Από βιολογικής άποψης, η πείνα θα έπρεπε πάντα να λειτουργεί κάπως έτσι. Το σώμα σου έχει ανάγκη θρεπτικά στοιχεία. Τότε στο στομάχι σου παράγεται μία ορμόνη, που ονομάζεται γκρελίνη και στέλνει μήνυμα στον εγκέφαλό σου ότι το σώμα σου έχει ανάγκη φαγητό. Όσο περισσότερο αργείς να φας τόσο αυξάνεται η ορμόνη. Μόλις φας, η ποσότητα της ορμόνης αρχίζει να πέφτει και κάνει την εμφάνισή της η λεπτίνη. Πρόκειται για μία ορμόνη, που παράγεται στα λιποκύτταρα και ενημερώνει τον εγκέφαλό μας ότι το σώμα μας έχει επαρκή ενέργεια και δεν χρειάζεται άλλο φαγητό. 

Ωστόσο, ξέρουμε όλοι πολύ καλά ότι το σώμα μας δεν λειτουργεί πάντα έτσι. Σκέψου μόνο πόσο συχνά συνεχίζεις να πεινάς, ενώ μόλις άδειασες το πιάτο σου. Ή πόσο συχνά θες να φας ξανά, ενώ δεν έχει περάσει ούτε ώρα από την τελευταία φορά. Ή γενικά πόσο συχνά έχεις την αίσθηση ότι δεν σταματάς ποτέ να πεινάς. Και δεν μιλάμε για απλές λιγούρες, αλλά για κανονική πείνα, με ό,τι αυτή συνεπάγεται για τον καθένα. Οι αιτίες; Μπορεί να είναι πολλές. Άλλες εύκολα επιλύσιμες και άλλες πιο ανησυχητικές. 

Έχεις ώρα να φας

Ναι, πρώτο θα πούμε το προφανές. Ο λόγος είναι ότι πολλές φορές δεν συνειδητοποιούμε ότι έχουμε αφήσει πολλή ώρα ατάιστο τον οργανισμό μας. Είτε γιατί ξεχαστήκαμε μέσα στις υποχρεώσεις μας, είτε γιατί πιστεύουμε ότι δεν χρειαζόμαστε γεύμα πριν περάσουν εφτά ώρες από το προηγούμενο. Σε γενικές γραμμές, να έχεις στο μυαλό σου ότι το αίσθημα της πείνας εμφανίζεται στις τρεις με πέντε ώρες, που δεν έχεις φάει, ανάλογα με τον οργανισμό. Όσο πιο πολύ το αφήνεις, τόσο θα αρχίσεις να έχεις ένα αίσθημα κόπωσης, μιας και το σώμα σου προσπαθεί να διατηρήσει όση περισσότερη ενέργεια γίνεται.

YARN | Homer, you forgot to eat your hot dog. | The Simpsons (1989) - S16E11 Comedy | Video gifs by quotes | 90f645b5 | 紗

Μόλις έκανες γυμναστική

Μπορεί να έφαγες πριν δύο ώρες. Αν στο ενδιάμεσο γυμνάστικες, είναι απόλυτα φυσιολογικό τώρα να πεινάς. Οι λόγοι είναι δύο. Από τη μία, ειδικά αν κάνεις ασκήσεις μεγάλης έντασης, το σώμα σο χρησιμοποιεί περισσότερες θερμίδες και θρεπτικά συστατικά, για να ανταπεξέλθει. Οπότε μία αίσθηση πείνας δημιουργείται, για να καλυφθούν οι απώλειες. Από την άλλη, όταν γυμναζόμαστε, οι μύες μας σπάνε, ώστε να δημιουργηθούν ξανά, πιο ελαστικοί και πιο δυνατοί. Για να επιτευχθεί αυτό, προκαλείται μία επιθυμία για φαγητό, μιας και οι μυϊκοί ιστοί μας χρειάζονται πρωτεΐνη, υδατάνθρακες και λιπαρά.

Δεν κοιμήθηκες καλά το βράδυ

Παραπάνω αναφέραμε ότι η αυξημένη γκρελίνη στον οργανισμό μας στέλνει στον εγκέφαλο το μήνυμα ότι πεινάμε. Η ποσότητα της γκρελίνης ρυθμίζεται όσο κοιμόμαστε. Αυτό δεν συμβαίνει αποτελεσματικά, τις νύχτες που δεν έχουμε κοιμηθεί αρκετά. Το αποτέλεσμα; Ξυπνάμε με ήδη ανεβασμένα επίπεδα γκρελίνης και γι’ αυτό έχουμε αυξημένο το αίσθημα της πείνας όλη τη μέρα. 

Tossing Around I Cant Sleep GIF - Tossing Around I Cant Sleep Frustrated - Descubre & Comparte GIFs

Δεν καταναλώνεις αρκετή πρωτεΐνη, λιπαρά και φυτικές ίνες

Δεν έχει σημασία μόνο πόσο πολύ και πόσο συχνά τρως. Σημασία έχει και το τι τρως. Αν για παράδειγμα έφαγες μία σακούλα πατατάκια, είναι σχεδόν σίγουρο ότι μετά από λίγο θα πεινάς ξανά. Αντιθέτως, ένα πιάτο φακόρυζο ή κοτόπουλο με σαλάτα θα σε κρατήσει χορτάτο για αρκετά περισσότερη ώρα. Συγκεκριμένα, αυτό θα καταφέρει οποιοδήποτε γεύμα σού παρέχει πρωτεΐνη, λιπαρά και φυτικές ίνες. Ο λόγος; Η πρωτεΐνη ρυθμίζει τα επίπεδα γκρελίνης και λεπτίνης στον οργανισμό μας. Τα καλής ποιότητας λιπαρά βοηθούν στην παραγωγή της λεπτίνης. Οι φυτικές ίνες μπουστάρουν την παραγωγή λιπαρών οξέων βραχείας αλύσου, τα οποία βοηθούν το σώμα μας να νιώσει χορτασμένο. Μάλιστα, τροφές με διαλυτές φυτικές ίνες, όπως το αβοκάντο, το μπρόκολο, τα βερίκοκα και τα καρότα, μάς κρατούν χορτάτους για ακόμα περισσότερη ώρα. 

Είσαι έγκυος ή θηλάζεις

Ισχύει ότι στην εγκυμοσύνη τρως για δύο ανθρώπους. Ο λόγος είναι ότι μέρος των θερμίδων και των θρεπτικών συστατικών, που καταναλώνεις, πηγαίνουν απευθείας στο έμβρυο και στην ανάπτυξη του εγκεφάλου, του σκελετού, των μυών και του λιπώδη ιστού του. Αυτό μεταφράζεται σε ανάγκη κατανάλωσης περίπου 300 επιπλέον θερμίδων. 

Ο θηλασμός είναι ακόμα πιο απαιτητικός. Γι’ αυτό οι περισσότερες γυναίκες, όταν θηλάζουν, καταλήγουν να νιώθουν πολύ πεινασμένες και διψασμένες. Συγκεκριμένα, σε ένα γενικό πλαίσιο, την περίοδο του θηλασμού είναι απαραίτητες από 500 έως 1.000 επιπλέον θερμίδες ημερησίως. 

Phoebe Buffay Pregnant GIF - Phoebe Buffay Pregnant Friends - Discover & Share GIFs

Οι ορμόνες σου έχουν απορρυθμιστεί

Εδώ έχουμε δύο πιθανά σενάρια. Το ένα είναι ότι αισθάνεσαι ότι πεινάς συνεχώς, μία μέρα αφότου κατανάλωσες αρκετό αλκοόλ. Ο λόγος είναι ότι το αλκοόλ περιορίζει την παραγωγή της λεπτίνης, οπότε ο εγκέφαλός μας δεν παίρνει το μήνυμα ότι δεν χρειαζόμαστε άλλη τροφή. 

Το άλλο σενάριο είναι ότι περνάς μία αρκετά στρεσογόνο περίοδο. Σε αυτό το σενάριο λογικά στρέφεσαι κυρίως και σε γλυκά ή σε comfort foods. Βιολογικά αιτία του στρες σου είναι η αυξημένη στο οργανισμό σου κορτιζόλη. Η κορτιζόλη, όμως, εκτός από άγχος, προκαλεί και λιγούρες και αυξημένη όρεξη. 

Έχεις κάποια ιατρική πάθηση

Αν πιστεύεις ότι συμβαίνει αυτό, τότε σίγουρα πρέπει να μιλήσεις με τον γιατρό σου. Οι πιο συχνές ιατρικές αιτίες, πάντως, της πείνας είναι ο υπερθυρεοειδισμός, ο διαβήτης, η υπογλυκαιμία ή η παρασιτική μόλυνση στο γαστρεντερικό σύστημα. Στην πρώτη περίπτωση, αυτό που συμβαίνει είναι ότι στο σώμα υπάρχουν περισσότερες ορμόνες απ’ όσες χρειάζονται και αυτό μπορεί να οδηγήσει στο αίσθημα της πείνας. Στην περίπτωση του διαβήτη, έχεις ανεβασμένο σάκχαρο και η γλυκόζη δεν μπορεί να εισχωρήσει στα κύτταρα, γι’ αυτό το σώμα την απορρίπτει μέσω των ούρων. Τέλος, στην περίπτωση της υπογλυκαιμίας, έχεις πολύ χαμηλά επίπεδα σακχάρου και το σώμα σου θέλει τροφή, για να τα ανεβάσει. 

Υπάρχει κάποιο μοτίβο διατροφικής διαταραχής

Ξανά, αν πιστεύεις ότι συμβαίνει αυτό, πρέπει να μιλήσεις με κάποιον ειδικό. Στην ουσία, γυρνάμε πίσω στην παραπάνω πιθανότητα ότι “Δεν καταναλώνεις αρκετή πρωτεΐνη, λιπαρά και φυτικές ίνες”. Μόνο που τώρα δεν μιλάμε για κάτι, που γίνεται μια στο τόσο, ούτε για κάτι που σχετίζεται απλά με κακές διατροφικά επιλογές, όπως το junk food. Μιλάμε για κάτι σχεδόν ή απόλυτα καθημερινό και για υποσιτισμό. Σε διατροφικές διαταραχές, όπως η ανορεξία, η βουλιμία και η σωματική δυσμορφική διαταραχή, είναι πιθανόν να αποκόβεις τον οργανισμό σου από τις απαραίτητες θερμίδες και από σημαντικά θρεπτικά στοιχεία. Αυτό, προφανώς, έχει ως αποτέλεσμα το αυξημένο αίσθημα πείνας, γιατί πράγματι ο οργανισμός σου χρειάζεται να τραφεί. 

@oneofusgr

If you're here, you're one of us!