Η Andi Schmied παρίστανε την πάμπλουτη Ευρωπαία κοσμικό για να αποκτάει πρόσβαση στα πιο ακριβά διαμερίσματα προς πώληση της Νέας Υόρκης.
Όλοι μας λίγο ως πολύ έχουμε φαντασιωθεί τα σπίτια των υπερπλουσίων, κανείς μας όμως δεν σκέφτηκε να κατασκευάσει μια πλαστή ταυτότητα για να τα δει από κοντά. Αυτό έκανε η Ουγγαρέζα καλλιτέχνης Andi Schmied: ως “Gabriella”, μια πάμπλουτη κοσμικός από την Ευρώπη που έψαχνε για σπίτι, κατάφερε να της επιτραπεί η είσοδος σε περισσότερα από 24 υπερπολυτελή ακίνητα. Πολλά από αυτά ήταν στο Νότιο άκρο του Central Park, το κομμάτι δηλαδή που ονομάζεται ο “Δρόμος των Δισεκατομμυριούχων”.
Το βιβλίο της, Private Views: A High-rise Panorama of Manhattan, που έχει κυκλοφορήσει σε περιορισμένα αντίτυπα, παρουσιάζει φωτογραφίες από τις επισκέψεις της σε μέρη όπως το Νο 432 της Park Avenue, το Ritz-Carlton Residences στον αριθμό 50 του Central Park South και τον Steinway Tower στο 117 της West 57th Street, με κείμενα από τις υπερβολικές ξεναγήσεις των μεσιτών.
Για να καταφέρει να περάσει ως μια πειστική αγοραστής η Schmied, επιστράτευσε ένα αντικέρ φίλο της από την Βουδαπέστη να κάνει τον “άντρα” της και επινόησε ένα μωρό 21 μηνών, έναν προσωπικό σεφ και μια προσωπική βοηθό ονόματι ‘Coco’. Επίσης ξόδεψε ολόκληρη της υποτροφία της από το Dumbo’s Triangle Arts Association σε μαλλιά, μακιγιάζ και ρούχα, ώστε να κάνει την περσόνα της πιο πειστική.

Φωτογραφία: Andi Schmied
Η θέα από το μπάνιο ενός στημένου διαμερίσματος από τα ψηλά πατώματα του Rafael Viñoly’s 432 Park Avenue.
“Δεν φοβόμουν μην με ανακαλύψουν, εξομολογείται η ίδια. “Τι χειρότερο μπορούσε να μου συμβεί από το να μου πουν να φύγω; Πιο πολύ ανησυχούσα μην τυχόν δε με αφήσουν να μπω.” Παραδόξως, κανένας από τους μεσίτες δεν ζήτησε αποδεικτικά στοιχεία για τον πλούτο της ή για την καταγωγή της. “Νομίζω ότι σε ένα τέτοιο επίπεδο πλούτου, δεν μπαίνουν στην διαδικασία να ζητήσουν πληροφορίες για τα οικονομικά των πελατών τους”, εξηγεί.
Μερικές από τις φωτογραφίες του βιβλίου έχουν τραβηχτεί με μια παλιομοδίτικη Nikon F-601 και θα μπορούσαν άνετα να χρησιμοποιηθούν για την προώθηση των ακινήτων από τους μεσίτες.
“Δεν είμαι και σπουδαία φωτογράφος,” δηλώνει με μετριοφροσύνη η Schmied που σπούδασε αρχιτεκτονική και αστικό design. “Κάποιες από τις φωτογραφίες είναι στ’ αλήθεια άσκημες.” Εκείνη πάντως επισκέφθηκε αρκετά στημένα ακίνητα: Αυτά είναι διαμερίσματα ή σπίτια που επιπλώνονται και διακοσμούνται από τους μεσίτες τους, για και αυτό ονομάζονται “στημένα”, ώστε ο πελάτης να πάρει μια ιδέα για το πως μοιάζει το διαμέρισμα όταν είναι επιπλωμένο και κατοικήσιμο. Είδε όμως και αρκετά ακίνητα που ήταν ακόμα υπό κατασκευή, όπως σε μια “τρομαχτική” της επίσκεψη στον ημιτελή 100ο όροφο του Central Park Tower, του υψηλότερου κτιρίου κατοικιών στον κόσμο. (Το 2020 πουλήθηκε διαμέρισμα στον 82ο όροφο προς 90 εκατομμύρια δολάρια.

Φωτογραφία: Andi Schmied
Πορτρέτο της καλλιτέχνιδας, Andi Schmied
Παρά την καταπληκτική θέα που είχαν τα περισσότερα από αυτά τα διαμερίσματα, η Schmied λέει ότι τα περισσότερα ήταν μουντά και βαρετά. “Μοιάζουν λίγο πολύ όλα μεταξύ τους. Το ξεχωριστό με αυτά είναι μόνο το μέγεθός τους και τίποτα άλλο. Αυτοί οι πύργοι είναι τόσο ψηλοί και λεπτοί που δεν υπάρχει χώρος για να παίξουν ή να πειραματιστούν οι μηχανικοί και οι αρχιτέκτονές τους. Είναι βαρετά σπίτια από βαρετούς αρχιτέκτονες. Οι κατασκευαστές κάνουν ότι μπορούν για να υπερβούν ο ένας τις προσπάθειες του άλλου: Αν ένα κτίριο έχει ιδιωτικό εστιατόριο, το άλλο θα έχει ιδιωτικό εστιατόριο με αστέρι Michelin, ενώ το τρίτο θα αλλάξει τους σεφ κάθε μήνα, ενώ όλοι τους θα έχουν αστέρι Michelin.”

Φωτογραφία: Andi Schmied
Εσωτερικό διαμερίσματος
“Το πιο ιδιαίτερο πράγμα που είχαν όλοι να πουν, ήταν κάτι του τύπου “Δεν έχετε ξαναδεί τέτοια μάρμαρα Τσιντσιλά-Μινκ σαν αυτά” λέει μιμούμενη τον πρόθυμο μεσίτη. “Είναι τα καλύτερα στον κόσμο, από το λατομείο που βγήκε ο Δαυίδ του Μικελάντζελο”. Το ίδιο και στο επόμενο σπίτι που είχε τους καλύτερους πάγκους κουζίνας στον κόσμο. Πολλές φορές μάλιστα επρόκειτο για τον ίδιο μεσίτη, απλά με λίγες ώρες διαφορά.”
“Επίσης είχαν όλα τους προσομοιωτή γκολφ, κάτι που δεν είχα ξανακούσει ποτέ πριν” παραδέχεται. Η Schmied ισχυρίζεται ότι δεν έχει πρόβλημα με την πολυτέλεια και την χλιδή αλλά με τον σκοπό για τον οποίον χτίζονται αυτά τα σούπερ-ακίνητα. “Είναι χώροι για να επενδύσεις τα λεφτά σου, όχι για να ζήσεις στην πραγματικότητα εκεί μέσα. Ρίχνουν τις τεράστιες σκιές τους στην πόλη, μπλοκάρουν την θέα και αλλάζουν τον ορίζοντα, απλά και μόνο για να στέκονται εκεί άδεια από ανθρώπους.”
Μόνο 1000 αντίτυπα του βιβλίου της Schmied έχουν εκδοθεί, το πρότζεκτ της όμως έχει σίγουρα ταράξει τα νερά της βιομηχανίας αυτής: Έχει λάβει 50 έως 60 emails από μεσίτες, αν και κανένας από αυτούς δεν της είχε κάνει ξενάγηση.
“Οι περισσότεροι ήταν πολύ θετικοί” λέει η ίδια. “Κάποιοι έχουν πρόβλημα με τους κατασκευαστές και χαίρονταν που επιτέλους κάποιος το εντόπιζε. Κάποιοι άλλοι όμως έλεγαν ότι αισθάνονταν προνομιούχοι που μπορούσαν να δουν την θέα της πόλης έτσι όπως την έβλεπαν εκείνοι κι ότι κι άλλοι άνθρωποι θα έπρεπε να είχαν την ίδια ευκαιρία.”
