Εδώ και πολλά χρόνια, ο ιδανικός αριθμός ωρών ύπνου ήταν οι 8 ώρες. Θεωρούσαμε ότι τόσες ώρες ύπνου θα πρέπει να εξασφαλίσουμε για ξεκούραστο σώμα και πνεύμα κι ότι σε τόσες πρέπει να στοχεύουμε αν θέλουμε να είμαστε υγιείς και λειτουργικοί για ολόκληρη την μέρα μας.

Μια νέα έρευνα του Πανεπιστημίου του Cambridge αλλά και του Πανεπιστημίου Fudan της Σαγκάης, έρχεται να αμφισβητήσει την ακλόνητη αυτή πεποίθηση.

Σύμφωνα λοιπόν με τα ευρήματα των επιστημόνων των δύο Πανεπιστημίων, που μελέτησαν τις συνήθειες ύπνου 500,000 ενηλίκων μεταξύ 38 και 73 ετών, θα πρέπει να στοχεύουμε σε 7 ώρες ύπνου, τουλάχιστον μετά των τέλος της δεκαετίας των 30 και μετά.

“Κάθε ώρα μετά από τις επτά ώρες ύπνου, αποδεικνύεται επιζήμια για τους περισσότερους. Είναι πολύ σαφές ότι οι διεργασίες που εξελίσσονται στον εγκέφαλό μας στην διάρκεια του ύπνου είναι πολύ σημαντικές για την διατήρηση της σωματικής και της ψυχικής μας υγείας,” λέει η επικεφαλής της έρευνας, καθηγήτρια της ψυχιατρικής σχολής του Πανεπιστημίου του Cambridge, Barbara Sahakian.

Ο ύπνος μας είναι ένα από τα πεδία της καθημερινότητάς μας που διαρκώς προσπαθούμε να μοντάρουμε έτσι ώστε να μας ταιριάζει. Είτε κοιμόμαστε λίγο περισσότερο για να έχουμε απόθεμα ξεκούρασης, είτε για΄τι προσπαθούμε να τον αναπληρώσουμε, είτε γιατί απλά μας αρέσει.

Η αϋπνία επίσης, είναι ένα διαρκώς αυξανόμενο πρόβλημα, ιδιαίτερα μετά την έναρξη της πανδημίας με τουλάχιστον 36% των Βρετανών να δηλώνουν ότι βασανίζονται να κοιμηθούν σε νορμάλ συνθήκες, πόσο μάλλον σε μια περίοδο μεγάλης ζέστης για παράδειγμα ή όταν έχουν άγχος.

Ποιό είναι το ιδανικό;

Όπως προτείνει η ιατρική κοινότητα, οι περισσότεροι ενήλικες ανάμεσα στα 18 και 64 έτη θα πρέπει να έχουν την ευκαιρία να κοιμηθούν από 7 έως 9 ώρες την νύχτα, περισσότερες όμως είναι μάλλον επιβλαβείς.

Οι ερευνητές του Cambridge ανακάλυψαν ότι τόσο ο περισσότερος, όσο και ο λιγότερος ύπνος συνδέονται με προβλήματα ψυχικής υγείας και “κατώτερη γνωστική απόδοση”. Όταν λοιπόν νοιώθουμε ληθαργικοί και ευερέθιστοι μετά από πολλές ώρες ύπνου, αυτός είναι μάλλον ο λόγος. Η έρευνα έδειξε επίσης ότι το ίδιο σημαντικό και είναι και το σταθερό μοτίβο ύπνου από νύχτα σε νύχτα. Αν δηλαδή κοιμηθούμε 9 ώρες την μια βραδιά και 6 την επόμενη, τότε τα πράγματα είναι χειρότερα για εμάς.

Μια άλλη σχετική έρευνα του ειδικού σε θέματα ύπνου Daniel Gartenberg απέδειξε ότι οι υγιείς στο θέμα του ύπνου άνθρωποι, ακόμα κι αν βρίσκονται ξαπλωμένοι  στο κρεβάτι για 8 ώρες, πιθανότατα κοιμούνται λίγο περισσότερο από επτά.

‘Προκειμένου να απολαύσουμε οκτώ υγιεινές ώρες ύπνου, που είναι η διάρκεια που επιθυμούν και χρειάζονται οι περισσότεροι άνθρωποι, πρέπει να μείνουμε στο κρεβάτι 8.5 ώρες”, λέει ο Gartenberg. “Οι υγιείς στον ύπνο άνθρωποι κοιμούνται λίγο περισσότερο από το 90% του χρόνου που βρίσκονται ξαπλωμένοι στο κρεβάτι τους, οπότε αν μένετε στο κρεβάτι για ένα συνεχές οκτάωρο ύπνου θα κοιμηθείτε τελικά γύρω στις 7.2 ώρες.”

Επίσης, όλες οι έρευνες συγκλείνουν ότι τελικά, σημαντικότερη είναι ποιότητα του ύπνου μας και όχι η μεγάλη του διάρκεια.