Όποιος ή όποια υποφέρει από πονοκεφάλους γνωρίζει καλά το βάσανό τους. Ιδιαίτερα η ημικρανία είναι κάτι σαν παράσημο. Σαν τιμωρία για κάποια αμαρτία που δεν ξέρεις πότε διέπραξες αλλά και ούτε πόσον καιρό θα υποφέρεις εξ’ αιτίας της. Υποφέρω από πονοκεφάλους εδώ και δεκαετίες κι έχω κάνει ότι μπορούσα για να καταλάβω την αιτία τους. Όπως μου είπε όμως μια γιατρός κάποτε στην διάρκεια της εξέτασης, ο πονοκέφαλος και ο ίλιγγος είναι δύο παθήσεις που είναι δύσκολο να βρεις την αιτία τους. Μπορείς να ψάχνεις όλη σου την ζωή και να μην μάθεις για ποιόν λόγο υποφέρεις.
Έτσι μαθαίνεις να το αποδέχεσαι όσο περνούν τα χρόνια και αναπτύσσεις δικές σου πρακτικές αντιμετώπισης. Όχι, το ξεμάτιασμα δεν ανήκει σε μία από αυτές. Για εμένα υπήρξε βοηθητική η παρακολούθηση του πονοκεφάλου μου. Μπορεί να είναι λίγο σπαστικό να καταγράφεις την πάθησή σου, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για κάτι σχεδόν καθημερινό, όμως μπορεί πραγματικά να βοηθήσει. Τι καταγράφουμε λοιπόν;

Συμπτώματα, ένταση και συχνότητα

Αυτά δηλαδή που θα ρωτήσει και ο κάθε γιατρός που θα επισκεφθείς σχετικά με την ημικρανία ή τον πονοκέφαλο. Σε μια κλίμακα από το 1 έως το δέκα, περιγράφεις τον κάθε πονοκέφαλο, με το 10 να είναι το χειρότερο που έχεις βιώσει. Επίσης σημειώνουμε πόσο συχνά εμφανίζονται τα υπόλοιπα συμπτώματα όπως είναι η φωτοφοβία, η ναυτία ή το μούδιασμα.

Τι τον πυροδοτεί

Ξέρουμε ότι  μερικές φορές έρχεται ανεξήγητα, υπάρχουν όμως και άλλες που έχει πυροδοτηθεί από συγκεκριμένους λόγους. Ο κάθε ένας μπορεί να  έχει διαφορετικούς λόγους, στην περίπτωσή μου όμως υπάρχουν οι εξής αφορμές:
Το να μείνω πολύ ώρα στον ήλιο ή το να κρυώνω και να σφίγγεται ο αυχένας μου εξ’ αιτίας αυτού.
Το να μην πίνω αρκετό νερό ή να μένω πολλές ώρες νηστική.
Το να πίνω αλκοόλ και ιδιαίτερα το να πίνω αλκοόλ τακτικά, πχ κάθε βράδυ στις διακοπές μου. Μια βραδιά μπορεί να την γλιτώσω, περισσότερες όχι.
Ο κακός ύπνος και ιδιαίτερα το ακατάλληλο στρώμα ή μαξιλάρι μπορούν να πυροδοτήσουν δυνατούς πονοκεφάλους αλλά και πιασίματα στον αυχένα που ακολουθούνται από πονοκεφάλους.
Ανάμεσα σε αυτά που πυροδοτούν τον πόνο είναι και η περίοδος.
Σημειώνω ποια φάρμακα μπορεί να μου οξύνουν τον πονοκέφαλο και τα αποφεύγω όταν μπορώ.

Τι κέρδισα από αυτό

Γνωρίζοντας τι προκαλεί μερικές από τις φορές τον πόνο, φροντίζω να είμαι πιο προσεκτική. Κρατάω πάντα ζεστό τον αυχένα μου κι έχω ένα μαντίλι στην τσάντα μου χειμώνα καλοκαίρι για να τυλιχτώ αν χρειαστεί.
Φροντίζω να ενυδατώνομαι και να τρώω τακτικά. Επίσης ξέρω ότι η άσκηση και κυρίως οι διατατικές γυμναστικές όπως η γιόγκα, είναι βοηθητικές.
Πίνω αλκοόλ σπάνια ή πίνω πολύ μικρή ποσότητα. Έχω μάλιστα ανακαλύψει έτσι τις μη αλκοολούχες μπύρες κι έτσι δεν νοιώθω τιμωρημένη στις διακοπές μου.

Όλα αυτά δεν με έχουν φυσικά θεραπεύσει, έχουν όμως βελτιώσει την κατάστασή μου δίνοντάς μου μια κάποια δύναμη ενάντια στον χρόνιο πονοκέφαλό μου. Επίσης για όποιον δεν θέλει να κάνει όλη την δουλειά της καταγραφής μόνος του, υπάρχουν αρκετά σχετικά applications εκεί έξω, όπως το Migraine Buddy  ή το Headache Log που μπορεί να χρησιμοποιήσει.