Όσο οι τιμές αυξάνουν ακόμα και στα βασικά είδη διαβίωσης, τόσο πιο δύσκολο γίνεται το να κρατήσουμε την διατροφή μας σε καλό επίπεδο. Επειδή μάλιστα το γρήγορο ή το junk φαγητό παραμένουν από τις πιο φθηνές επιλογές, είναι εύκολο να παρασυρθούμε και να ρίξουμε την ποιότητα της διατροφής μας από ανάγκη. Όταν για παράδειγμα τα αβοκάντο έχουν 6 ευρώ το κιλό, πόσα αβοκάντο να αντέξει ο εβδομαδιαίος οικογενειακός προγραμματισμός μιας μέσης οικογένειας;

Παρόλα αυτά και με την άνεση του πολίτη αυτής εδώ της ευλογημένης χώρας, που έχει άφθονες επιλογές φρούτων και λαχανικών να μας προσφέρει, η ιδέα του να διαλέξουμε ανάμεσα από αυτές και να προσπαθήσουμε να διατηρήσουμε το καλό επίπεδο της διατροφής μας, δεν είναι άκυρη. Αν μάλιστα κάνουμε μια καλή οργάνωση των αγορών μας, δώσουμε μια ευκαιρία στην λαϊκή της γειτονιάς μας ή παρακολουθήσουμε λίγο προσεκτικότερα τις προσφορές των σούπερ μάρκετ, τότε θα δούμε ότι θα καταφέρουμε να κρατήσουμε το επίπεδο της διατροφής μας, όσο υγιεινό επιθυμούμε.

Ας δούμε λοιπόν:

Φρούτα

Κρατάμε ως βασικό κανόνα να ψωνίζουμε μόνο φρούτα εποχής και όχι φράουλες τον Φλεβάρη, όχι μόνο γιατί τότε έχουν την καλύτερη αντιστοιχία μεταξύ τιμής και νοστιμιάς, αλλά και για να προστατευτούμε από ορμόνες ή φάρμακα και ψωνίζουμε ανάλογα. Απολαμβάνουμε βιταμίνες, χυμό και γεύση και μπορούμε να τα φάμε σκέτα, σε φρουτοσαλάτες, ως συνοδευτικά των oatmeals μας για πρωινό, σε χυμούς, σε smoothies ή ως συνοδευτικά του γιαουρτιού μας.

Φασόλια και όσπρια γενικότερα

Τα φασόλια όλων των ειδών, αλλά και πολλά άλλα όσπρια, είναι εξαιρετική πηγή φυτικής πρωτεΐνης, φυτικών ινών και βοηθούν στην καλή υγεία του εντέρου μας και του ανοσοποιητικού μας συστήματος. Ακόμα κι αν δεν αγαπάμε την κλασική φασολάδα, μπορούμε να φάμε φασόλια με πολλούς άλλους τρόπους, ακόμα και από κονσέρβα, προσθέτοντάς τα σε σαλάτες ή τορτίγιες, στο ρύζι ή την κινόα μας. Άλλα πολύτιμα όσπρια είναι οι φακές που κι αυτές κοστίζουν λίγο ενώ μισό κιλό από αυτές μπορούν να χορτάσουν και να θρέψουν μια οικογένεια έξι ατόμων.

Αναποφλοίωτο ρύζι

Το μαύρο ρύζι δεν κοστίζει πολύ, ενώ έχει μακριά διάρκεια ζωής στο ντουλάπι μας. Είναι θρεπτικό, πλούσιο σε φυτικές ίνες ενώ έχει αρκετό μαγνήσιο και μαγγάνιο. Δεν έχει γλουτένη και βοηθάει στην ρύθμιση της χοληστερόλης αλλά και της όρεξης. Η τιμή του μπορεί να έχει μεγάλη σχέση με το σημείο από το οποίο το αγοράζουμε, μπορούμε όμως να το βρούμε και χύμα ώστε να στοκάρουμε.

Μπορούμε να το βάλουμε σε άπειρες συνταγές, να συνοδεύσουμε κρέας, κοτόπουλο ή λαχανικά, ακόμα και να το φάμε σκέτο.

Κατεψυγμένα ψάρια

Επειδή τα φρέσκα ψάρια είναι από τα ακριβότερα είδη διατροφής, είναι απαραίτητο να βρούμε έναν τρόπο να τρώμε ψάρι, χωρίς να χρειάζεται να βγούμε από τον προϋπολογισμό μας. Τα κατεψυγμένα ψάρια και θαλασσινά είναι μια πολύ καλή λύση και δεν στερούνται θρεπτικών συστατικών.

Μπορούμε να τα βρούμε σε φιλέτα ή ολόκληρα και να τα ψήσουμε, να τα κάνουμε σούπες ή ένα σωρό άλλες συνταγές.

Τα μικρά ψάρια

Ψάρια όπως οι σαρδέλες, ο γαύρος ή οι μαρίδες μπορούν να πάρουν την θέση των μεγαλύτερων φρέσκων ψαριών στην διατροφή μας και να μας βοηθήσουν να μην χάσουμε τόσο τα θρεπτικά συστατικά του ψαριού, όσο και την ωραία γεύση τους.

Κοτόπουλο

Το κοτόπουλο είναι από τις πιο δημοφιλείς τροφές παγκόσμια και είναι φυσικό να το χρησιμοποιούμε τακτικά στην διατροφή μας. Δεδομένου ότι ως κρέας έχει χαμηλή περιεκτικότητα σε λίπος, είναι και από τις καλύτερες λύσεις όταν προσέχουμε τις θερμίδες μας. Αν αγοράσουμε ένα ολόκληρο κοτόπουλο θα δούμε ότι θα κάνουμε περισσότερη οικονομία από το να το πάρουμε σε κομμάτια, με το φιλέτο στήθους να είναι το πιο ακριβό του κομμάτι.

Κιμάς μόσχου από λάπα

Το βοδινό ή μοσχαρίσιο κρέας κατατάσσεται στα ακριβότερα είδη διατροφής. Το γεγονός βέβαια ότι δεν χρειάζεται να τρώμε κρέας περισσότερο από μια φορά την εβδομάδα, ίσως να ισοφαρίζει κάπως το πρόβλημα, υπάρχουν όμως κομμάτια μοσχαρίσιου ή βοδινού κρέατος που είναι πιο φθηνά από άλλα και ο κιμάς από λάπα είναι μια τέτοια περίπτωση. Είναι βέβαια αρκετά λιπαρός, οπότε ίσως θα πρέπει να προσέξουμε την ποσότητα που θα φάμε για να μην ξεφύγουμε σε περίπτωση ειδικής διατροφής. Μπορεί να τον μαγειρέψουμε με πολλούς τρόπους, με τα μπιφτέκια ή τους κεφτέδες αν είναι από τους δημοφιλέστερους

Τορτίγιες καλαμποκιού (προτιμάμε ολικής άλεσης)

Μπορεί να σας φαίνεται ως μια περίεργη επιλογή, το να βάλουμε τις τορτίγιες καλαμποκιού σε αυτήν εδώ την λίστα, είναι όμως ένα πραγματικά οικονομικό είδος που παράλληλα μας δίνει την ευκαιρία να φτιάξουμε ένα σωρό τυλιχτές συνταγές για κάθε γεύμα της ημέρας. Γεμίζονται με σχεδόν τα πάντα, από λαχανικά και κοτόπουλο, ως κιμά, φασόλια ή χούμους.

Αβγά

Τα αβγά είναι από τις πιο πολύτιμες και εύχρηστες πηγές πρωτεΐνης, ενώ συμμετέχουν σε πραγματικά αμέτρητες συνταγές μαγειρικής και ζαχαροπλαστικής. Το τι είδους αβγά θα διαλέξουμε, επηρεάζει καθοριστικά την τιμή τους με τα βιολογικά και τα ελευθέρας βοσκής να βρίσκονται στην κορυφή της λίστας. Η λαϊκή είναι ένα καλό σημείο για να βρείτε φθηνά αλλά και φρέσκα αβγά.

Αλεύρι

Το αλεύρι που είναι ένα από τα φθηνότερα τρόφιμα και βγαίνει σε πολλές διαφορετικές μορφές, είναι από τα πιο ευέλικτα τρόφιμα όταν θέλουμε να κάνουμε οικονομίες. Μπορούμε να φτιάξουμε πάρα πολλά φαγητά, κέικ, μπισκότα και άλλα με το αλεύρι, ενώ διατηρείται πολύ καιρό στο ντουλάπι μας.

Κατεψυγμένα λαχανικά

Τα κατεψυγμένα λαχανικά που βρίσκονται σε μεγάλη ποικιλία σε κάθε σούπερ μάρκετ είναι ένας πολύ καλός μπαλαντέρ του ψυγείου μας και δεν μας στερούν από θρεπτικές ουσίες πολύ σε σχέση με τα φρέσκα. Μπορούμε να καταφεύγουμε σε αυτά άνετα όταν το φυγείο μας έχει αδειάσει από τρόφιμα, να τα συνδυάσουμε με πρωτεΐνες ή όσπρια και να φτιάξουμε πολλά νόστιμα και θρεπτικά πιάτα.

Λάχανο

Ένα μεγάλο άσπρο λάχανο μπορεί να δώσει περίπου τέσσερις μεγάλες σαλάτες, ενώ αν συνδυαστεί με καρότα και ένα μικρό κόκκινο λάχανο μπορεί να δώσει έως και έξι. Μπορεί να φαγωθεί όμως και σε διάφορες άλλες εκδοχές προσφέροντας όλη του την θρεπτική αξία στην διατροφή μας.

Βρόμη

Ένα από τα φθηνότερα και τα θρεπτικότερα δημητριακά, η βρόμη θα γεμίσει το στομάχι μας ακόμα κι όταν φάμε μικρή ποσότητα και θα μας δώσει βιταμίνες και φυτικές ίνες σε αφθονία. Συνδυασμένη με το μέλι ή την κανέλα γίνεται πολύ νόστιμη, ενώ ταιριάζει με όποιο γάλα μας αρέσει, ακόμα και με σκέτο νερό. Βοηθάει στον έλεγχο της χοληστερίνης και με την πρόληψη των καρδιοπαθειών. Προτιμάμε την σκέτη βρόμη και όχι τα έτοιμα γευματάκια διότι είναι πολύ φθηνότερη και μπορούμε να ελέγξουμε καλύτερα την ποσότητα ζάχαρης που θα φάμε.

Ζυμαρικά

Τα ζυμαρικά είναι από τα πιο ευέλικτα τρόφιμα και από τα πιο φθηνά ταυτόχρονα. Αν τα συνδυάσουμε με λαχανικά και δεν φάμε μεγάλες ποσότητες είναι και αρκετά θρεπτικά, ενώ έχουν μεγάλη διάρκεια ζωής στο ντουλάπι μας. Οι συνταγές τους είναι πραγματικά ατελείωτες και συνήθως μας δίνουν ένα comfort food αποτέλεσμα που μας φτιάχνει την μέρα

Σπανάκι

Το σπανάκι είναι από τα πολυτιμότερα πράσινα λαχανικά και μια χούφτα του θα έπρεπε συχνά να βρίσκει την θέση της στην διατροφή μας, είτε  μέσα στα φαγητά ή στις σαλάτες μας. Αν δεν θέλουμε να το αγοράσουμε φρέσκο σκεπτόμενοι το πλύσιμο και το στέγνωμα του, τότε μπορούμε να προτιμήσουμε την κατεψυγμένη του εκδοχή. Δεν στερείται σε βιταμίνες και μπαίνει σε πολλές πολλές συνταγές.