Με τόσες διατροφικές συμβουλές που παίρνουμε από δω κι από κει κάθε μέρα, έχει γίνει κάπως δύσκολο να διακρίνουμε ποιο είναι το σωστό και ποιο το λάθος σε αρκετές περιπτώσεις. Τα διαιτητικά τρεντ που σαρώνουν το διαδίκτυο και μοιράζονται με ταχύτητα από την μια μεριά της Γης στην άλλη, δημιουργούν μεγαλύτερη ακόμα σύγχυση και όχι μόνο στις νεαρές ηλικίες. Ο κόσμος είναι βαθιά πεινασμένος για νέες δίαιτες, νέα διατροφικά μυστικά αλλά και νέες θαυματουργές μεθόδους που υπόσχονται τον ουρανό με τ’ άστρα σε όποιον τις ακολουθήσει.

Πολλά από αυτά όμως είναι βασισμένα σε λάθος θεωρίες:

Αποτοξίνωση με χυμούς

Ίσως να έχετε ακούσει ότι το να πίνετε πολλούς χυμούς φρούτων και λαχανικών θα βοηθήσει το σώμα σας να αποτοξινωθεί. Είναι όμως υγιεινή ιδέα να περάσουμε μέρες και μέρες πίνοντας μόνο χυμούς; Όχι ακριβώς.

Όπως επισημαίνουν πια τακτικά οι γιατροί, το σώμα μας είναι απολύτως ικανό να αποτοξινωθεί από μόνο του, έχει τα κατάλληλα όργανα που κάνουν ακριβώς αυτή τη δουλειά. Περνώντας λοιπόν τα φρούτα και τα λαχανικά μας από τον αποχυμωτή, τους αφαιρούμε τις φυτικές στους ίνες, που βοηθούν τον οργανισμό μας να κάνει την πέψη των τροφών πιο αργά και αποτελεσματικά. Πίνοντας αποκλειστικά χυμούς φορτώνουμε το αίμα μας με υπερβολική ποσότητα ζάχαρης, ακόμα κι αν τα φρούτα που θα διαλέξουμε έχουν χαμηλή περιεκτικότητα ζάχαρης, χωρίς όμως την ανάλογη ποσότητα φυτικών ινών, πρωτεϊνών και λιπών για να την αναχαιτίσουν. Στην πραγματικότητα, δεν υπάρχουν έρευνες και στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι οι χυμοί είναι πιο υγιεινοί από τα ολόκληρα φρούτα και λαχανικά, μάλλον το αντίθετο, ότι η πρακτική αυτή μπορεί να είναι επιζήμια για τον οργανισμό μας.

Τα φρούτα περιέχουν “κακή ζάχαρη”

Η ζάχαρη που περιέχεται στα φρούτα ονομάζεται φρουκτόζη, που παρέα με την γλυκόζη, σχηματίζουν την σουκρόζη, δηλαδή την κρυσταλλική ζάχαρη. Σε μεγάλες ποσότητες, η φρουκτόζη θεωρείται ότι αυξάνει τον κίνδυνο για την εμφάνιση του μεταβολικού συνδρόμου (μια κατάσταση στην οποία είναι πιθανό να πάθουμε διαβήτη ή προβλήματα με την καρδιά μας). Αν πίνουμε πολλά αναψυκτικά που περιέχουν ζάχαρη, χυμούς ή γλυκούς καφέδες  αντί να τρώμε φρούτα, τότε καταναλώνουμε πολύ φρουκτόζη στην δίαιτά μας. Όταν όμως μιλάμε για την ζάχαρη που περιέχουν τα φρούτα, δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας. Τα φρούτα μας δίνουν πολλά από τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά που είναι απαραίτητα για την καλή μας υγεία, αλλά προσθέτουν λίγη φρουκτόζη στην συνολική μας διατροφή. Στην πραγματικότητα, η μεγάλη κατανάλωση φρούτων σχετίζεται περισσότερο με την απώλεια ή την διατήρηση των κιλών μας. Μαζί με την φρουκτόζη, τα φρούτα περιέχουν φυτικές ίνες  που επιβραδύνουν την απορρόφηση της ζάχαρης από το αίμα μας και είναι μάλλον απίθανο να φας υπερβολικά πολλά φρούτα. Χρειάζεσαι αρκετά μήλα για να βγάλεις ένα ποτήρι χυμό μήλου, αλλά με ένα μήλο μάλλον θα χορτάσεις φρούτο.

Αν τρώμε μετά τις 6, αποθηκεύουμε λίπος

Το να τρώμε μετά τις 6 το απόγευμα ή τις 7 ή ότι ώρα, δεν είναι από μόνο του ικανό να μας παχύνει. Αυτό που θα μας παχύνει είναι να προσλαμβάνουμε περισσότερες θερμίδες από αυτές που έχουμε την δυνατότητα να κάψουμε στην διάρκεια του 24ώρου μας. Φυσικά, όσοι σηκώνονται τα μεσάνυχτα και μασουλάνε ανεξέλεγκτα ή παραλείπουν γεύματα και αναπληρώνουν με το παραπάνω το βράδυ με delivery και junk food, τότε ναι, αυτοί κινδυνεύουν να βάλουν αρκετό βάρος. Αυτό που χρειαζόμαστε είναι μια ισορροπημένη διατροφή στην διάρκεια της μέρας μας και ένας έλεγχος της διατροφικής μας συμπεριφοράς, ώστε να βγάζει νόημα. Υπάρχουν μάλιστα μερικές περιπτώσεις στις οποίες το φαγητό πριν τον ύπνο βοηθάει σε μια πιο θετική ψυχολογική κατάσταση. Όπως φαίνεται, το να τροφοδοτηθεί ο οργανισμός από θρεπτικά συστατικά πριν τον ύπνο, ιδιαίτερα αν το άτομο γυμνάζεται στην διάρκεια της μέρας, μπορεί να είναι έως και καλό για την ψυχική του υγεία. Τα πάντα όμως παίζονται στις υγιεινές διατροφικές επιλογές.

Όλοι μας πρέπει να τρώμε προϊόντα χωρίς γλουτένη

Το σιτάρι περιέχει μια πρωτεΐνη που ονομάζεται γλουτένη. Όσοι πάσχουν από κοιλιοκάκη, δεν πρέπει να την καταναλώνουν. Αυτό το ποσοστό δεν ξεπερνάει το 1% των ανθρώπων, ενώ σε πολλές χώρες είναι πολύ μικρότερο. Υπάρχουν όμως και πολλά άτομα που είναι απλά ευαίσθητα στην γλουτένη και προτιμούν να αποφεύγουν τροφές που την περιέχουν. Πολλοί καταναλωτές προϊόντων χωρίς γλουτένη, δεν πάσχουν από καμία από τις παραπάνω ευαισθησίες αλλά παρόλα αυτά θεωρούν επικίνδυνη την κατανάλωσή της. Ο Dr Peter H.R. Green, διευθυντής του Celiac Disease Center στο Πανεπιστήμιο Columbia, λέει ότι η επιλογή να αφαιρέσουμε την γλουτένη από την διατροφή μας δεν είναι πολύ ασφαλής, διότι ταυτόχρονα αφαιρούμε βιταμίνες, μέταλλα και φυτικές ίνες. Το British Journal of Nutrition έχει επίσης επισημάνει ότι οι δίαιτες χωρίς γλουτένη τροφοδοτούν τον οργανισμό μας με λιγότερα φιλικά προς το έντερο βακτήρια, που είναι σημαντικά για την διατήρηση ενός δυνατού ανοσοποιητικού συστήματος.

Τα βιολογικά τρόφιμα παρέχουν περισσότερα θρεπτικά συστατικά στον οργανισμό μας

Τα βιολογικά τρόφιμα θεωρούνται πιο θρεπτικά από την μη βιολογικά, αυτό όμως δεν ισχύει. Σχετικές έρευνες έχουν αποδείξει ότι όσον αφορά την περιεκτικότητα σε θρεπτικά συστατικά τα βιολογικά τρόφιμα δεν υπερτερούν των συμβατικών. Ο λόγος που είναι προτιμότερα είναι γιατί συνήθως περιέχουν λιγότερα φυτοφάρμακα και τοξίνες. Τα κοτόπουλα ή κρέας για παράδειγμα που παράγονται από συμβατικές φάρμες είναι πιθανότερο να έχουν βακτήρια που είναι περισσότερο ανθεκτικά στα αντιβιοτικά. Όταν όμως μιλάμε για επεξεργασμένες τροφές όπως τα μπισκότα ή τα πατατάκια, εκεί δεν υπάρχει σχεδόν καμία διαφορά όσο αφορά την θρεπτική αξία.

Οι “κακές τροφές”

Οι “κακές τροφές” είναι ένας προβληματικός τρόπος να περιορίζουμε τις διατροφικές μας επιλογές. Σημαίνει ότι έχουμε ονομάσει μερικές τροφές ως κακές και τις έχουμε διαγράψει από την διατροφή μας δια παντός. Μια ολοκληρωμένη διατροφή όμως θα πρέπει να είναι ένας τρόπος να τρώμε αλλά να μπορούμε να τον διατηρήσουμε για πολύ καιρό, στην ακρίβεια για όλη μας την ζωή. Με το σκεφτόμαστε με όρους άσπρου-μαύρου βάζουμε απαγορεύσεις στην καθημερινότητά μας που είναι πιθανό να μην μπορούμε να ακολουθήσουμε. Αν αντίθετα βαδίσουμε με μια αναλογία 90-10, σημαίνει ότι τρεφόμαστε κατά 90% με υγιεινό τρόπο, αλλά αφήνουμε και ένα 10% για τροφές που μας αρέσουν, όπως ένα γλυκό που και που ή ένα χορταστικό γεύμα με υδατάνθρακες.

Η σοκολάτα δεν είναι υγιεινή

Δεν είναι όλες οι σοκολάτες ίδιες. Η μαύρη σοκολάτα περιέχει ισχυρά αντιοξειδωτικά και οι ανάλογες έρευνες δείχνουν ότι η προσεκτική κατανάλωσή της μπορεί τελικά να συμβάλει στην αποφυγή καρδιακών νοσημάτων. Η χημική της σύσταση μπορεί να είναι ευεργετική στην γενικότερη λειτουργία του οργανισμού και να ενισχύσει τις αθλητικές επιδόσεις.

Δεν πρέπει να τρώμε κρόκους αβγών

Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι η κατανάλωση των κρόκων των αβγών είναι ανθυγιεινή συνήθεια και τους πετούν, τρώγοντας μόνο ασπράδια. Οι κρόκοι όμως περιέχουν λιπαρά οξέα, βιταμίνες, μέταλλα και αντιοξειδωτικά. Επιπλέον, τρώγοντας τα αβγά μας ολόκληρα, βοηθάμε την καλή λειτουργία του μεταβολισμού μας και βελτιώνουμε την καλή χοληστερίνη.

Οι υδατάνθρακες μας παχαίνουν

Όλοι το έχουμε ακούσει να λέγεται ξανά και ξανά, ότι προκειμένου να χάσουμε βάρος πρέπει να καταργήσουμε τους υδατάνθρακες από την διατροφή μας. Η αλήθεια είναι όμως ότι υπάρχουν διάφορες μορφές υδατανθράκων και δεν συνεισφέρουν όλες στην αύξηση του βάρους. Αυτό που μας παχαίνει είναι να τρώμε περισσότερες θερμίδες από όσες καίμε στην διάρκεια της μέρας. Οι υδατάνθρακες είναι η κύρια πηγή καύσιμης ύλης για τον οργανισμό μας και βοηθούν στην καλή διατήρηση των μυών μας. Τα λαχανικά ή τα φρούτα ή τα δημητριακά ολικής άλεσης είναι βασικές κατηγορίες τροφών με υδατάνθρακες και είναι φυσικά απαραίτητα για την καλή μας υγεία. Αυτοί οι “καλοί υδατάνθρακες” περιέχουν θρεπτικά συστατικά και φυτικές ίνες που μας εξασφαλίζουν καλά επίπεδα ενέργειας στην διάρκεια της μέρας. Στην κακή κατηγορία ανήκουν οι υδατάνθρακες που βρίσκονται στις επεξεργασμένες τροφές, τα αναψυκτικά με ζάχαρη ή το άσπρο ψωμί.

Τα ανθρακούχα αναψυκτικά είναι κακά για την υγεία

Είναι ευρέως γνωστό ότι τα αναψυκτικά κάνουν κακό στον οργανισμό μας, ιδιαίτερα αν καταναλώνουμε μεγάλες ποσότητες από αυτά. Κάποια όμως αναψυκτικά, όπως το ανθρακούχο νερό, μπορεί να βοηθήσουν μερικούς ανθρώπους να λάβουν την ποσότητα υγρών που χρειάζονται στην διάρκεια της μέρας. Είναι τα συστατικά που περιέχουν, όπως η ζάχαρη, οι χρωστικές ή άλλα πρόσθετα, που κάνουν τα ανθρακούχα ποτά επικίνδυνα για τον οργανισμό μας. Ποτά απαλλαγμένα από τέτοιες ουσίες, όπως είναι τα ανθρακούχα νερά που βρίσκουμε πλέον σε μεγάλη ποικιλία, δεν προσθέτουν επιβλαβή στοιχεία στην διατροφή μας κι έτσι είναι ασφαλή.