Την Κυριακή που πέρασε στις 6 του Ιούνη, ο οίκος Balenciaga παρουσίασε την συλλογή του Spring/Summer 2022, σε μορφή fashion film δια χειρός του κινηματογραφιστή Quentin Deronzier. Kαι ήταν γεμάτο βάτες, κουκούλες και πολλές εκπλήξεις. Ένα εύλογο ερώτημα είναι βέβαια το κατά πόσο μπορούμε πλέον να εκπλαγούμε από τον καλλιτεχνικό διευθυντή του οίκου, Demna Gvasalia, και τα 6μηνιαία του επιτεύγματα. Στην πραγματικότητα από τον Οκτώβρη του 2015, όπου ο Gvasalia πήρε με σχεδιαστικό θάρρος και θράσος τα ηνία του οίκου, κάθε σεζόν δημιουργεί και ένα νέο buzz στην παγκόσμια σκηνή της μόδας, με συλλογές που ισορροπούν με απολαυστική συνέπεια ανάμεσα στην avant garde αισθητική και στο new kid coolness, καθιστώντας τον έναν από τους πιο περιβόητους και αναγνωρισμένους δημιουργούς των τελευταίων χρόνων.

 

Ίσως η μεγαλύτερη απόδειξη της οξυδέρκειάς του, τόσο σε δημιουργικά πλαίσια όσο και μαρκετίστικα, είναι ότι έχουν περάσει μόλις έξι χρόνια από όταν ανέλαβε αυτό τον ¨ξεχασμένο¨, βυθισμένο στις παλιές δάφνες του οίκο,  και μέσα σε σχεδόν μηδαμινό διάστημα τον οδήγησε στην κορυφή, όχι μόνο για τις “γνώμες” των σαλονιών της μόδας αλλά και για το mainstream κοινό.  Βασικό συντελεστή σε αυτή την επιτυχία του Gvasalia , πέρα από τις ευαίσθητες αντένες του σχετικά με το “τώρα” και το “αμέσως μετά”, αποτελεί και ο παράγοντας σοκ που χαρακτηρίζει κάθε συλλογή του, ο τρόπος που προσεγγίζει όχι μόνο τα ρούχα αλλά και το περιβάλλον τους σε κάθε σόου, και η ιστορία που λέει κάθε φορά. Και προφανώς το προχθεσινό σόου δε θα μπορούσε να είναι εξαίρεση.

 

Courtesy of Balenciaga

 

Τι είναι αληθινό και τι ψεύτικο

Στον πυρήνα της ιστορίας που αφηγείται αυτή τη σεζόν ο σχεδιαστής  βρίσκεται η πάλη μεταξύ του αληθινού και του ψεύτικου,  τόσο όσον αφορά την μόδα όσο και την ζωή.  Συγκεκριμένα στην αρχή του βίντεο παραθέτεται η εξής φράση, ” Βλέπουμε τον κόσμο μας μέσα από ένα φίλτρο – τελειοποιημένο, αψεγάδιαστο, ομογενοποιημένο, φωτοσοπαρισμένο. Δεν μπορούμε πλέον να ξεχωρίσουμε το ανεπεξέργαστο από το αλλαγμένο, το αυθεντικό από την αντιγραφή, το χειροπιαστό από το εννοιολογικό, την αλήθεια από τον μύθο, το fake από το deepfake.” Με αυτά τα λόγια, ο Gvasalia δείχνει με το δάχτυλο τον ελέφαντα στο δωμάτιο, το γεγονός ότι τα τελευταία περίπου 1ο και χρόνια μέσα από την χρήση των social media συμμετέχουμε όλοι μαζί -άλλοι παραπάνω, άλλοι λιγότερο- στο νέο (not so) κουλ παιχνίδι στρέβλωσης της πραγματικότητας.

 

Courtesy of Balenciaga

Η αφήγηση του αντίγραφου, του fake, κάνει αισθητή την παρουσία της με διάφορους τρόπους, ένας εκ των οποίων είναι και τα μοντέλα-κλώνοι που χρησιμοποιήθηκαν για να παρουσιαστούν τα ρούχα. Πιο συγκεκριμένα, επάνω στην πασαρέλα περπάτησε μόνο ένας “αληθινός άνθρωπος”, η Eliza Douglas, καλλιτέχνης και μούσα του σχεδιαστή, ενώ τα υπόλοιπα “μοντέλα” ήταν ψηφιακοί κλώνοι της ίδιας. Και ιδού ο παράγοντας σοκ που λέγαμε. Κάτι επίσης που ήθελε να υπογραμμίσει και να κατακρίνει ο Gvasalia με την χρήση των κλώνων, είναι η ομογενοποίηση των αισθητικών προτύπων, η ακόμα (δυστυχώς) υπαρκτή κοινή γνώμη που “προσκυνά” έναν και μόνο τύπο ομορφιάς, μολονότι ανεπίτευκτος και κατάτι βαρετός.

 

Gucci meets Balenciaga meets Gucci

Courtesy of Balenciaga

Σοφά και αυθάδικα διαχειρίστηκε το κουλ παιδί της μόδας αυτή την νέα σύμπραξη μεταξύ των δυο τιτάνιων οίκων που ξεκίνησε με την συλλογή Aria της Gucci. Συγκεκριμένα, τον περασμένο Απρίλη, ο οίκος Gucci “δανείστηκε” διάφορους σχεδιαστικούς κώδικες του Balenciaga επί Gvasalia καθώς και το μονόγραμμα του οίκου για την τελευταία του συλλογή, σπάζοντας έτσι τα ίντερνετς.

Courtesy of Balenciaga

Αυτός ο δανεισμός έγινε βέβαια με την συγκατάθεση και των δυο brands, ανήκουν άλλωστε αμφότερα στον ίδιο όμιλο. Ανταποδίδοντας αυτό το αριστουργηματικό μαρκετίστικο τρικ, ο Gvasalia επίσης ενσωμάτωσε στην δική του σχεδιαστική γραμμή στοιχεία του φλωρεντινού οίκου,  με τρανταχτό παράδειγμα την κλασσική Gucci καμβαδένια τσάντα με το διπλό μονόγραμμα, αντικαθιστώντας τα αντικρυστά Gs με αντικρυστά Bs.

 

Courtesy of Balenciaga

 

Κώδικας Balenciaga x Gvasalia

Φτάνοντας στον γαλλικό οίκο, ο σχεδιαστής πειραματίστηκε ελάχιστα πριν να καταλήξει στην πρωτοποριακή και αμετάκλητα δική του σχεδιαστική γραμμή, στους νέους κώδικες του οίκου Balenciaga, και οι οποίοι όσο περνούν οι σεζόν γίνονται ολοένα και πιο συγκεκρμένοι. Έτσι δεν θα μπορούσαν να λείπουν από το εν λόγω show. Είδαμε λοιπόν υπέρ-υπερμεγέθεις βάτες, και φαρδιές ακανόνιστες σιλουέτες. Είδαμε μεγάλα φούτερ με κουκούλες, και puffer jackets. Είδαμε το κλασσικό του αντικομφορμιστικό φλοράλ φόρεμα, και αθλητικές φόρμες. Νιώσαμε επιβλητικότητα και γευτήκαμε μυστήριο, συναισθήματα που συνοδεύουν πάντα την “ντουλάπα” του Gvasalia. Το στοιχείο που διαφοροποίησε αυτή την συλλογή ωστόσο σε σχέση με άλλες, είναι ότι υπήρχε μια πιο ανάλαφρη, θυληκή, χρωματιστή, σχεδόν glam προσέγγιση, κατεύθυνση που προφανώς ανταποκρίνεται στις τωρινές μας μετα-λοκντάουν ανάγκες.

 

Courtesy of Balenciaga

 

Εχοντας λοιπόν απολαύσει και αυτή τη δουλειά του σχεδιαστή, και έπειτα από αυτό το ωραίο εγκώμιο που του πλέξαμε (δικαίως), ανυπομονούμε για το επόμενο βήμα του. Την παρουσίαση του πρώτου του Haute Couture show, το οποίο αποτελεί ταυτόχρονα και το πρώτο εγχείρημα του οίκου σε αυτή την κατηγορία έπειτα από 53 χρόνια. Ένα μόνο πράγμα είναι σίγουρο, ό, τι και να σκαρφιστεί πάλι ο Gvasalia, δεν πρόκειται να περάσει απαρατήρητο.