Ήδη από το trailer της νέας σειράς του Μάρκου Σεφερλή, Super Mammy, είχαμε καταλάβει ότι πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι για ακόμα μία φορά για το άκρως στερεοτυπικό χιούμορ του κωμικού. Εξάλλου, ήδη από αυτό φρόντισε να μάς παρουσιάσει δύο καρικατούρες gay αντρών, που δεν καταφέρνουν παρά να γελοιοποιήσουν έναν ολόκληρο σεξουαλικό προσανατολισμό και να μάς γυρίσουν σε τακτικές προσβλητικών “αστείων”, που ελπίζαμε ότι είχαμε αφήσει -τουλάχιστον τηλεοπτικά- πίσω στα μακρινά 00s.
Όταν η σειρά έκανε πρεμιέρα, όχι απλά δεν διαψευστήκαμε, αλλά τα πράγματα ήταν χειρότερα απ’ ό,τι τα περιμέναμε. Μεταξύ ενός ομοφοβικού και σεξιστικού οχετού, καταλήξαμε να ακούμε μέχρι και “αστείο” για τον βιασμό, που ήθελε να μάς κάνει να γελάσουμε, λέγοντας ότι μία ηλικιωμένη γυναίκα είδε έναν βιαστή στον δρόμο και τον κυνηγούσε, για να τη βιάσει. Προφανώς, οι αντιδράσεις του κοινού ήταν τεράστιες και δικαίως, με πολλούς να αναρωτιούνται γιατί δεν υπήρξε καμία αντίδραση από το κανάλι του Ant1 και γιατί το ΕΣΡ δεν φαίνεται να κινεί καμία διαδικασία.
Όσο για τους συντελεστές της σειράς; Όσοι έχουν μιλήσει υπερασπίστηκαν πλήρως όλα τα “αστεία”, που έχουν ακουστεί στο Super Mammy. Ο Μάρκος Σεφερλής βγήκε και είπε ότι οι επικριτές του δεν θέλουν ο κόσμος να γελάει. Ο Κώστας Σόμμερ θεώρησε ότι οι αρνητικές κριτικές έχουν να κάνουν απλά με το γούστο μας, δυσανασχέτησε με το πού θα φτάσει το #MeToo γιατί περιορίζεται και, με έναν αυθαίρετο τρόπο, αποφάσισε να μιλήσει εκ μέρους των gay αντρών και να πει ότι δεν ενοχλούνται από τις καρικατούρες του Μάρκου Σεφερλή. Ο Σπύρος Μπιμπίλας είπε ανήθικους όσους κρίνουν τον κωμικό και ταύτισε το αστείο περί βιασμού με τη σάτιρα.
Τώρα, ακόμα ένας ηθοποιός του Super Mammy πήρε θέση για τις αρνητικές κριτικές. Ο λόγος για τον Σταύρο Νικολαΐδη, ο οποίος μίλησε στην εφημερίδα Espresso. Αρχικά και αφότου χαρακτήρισε άδικη την περιθωριοποίηση του Παύλου Χαϊκάλη και είπε ότι θαυμάζει ως ηθοποιό τον Πέτρο Φιλιππίδη, δήλωσε ότι στηρίζει το κίνημα #MeToo. Επισήμανε, μάλιστα, ότι στηρίζει τα θύματα, ακόμα κι αν καταγγείλουν ένα περιστατικό χρόνια μετά. Ωστόσο, νιώσαμε ότι αυτή η δήλωση δεν έγινε, παρά για να “ξεπλύνει” όλα όσα είπε μετά.
“Μη φτάσουμε και στο αντίθετο άκρο και στη δαιμονοποίηση όλων των πραγμάτων. Δεν τολμάμε πια να μιλήσουμε, να σατιρίσουμε, να γελάσουμε. Με το σίριαλ του Μάρκου Σεφερλή, με ένα ανέκδοτο που λέγεται από πολύ παλιά, έγινε ο χαμός και λένε πλέον ότι δεν μπορούμε να κάνουμε αστεία με τους βιασμούς. Και ερωτώ: Γιατί, παιδιά, δεν μπορούμε να κάνουμε αστεία με τους βιασμούς;
Και με τον βιασμό κάνουμε αστεία, και με τον θάνατο κάνουμε αστεία και με τα πάντα μπορούμε να κάνουμε αστεία. Αυτό είναι το χιούμορ. Δηλαδή πριν από 20 χρόνια που λεγόταν αυτό το ανέκδοτο, δεν υπήρχαν βιασμοί; Τώρα τι άλλαξε ξαφνικά; Το ότι βιάζονται από γνωστούς; Δηλαδή πλέον δεν μπορούμε ούτε να μιλήσουμε; Υποψιάζομαι πως όλο αυτό μπορεί να είναι και κατευθυνόμενο και είναι τρομερά υπερβολικά να γίνονται όλα για μια τηλεοπτική σειρά.
(Ο Μάρκος Σεφερλής) θεωρεί ότι είναι στοχοποιημένος από κάποιους ανθρώπους επειδή δεν ανήκε ούτε ανήκει σε κανένα σύστημα. Πιστεύει ότι είναι ο εύκολος στόχος”, διαβάσαμε να λέει.
Θα απαντήσουμε όσο πιο συνοπτικά γίνεται. Ναι, κάνουμε αστεία με τον θάνατο, αλλά σε καμία περίπτωση κανείς δεν κάνει αστεία γύρω από δολοφονίες, ούτε γελάει με αυτά. Το περσινό καλοκαίρι, ακούσαμε κάποιους να θεωρούν χιούμορ να λένε ατάκες τύπου “Πρόσεξε τι λες, μην καταλήξουμε Γλυκά Νερά”, αλλά όταν τ’ ακούσαμε νιώσαμε την ίδια αναγούλα, με εκείνη που μάς προκάλεσε το “αστείο” για τον βιασμό του Super Mammy. Επίσης ναι, και πριν 20 χρόνια ο Μάρκος Σεφερλής και άλλα δημόσια πρόσωπα έκαναν παρόμοια “αστεία” περί βιασμών και κανένας δεν μίλαγε. Οι εποχές, όμως, αλλάζουν. Όχι ως προς το αν τέτοια “αστεία” είναι προβληματικά, αφού πάντα ήταν. Ως προς το, όμως, αν νιώθουμε ότι έχουμε βήμα να τα σχολιάσουμε, να τα κρίνουμε, να ζητήσουμε να αποδοθούν ευθύνες για αυτά κ.ο.κ., χωρίς να μάς ρωτήσουν αν έχουμε περίοδο και να μάς αποκαλέσουν υπερευαίσθητες, φεμιναζί και ό,τι άλλη ατάκα έχει χρησιμοποιήσει ανά τα χρόνια η πατριαρχεία, για να κλείσει τα στόματα των γυναικών.
Όσο για το αν ο Μάρκος Σεφερλής είναι ο εύκολος στόχος τέτοιων κριτικών; Εμείς θα λέγαμε ότι αυτός φροντίζει να βάζει σταθερά τον εαυτό του στο στόχαστρό τους, επιλέγοντας να περιορίσει το “χιούμορ” του στον σεξισμό, την ομοφοβία και τον ρατσισμό. Όταν εκείνος βάζει στο στόχαστρο μειονότητες, εξάλλου, από την αρχή της καριέρας του μέχρι σήμερα, δεν βλέπουμε να ενοχλείται. Ούτε ο ίδιος ούτε οι συνεργάτες του.
