Εργάζεσαι στον ίδιο χώρο αρκετό καιρό τώρα κι έχεις ξεπεράσει σαφώς στο στάδιο του ειδικευόμενου προσωπικού. Γιατί λοιπόν δυσκολεύεσαι να πεις όχι όταν ακόμα ζητούν από εσένα να φέρεις του καφέδες το πρωί ή να αναλάβεις τις κατώτερες δουλειές του γραφείου; Μήπως οι συνάδελφοί σου σε καπελώνουν στα meetings ή καπηλεύονται τις ιδέες σου πλασάροντάς τες σαν δικές τους;
Αν συμβαίνουν όλα ή κάποια από τα παραπάνω, τότε το ξέρεις καλά ότι πρέπει να αλλάξεις στάση και να επιβάλεις την προσωπικότητα και την σκληρή δουλειά σου στους υπόλοιπους, ξεκινώντας από τον διευθυντή ή το αφεντικό και φτάνοντας ως τους συναδέλφους ή τους ειδικευόμενους. Αυτό που χρειάζεται είναι λίγη αποφασιστικότητα και φυσικά αρκετές δόσεις αυτοπεποίθησης ώστε να μπορέσεις να ενδυναμώσεις την θέση σου και να προχωρήσεις με την καριέρα σου, ανάλογα με τον κόπο και τα προσόντα σου.
Με εμπόδια όπως το σύνδρομο του απατεώνα, που βασανίζει πολλά νέα άτομα στον χώρο της εργασίας ή παράλογα αφεντικά που ζητούν τον ουρανό με τα άστρα μέσα σε ένα οκτάωρο, ίσως να σου είναι πραγματικά δύσκολο να βρεις από που θα αρχίσεις την προσπάθεια, όμως δεν είναι απίθανο. Δες παρακάτω:
Μην απολογείσαι και μην ζητάς διαρκώς συγγνώμη
“Συγγνώμη, αλλά εγώ διαφωνώ με αυτή την ιδέα/ πρόταση/ προοπτική, διότι…” Παραδέξου το! Είσαι κι εσύ ανάμεσα στους εργαζόμενους που ξεκινούν την φράση τους με την λέξη συγγνώμη, ενώ δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος να το κάνεις. Ίσως να προσπαθείς να χρησιμοποιήσεις ηπιότερους τόνους, ίσως να φοβάσαι ότι θα πληγώσεις τα αισθήματα των συναδέλφων σου, ίσως να το κάνεις από απλή ευγένεια. Όποιος κι αν είναι ο λόγος, σταμάτα να εκφράζεσαι έτσι! Η επαγγελματική σου γνώμη είναι σημαντική κι είναι ένας από τους λόγους που σε πληρώνουν για να κάνεις την δουλειά που κάνεις. Επομένως άλλαξε την έκφραση με κάτι όπως: “Ας δούμε το θέμα από μια διαφορετική σκοπιά” ή “υπάρχουν κι άλλοι τρόποι να προσεγγίσουμε το ζήτημα.»
Αντί να κρατάς πάντα εσύ σημειώσεις σε κάθε επαγγελματική συνάντηση, βοήθα άλλους να μάθουν πως θα κάνουν αυτή τη δουλειά.
Αν οι σημειώσεις των meetings δεν ανήκουν στα καθήκοντά σου, δεν χρειάζεται να τις αναλαμβάνεις πάντα εσύ. Υπάρχει μια σιωπηρή συμφωνία μεταξύ των ανδρών συναδέλφων που θέλει τις γυναίκες να “είναι πιο καλές στις σημειώσεις” και σε άλλα τέτοια κατώτερα έργα. Πρότεινε λοιπόν την ιδέα να εναλλάσσονται τα άτομα που κρατούν τις σημειώσεις ή να μοιράζεται η ευθύνη ανάμεσα σε περισσότερους συμμετέχοντες. Μπορείς μάλιστα να προσφερθείς να δείξεις τις στρατηγικές των καλών σημειώσεων που κατέχεις στους συναδέλφους σου, ώστε να τα καταφέρουν το ίδιο αποτελεσματικά στα επόμενα meetings.
Ολοκλήρωσε τις σκέψεις σου και μην διστάζεις να καυτηριάζεις αυτούς που σε διακόπτουν όσο μιλάς.
Πόσες φορές σε έχουν διακόψει στα μισά μιας πρότασης στις επαγγελματικές συναντήσεις ή ακόμα και πάνω σε κάποια δική σου παρουσίαση; Πολλές, είναι βέβαιο. Υπάρχουν μάλιστα πολλά κακόβουλα άτομα που χρησιμοποιούν τον τρόπο αυτόν για να κάνουν το άτομο που μιλάει να χάσει τον ειρμό της σκέψης του ή να φανεί απροετοίμαστο. Μπορείς να τους το βουλώσεις με διάφορους τρόπους. Συνέχισε να μιλάς χωρίς να δίνεις καμία σημασία ή σήκωσε το χέρι σου σε ένδειξη ένστασης προς την διακοπή, ενώ συνεχίζεις να λες όλα όσα είχες να πεις. Αν συνεχίζει, τότε είτε του ζητάς ευθέως να σταματήσει, είτε του θίγεις το ζήτημα σε κάποιον δεύτερο χρόνο κατ’ ιδίαν.
Μην νοιώθεις υποχρέωση να λες σε όλα ναι
Υπάρχει μεγάλη διαφορά από το να είσαι ένα πρόθυμο άτομο στην δουλειά μέχρι το να σε εκμεταλλεύονται. Αν είσαι γυναίκα, τότε είναι πιο πιθανό να καταλήξουν στην ποδιά σου όλα τα θελήματα, οι παραγγελίες για φαγητό ή η οργάνωση ενός πάρτι γενεθλίων συναδέλφου. Πιθανότατα μάλιστα να έχεις βοηθήσει κι εσύ σε αυτό, δηλώνοντας πρόθυμη να αναλάβεις τέτοιες υποχρεώσεις ώστε να γίνεις συμπαθής στους συναδέλφους σου. Στην πραγματικότητα όμως, υποσκάπτεις την ίδια σου την θέση με αυτήν την προθυμία. Ξεκίνα να λες και μερικά όχι ή “δεν έχω τον χρόνο να ασχοληθώ με αυτό”, προσθέτοντας ότι μπορείς να καθοδηγήσεις κάποιον άλλον να το αναλάβει.
Μην θάβεις τα επιτεύγματά σου, ανάδειξέ τα!
Όχι, δεν πιστεύουμε ότι θα πρέπει να αρχίσεις να καυχιέσαι για τις επιτυχίες σου, όχι όμως και να τις θάβεις, θεωρώντας ότι είναι πιο μικρές ή ασήμαντες. Αυτό μάλιστα είναι ένα από τα συμπτώματα του συνδρόμου του απατεώνα και καλά θα κάνεις να απαλλαγείς από αυτό. Αν για παράδειγμα σου ανατεθεί ένα νέο έργο ή πάρεις μία προαγωγή, δεν χρειάζεται να αρχίσεις να λες ότι “πήρα αυτήν την προαγωγή, δεν είναι όμως τίποτα σπουδαίο”. Αντίθετα τροποποίησε τον τρόπο που μιλάς για τις επιτυχίες σου λέγοντας κάτι όπως “πήρα αυτήν την προαγωγή και είμαι πραγματικά ενθουσιασμένη με την ευκαιρία που μου δίνεται!” Δείξε ότι χαίρεσαι με τις επιτυχίες σου και δώσε την ευκαιρία και στους άλλους να χαρούν μαζί σου.
Μην συμβιβάζεσαι με λιγότερα χρήματα από όσα σου αξίζουν
Ιδιαίτερα αν είσαι γυναίκα, γνωρίζεις καλά για το χάσμα μεταξύ των μισθών ανδρών και γυναικών. Όταν διαπιστώσουμε κάτι τέτοιο στον εργασιακό μας χώρο και το δεχόμαστε λοιπόν, βοηθάμε την κακή αυτή πρακτική να διαιωνίζεται και την εκμετάλλευση να συνεχίζεται ανενόχλητη. Αν επίσης έχεις διαπιστώσει ότι η δουλειά σου απαιτεί από εσένα πολύ περισσότερα από όσα έχουν συμφωνηθεί, χωρίς να αυξάνεται ταυτόχρονα και ο μισθός σου, πρέπει αν μιλήσεις με το αφεντικό ή τον διευθυντή σου και να ζητήσεις πιο δίκαιες απολαβές. Γνωρίζουμε βέβαια ότι με την ανεργία να καλπάζει, ιδιαίτερα μεταξύ των νέων ανθρώπων, αυτό δεν είναι πάντα εύκολο, όμως δεν είναι και ακατόρθωτο ή ένας γενικός και απαράβατος κανόνας.
Μίλα προς τα επάνω στην ιεραρχία και όχι πλάγια
Όλοι αντιμετωπίζουμε ζητήματα στην δουλειά μας, δεν υπάρχει αμφιβολία σε αυτό, όπως και όλοι έχουμε έρθει αντιμέτωποι με λάθη. Έχει όμως μεγάλη σημασία ο τρόπος που τα αντιμετωπίζουμε ώστε να διατηρήσουμε το επαγγελματικό μας προφίλ. Αν λοιπόν βρεθούμε σε ένα τέτοιο πρόβλημα, είναι καλύτερα να απευθυνθούμε στον αμέσως ανώτερο στην ιεραρχία, από το να συζητάμε ξανά και ξανά το θέμα δεξιά κι αριστερά. Με την βοήθεια του ανώτερου, το θέμα θα λυθεί πιο εύκολα και θα αποφευχθούν δευτερογενή προβλήματα και παρεξηγήσεις. Αν μάλιστα προέκυψε λόγω κάποια προβληματικής διάρθρωσης της δουλειάς, τότε ίσως η συνεργασία μαζί του μπορεί να προσφέρει πιο μόνιμη λύση στο ζήτημα.
Μην χρησιμοποιείς συγκεκριμένες λέξεις στα email σου
Μην χρησιμοποιείς για παράδειγμα διαρκώς την λέξη “συγγνώμη”, την λέξη “απλά” ή την λέξη “επειδή”. Παράδειγμα: “Συγγνώμη που άργησα να σας ενημερώσω για το τάδε θέμα, απλά περίμενα από τον πελάτη να επικοινωνήσει. Καθυστέρησα επειδή τελικά χρειάστηκε να επικοινωνήσω εγώ μαζί του κλπ” Οι πολλές συγγνώμες και διευκρινιστικές λέξεις εντείνουν την αίσθηση ότι δικαιολογούμαστε, ενώ δεν υπάρχει λόγος. Αντιθέτως προσπαθούμε να είμαστε όσο το δυνατόν λιγότερο απολογητικοί στα γραπτά μας, δίνοντας έμφαση στην ακρίβεια και την σαφήνεια των όσων λέμε. Για παράδειγμα: “Σας ενημερώνω για το τάδε θέμα, μετά από την επικοινωνία που είχα με τον πελάτη η οποία καθυστέρησε λόγω δικού του φόρτου εργασίας κλπ”
Μην καταλήγεις ποτέ μια πρόταση με την έκφραση “Καταλαβαίνετε τι εννοώ;”
Ας υποθέσουμε ότι έχεις βάλει τα δυνατά σου να κάνεις μια ολοκληρωμένη πρόταση, παρουσίαση ή απολογισμό. Είναι μεγάλη προσγείωση να ρωτήσεις στο τέλος τους συναδέλφους ή τους ανώτερους σου που είναι παρόντες αν “Καταλαβαίνουν τι εννοείς”. Όταν το κάνεις είναι σαν να υπαινίσσεσαι ότι όσα είπες δεν ήταν εμπεριστατωμένα και σαφή ή ότι εκείνοι που τα άκουσαν ήταν αργόστροφοι. Αν νοιώθεις ότι πρέπει να πεις κάτι τέτοιο, μπορείς να πεις ότι είσαι πρόθυμη να απαντήσεις σε όποιες ερωτήσεις τυχόν έχουν.
Δώσε τον σεβασμό που ανήκει στις ιδέες σου
Μην αρχίζεις λοιπόν ποτέ με την πρόταση “μπορεί να σας φανεί χαζό ή τραβηγμένο, αλλά είχα μια νέα ιδέα…”. Αν δεν πιστεύεις στις ίδιες σου τις ιδέες και τις θεωρείς τραβηγμένες, τότε πως περιμένεις να τις αντιμετωπίσουν οι άλλοι; Ακόμα κι αν κάποια ιδέα σου φαίνεται κάπως τραβηγμένη, δεν την παρουσιάζεις ποτέ ως τέτοια και δεν λες αυτήν σου την σκέψη φωναχτά στους συναδέλφους. Ξεκίνα απευθείας με την περιγραφή της ιδέας σου και ζήτα τους να σχολιάσουν αφού τελειώσεις.