Είναι γεγονός ότι τα τελευταία δύο-τρία χρόνια, κάτι νέο φαινόταν να ανατέλλει στις διατροφικές συνήθειες των ανθρώπων ανά τον κόσμο. Η μεγάλη κλιματική κρίση, συνοδευμένη από την παγκόσμια οικονομική κρίση, έφεραν τις διατροφικές υπερβολές που κάνει ο σύγχρονος άνθρωπος στο προσκήνιο, με τρόπο δραματικό. Η εντατική γεωργία, η εντατική κτηνοτροφία, η αποψίλωση των δασών προκειμένου να δοθούν και νέες εκτάσεις στην μαζική παραγωγή τροφίμων, βρέθηκαν ξαφνικά στο επίκεντρο των επικρίσεων, με τις φωνές ενάντια σε τέτοιου είδους πρακτικές να ενώνονται και να αποκτούν ένταση παγκόσμια.
Και τότε προέκυψε ο Covid-19.
Οι άνθρωποι κλείστηκαν στα σπίτια τους, οι χώρες μπήκαν σε lockdown και η τροφή απόκτησε ξαφνικά νέα διάσταση στην καθημερινότητά μας. Γιατί άραγε ψήναμε όλοι φρατζόλες με ψωμιά έτσι στα ξαφνικά; Δεν υπήρξε το ψωμί το πιο απαγορευμένο τρόφιμο από διατροφολόγους τις τελευταίες δεκαετίες;
Σε περιόδους στρες λοιπόν, ο άνθρωπος καταφεύγει σε απλές συνήθειες που θα του δώσουν ανακούφιση και λίγα είναι τα πράγματα που ξεπερνούν την ευτυχία που νιώθει κανείς όταν ξεφουρνίζει ένα αφράτο καρβέλι ψωμί. Στην πράξη αυτή μάλιστα, υπάρχει και διαβεβαίωση ότι “είμαι σε θέση να θρέψω τον εαυτό μου, δεν θα πεθάνω από πείνα”
Η πανδημία λοιπόν ίσως να μην είναι 100% υπεύθυνη για την προώθηση νέων απόψεων σχετικά με το φαγητό, είναι όμως ένα γερό σπρώξιμο στην πλάτη ώστε να σκεφτούμε περισσότερο και να αναθεωρήσουμε ίσως πιο γρήγορα κάποιες λάθος πρακτικές του παρελθόντος.
Νέες ιδέες ενσωματώνονται στον τρόπο που επιλέγουμε την τροφή μας όπως:
Διατροφή με έμφαση στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού μας

Γνωρίζοντας ότι είναι πιθανό να χρειαστεί να παλέψουμε με κάποια αρρώστια στο εγγύς μέλλον, πολλοί από εμάς σκέφτηκαν ότι θα ήταν καλύτερα να επενδύσουν στην πρόληψη. Έτσι υπάρχει πια μια στροφή προς την κατανάλωση τροφών και συμπληρωμάτων που εξασφαλίζουν μια καλύτερη άμυνα του οργανισμού. Σύμφωνα με την Market Research, η ζήτηση για τέτοια συμπληρώματα θα αυξηθεί κατά 9% έως το 2025, ενώ μεγάλη είναι η συζήτηση γύρω από τα τρόφιμα που μας βοηθούν απέναντι στους ιούς.
Διατροφή για καλύτερη ψυχική υγεία

Ενώ η διατροφή από μόνη της δεν μπορεί να θεραπεύσει το άγχος και την κατάθλιψη, τροφές πλούσιες σε αντιοξειδωτικά, βιταμίνες, ιχνοστοιχεία, καλά λιπαρά, προβιοτικά και φυτικές ίνες, έχουν συνδεθεί με την βελτίωση της ψυχικής υγείας.
Πολλοί είναι πλέον οι καταναλωτές για παράδειγμα, που προσέχουν το ποσό της καφεΐνης σε κάποιο αναψυκτικό (εξ’ ου και η κυκλοφορία ντεκαφεϊνέ Coca Cola) διότι δεν θέλουν να χάσουν ούτε την απόλαυση αλλά ούτε και τον ύπνο τους. Επίσης αναψυκτικά που περιέχουν κανναβιδιόλη, την μη ψυχοτρόπο ουσία από το φυτό της κάνναβης προβλέπεται να αυξήσουν τις πωλήσεις τους διότι βοηθούν στην καλύτερη διαχείριση του άγχους.
Διατροφή με τοπικά προϊόντα – Localism

Μεγάλη είναι η έμφαση που έχει δοθεί επίσης στα τοπικά προϊόντα της κάθε περιοχής. Με την καραντίνα και την οικονομική κρίση που αυτή επιβάλει στις τοπικές επιχειρήσεις ή τους τοπικούς παραγωγούς, η έννοια της υποστήριξης της κοινότητάς μας είναι πιο επίκαιρη από ποτέ. Η λαϊκή αγορά, το μανάβικο της γειτονιάς, τα ντόπια προϊόντα, απόκτησαν προτεραιότητα στις επιλογές μας, διότι αυτό κάνουν οι κοινωνίες σε περιόδους κρίσης, συσπειρώνονται και αλληλοβοηθούνται. Η επιβίωση των ντόπιων παραγωγών συνδέεται άμεσα και με την δική μας επιβίωση. Αυτό βέβαια προϋπήρχε ως κίνημα (Localism) διότι η κατανάλωση τοπικών προϊόντων βοηθά στην διατήρηση του περιβάλλοντος.
Μας ενδιαφέρουν οι ιστορίες πίσω από τα προϊόντα
Έχετε προσέξει ότι οι περισσότερες διαφημίσεις τροφίμων επικεντρώνονται στην ιστορία πίσω από το προϊόν; Αυτό δεν είναι καθόλου τυχαίο. Βασίζεται στην αυξανόμενη επιθυμία του σύγχρονου καταναλωτή να μαθαίνει περισσότερα για τους παραγωγούς των προϊόντων που καταναλώνει. Μια οικογενειακή συνταγή που περνάει από γενιά σε γενιά για παράδειγμα, είναι πιθανό να προτιμηθεί από το καλό packaging μιας μοντέρνας εκδοχής του ίδιου προϊόντος.
Flexitarian Diet

Ο όρος παράγεται από τον συνδυασμό των λέξεων Flexible και Vegetarian και πρόκειται για την πιο δυναμική νέα μόδα στην διατροφή. Αφορά όλους εκείνους τους ανθρώπους που θεωρητικά θα επιθυμούσαν να σταματήσουν να καταναλώνουν ζωικά προϊόντα αλλά δεν μπορούν να τα κόψουν τελείως. Αντί λοιπόν να χρειαστεί να κάνουν επιλογή πλήρους αποκλεισμού, διαλέγουν να φάνε που και που κάτι ζωικό, γνωρίζοντας ότι όσο μειώνουν την κατανάλωση τέτοιων προϊόντων βοηθούν ταυτόχρονα και την υπόθεση της σωτηρίας του περιβάλλοντος.
Οι εταιρίες παγκόσμια έχουν ανταποκριθεί στην διαρκώς αυξανόμενη ζήτηση τροφίμων για τους vegans, vegetarians και flexitarians και λανσάρουν όλο και περισσότερα νέα υποκατάστατα των ζωικών προϊόντων.
Υγιεινά Meal Kits

Όλη αυτή η έμφαση στο ποιοτικό και ηθικό φαγητό γέννησε την ιδέα των υγιεινών πακέτων φαγητού που έρχονται στην πόρτα σου ενώ εσύ κάνεις τηλεργασία και σε απαλλάσσουν από τα ψώνια και το μαγείρεμα. Το κλασσικό delivery πήγε πλέον σε άλλο στάδιο και αυτή είναι μια τάση που θα αυξηθεί στο εγγύς μέλλον. Πόσα σουβλάκια και πίτσες να φάει ένας άνθρωπος μέχρι να μπουχτίσει; Οι επιλογές έτοιμων γευμάτων ποικίλουν πλέον στο τόξο της υγιεινής διατροφής κι έχεις να διαλέγεις ανάμεσα σε πολλές διαφορετικές κουζίνες.
Οι αλλαγές που θα ζήσουμε σε σχέση με το φαγητό το 2021, θα έχουν την σφραγίδα της εμπειρίας μας από τον Covid-19 και τα βάσανα που μας έφερε.
Οι εξαντλητικές δίαιτες, τα εξεζητημένα, πανάκριβα υλικά για το μαγείρεμα και οι ψηλομύτικες κουζίνες φαίνονται να περνούν στα αζήτητα καθώς βλέπουμε γύρω μας τους συνανθρώπους μας να αναζητούν φαγητό που έχει νόημα, ιστορία και σκοπό. Διότι αν μας έδωσε και κάτι θετικό όλη αυτή η δοκιμασία, είναι το να επικεντρώνουμε σε αυτό που πραγματικά μετράει.
