Προσωπικά ποτέ δεν κατάλαβα τους ανθρώπους που αγαπούν τα μιούζικαλ, ειδικά όταν υπάρχει η όπερα. Θεωρώ την τελευταία μορφή τέχνης σαν κάτι το αξεπέραστο, με φανταστική μουσική, με μελωδίες που σου τραβούν αμέσως την προσοχή και ιδιαίτερες ιστορίες. Στον αντίποδα παραμονεύει η φράση, “Μα η όπερα είναι άκρως μισογυνιστική!”, και ως επί το πλείστον, δυστυχώς ισχύει.
Δεν είναι λίγες η φορές που οι ηρωίδες βρίσκουν τραγικό τέλος. Είτε αυτό γίνεται από την αγάπη τους για κάποιον άντρα ή γιατί έκαναν “λάθος” επιλογές, τις παίρνει από το χέρι ο θάνατος οδηγώντας τες στην αιωνιότητα. Ας πάρουμε για παράδειγμα την Leonora από την όπερα του Giuseppe Verdi, La Forza del Destino, όπου η ίδια δολοφονείται από τον αδερφό της, επειδή ερωτεύτηκε τον “λάθος” άνθρωπο. Ένα ακόμη παράδειγμα είναι και η Dido από το Les Troyens, η οποία αυτοκτονεί με το σπαθί του άπιστου συντρόφου της. Η λίστα μπορεί να συνεχίζεται, αλλά ευτυχώς δεν είναι όλες έτσι. Υπάρχουν εκείνες η ηρωίδες που παίρνουν την μοίρα στα χέρια τους, αψηφώντας τους κινδύνους, τα “πρέπει” και τα “μη” της εποχής τους. Ιδού 6 από τις πιο δυναμικές γυναικείες παρουσίες της όπερας.
1. Rosina – Ο Κουρέας της Σεβίλλης, Gioachino Rossini
Ας ξεκινήσουμε με την Rosina. Η ίδια μένει στο σπίτι του αρκετά ιδιότροπου και κατσούφη κηδεμόνα της, Bartolo, ο οποίος θέλει να την παντρευτεί μόλις φτάσει σε ηλικία γάμου και να πάρει ταυτόχρονα την μεγάλη προίκα της. Ο νεαρός Κόμης Almaviva είναι τρελά ερωτευμένος μαζί της, αλλά δεν θέλει να τον παντρευτεί για τα χρήματά του. Οπότε μεταμφιέζεται ως φτωχός μαθητής με το όνομα Lindoro και την πολιορκεί με την βοήθεια του Φίγκαρο. Η Rosina, ούσα πολύ έξυπνη και πονηρή, παίρνει την κατάσταση στα χέρια της, καταφέρνει να ξεγελάσει τον Bartolo και τελικά παντρεύεται τον Κόμη.
2. Susanna – Οι Γάμοι του Φίγκαρο, Wolfgang Amadeus Mozart
Στους Γάμους του Φίγκαρο, έχουμε την συνέχεια της ιστορίας, από τον Κουρέα της Σεβίλλης. Ο Κόμης Almaviva είναι παντρεμένος με την Rosina και ζουν στο σπίτι τους στην Σεβίλλη. Όντας ευγνώμων για την βοήθεια του Φίγκαρο, τον διορίζει επικεφαλής του προσωπικού του. Η όπερα ξεκινάει με αυτόν και την Susanna, ίσως την πιο έξυπνη χαρακτήρα στο έργο, οι οποίοι μιλάνε για την ημέρα του γάμου τους. Όμως αποκαλύπτει στον αγαπημένο της, ότι ο Κόμης της ρίχνεται, λέγοντας πως θέλει να ασκήσει το δικαίωμά του να κάνει σεξ μαζί της την πρώτη νύχτα του γάμου τους. Αυτό ήταν ένα δικαίωμα που είχαν τότε οι εργένηδες γαλαζοαίματοι, που ο ίδιος είχε χάσει αφού ήταν παντρεμένος. Εν τέλει, η Susanna, ο Figaro και η Rosina συνεργάζονται για να ανατρέψουν τα σχέδιά του. Αν δεν ήταν όμως η πανέξυπνη, επίμονη και χαρισματική Susanna, το σχέδιο του Figaro, δεν θα είχε πετύχει.
3. Tatyana – Eugene Onegin, Pyotr Ilyich Tchaikovsky
Η Tatyana είναι μία ντροπαλή κοπέλα, η οποία διαβάζει πολλές ρομαντικές νουβέλες. Μία μέρα γνωρίζει τον Eugene Onegin, τον οποίο ερωτεύεται κεραυνοβόλα. Αποφασίζει λοιπόν να του στείλει ένα γράμμα εκφράζοντας τα συναισθήματά της. Δυστυχώς, ο ίδιος την απορρίπτει πολύ άγαρμπα κάνοντάς την να νιώσει ιδιαίτερα συντετριμμένη. Αφού καταφέρει να ενώσει ξανά τα κομμάτια της, κάνει έναν καλό γάμο και έτσι κερδίζει μία θέση στα υψηλά στρώματα της κοινωνίας. Μετά το πέρασμα πέντε χρόνων, έρχεται ξανά σε επαφή με τον Onegin, μόνο που αυτήν την φορά είναι εκείνος που εξομολογείται τον έρωτά του σε αυτήν. Η ίδια του λέει πως μπορεί να έχει ακόμη συναισθήματα για εκείνον, αλλά η στιγμή για αυτό πέρασε ανεπιστρεπτί, λέγοντας πως θα μείνει για πάντα πιστή στον σύζυγό της. Αν αυτό δεν είναι υπόδειξη δύναμης, δηλαδή το να γνωρίζεις πότε είναι το σωστό timing, τότε δεν ξέρω τι μπορεί να είναι.
4. Donna Elvira – Don Giovanni, Wolfgang Amadeus Mozart
Don Giovanni ή Δον Ζουάν, είναι ένας χαρακτήρας που οι περισσότεροι γνωρίζουμε για το ότι άλλαζε γυναίκες σαν τα πουκάμισα. Η Donna Elvira είναι μία από εκείνες τις γυναίκες που δυστυχώς έπεσαν στα δίχτυα του και αργότερα την πέταξε σαν την τρίχα από το ζυμάρι, αλλά δεν το έβαλε κάτω. Χρησιμοποιώντας το κοφτερό μυαλό της, κατάφερνε πάντα να τον βρει και να ειδοποιήσει τις κοπέλες που κόρταρε για το πόσο αχρείος είναι. Μία ηθική και δυναμική χαρακτήρας στην οποία o καζανόβας βρήκε τον δάσκαλό του. Πόσο μας αρέσει να βλέπουμε γυναίκες να υποστηρίζουν άλλες γυναίκες.
5. Carmen – Carmen, Georges Bizet
Η Carmen είναι η απόλυτη femme fatal, ούσα άκρως γοητευτική και άπιαστη σαν τον άνεμο. Αυτό που την κάνει να ξεχωρίζει είναι η άρνησή της να συμμορφωθεί σύμφωνα με τις κοινωνικές νόρμες, ενώ παράλληλα μαγεύει με την πρώτη ματιά όποιον έρχεται σε επαφή μαζί της. Ένας από τους πολλούς είναι ο Don José, με τον οποίο ξεκινάει ένα ερωτικό ειδύλλιο. Όμως βάζει την προσωπική της ελευθερία πάνω από όλα, προτιμώντας να πεθάνει παρά να συμβιβαστεί. Ας μην ξεχνάμε ότι είναι εκείνη που τραγουδάει μία από της πιο γνωστές άριες στον κόσμο της όπερας, L’amour est un oiseau rebelle (Ο έρωτας είναι ελεύθερο πουλί).
6. Hipermestra – Hipermestra, Francesco Cavalli
Η συγκεκριμένη δραματική όπερα είναι εμπνευσμένη από τον ελληνικό μύθο των Δαναΐδων. Η Υπερμνήστρα, Hipermestra εδώ, ήταν μία από τις 50 Δαναΐδες που είχαν εντολή από τον πατέρα τους, Δαναό, να σκοτώσουν τους συζύγους τους την πρώτη νύχτα του γάμου τους. Το ότι επαναστάτησε του πατέρα της και δεν μετέβη σε αυτήν την πράξη, προκαλεί μεγαλύτερο θαυμασμό, όταν μαθαίνεις ότι οι άλλες σαράντα εννέα το έκαναν. Παρόλο που η ενέργειά της είχε ως αποτέλεσμα να ξεδιπλωθεί μία σειρά από ατυχή γεγονότα, με αποκορύφωμα το τέλος του πατέρα της, εκείνη και ο σύζυγός της, ο Λυγκέας, έχουν happy ending.
