Τα τελευταία χρόνια, η βιομηχανία ομορφιάς έχει στραφεί αρκετά στην καλή υγεία της επιδερμίδας. Αυτό σημαίνει ότι ασχολούμαστε περισσότερο με τεχνικές, προϊόντα και επιλογές, που θα δημιουργήσουν μία φυσικά λαμπερή και νεανική επιδερμίδα, αντί με αντίστοιχες που έχουν περισσότερο καλυπτικό ή διορθωτικό χαρακτήρα. 

Οι προαναφερόμενες επιλογές συχνά έχουν διατροφικό πρόσημο. Για παράδειγμα, το fast food και η πολλή ζάχαρη είναι γνωστό ότι δεν θα βοηθήσουν σε καμία περίπτωση το δέρμα μας. Ωστόσο, ακούμε συχνά να αποκλείονται και διατροφικές ομάδες, χωρίς αρκετά στοιχεία. Τα γαλακτοκομικά είναι το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα. Το μεγαλύτερο μέρος της κοινότητας των δερματολόγων και των διατροφολόγων δεν έχει βγάλει ένα τελικό αρνητικό πόρισμα γι’ αυτά. Με κάποιον τρόπο, όμως, έχουν γίνει από τις πρώτες τροφές που αποκλείονται με σκοπό την καλύτερη υγεία της επιδερμίδας μας. 

Οι λόγοι είναι δύο. Από τη μία, έχουμε την τεράστια προώθηση πολλών φυτικών εναλλακτικών τους. Από την άλλη, έχουν δαιμονοποιηθεί και ταυτιστεί με υπερπαραγωγή φυσικών ελαίων της επιδερμίδας, με ξεσπάσματα σπυριών και με επιδείνωση δερματικών παθήσεων, όπως η ακμή. Τι ισχύει, όμως, πράγματι;

Υπάρχει επιστημονική σύνδεση μεταξύ των γαλακτοκομικών και του δέρματός μας;

Ας πάρουμε το πράγμα από την αρχή. Στην πραγματικότητα, η δαιμονοποίηση των γαλακτοκομικών έχει έρθει κυρίως από βίντεο, ντοκιμαντέρ και άρθρα, με σκοπό την προστασία του περιβάλλοντος, τα οποία υπερβάλουν για τα αρνητικά των γαλακτοκομικών και κινδυνολογούν γύρω από αυτά, ώστε να μην τα επιλέγουν οι καταναλωτές. Για να είμαστε σαφείς, η γαλακτοκομική βιομηχανία -όπως και του κρέατος- έχει ξεκάθαρα αρνητικά αντίκτυπα στο περιβάλλον. Όπως ξεκάθαρα συνδέεται συχνά με την εκμετάλλευση, την κακομεταχείριση και τον βασανισμό των ζώων. Αυτή, όμως, είναι μία άλλη συζήτηση.

Αναφορικά με την υγεία μας και ακόμα περισσότερο με την επιδερμίδα μας, δεν υπάρχουν πραγματικές ενδείξεις ότι πρέπει να κόψουμε 100% τα γαλακτοκομικά. Αυτό αλλάζει μόνο σε ειδικές περιπτώσεις, όπως σε άτομα με κάποια αλλεργία στο γάλα ή με δυσανεξία στη λακτόζη. Ουσιαστικά θα ήταν εξαιρετικά δύσκολο να γίνει μία μελέτη για τη σύνδεση της υγεία της επιδερμίδας με όλα τα γαλακτοκομικά συλλήβδην. Ο λόγος είναι ότι αυτά προκύπτουν από αρκετές διαφορετικές πηγές, ενώ χωρίζονται σε εξαιρετικά πολλές διαφορετικές κατηγορίες. Με άλλα λόγια, θα έπρεπε να γίνει ξεχωριστή έρευνα για το αγελαδινό γιαούρτι, για το κατσικίσιο τυρί, για το πρόβειο γάλα κ.ο.κ., ενώ μετά μπορούμε να μπούμε και σε ακόμα πιο ειδικές κατηγορίες.

Οι φυτικές εναλλακτικές είναι σίγουρα καλύτερη επιλογή;

Είτε κόβεις εντελώς τα γαλακτοκομικά, είτε μόνο τα μειώνεις, μία από τις στάνταρ πρώτες κινήσεις που μάλλον έκανες ήταν να αφήσεις το ζωικό γάλα και να το αντικαταστήσεις με ένα φυτικό. Αν το έκανες για την επιδερμίδα σου, ανάλογα την επιλογή σου, είναι πιθανό να κάνεις τα πράγματα χειρότερα. 

Όπως είπαμε, δεν υπάρχει ξεκάθαρη σύνδεση μεταξύ γαλακτοκομικών και “κακής” επιδερμίδας. Υπάρχουν, όμως, πολλές περισσότερες ενδείξεις ότι πρέπει να αποφύγεις τροφές με υψηλό γλυκαιμικό δείκτη. Αυτές είναι αρκετά πιο πιθανό να γεμίσουν το πρόσωπό σου με σπυράκια. Το κλασικό αγελαδινό γάλα βρίσκεται σε κανονικά επίπεδα. Στα ίδια βρίσκεται και το γάλα σόγιας, ενώ το αμυγδάλου είναι η καλύτερη επιλογή. Το πρόβλημα ξεκινάει αν επέλεξες για εναλλακτική φυτική επιλογή, γάλα βρώμης, καρύδας ή ρυζιού. Ο γλυκαιμικός δείκτης του γάλακτος καρύδας βρίσκεται λίγο πιο πάνω από αυτόν του αγελαδινού, ενώ της βρώμης είναι περίπου ο διπλάσιος και του ρυζιού είναι πιο πάνω και από αυτό. Φυσικά, δεν λέμε να αποφύγεις εντελώς αυτά τα τρία. Απλά κατανάλωσέ τα με ένα μέτρο. 

Για να καταλάβεις, πάντως, τι στο περίπου συμβαίνει. Ανεβάζοντας το σάκχαρό σου ενεργοποιείς την απελευθέρωση της ινσουλίνης. Αυτή με τη σειρά της αυξάνει τρομερά τα ανδρογόνα στον οργανισμό, τα οποία είναι συνήθως υπεύθυνα για τα ξεσπάσματα ακμής.