Η νέα σεζόν του Survivor έχει ξεκινήσει εδώ και περίπου δύο εβδομάδες. Αν είχες κάποια ελπίδα ότι η ποιότητά του φέτος θα ήταν ανεβασμένη σε σχέση με την περσινή, τότε μάλλον έχεις ήδη απογοητευτεί. Οι περσινοί διαγωνιζόμενοι μάς είχαν αφήσει τουλάχιστον μερικές πρώτες εβδομάδες πριν μάς δείξουν τις πιο προβληματικές πλευρές τους. Οι φετινοί έχουν έρθει αποφασισμένοι να το κάνουν με το καλημέρα σας.
Ας είμαστε ειλικρινείς. Σχεδόν όλοι, όταν είδαμε τον Βαλάντη στα ονόματα των Διασήμων της σεζόν, σκεφτήκαμε ότι τον έφεραν για να πάρει ουσιαστικά τη θέση του Τριαντάφυλλου στις συνειδήσεις του κοινού. Τα πρώτα δείγματα, όμως, δείχνουν ότι έχει έρθει να αντικαταστήσει τον Αλέξη Παππά και να τον ξεπεράσει. Ο περσινός διαγωνιζόμενος και φετινός Bachelor, αν και στην αρχή εμφανιζόταν πιο ήπιος, γρήγορα τον είχαμε δει να αλλάζει προφίλ, κάνοντας συχνά λεκτικές επιθέσεις στους συμπαίκτες του, με πιο χαρακτηριστική στιγμή το slut shaming στην Άννα Μαρία Βέλλη. Ο Βαλάντης αποφάσισε να προσπεράσει το πρώτο ήπιο κομμάτι και να πάει κατευθείαν στις εκρήξεις και στις λεκτικές επιθέσεις.
Εδώ και μέρες, βλέπαμε τον τραγουδιστή σταδιακά να ανεβάζει ένταση. Στο επεισόδιο της Τετάρτης αυτή πλέον κορυφώθηκε, με εκείνον να ουρλιάζει και να κάνει λεκτική επίθεση, με μπόλικο slut shaming, mansplaining και αλαζονεία, στην συμπαίκτρια του, Μυριέλλα Κουρεντή. Αφορμή φαίνεται να ήταν κάτι, που εκείνος της είπε off camera και μακριά από τους υπόλοιπους και το γεγονός ότι εκείνη το μοιράστηκε με κάποιους συμπαίκτες της. Θα ήταν δικαιολογημένο απλά να ενοχληθεί; Ναι, αν και η ίδια υποστήριξε ότι δεν έγιναν έτσι τα πράγματα. Είναι δικαιολογημένο να ουρλιάζει σε απόσταση εκατοστών από εκείνη με τέτοια ένταση, που οι περισσότεροι από εμάς νιώσαμε ένα σφίξιμο, πιστεύοντας ότι ήταν μισό βήμα πριν η επίθεση γίνει σωματική; Σαφώς και όχι.
Τι ακριβώς της είπε, όμως; “Το χειρότερο πράγμα ξέρεις τι είναι; Να μεταφέρεις αυτά, που σου λένε στο αυτί. Είναι το χειρότερο πράγμα, που υπάρχει. Άκου. Άκου με. Αυτά, που σου λένε στο αυτί, να μάθεις να μην τα λες γύρω σου. Άκου με τι σου λέω. Συμβουλή πάλι. Πάλι μιλάς. Σταμάτα. Μιλάει ένας μεγαλύτερός σου”, ξεκίνησε να λέει, με την ηθοποιό να απαντάει ότι δεν την ενδιαφέρει η ηλικία του και αυτή σέβεται ανεξάρτητα της ηλικίας των ανθρώπων. Αυτή η απάντησή της φαίνεται να τον εκτροχίασε πλέον εντελώς. “Δεν σε ενδιαφέρει; Τι δεν σ’ ενδιαφέρει, κορίτσι μου; Τι λες ρε τώρα; Λες αυτά, που σου λένε στο αυτί; Πουτ@ν@. Άντε ρε. Άντε τράβα, δεν ντρέπεσαι λίγο. Σε παρακαλώ, σού λέω κάτι στο αυτί και πας και το λες. Τι είναι αυτά, που λες ρε; Δεν ντρέπεσαι λίγο; Εκθέτεις ανθρώπους έτσι. Όχι, έτσι σου πρέπει τελικά. Άντε ρε, μη μου μιλάς. Σε παρακαλώ. Δεν ντρέπεσαι λίγο.
(…) Ρε άσε με εκεί πέρα. Μη με συγκρίνεις με κανέναν. Είσαι πολύ μικρή να με συγκρίνεις. Είσαι πολύ μικρή να με συγκρίνεις εσύ εμένα. Άντε ρε από εκεί πέρα. Ναι ρε, εσένα ρε, που έχεις γκόμενο έξω και χαλβαδιάζεσαι εδώ πέρα. Σε σιχάθηκα”. Σε αυτό το σημείο, η Μυριέλλα Κουρεντή σχολίασε ότι παίζει θέατρο και είναι ο καλύτερος ηθοποιός απ’ όλους, με αποτέλεσμα να έρθει ακόμα μία έκρηξή του. “Ρε άντε, που θα παίξω θέατρο κιόλας. Χαίρομαι. Αν είμαι και ηθοποιός καλός, ακόμα καλύτερα. Ακόμα και σε αυτό είμαι καλύτερος, λοιπόν από ‘σένα. Σού λένε κάτι στο αυτί και κάθεσαι και μιλάς. Λίγο τσίπα ρε. Σε έναν άνθρωπο, που είναι 46 ετών ρε, με τρία παιδιά. Δεν ντρέπεσαι λίγο; Που δεν έχεις κάνει, τίποτα δεν έχεις προσφέρει ακόμα. Πρόσφερε πρώτα. Πρόσφερε. Τι έχεις κάνει; Τι έχεις κάνει, κορίτσι μου; Έχεις παίξει κομπάρσος σε ένα σίριαλ; Τι έχεις κάνει; Oscar έχεις πάρει;”.
Κατ’ αρχάς, να σημειώσουμε ότι σε όλο αυτό το παραλήρημα, ο Βαλάντης πέταξε και πολλές βρισιές, οι οποίες όμως κόπηκαν εντελώς στον ήχο από την παραγωγή. Από εκεί και πέρα, ας τα πιάσουμε όλα ένα ένα. Πρώτο στη λίστα ήταν το mansplaining, με τον τραγουδιστή να της αναφέρει όλη την ώρα τι είναι σωστό και όχι να κάνει, μην αφήνοντάς την να απαντήσει σχεδόν καθόλου και βάζοντας μπροστά κάποια ανωτερότητα, που στο μυαλό του έχει “χτίσει” πως τού προσφέρουν η ηλικία του και η (κατα κύριο λόγο περιορισμένη στα 90s και στα early 00s) καριέρα του. Μάλιστα, τόσο σε αυτό το απόσπασμα, όσο και γενικότερα στο Survivor, τον έχουμε ακούσει να μιλάει για έναν σεβασμό, που πιστεύει ότι η ηθοποιός οφείλει να του έχει. Σεβασμό, βέβαια, που δεν κάνει καμία προσπάθεια να κερδίσει και που δεν δείχνει σε κανέναν ουσιαστικά συμπαίκτη του. Η απαίτησή του βασίζεται στην παλαιολιθική πλέον άποψη ότι πρέπει να σέβεσαι τους μεγαλύτερούς σου, ακόμα κι αν αυτή σε προσβάλλουν και σού επιτίθενται με κάθε δυνατό τρόπο.
Επόμενο στη σειρά ήρθε το slut shaming. Για να σε βάλουμε σε ένα πλαίσιο, εδώ και αρκετά επεισόδια πολλοί (προφανώς και η ίδια η παραγωγή) προωθούν την ιδέα ότι η Μυριέλλα Κουρεντή φλερτάρει με έναν παίκτη της αντίπαλης ομάδας, παρά το γεγονός ότι έχει σχέση εκτός Survivor. Όλοι το αντιμετωπίζουν ως de facto αλήθεια, με τον άλλον παίκτη πράγματι να παραδέχεται την στάση του, αλλά με την ίδια να το αρνείται και να εξηγεί ότι απλά τον συμπαθεί και δεν τρέχει κάτι περισσότερο. Ποια είναι η αλήθεια σε αυτό το θέμα δεν μάς αφορά, ειδικά όταν οι πιθανότητες λένε ότι αποτελεί τέχνασμα της παραγωγής, για να αυξήσει την τηλεθέαση. Αυτό, που ως ανθρώπους πρωτίστως μάς αφορά, είναι ότι κανείς δεν έχει το δικαίωμα να σε προσβάλει για την συμπεριφορά σου, από την στιγμή που δεν βλάπτεις κανένας, και σίγουρα ούτε να προσπαθεί να σε ντροπιάσει και να μειώσει την προσωπικότητά σου. Βέβαια, τέτοια θέματα δεν αφορούν αποδεδειγμένα τον Βαλάντη, ο οποίος έσπευσε να υπογραμμίσει στην ηθοποιό ότι την έχει σιχαθεί, επειδή όπως είπε χαλβαδιάζεται με άλλους, ενώ είναι δεσμευμένη. Εμάς προσωπικά πιο πολύ αυτό το αίσθημα μάς το δημιουργούν συμπεριφορές, όπως οι λεκτικές επιθέσεις.
Στο φινάλε, φυσικά, του λόγου του είχαμε την αλαζονεία του και την προσπάθεια να παρουσιαστεί ως ανώτερος της ηθοποιού. Συγκεκριμένα, τον ακούσαμε να τής λέει ότι δεν έχει προσφέρει τίποτα με τη δουλειά της και ότι δεν έχει κάνει τίποτα περισσότερο από το να είναι κομπάρσος σε ένα σίριαλ. Όχι ότι έχει σημασία, αλλά απλά για να τον διαψεύσουμε, να πούμε ότι έχει παίξει σε περισσότερες από μία σειρές και έχει υπάρξει και μέλος του βασικού cast, ενώ έχει και κινηματογραφικές δουλειές. Επιπλέον, έχει παίξει και σε αρκετές θεατρικές παραστάσεις. Από εκεί και πέρα, το θέμα της προσφοράς, που αναφέρθηκε, είναι εξαιρετικά υποκειμενικό. Για παράδειγμα, ο Βαλάντης μπορεί να πιστεύει ότι όταν τραγούδησε “Στο ασανσέρ, που συναντιόμαστε, δεν κρατιόμαστε…” πρόσφερε στον εθνικό και διεθνή πολιτισμό και όλοι οι άλλοι να το θεωρούν απλά ένα χαριτωμένο πιασάρικο τραγουδάκι. Κατά τον ίδιο τρόπο, ο ίδιος μπορεί να θεωρεί τη Μυριέλλα Κουρεντή ασήμαντη ως ηθοποιό και κάποιος άλλος να πει ότι μία παράστασή της τον άγγιξε βαθιά. Όπως είπαμε, υποκειμενικό. Το σύνδρομο ανωτερότητας, πάντως, ξεκάθαρο.
Κλείνοντας, να αναφέρουμε ότι στο απόσπασμα υπήρχε κάτι σχεδόν το ίδιο προβληματικό με το επιθετικό ξέσπασμα του Βαλάντη. Αυτό ήταν η στάση της παραγωγής και των περισσότερων συμπαικτών τους. Με εξαίρεση τον Λάμπρο Κωνσταντάρα, ο οποίος σηκώθηκε και μπήκε ανάμεσά τους, όταν ξεκίνησε η μεγάλη ένταση, οι περισσότεροι με το ζόρι βλεφάρισαν. Ακούσαμε δυο τρεις να πετάνε κάτι τύπου “Ε ρε παιδιά, σταματήστε” σκόρπια, αλλά ούτε ένας δεν προσπάθησε ουσιαστικά να σταματήσει τον καβγά και να προστατεύσει την ηθοποιό, όταν ο Βαλάντης είχε έρθει και φώναζε μέσα στο πρόσωπό της και όλοι όσοι το παρακολουθούσαμε φοβηθήκαμε ότι θα γίνει βίαιος. Παράλληλα, η παραγωγή επίσης δεν έκανε τίποτα, προέβαλε κανονικά το επεισόδιο και δεν έφερε αντιμέτωπο τον Βαλάντη με καμία επίπτωση, όπως να τον διώξουν από το παιχνίδι λόγω βίαιης και απρεπούς συμπεριφοράς. Αυτό έχει σημασία να το υπογραμμίσουμε, μιας και τέτοιες αδρανείς στάσεις και αντιμετωπίσεις τύπου “δεν είναι δουλειά μου”, έχουν συνεισφέρει κατά πολύ στην αυξανόμενη βία κατά των γυναικών.
Την επόμενη μέρα, ο Βαλάντης είδε ότι μάλλον το νταηλίκι του δεν θα βγει υπέρ του στο κοινό και στους συμπαίκτες του. Έτσι, ζήτησε συγγνώμη από τη Μυριέλλα Κουρεντή. Επισήμανε ότι είναι φωνακλάς, αλλά είναι καλό παιδί. Δικαιολογήθηκε με το ότι έτσι είναι αυτός σαν άνθρωπος, ενώ η συγγνώμη του περιλάμβανε ένα “Της φώναξα παραπάνω. Το κορίτσι εντάξει, το πήρε λίγο στραβά. Εγω θέλω να με συγχωρέσει, όπως κι εγώ θα τη συγχωρέσω”. Με άλλα λόγια, οι πιθανότητες λένε ότι είμαστε εν αναμονή του επόμενου ξεσπάσματός του.
