Σε ένα βαθμό όλοι ξέρουμε ότι η οποιαδήποτε συσχέτιση ενός “άσημου” προσώπου με έναν mega-celebrity οδηγεί σε μια σχετική “ανύψωση” του πρώτου, καθώς δανείζεται λίγη από την λάμψη και τη δημοσιότητα, έστω παράπλευρα. Αυτό βέβαια, πέρα από ένα ευρέως αποδεκτό κοινωνικό φαινόμενο, είναι πλέον και η βασική στρατηγική marketing για πάσης φύσεως επιχείρηση, με μοχλό (μαντέψτε) τα social media. Τι ακριβώς εννοούμε; Δεν είναι είδηση εν έτει 2021 πως για να “πάει μπροστά” ένα brand πρέπει σίγουρα να διοχετεύσει ένα μεγάλο μέρος του budget του σε influencer λογαριασμούς, καθώς τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν  σε μεγάλο βαθμό την αρένα της ανταγωνιστικής αγοράς.

Για να το πούμε λιανά, όταν μια επιχείρηση σχετικά νέα, ή και όχι τόσο, προβάλλει το προϊόν της μέσα από έναν λογαριασμό του ύψους  των 300.000 followers για παράδειγμα, τόσο η αναγνωρισιμότητα όσο και οι πωλήσεις ανεβαίνουν κατακόρυφα. Όσο μεγαλύτερο το following, τόση και η αύξηση που θα σημειωθεί, και πάει λέγοντας. Αν βέβαια αρχίσουμε να μιλάμε για τα μεγέθη των mega-influencers του εξωτερικού, τότε ανεβαίνουμε σε άλλα επίπεδα. Υπάρχει πχ η περίπτωση με μια προώθηση προϊόντος από την Kim Kardashian με τους 200 εκατ. followers, μια μικρή και νέα επιχείρησή να μπει εν μια νυκτί στον χάρτη των καυτών brands του τώρα.

 

Τι συμβαίνει όμως αν σαν σχεδιαστής, μια αντίστοιχα mega-influencer φορέσει ένα ρούχο σου σε ένα ποστ εν αγνοία σου; Αν χωρίς να το ξέρεις, ένας celebrity-stylist πήρε καμιά δεκαριά κομμάτια σου και τα φόρεσε στην Bella Hadid; Για τους περισσότερους μια τέτοια κατάσταση θα φάνταζε μάλλον ιδανική, όπως βέβαια ακούγεται και στα δικά μας αυτιά. Αφού τα περισσότερα brands αλλά και οι μεγάλοι οίκοι, πληρώνουν υπέρογκα ποσά για να δείξει μια Chiara Feragni το πουλοβεράκι τους σε ένα μόνο στόρυ. Άρα η ευκαιρία του να γίνει κάποιος από μικρός άσημος σχεδιαστής, το νέο hot όνομα, χωρίς κανένα οικονομικό αντάλλαγμα, είναι πραγματικά αυτό που λέμε τύχη βουνό. Είναι όμως τελικά στ’ αλήθεια;

Για όλη αυτή την κατάσταση μιλήσαν στο Dazed And Confused τρεις νέοι σχεδιαστές που πρόσφατα βίωσαν αυτό το μιντιακό rollercoaster. Πρώτη από αυτές, η σχεδιάστρια Namita Khade, η οποία έφτασε στο απόγειο της ινσταγκραμικής φήμης της το 2020, όταν ήταν ακόμα τριτοετής φοιτήτρια στο Central Saint Martins του Λονδίνου. Πώς ακριβώς της χτύπησε την πόρτα η τύχη;

Η Κhade ξύπνησε μια ωραία πρωία και είδε την Kim Kardashian να φοράει ένα από τα signature σχέδιά της σε ένα Instagram ποστ, ενώ πολύ γρήγορα το μέμο πήρε και η Kylie Jenner, και έκανε το ίδιο. Η όλη κατάσταση παρ’ ότι χαοτική βοήθησε εξαιρετικά την δημιουργό, αφού της επέτρεψε να ξεπεράσει με τη μια όλα τα σκαλοπάτια που κανονικά πρέπει να περάσει ένας νέος σχεδιαστής, προκειμένου να ιδρύσει το δικό του brand. Παράλληλα, όπως λέει και η ίδια, η μετάβαση ήταν κάπως βάρβαρη αφού από την μια στιγμή στην άλλη καλούταν να ανταποκριθεί στα στάνταρ μιας μεγάλης επιχείρησης, ενώ η ίδια δεν είχε ούτε έναν υπάλληλο.

“Ποτέ δεν σε ενημερώνουν όταν κάποιος μεγάλος celebrity πρόκειται να φορέσει ένα δικό σου ρούχο, αλλά όταν συμβεί, καταλήγεις να έχεις 300 e-mails την ώρα. Όταν δουλεύεις με ονόματα τέτοιου βεληνεκούς, αλλά σε μικρή κλίμακα, σημαίνει πως η προσοχή που παίρνεις είναι δυσανάλογη σε σχέση με την ποσότητα των ρούχων  που μπορείς να παράξεις.” εξηγεί η Khade. Κάτι ακόμα που συγκαταλέγεται ωστόσο στα αρνητικά της κατάστασης, είναι και η κακή επικοινωνία με influencers οι οποίοι ζητούν τα ρούχα για να τα διαφημίσουν, χωρίς βέβαια να προσφέρονται να πληρώσουν.

Μια ανάλογη κατάσταση έζησε και ο νέος σχεδιαστής Georgios Trochopoulos, με βάση στο Λονδίνο, όταν φόρεσε ξαφνικά μια δημιουργία του η Emma Chamberlain, ενώ στην συνέχεια την ακολούθησε η Miley Cyrus.

Όπως λέει ο σχεδιαστής, παρ’ ότι η αναγνώριση ήρθε πολύ απότομα, δεν παύει να του έχει χαρίσει την ευκαιρία να εξελιχθεί πολύ πιο γρήγορα και ουσιαστικά, ιδίως χάρη στο οικονομικό μπουστάρισμα.

 Σε κάθε περίπτωση, όλα δείχνουν πως διανύουμε μια νέα εποχή σε ότι αφορά τη μόδα και το marketing, μια εποχή στην οποία ο κατά κόρον πρωταγωνιστής είναι τα social media. Ανυπομονούμε να δούμε και άλλους νέους σχεδιαστές να έρχονται στο προσκήνιο, εκδημοκρατικοποιώντας περαιτέρω την βιομηχανία της μόδας. Εμπρός στο δρόμο που χάραξε η Kim, φίλοι μου.

 

 

@oneofusgr

If you're here, you're one of us!