Ίσως θα το έχετε προσέξει κι εσείς ότι είναι εμφανώς πιο εύκολο να ανοιχτείτε σε κάποιο πρόσωπο όταν βρίσκεστε σε έναν περίπατο. Είναι επίσης ευκολότερο να επαναφέρετε αναμνήσεις και να εμπλακείτε σε βαθύτερες συζητήσεις.

Πάνω σε αυτήν την διαπίστωση στηρίζεται η εκπομπή του BBC, Walking With…, που ακολουθεί κάποιους διάσημους σε μοναχικούς περιπάτους, με μια κάμερα 360° στο χέρι ή πάνω από το κεφάλι τους, ενώ μιλούν σε εμάς, στους εαυτούς τους και σε διάφορους ξένους που συναντούν στον δρόμο τους.

Σε ένα tweet του σχετικά με την συμμετοχή του στην σειρά, ο Nick Grimshaw, αναφέρεται στο δικό του επεισόδιο στην ακτή του Northumberland, λέγοντας ότι: “Στον περίπατό μου μιλάω για την παιδική μου ηλικία, την ζωή, τον θάνατο, την αγάπη και όλα τα αναμεταξύ. Ήταν μία από τις πιο ανταποδοτικές και αναζωογονητικές μέρες της ζωής μου.”

Όπως ο Grimshaw, έτσι και πολλοί άλλοι άνθρωποι βρίσκουν την εμπειρία του βαδίσματος ενισχυτική της εμβάθυνσης στα θέματά τους, ενώ τους είναι ευκολότερο να βρουν κάποια πιο αβίαστη ροή σε οποιαδήποτε συζήτηση. Σκεφτείτε πόσες φορές σας ήταν ευκολότερο να μιλήσετε σε κάποιον στο τηλέφωνο, ενώ πηγαινοέρχεστε στο καθιστικό σας και πόσες φορές έχετε καθίσει απέναντι από κάποιον σε ένα καφέ και η κουβέντα μοιάζει να είναι πολύ δυσκολότερη.

Και οι ειδικοί όμως υποστηρίζουν ότι το περπάτημα είναι καλό για την συζήτηση, την ενίσχυση της φιλίας μας με τους άλλους ή για ένα πετυχημένο πρώτο ραντεβού.

Ο εγκέφαλός μας είναι πιο ενεργός όταν περπατάμε

Η νευρολόγος Shane O’Mara, που είναι επίσης συγγραφέας του βιβλίου: In Praise Of Walking: The New Science Of How We Walk And Why It’s Good For Us, εξηγεί ότι αυτό μπορεί να οφείλεται στο γεγονός ότι οι αισθήσεις μας είναι πιο ενεργές όταν περπατάμε για να μας προστατέψουν από τον οποιονδήποτε πιθανό κίνδυνο.

“Ο κόσμος είναι ένα επικίνδυνο μέρος όταν κινούμαστε μέσα σε αυτόν. Υπάρχουν γύρω μας άλλοι άνθρωποι, κινούμενα αντικείμενα, υπάρχει ο φόβος του πεσίματος ή του να χάσουμε τον δρόμο μας, οπότε πρέπει να είμαστε σε εγρήγορση. Αυτό σημαίνει ότι όταν σηκωνόμαστε και περπατάμε, συμβαίνουν διάφορα πράγματα στον εγκέφαλο που δεν συνέβαιναν πρωτύτερα. Η οξύτητα της όρασης ανεβαίνει, το ίδιο και η ικανότητα ακοής και οι αισθήσεις μας συνολικά είναι πιο ενεργές. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να βρίσκεται και ο εγκέφαλός μας σε μεγαλύτερη επαγρύπνηση, οπότε να μας φαίνεται πιο εύκολο να πετύχουμε ένα επίπεδο διαύγειας μεγαλύτερο. Ιδέες που βρίσκονταν λίγο κάτω από την επιφάνεια, μπορεί να εμφανιστούν στο συνειδητό μας, ακριβώς επειδή ο εγκέφαλος είναι πιο δραστήριος.”

Όπως συνεχίζει στις εξηγήσεις της: “Το περπάτημα είναι βασικά μια κοινωνική δραστηριότητα. Αν αναλογιστούμε τον τρόπο με τον οποίο κατακτήσαμε αυτόν εδώ τον πλανήτη, το κάναμε σε ομάδες και φυλές. Χρειαζόταν λοιπόν να είμαστε συντονισμένοι μεταξύ μας, χρειαζόταν να ακούμε ο ένας τον άλλον.”

Το περπάτημα μπορεί να μας επαναφέρει αναμνήσεις ευκολότερα

Το να κινούμαστε μέσα στην φύση μας βοηθάει να συνδεόμαστε με το παρελθόν μας ευκολότερα. Υπάρχει μάλιστα μια ψυχοθεραπεύτρια, η Lara Just, η οποία εξηγεί ότι το να βαδίζει με τους ασθενείς της έχει βοηθήσει στην εμβάθυνση πολλών συζητήσεων μαζί τους.

“Το περπάτημα μπορεί να φέρει στην επιφάνεια με ήπιο και μαλακό τρόπο, ένα σωρό πράγματα.” λέει η ίδια. “Σκέψεις και ιστορίες του παρελθόντος ξεπετάγονται με ένα σωρό τρόπους και αυτό γίνεται πολύ πιο αβίαστα. Είχα ένα περιπατητικό session με έναν πελάτη μου όταν ένας σκίουρος και ένα κοράκι τσακώνονταν  πάνω σε ένα δέντρο. Αυτό του έφερε στην επιφάνεια παλαιότερες εμπειρίες από την οικογένειά του. Δεν θα είχε συμβεί αν ήμασταν στο ιατρείο.”

Όπως λέει για το θέμα ο Dane McCarrick, λέκτορας ψυχολογίας στο Leeds Trinity University, το να βρισκόμαστε σε ηρεμία με τον εαυτό μας σε οποιοδήποτε περιβάλλον, ακόμα και αστικό, μπορεί να ενεργοποιήσει την λειτουργία της “ξεκούρασης και της πέψης” του σώματός μας, σε αντίθεση με την λειτουργία “πάλης και φυγής” που προκαλείται από το άγχος.
“Όταν βρισκόμαστε στην λειτουργία “πέψης και ξεκούρασης”, που μπορεί να προκληθεί από δραστηριότητες όπως το βάδισμα στην πόλη, το σώμα μας ηρεμεί. Αυτό συμβαίνει γιατί σταθεροποιείται ο καρδιακός παλμός μας και ανεβαίνει κάπως η αρτηριακή μας πίεση από την ήπια άσκηση.”

Το περπάτημα βοηθάει την μείωση του κοινωνικού άγχους

Οι τετ α τετ συναντήσεις είναι πιο πιθανό να ξυπνήσουν το κοινωνικό μας άγχος, έτσι όπως προσπαθούμε να εστιάσουμε κάπου το βλέμμα μας χωρίς να καταλάβει κανείς ότι δεν είμαστε εντελώς άνετοι. Αυτό μπορεί να το διαχειριστούμε πολύ ευκολότερα βαδίζοντας δίπλα σε ένα φιλικό ή γνωστό μας πρόσωπο. “Τα δύσκολα θέματα είναι ακόμα ευκολότερο να τα διαχειριστούμε, αν μπορούμε να κοιτάμε προς τον ορίζοντα, ένα δέντρο ή την θάλασσα. Η κουβέντα θα ρέει ευκολότερα σε μια τέτοια πιο χαλαρή ατμόσφαιρα.” λέει η Just.

Η Abby Rawlinson, μια Λονδρέζα θεραπεύτρια που ειδικεύεται στις συνεδρίες βαδίσματος, λέει ότι το περπάτημα μας βοηθά επίσης να χαράξουμε νέα μονοπάτια σκέψης, μακριά από το άγχος. Απαλλαγμένοι από τις αρνητικές σκέψεις, μπορούμε να βρούμε νέους τρόπους επικοινωνίας, προχωρώντας μπροστά, κυριολεκτικά και μεταφορικά.