To ‘χουμε πει και θα το ξαναπούμε, με κίνδυνο να γίνουμε γραφικοί. Ο Demna Gvasalia, καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Balenciaga, είναι καθ’ ημάς στους τοπ πέντε σχεδιαστές αυτή τη στιγμή, ως ένας ευφυής είρωνας με μπόλικη ενσυναίσθηση για το τώρα και μάτι που “κόβει” τόσο αισθητικά όσο και μιντιακά, δεν υπάρχει ούτε μισή αμφιβολία. Έχει πλέον αποδείξει την καλλιτεχνική του υπεροχή ούκ ολίγες φορές, και το έκανε για ακόμα μια φορά το βράδυ του περασμένου Σαββάτου στην παρουσίαση της Spring/Summer 2022 συλλογής του οίκου. Το show πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια της Εβδομάδας Μόδας του Παρισιού, στο Théâtre du Châtelet, και ως συνήθως δεν έμοιαζε με κανένα άλλο. Τί σκαρφίστηκε πάλι ο μπαγάσας ο Gvasalia; Τα έχουμε όλα παρακάτω αναλυτικά.
Είναι κοινό (όχι και τόσο) μυστικό πλέον στα σαλόνια της μόδας πως για την εμπορική επιτυχία ενός οίκου δεν φτάνει μόνο η σχεδιαστική ευφυία, χρειάζεται και η προσθήκη ενός σχολίου, τρόπον τινά κοινωνικοπολιτικού. Κάποιοι επιλέγουν να ακολουθήσουν αυτό το νέο fashion status quo ενώ άλλοι καλοκάθονται ανακούρκουδα στην παλιά συνταγή μένοντας πεισματικά στην τέχνη τους. Ο Gvasalia πασιφανώς ανήκει στην πρώτη σχολή την οποία έχει εν μέρει δημιουργήσει, τουλάχιστον σε ότι αφορά την σύγχρονη σκηνή της μόδας. Και ως συνδημιουργός, ξέρει πολύ καλά πως να το κάνει, καθώς ίδίως τα τελευταία χρόνια δεν έχει υπάρξει σεζόν στην οποία να μην έχει συνοδεύσει το show του με κάποιου είδους σχολιαστικό στοιχείο παύλα παράγοντα σοκ. Και η παρουσίαση του περασμένου Σαββάτου ήταν ίσως το απόγειο αυτής της στρατηγικής. Σε πλαίσια meta ο Gvasalia έχτισε ένα show μέσα στο show, στήνοντας στην ουσία την πασαρέλα σε ένα κόκκινο χαλί με τα μοντέλα να “παίζουν” τους καλεσμένους σε μια μεγάλη πρεμιέρα. Τα μοντέλα ωστόσο δεν ήταν οι μόνοι πρωταγωνιστές καθώς πριν την έναρξη του show από το catwalk παύλα κόκκινο χαλί παρέλασαν και όλοι οι front-rowers, οι αληθινοί επίτιμοι καλεσμένοι της βραδιάς. Από την Cardi B και την Anna Wintour και από την Amber Valetta μέχρι τον Offset, το χαλί στολίστηκε από celebrities θυμίζοντάς μας στιγμές Met Gala, και φορούσαν όλοι τους τί άλλο, Balenciaga. Το σχόλιο τώρα που έκανε ο Gvasalia ήταν εκ του αποτελέσματος μια εξώφθαλμη κριτική για την εμμονή της σύγχρονης κοινωνίας με το celebrity και τα κόκκινα χαλιά, το οποίο ωστόσο ο σχεδιαστής (έξυπνα) δεν σχολίασε στις λακωνικές δηλώσεις του. Μιλώντας στην Vogue είπε απλά “Λοιπόν, απλά ήθελα να κάνω κάτι fun”. Πώς θα μπορούσε άλλωστε να ειρωνευτεί ευθέως τους ανθρώπους που τον τίμησαν και τον τιμούν κάθε σεζόν με την παρουσία τους;

Η πρεμιέρα τώρα που όλοι περίμεναν για να δουν εντός του θεάτρου δεν ήταν άλλη από μια ταινία “μικρού μήκους” ένα δεκάλεπτο φιλμάκι με πρωταγωνιστές τους αγαπημένους Simpsons. Ναι ναι, καλά ακούσατε, η σάτιρα δεν σταμάτησε στο ίδιο το show. Στην ταινία λοιπόν βλέπουμε τους κλασσικούς κίτρινους καρτουνοχαρακτήρες, τον Bart και την Marge, στους οποίους γίνεται πρόταση να συμματάσχουν στην επερχόμενη επίδειξη μόδας του οίκου Balenciaga και έπειτα από πολλή σκέψη και διάφορα ευτράπελα καταλήγουν οντως να περπατήσουν στην πασαρέλα ολοστόλιστοι με τα πιο καθιερωμένα κομμάτια του “σπιτιού”.
Παρ’ ότι ήταν το μιντιακό τρικάκι του έκλεψε την παράσταση, δεν θα μπορούσαμε να αφήσουμε απ’ έξω τα ρούχα. Η συλλογή ήταν σε απόλυτη σύμπνοια με τους κλασσικούς πλέον ενδυματολογικούς κώδικες του Gvasalia. Η εμμονή οριακά του σχεδιαστή με την oversize σιλουέτα, με μια πρέζα δυστοπίας και μια δόση edgy υποκουλτούρας είναι πια η σχεδιαστική πεμπτουσία του οίκου και αποτελεί την συνταγή που ποτέ δεν παραβαίνεται. Είδαμε λοιπόν για ακόμα μια φορά τεράστιες υπερμεγέθεις ακανόνιστες σιλουέτες, ¨μαδημένα” πλεκτά, τουαλέτες με όγκους που καλύπτουν κάθε είδους θηλυκότητα, κουκούλες και μπαλακλάβες. Είδαμε το κλασσικό suiting του οίκου με την υπερ-υπέρμεγέθη φόρμα, τις μπότες που καταλήγουν σε κολάν, λάτεξ, λαμέ και metallics. Είδαμε το “θηλυκό” φόρεμα σε (λίγα) φωτεινά χρώματα και ένα τσικ από φλοράλ και όλα αυτά με μια έξτρα glam πινελιά. Μιλάμε άλλωστε για το κόκκινο χαλί. Είδαμε με λίγα λόγια μια συλλογή που σχεδιαστικά ήταν μια από τα ίδια, με τον καλύτερο τρόπο.

Δεδεομένου ότι διανύουμε πλέον την “οικονομία της προσοχής” o οίκος Balenciaga έπειτα και από το προχθεσινό show θεωρείται σίγουρα ένας από τους νικητές, αφού έχει πιάσει το νόημα. Σατιρίζοντας τον ελιτισμό της βιομηχανίας της μόδας, στρέφει την προσοχή στην συμπερίληψη και διευρύνει το κοινό του ακόμα περισσότερο, δημιουργώντας πλέον “ψυχαγωγική μόδα”. Και ποιος δεν θέλει να δει τελοσπάντων τους Simpsons να περπατούν στην πασαρέλα φορώντας Balenciaga;
