.”
Αν μπορούσαμε να χωρέσουμε τους βασικούς αισθητικούς άξονες του έργου του εμβληματικού σχεδιαστή μέσα σε μια πρόταση (διόλου απλό εγχείρημα), ο Mugler δημιούργησε έναν ενδυματολογικό κόσμο φουτουριστικό, γεμάτο θεατρικότητα, ερωτισμό και φετιχισμό, προβοκατόρικό ως και για τα δεδομένα του σήμερα, θέτοντας στο επίκεντρο την σεξουαλική γυναίκα σαν θεότητα, με μέσο του ενδυματολογικούς κώδικες όπως την σφιχτή πολύ αδύνατη μέση, τους έντονους δυναμικούς ώμους, τα βαθιά ντεκολτέ, τα κοψίματα, τις διαφάνειες και το λάτεξ.
Κάτι που προσέθεσε ακόμα περισσότερο buzz γύρω από το όνομά του, ήταν οι επιδείξεις του.’Ισως ο εφευρέτης του runway show που αποτελεί κάτι πολύ παραπάνω από μια απλή πασαρέλα, ο Mugler ήταν από τους πρώτους που έδωσαν βάση τόσο στα ρούχα του όσο και στην παρουσίασή τους, στρώνοντας τον δρόμο για τα shows-υπερπαραγωγές που έκαναν περιβόητους τους σχεδιαστές-σταρ των ’90ς, όπως ο McQueen, ο Galliano και ο Gaultier. Μιλώντας σχετικά, ο πρωτοπόρος Mugler είπε στο WWD, “έχω την δύναμη να κάνω μεγάλα shows. Η μουσική, το σκηνικό, τα φώτα, οι προσωπικότητες, όλα αυτά βοήθησαν να πω την ιστορία μου. Κάτι που λέω στους νέους ανθρώπους είναι, ‘να είστε ξεκάθαροι για το τι θέλετε να πείτε. Να είστε σίγουροι πως ο κόσμος θα το καταλάβει.”
Celebrities
Ένα από τα βασικά κομμάτια της καριέρας του ήταν σίγουρα και η σχέση του με διάφορους μεγάλους σταρ του καλλιτεχνικού στερεώματος, τόσο η επαγγελματική όσο και η προσωπική. Ξεκινώντας από τα πρώτα στάδια της καριέρας του να ντύνει εμβληματικά ονόματα όπως ο David Bowie, ο George Michael και η Diana Ross, ο Mugler ήταν επίσης από τους πρώτους image makers, ένα βήμα πριν τους προσωπικούς στυλίστες που ήρθαν δυο δεκαετίες μετά.
I will miss you Thierry Mugler this was a wonderful time in our lives pic.twitter.com/Z3ggaVjK2D
— Ms. Ross (@DianaRoss) January 24, 2022
Έπειτα από το επαγγελματικό διάλειμμα που έκανε μεταξύ του 2002 και του 2010, σειρά πήραν τα νέα ποπ είδωλα, για τις οποίες έχει δημιουργήσει αποκλειστικά custom made κομμάτια που έχουν ήδη αφήσει ιστορία. Ανάμεσά τους η Lady Gaga, η Beyonce, η Cardi B και τελευταία η Kim Kardashian με το αριστουργηματικό Wet Dress στο Met Gala του 2019.
Νέο Ξεκίνημα
Καθώς είχε πουλήσει τα δικαιώματα του brand του στον όμιλο της Clarins, όταν το 2002 ο κολοσσός αποφάσισε να σταματήσει την λειτουργία της σειράς RTW, ο Mugler αναγκάστηκε να κάνει πίσω σε ότι αφορά τον σχεδιασμό ρούχων. Εκτοτε οι μόνες σχεδιαστικές δουλειές που ανέλαβε ο θρυλικός πιονιέρος ήταν το costume design των pop icons που αναφέραμε παραπάνω (όχι όμως υπό το όνομα του οίκου) ενώ μέχρι και τον θάνατό του σχεδίαζε κοστούμια για μεγάλους θιάσους μπαλέτου. Από τα ελάχιστα κομμάτια που σχεδίασε από το 2002 μέχρι σήμερα για λογαριασμό του οίκου, ήταν και το Wet Dress της Kim Kardashian το 2019.
Το 2010 το brand επέστρεψε ξανά με το όμομα Mugler (αλλά με διαφοερετική καλλιτεχνική διεύθυνση), και πλέον αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς οίκους του τώρα. Σε περίπτωση που αναρωτιέστε γιατί βλέπουμε παντού σέξυ κοψίματα και κορσέδες τις δυο τελευταίες σεζόν, μην πάτε παραπέρα, δείτε απλά την συλλογή Spring/Summer 2021 του οίκου και θα καταλάβετε ποιος ευθύνεται.
Φόρος Τιμής
Ο Manfred Thierry Mugler ήταν ένας καλλιτέχνης με όλη την σημασία της λέξης, αναγνωρισμένος τόσο από τον χώρο της μόδας όσο και από τον χώρο της τέχνης. Έχαιρε πολύ μεγάλης εκτίμησης από πολλούς και σημαντικούς ανρθώπους της βιομηχανίας, και οι οποίοι εδώ και χρόνια έχουν σπεύσει να αποτίσουν φόρο τιμής σε αυτόν τον ευφυή εικαστικό. Ανάμεσά τους, ο διευθυντής του μουσείου Musée des Arts Décoratifs, Olivier Gabet, ο οποίος μιλώντας τον περασμένο Σεπτέμβρη στο WWD για τον Mugler είπε:
“Ήταν μπροστά από την εποχή του με πάρα πολλούς τρόπους. Από το φαινόμενο του celebrity ως μοντέλο μέχρι την σχέση του με τον κόσμο της μουσικής και το πολιτισμικό του αποτύπωμα στην μόδα και στην σύγχρονη κοινωνία. Ήταν από αυτούς τους ανθρώπους που δεν μπήκε στον “αυτόματο” μέσα από μια καλά σχεδιασμένη στρατηγική μάρκετινγκ, αν και ήταν μάστερ στην επικοινωνία. Είχε ένστικτο, ήταν έξυπνος, καλλιτεχνικός, ζωώδης ανά στιγμές, και αυτό το βρίσκω τόσο αναζωογωνητικό.”
Δείχνοντας την αμέριστη εκτίμησή του, ο τωρινός καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Casey Cadwallader, έγραψε στο Instagram του έπειτα από την είδηση του θανάτου του θρυλικού σχεδιαστή,
“Manfred, είναι μεγάλη τιμή για μένα το ότι σε γνώρισα και δούλεψα μέσα στον πανέμορφο κόσμο σου. Άλλαξες την αντίληψή μας σε ότι αφορά την ομορφιά, την αυτοπεποίθηση, την ορατότητα, και την ενδυνάμωση. Η κληρονομιά σου είναι κάτι που θα κουβαλάω πάντα μέσα μου σε κάθε τι που κάνω. Σ’ ευχαριστώ.”
