Μαζί με τα 2000’s, τα 80’s θεωρούνται από τις εποχές που τις προσπέρασε η μόδα. Μα είναι πολύ δύσκολο κάποιος να ξεχάσει το χτένισμα “bouffant” και εκείνες τις επιβλητικές βάτες που καταφέρνουν να τετραγωνίσουν μέχρι και τον κύκλο. Όμως αυτά ακριβώς επιστράτευσε η σχεδιάστρια κουστουμιών για την τέταρτη σεζόν του The Crown, ονόματι Amy Roberts, το οποίο μάλλον όλοι μπιντζάρουμε στο Netflix από τις 15 Νοεμβρίου. Η ίδια μίλησε στην Guardian και είπε πως με βάση αυτά αλλά και άλλα trends των 80’s  προσπάθησε – και κατάφερε – να τα ξαναφέρει στην οθόνη μας, άλλες φορές αντιγράφοντας πιστά τα looks των ιστορικών προσώπων και άλλες φορές απλά αντλώντας έμπνευση από την γκαρνταρόμπα τους.

Νταϊάνα και ο χορός στο ξενοδοχείο Wentworth

©Netflix

Το συγκεκριμένο tour της πριγκίπισσας και του μέλλοντος βασιλιά Καρόλου ήταν μεγίστης σημασίας, γιατί έγινε σε μία εποχή που η Αυστραλία είχε καταληφθεί από δημοκρατικό αίσθημα και ζητούσε – έμμεσα – να φύγει από τις χώρες που ήταν μέλη της Βρετανικής Κοινοπολιτείας. Έχοντας την χαρισματική της προσωπικότητα ως όπλο, το παλάτι επέτρεψε να παρουσιαστεί η Νταϊάνα ως μία στοργική μητέρα με τον πρίγκιπα William πάντα στην αγκαλιά της, ενώ οι ίδια φορούσε μία σειρά από εξαιρετικά φωτογενή ρούχα.
Εκείνο το γαλάζιο φόρεμα, το πολύ 80’s, με τα φραμπαλά στο πλάι και το μπλε χρώμα που θύμιζε εκείνο της Σταχτοπούτας του Walt Disney, αποτελεί ένα από τα highlights του εξαιρετικά επιτυχημένου tour.

Όπως είπε και η ίδια η Roberts στην Guardian, “Ήταν μία συνειδητή επιλογή το να της βάλουμε το συγκεκριμένο φόρεμα. Υπάρχει πολύς εκνευρισμός στην περιοδεία, αλλά τη στιγμή που το φοράει νιώθεις ότι όντως μπορεί να αγαπούσαν ο ένας τον άλλο. Έχει μία ρομαντικότητα και νεανικότητα. Το φόρεμα έχει μία τρέλα, μια καθαρή εϊτίλα, είναι αστραφτερό, ελάχιστα trashy μα κινείται πολύ όμορφα κατά τη διάρκεια του χορού, όπου όλα είναι συναρπαστικά”. Η μεγαλύτερη πρόκληση ήταν το να βρουν το ίδιο ύφασμα που είχε και τότε το φόρεμα με σκοπό να το ξαναφτιάξουν και το βρήκαν στην περιοχή Brick Lane του Λονδίνου. Οι ράφτες που δούλευαν για την σειρά κατάφεραν να το αναδημιουργήσουν από το μηδέν, “το να δουλεύεις όλο αυτό το βολάν –μοιάζει με σαύρα στα πλάγια”.

Η Βασίλισσα

©Netflix

Η ίδια πλέον αποχαιρέτησε τα παλ χρώματα των προηγούμενων σεζόν και καλωσόρισε τα πιο σκούρα. Έχει έτσι ένα πιο “σοβαρό” ντύσιμο καθώς, “έχει αποδεχτεί πλέον τον ρόλο της ως Βασίλισσα και μητριάρχις και έχει γίνει η σταθερή φιγούρα στο background στις ζωές όλων”.
Ο φιόγκος στον λαιμό, “αποτελεί επιρροή της Thatcher”, λέει χαρακτηριστικά η Roberts. Προσπάθησε με κάποιον τρόπο να τονίσει την πορεία της σχέσης μεταξύ των δύο γυναικών μέσα από τα ρούχα τους. Η τσάντα είναι σαν αυτές που κρατάει γενικά η Βασίλισσα (του οίκου Launer) και κάποιες παραλλαγές της κρατούσε και η Thatcher.
Με αυτόν τον τρόπο φαίνεται να αντιγράφει την μονάρχη ενώ παράλληλα φορούσε και πέρλες, κάτι το οποίο φαίνεται να φθίνει στη συνέχεια της σειράς, καθώς βλέπουμε την αλλαγή του μεταξύ τους dynamic.

Πριγκίπισσα Μαργαρίτα

©Netflix

Η Roberts ανέφερε πως, “Η δουλειά μας εδώ ήταν απλή, γιατί είχαμε να κάνουμε με το εξαιρετικό πλάσμα που είναι η Helena Bonham Carter. Οπότε ξεκινήσαμε με τον ‘πνεύμα’ της Μαργαρίτας και πώς την υποδύεται η Helena”.
Για παράδειγμα το μαγιό που φοράει η Bonham Carter έχει εμπνευστεί από τα μαγιό του Rigby & Peller που φορούσε στην πραγματικότητα και η πριγκίπισσα. Βέβαια τα χρώματα που χρησιμοποίησαν ήταν εντελώς διαφορετικά. “Βλέποντας το σημειωματάριό μου, τα δείγματα για τα υφάσματα είναι όλα τόσο σοβαρά και παράξενα”, εκμυστηρεύτηκε η Roberts. Τα ρούχα που φοράει είναι όλα από μία πιο σκούρα παλέτα αποτελώντας δίοδο για την έκφραση μίας πολύ τραγικής και δύσκολης περιόδου στην ζωή της.

Πρίγκιπας Κάρολος

©Netflix

Σύμφωνα με την Guardian, η Roberts θεωρούσε ότι ο πρίγκιπας έχει ένα εκκεντρικό μα κομψό ντύσιμο. “Φορούσε πανέμορφα μαντηλάκια τσέπης στο σακάκι του και χειροποίητα παπούτσια. Θεωρώ ότι έχει ένα πολύ σικάτο στυλ.” Τέτοια μαντηλάκια τσέπης θα μπορούσε κάποιος να τα βρει στην Jermyn Street “ή μπορούσαμε πολύ απλά να πάρουμε ένα όμορφο κομμάτι από μετάξι και να τα φτιάξουμε” καθώς οι παραγωγές τους τα τελευταία χρόνια είναι “λιγότερο ευρηματικές” από ότι “τα πιο όμορφα και φυσικά βαμμένα” που έγιναν δημοφιλή στα 70’s.
O Josh O’Connor που τον ενσαρκώνει λέγεται ότι πραγματικά του άρεσε να κυκλοφορεί με τα κουστούμια στο σετ ενώ φαινόταν στυλάτα στρεσαρισμένος με τα χέρια του στις τσέπες του σακακιού του.
H Roberts προσέθεσε,” Υπάρχουν στιγμές που βλέπω πως οι ηθοποιοί νιώθουν θαυμάσια με το να φοράνε κουστούμια που δε θα φορούσαν στην πραγματική τους ζωή. Πάντα με εκπλήσσει το γεγονός πως ο Tobias, που υποδύεται τον Πρίγκιπα Φίλιππο, θα φτάσει στο σετ τρομερά νωρίς το πρωί με ένα ανοιχτό μπεζ πουλόβερ και παντελόνι: μία ώρα αργότερα εμφανίζεται με ένα κουστούμι και ταραζόμαστε όλοι.”

Margaret Thatcher

©Netflix

Για την καρνταρόμπα της Thatcher έπρεπε να γίνει “ιατροδικαστική, εξονυχιστική” δομή για να καταφέρουν να δώσουν ζωή στις βάτες της χωρίς να την μετατρέψουν σε μία κινητή παρωδία των 80’s πάνω στην μικρόσωμη Gillian Anderson. Για την ανάγκη των γυρισμάτων, η Anderson έπρεπε να φορέσει ένα εσωτερικό κουστούμι που άλλαζε κάπως το σώμα και την στάση της. “Ένα έργο τέχνης από μόνο του, σαν γλυπτό”, το αποκάλεσε η ίδια. Όσον αφορά τα ρούχα, “είχαν φτιαχτεί με τα στάνταρ της υψηλής ραπτικής, με πολλές σχολαστικές πρόβες κουστουμιών και οι ηθοποιοί έπρεπε να είναι πολύ υπομονετικοί. Η Gillian απλά κοιτούσε στο άπειρο.”
Πέραν από την χαρακτηριστική σκηνή που χαιρετάει έξω από το πρωθυπουργικό σπίτι της στην Downing Street, η Roberts δεν αντέγραψε κανένα άλλο κουστούμι, αλλά “απορρόφησε όλες τις εικόνες.” Οι μπλούζες με pussybow, ένα σύμβολο θηλυκής δύναμης, έγιναν μόδα όταν οι γυναίκες προσπαθούσαν να βρουν μία εναλλακτική της γραβάτας για να φορέσουν οι ίδιες σε ανδροκρατούμενους  χώρους εργασίας.

Ακόμα και η Αντιπρόεδρος των ΗΠΑ, Kamala Harris, φόρεσε μία για να εκφωνήσει τον  “acceptance speech” την προηγούμενη εβδομάδα. Στην αρχή οι μπλούζες τις Thatcher ήταν φτιαγμένες από μετάξι, τις οποίες κάποιος μπορούσε να βρει στο Παρίσι, μα όσο περνούσε ο καιρός κάθε ίχνος απαλότητας χανόταν. “Στην αρχή ήταν αρκετά ουδέτερη – φαινόταν καθημερινή – και όσο πιο δυνατή γίνεται τόσο πιο πολύ βαραίνει και η φωνή της και φαίνεται πιο ακλόνητη με τις βάτες στους ώμους.”
Μία αλλαγή πλεύσης για την ίδια γίνεται διακριτή μετά τον πόλεμο στις Νήσους Falkland και γίνεται αντιληπτή με “αυτό που αποκαλούμε ‘Κουστούμι του Σποκ’, ένα βαθύ μοβ φόρεμα με πλατείς ώμους, πολύ μιλιταριστικό, κανένα ίχνος φιόγκου και απαλότητας.” Το φοράει σε ένα meeting με την Βασίλισσα, στο οποίο είναι “πομπώδης – στα χειρότερά της, κατά κάποιον τρόπο”.

@oneofusgr

If you're here, you're one of us!