Body Positivity. Δύσκολο να πιστέψει κανείς πως δύο τόσο απλές λέξεις μπορούν να αποτελέσουν τον ορισμό ενός από τα ισχυρότερα κινήματα της εποχής μας, με χιλιάδες ακολούθους (στην πλειοψηφία τους γυναίκες) να χρησιμοποιούν την οποιαδήποτε ψηφιακή πλατφόρμα που τους δίνεται για να εκφράσουν αγάπη προς το σώμα τους, προσπαθώντας ταυτόχρονα να καταρρίψουν στερεότυπα ομορφιάς πολλών δεκαετιών και να βρουν την θέση που τους αξίζει στην μόδα, την pop κουλτούρα, τον έρωτα, την ζωή την ίδια.

Από τότε που το body positivity ξεκίνησε να παίρνει μεγαλύτερες διαστάσεις από ό,τι είχαμε συνηθίσει, οι απαιτήσεις των ‘plus size’ ατόμων ξεκίνησαν σταδιακά να αυξάνονται και η εντοπίστηκε ένα τεράστιο κενό στην βιομηχανία της μόδας, η οποία μέχρι εκείνη την στιγμή δεν παρήγαγε ρούχα για μεγαλύτερα νούμερα, παρά μόνο σε ‘άχαρα’ σχέδια, χωμένα σε κάποια σκοτεινή γωνία του εκάστοτε μαγαζιού. Ρούχα τα οποία είχαν δημιουργηθεί με σκοπό να σε κρύψουν. Φαρδιά, με μουντά χρώματα, χωρίς καμία έμφαση στην μέση ή στις καμπύλες μιας γυναίκας, υπήρχαν σαν ένα είδος τιμωρίας για όσες δεν έβρισκαν τον εαυτό τους σε νούμερα μικρότερα του XL: εφόσον δεν είσαι αδύνατη, δεν σου αξίζει να ντυθείς ωραία.
Όλο αυτό ξεκίνησε να αλλάζει μαζικά στο εξωτερικό, και πλέον φαίνεται σταδιακά να φτάνει και στην χώρα μας, αν και όχι στα επίπεδα που θα θέλαμε ακόμα. Ένα τεράστιο βήμα μπροστά παρόλα αυτά αποτελεί το brand plus size ρούχων E-xclusive, με το οποίο είχαμε την χαρά να συνεργαστούμε στο One of Us και την ευκαιρία να καταλάβουμε από πρώτο χέρι την τεράστια επιρροή του στην ελληνική αγορά αλλά και (κυρίως) στην ψυχολογία των γυναικών που το γνωρίζουν και το εμπιστεύονται.
Η E-xclusive ξεκίνησε την δράση της ως εταιρεία ρούχων το 2013, ενώ το 2017 αποφάσισε να εντάξει και plus size επιλογές στον κατάλογό της με εξαιρετική επιτυχία από την αρχή της συγκεκριμένης της κίνησης. Τον Σεπτέμβριο του 2020, στην ομάδα προστέθηκε ως executive director ο κύριος Δημήτρης Κούρτζας, ο οποίος ανανέωσε με το όραμά του όχι μόνο το brand αλλά και την κοινότητα γύρω του και με τον οποίο είχαμε την ευκαιρία να κουβεντιάσουμε με περισσότερες λεπτομέρειες για τα όσα έχει καταφέρει.

Όπως αναφέρει ο ίδιος, αυτήν την εποχή βλέπουμε την ‘αναγέννηση’ της E-xclusive σε κάτι το τελείως καινούργιο και πρωτόγνωρο, το οποίο καθημερινά παίρνει ακόμα και μεγαλύτερη απήχηση, ενώ εκείνος και το team του backstage προσπαθούν να ανταπεξέλθουν στην ζήτηση, το demand και τον ενθουσιασμό των γυναικών που δοκιμάζουν, αγοράζουν, γίνονται πιο ευτυχισμένες με τα ρούχα τους.

Ο κος Κούρτζας είναι απόλυτα ενημερωμένος για όλα τα τεχνικά κομμάτια της μόδας, σε βαθμό που με πιάνει αδιάβαστη. Μιλάει για τους κανόνες της αγοράς σαν να τους λέει ακόμα και στον ύπνο του, μου αναλύει υφάσματα, όρους εργασίας, αριθμούς που χρειάζεται μία εταιρεία να ‘πιάσει’ για να θεωρείται φιλική προς το περιβάλλον αλλά χωρίς να ζημιωθεί χρηματικά και εγώ μπορώ μόνο να κάνω σημειώσεις και να ακούω προσεκτικά. Συζητάμε για τους όρους inclusivity και sustainability, τους οποίους σύμφωνα με τον ίδιο, έχει δημιουργήσει η ίδια η μόδα για να εξυπηρετήσει νέους σκοπούς της και πως θα μας πάρει αρκετά χρόνια ακόμα ώστε να παράγουμε συλλογές που να είναι πραγματικά εξολοκλήρου sustainable.

Παρόλα αυτά η E-xclusive βαδίζει προς τα εκεί, με όσους περισσότερους τρόπους μπορεί, έχοντας ως βάση την μόδα που δεν προδίδει την ηθική στον βωμό της ταχύτητας. Έτσι οι πρώτες ύλες που χρησιμοποιούνται είναι βιώσιμες (βαμβάκι BCI, οικολογική viscose), οι συσκευασίες μεταφοράς ανακυκλώσιμες και υπάρχει συνεχής έλεγχος της διαδικασίας παραγωγής ώστε να τηρούνται οι ηθικές και οικολογικές πρακτικές της. Έτσι δημιουργούνται ενδύματα με 100% οργανικές πρώτες ύλες (organic cotton) που έχουν ελάχιστο περιβαλλοντικό αντίκτυπο.

Πιο σημαντικό όμως από τα ρούχα, σύμφωνα με τον κύριο Κούρτζα, είναι η διατήρηση και η εξάπλωση της κοινότητας που έχει δημιουργηθεί από τα θεμέλια της E-xclusive και πλέον την χαρακτηρίζει όσο τίποτα άλλο.
Με απόλυτο επίκεντρο την γυναίκα, η εταιρεία αναγνώρισε από την αρχή την καταπίεση των γυναικών με μεγαλύτερα σώματα που μένουν στην Ελλάδα, και έβαλε ως μοναδικό στόχο την ενδυνάμωση τους, έτσι ώστε η κάθε μία να απελευθερωθεί από τα (αόρατα ουσιαστικά) δεσμά που μέχρι τώρα της είχαν επιβληθεί και να αγαπήσει το σώμα και τον εαυτό της όπως είναι.

Απορρίπτοντας λοιπόν την ιδέα του aggressive marketing με στόχο την πώληση ρούχων, η E-xclusive απέκτησε έναν δικό της, ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα όπου βασικό μέλημα είναι να παρέχεται ο κατάλληλος χώρος για την κάθε γυναίκα να ανακαλύψει εκ νέου το ποια είναι και να ερωτευτεί την εικόνα της στον καθρέφτη. Ο κος Κούρτζας μας πληροφορεί πως η προσέγγιση αυτή όχι μόνο πέτυχε, αλλά η κοινότητα που πλέον έχει εδραιωθεί γύρω από το brand αποτελείται από γυναίκες κάθε ηλικίας, ενώ ο ίδιος έχει πολλές φορές συγκινηθεί από μηνύματα νεαρών κοριτσιών που εκφράζουν την ευγνωμοσύνη τους εκ μέρος των μαμάδων τους, οι οποίες δεν μπορούσαν να ντυθούν όπως ήθελαν και τώρα χαίρονται και πάλι την ζωή τους.
Επιπλέον, οι σχέσεις που δημιουργούνται μεταξύ των συντελεστών της εταιρείας με τους embassadors και τους πιστούς ακολούθους τους, έχει δημιουργήσει ένα γενικότερο “safe space” μέσα στο οποίο μοιράζονται εμπειρίες και προβληματισμούς, ανταλλάσσουν συμβουλές, ακόμα και βοηθάνε η μία την άλλη να βρούνε επαγγελματικές διεξόδους και δημιουργικές δουλειές.

“Σκοπός μας είναι να παρέχουμε έναν χώρο όπου τα πάντα είναι ‘ναι’,” με πληροφορεί ο κύριος Κούρτζας. “Δεν έχουμε deadlines για τις κοπέλες που θέλουν να προωθήσουν τα ρούχα μας. Δεν απαιτούμε ποτέ να αλλάξουν κάτι στις φωτογραφίες τους. Είναι καθήκον μας να χτίσουμε εμείς το brand γύρω από το περιεχόμενό τους, και όχι αντίστροφα. Επίσης, δεν υπάρχει κανένα περιθώριο για αντιζηλίες και ανεπιθύμητο ανταγωνισμό. Είναι εντελώς αχρείαστα και τα δύο άλλωστε.”
Στα μελλοντικά σχέδια της E-xclusive είναι μία εξαιρετικά φιλόδοξη καμπάνια από high fashion editorials, με επίκεντρο την γυναίκα που απαλλάσσεται από το ρούχο με την έννοια του fast fashion, αγκαλιάζει το σώμα της, το ανακαλύπτει από την αρχή και στην συνέχεια, ελεύθερη πια, ξαναντύνεται με αυθεντικότητα και απόλυτη κομψότητα. Στόχος και εδώ είναι η γυναικεία ενδυνάμωση και όχι η πώληση κάποιας κολεξιόν.
Ιδανικά, εκτός από γυναίκες θα ήθελαν να εντάξουν όλους τους ανθρώπους στην φιλοσοφία τους, έτσι ώστε να υπάρχει μία γενικότερη αποδοχή προς τους πάντες, ανεξαρτήτως της εμφάνισης, του σώματος και των προτιμήσεών του καθενός. Μέχρι τότε, η E-xclusive προκαλεί την κάθε γυναίκα να ζήσει ένα ξέγνοιαστο, ζουμερό, χαρούμενο καλοκαίρι, γεμάτο χρώμα και όρεξη για παιχνίδι, εξερεύνηση, αγάπη.
