Ξυπνάς το  πρωί χωρίς καμία διάθεση να σηκωθείς από το κρεβάτι, με την αίσθηση ότι δεν έχεις ξεκουραστεί καθόλου. Τι κάνεις; Ξανακοιμάσαι αν μπορείς. Φυσικά. Αν όμως δεν μπορείς, αναζητάς γρήγορα ενέργεια. Για τους περισσότερους αυτό μεταφράζεται σε μία -τουλάχιστον- κούπα καφέ ή σε τροφές φουλ σε ζάχαρη και υδατάνθρακες. Μόνο που αυτά δεν βοηθάνε πράγματι. Πέραν ενός προσωρινού “μπουσταρίσματος” της ενέργειάς σου, οι επόμενες συνέπειες τους είναι άκρως αρνητικές. Ο καφές θα επέμβει στον ύπνο σου, δημιουργώντας σου αϋπνίες ακόμα και τις ώρες που χρειάζεται να κοιμηθείς. Οι υδατάνθρακες και η ζάχαρη από την θα σου δημιουργήσουν υπνηλία και θα σε κάνουν να μοιάζεις με ζόμπι όλη μέρα. Αν τα καταναλώσεις, μάλιστα, πριν κοιμηθείς, θα οδηγήσουν σε έναν πολύ πιο ελαφρύ και διακοπτόμενο ύπνο. Το αποτέλεσμα; Το πρωί ξυπνάς και νιώθεις “πτώμα” και πάλι από την αρχή.

Δεν χρειάζεται, όμως, να απελπίζεσαι. Μπορεί τα εσπρεσάκια, τα ψωμιά και τα γλυκά να μη βοηθάνε, αλλά υπάρχουν άλλες τροφές που θα σε γεμίσουν ενέργεια. Αρκεί να τις προσθέσεις στο πρωινό σου και θα είσαι έτοιμος για ό,τι κι αν φέρει η μέρα.  

Αυγά 

Ας ξεκινήσουμε με το βασικό. Η μεγάλη κατανάλωση ολόκληρων αυγών δεν θα ανεβάσει στα ύψη τη χοληστερίνη σου. Αυτό αποτελεί έναν απλώς ευρέως διαδεδομένο διατροφικό μύθο. Ο κρόκος, μάλιστα, είναι το πιο θρεπτικό κομμάτι του αυγού. Περιέχει υψηλής ποιότητας πρωτεΐνη και “καλά” λιπαρά, με τον συνδυασμό τους να εγγυάται ενέργεια με διάρκεια. Πώς θα τα ετοιμάσεις; Οι επιλογές είναι ατελείωτες. Μπορείς να μείνεις στα συνηθισμένα τηγανιτά, βραστά, ομελέτα ή scrambled αυγά. Μπορείς να γίνεις, όμως, και πιο δημιουργικός, με quiche ή muffins αυγού. 

© James Harris / Unsplash

  

Αμύγδαλα 

Αν ξυπνάς κουρασμένος και πιασμένος, τα αμύγδαλα θα σε σώσουν. Από τη μία, είναι πλούσια σε βιταμίνη B. Αυτή φροντίζει έτσι ώστε ό,τι καταναλώνεις να μετατρέπεται σε ενέργεια. Από την άλλη, έχουν πολύ μαγνήσιο, το οποίο καταπολεμά την κόπωση των μυών. Ρίξ’ τα στο μπολ με το γιαούρτι ή την βρώμη σου, για να απολαύσεις τις ιδιότητές τους. 

© Celina Albertz / Unsplash

Μπανάνα 

Το αγαπημένο φρούτο των περισσότερων αθλητών. Όχι τυχαία. Είναι γεμάτη από κάλιο, φυτικές ίνες, μαγνήσιο και βιταμίνες B. Έτσι, σου χαρίζει ενέργεια, ανεβάζοντας τα επίπεδα σακχάρου σου με ισορροπημένο τρόπο. Το κλειδί, βέβαια, είναι να διαλέξεις μία ώριμη μπανάνα -κίτρινη με καφέ στίγματα-. Σε αυτήν το άμυλο έχει σίγουρα μετατραπεί πλέον σε ζάχαρη. Οι επιλογές για το πώς θα την φας είναι πάρα πολλές. Μπορείς να φτιάξεις pancakes μπανάνας, ένα smoothie, vegan παγωτό ή απλά να την προσθέσεις στην βρώμη σου.  

© Maddi Bazzocco / Unsplash

Αβοκάντο 

Περιέχει βιταμίνες, ιχνοστοιχεία και “καλά” λιπαρά. Αυτά δεν θα ωφελήσουν μόνο την υγεία σου, αλλά και θα σου δώσουν όση ενέργεια χρειάζεσαι. Είναι ενέργεια που δεν θα χαθεί αμέσως, αλλά θα διαρκέσει για ώρες. Το μυστικό; Οι μπόλικες φυτικές ίνες του που ισορροπούν το σάκχαρο του αίματός σου και δεν το αφήνουν να πέσει απότομα από ψηλά σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Δοκίμασε, λοιπόν, το αβοκάντο σου σε μία πρωινή φρουτοσαλάτα, μέσα στο smoothie σου ή δίπλα στα αυγά σου.  

© Wesual Click / Unsplash

Λαχανίδα 

Εντάξει, ξέρουμε ότι δεν σου ακούγεται τόσο νόστιμη. Ωστόσο, υπάρχουν τρόποι να την εκτιμήσεις. Βάλ’ την στον χυμό ή το smoothie σου, πρόσθεσέ την στα scrambled αυγά σου ή μέσα στην ομελέτα σου. Τι θα κερδίσεις; Αντιοξειδωτικά, βιταμίνες και ιχνοστοιχεία που θα σε γεμίσουν ενέργεια, αλλά και σίδηρο. Ο τελευταίος μάς κάνει ακόμα πιο “ζωντανούς”, αφού φροντίζει να πάει το οξυγόνο στους ιστούς και τα κύτταρά μας.  

© Madison Inouye / Pexels

Καρπούζι 

Και η πιο ελαφριά αφυδάτωση μπορεί να μάς “ρίξει”. Όταν κοιμόμαστε επί ώρες, είναι απόλυτα φυσιολογικό ότι ο οργανισμός μας έχει στερηθεί αρκετά το νερό. Η λύση βρίσκεται στις τροφές που έχουν μεγάλη περιεκτικότητα σε αυτό. Το καρπούζι υπολογίζεται ότι είναι 91,5% νερό, οπότε ένα μπολ από αυτό αρκεί, για να ενυδατωθείς και να γεμίσεις ενέργεια. Εκτός από τα οφέλη του νερού, περιέχει το α-αμινοξύ κιτρουλλίνη. Τι σημαίνει αυτό για εσένα; Λιγότερο πιασμένους μύες.  

© Lisa Fotios / Pexels

Σπανάκι 

Βιταμίνη C, φυλλικό οξύ και σίδηρος. Αυτά τα στοιχεία είναι απαραίτητα για την παραγωγή ενέργειας. Αυτά τα στοιχεία υπάρχουν σε μεγάλες ποσότητες στο σπανάκι. Καταλαβαίνεις, λοιπόν, γιατί υπάρχει στην λίστα. Το πιο απλό που μπορείς να κάνεις είναι να το προσθέσεις στο smoothie σου, να γεμίσεις με αυτό την ομελέτα σου ή να το κάνεις το βασικό της συστατικό μαζί με τα αυγά.  

© Kim Daniels / Unsplash

Χουρμάδες 

Τα ατού εδώ είναι δύο. Κατ’ αρχάς, είναι από τις πιο νόστιμες και γλυκές επιλογές. Κατά δεύτερον, το σώμα τούς επεξεργάζεται αρκετά γρήγορα. Το αποτέλεσμα είναι η ενέργεια να ανεβαίνει σχεδόν αμέσως. Το πιο εύκολο που μπορείς να κάνεις είναι ένα smoothie με χουρμάδες, μπανάνα και κανέλα.  

© Antonio Janeski / Unsplash

Σπόροι chia 

Η λέξη -των Μάγια- chia σημαίνει δύναμη. Δεν είναι τυχαίο. Οι σπόροι chia υπόσχονται ενέργεια που διαρκεί. Γι’ αυτό εξάλλου θεωρούνται οι καλύτεροι “φίλοι” των μαραθωνοδρόμων. Πρόσθεσέ τους στο smoothie σου ή -αν έχεις περισσότερη όρεξη- φτιάξε μπάρες με μπανάνα, φυστικοβούτυρο και σπόρους chia. 

© Joanna Kosinska / Unsplash

Γύρη μελισσών 

Είναι το ιδανικό superfood για να κερδίσεις ενέργεια και φυσική αντοχή. Οι βιταμίνες B, τα αμινοξέα και η ρουτίνη, από τα οποία είναι γεμάτο, είναι η αιτία. Κατά κύριο λόγο, μπορείς να την βρεις σε μαγαζιά με βιολογικά προϊόντα. Ένταξέ την στο πρωινό σου, βάζοντας την στην βρώμη, στο γιαούρτι ή στο smoothie bowl σου.  

© Daria Shevtsova / Pexels