Η βιομηχανία της μόδας είναι σαν μια συρταριέρα. Ξέρεις αυτές τις παλιές, τις ξύλινες από δρυ που έχουν 5 συρτάρια, και το πρώτο στη σειρά έχει μια κλειδωνιά. Στα υπόλοιπα 4 βάζεις πράγματα που χρησιμοποιείς συχνά, το πρώτο έχει τα πιο χρήσιμα, το δεύτερο τα λιγότερο και πάει λέγοντας. Το τελευταίο έχει κάτι ξεχασμένα που δεν είχες που να τα βάλεις και τα έχωσες εκεί. Και το πρώτο; Το πρώτο με την κλειδωνιά έχει τα πιο πολύτιμα. Αυτά που χρησιμοποιείς σπάνια αλλά σημαίνουν πολλά για σένα. Μικροπράγματα μεν μεγάλης σημασίας δε, συναισθηματικής.

Έτσι και η μόδα. Χωρίζεται σε κατηγορίες. Πρώτα τα πιο χρήσιμα, αυτά που φαίνονται περισσότερο. Balenciaga, Gucci, Prada, Jean Paul Gaultier, Bottega Venetta, Saint Laurent. Koμμάτια λαμπρά μεν, φορέσιμα δε. Παρακάτω πάνε άλλα και σταδιακά φτάνουμε στα λιγότερο σημαντικά, στα ξεχασμένα. Και τι μπαίνει στο πρώτο συρτάρι; Αυτό που θες κλειδί για να ανοίξεις; Αυτά που χρησιμοποιείς λιγότερο. Που τα κρατάς όχι για να τα φορέσεις αλλά για να τα έχεις. Που αποτελούν θησαυρό αυτούσια. Που τα κοιτάς και νιώθεις μια ανάταση ψυχής.

Σε αυτό το συρτάρι μπαίνει εδώ και λίγο καιρό ο οίκος Schiaparelli, ο σημερινός, αυτός που αναβίωσε με αριστουργηματικό τρόπο ο Daniel Roseberry και που έκτοτε κρατάει το κλειδί. Ένα κλειδί χρυσοποίκιλτο, σουρεαλιστικό, γεμάτο συμβολισμούς και σημεία του ένδοξου παρελθόντος. Και πάνω πάνω σε αυτό το συρτάρι βάζουμε τις συλλογές Υψηλής Ραπτικής του οίκου. Συλλογές που συγκινούν επί τη εμφανίσει, συλλογές που σε κάνουν να αισθάνεσαι πράγματα όπως κάνουν τα καλύτερα έργα τέχνης.

Χθες λοιπόν, 4 του Ιούλη, ο οίκος Schiaparelli παρουσίασε την συλλογή Fall 2022 Haute Couture, μια συλλογή για την οποία δεν έχουμε λόγια. Ή μάλλον έχουμε πολλά πολλά λόγια.

Courtesy Of Schiaparelli

Ξεκινάμε όμως από τα βασικά. Την έμπνευση πίσω από την συγκλονιστική αυτή κολεξιόν. Είναι χαρακτηριστικό του έργου το Roseberry οι αναφορές στο παρελθόν, στη δουλειά της θρυλικής Elsa Schiaparelli της ιδρύτριας του οίκου, του ανθρώπου που επινόησε τους ενδυματολογικούς κώδικες που μας έφεραν στον 20ο αιώνα, που χάρισε στις γυναίκες της εποχής μια νέα στολή, πιο χρήσιμη αλλά και πιο όμορφη, πιο αισθησιακή και πιο σύγχρονη από ποτέ. Αυτή τη φορά ωστόσο ο σχεδιαστής δεν άντλησε έμπνευση μόνο από τα σχέδιά της αλλά και από τους δημιουργούς που επηρεάστηκαν από το τεράστιο πολυσήμαντο έργο της για την δική τους δουλειά. Ποιοι είναι αυτοί; Αντίστοιχα πιονιέροι της εποχής τους, και κάποια από τα σημαντικότερα πρόσωπα που πέρασαν ποτέ από την μόδα. Ο Yves Saint Laurent που πήρε από την Elsa τα σουρεαλιστικά στοιχεία, το χαρακτηριστικό της μαύρο χρώμα αλλά και το αντρικό tailoring. O  Azzedine Alaïa και ο Christian Lacroix που κράτησαν από αυτή τις σιλουέτες που αγκαλιάζουν, σχεδόν γλύφουν το γυναικείο κορμί. Ο Jean Paul Gaultier που επανέφερε τον κορσέ με τα κωνικά στήθη, κάτι που πρώτη έφερε στο προσκήνιο η Elsa. Στόχος και πρόκληση λοιπόν για αυτή τη συλλογή Υψηλής Ραπτικής αποτέλεσε για τον σχεδιαστή το να μεταφράσει για ακόμα μια φορά το όραμα της Elsa, ιδωμένο αυτή τη φορά από τα μάτια και άλλων εξαιρετικών σχεδιαστών.

Courtesy Of Schiaparelli

Εμπρός για τα ρούχα, μια λέξη που φαντάζει μικρή για τα δημιουργήματα που περπάτησαν στην πασαρέλα. Είδαμε διαφάνειες, μπόλικο μαύρο, άσπρο και χρυσό, σήμα κατατεθέν πλέον του σχεδιαστή, είδαμε πολυτελές βελούδο, τούλια και οργάντζες, γούνες και δίχτυα, είδαμε χαμηλά εώς πολύ χαμηλά ντεκολτέ που σταματούν κάτω από τον αφαλό, είδαμε πούλιες και χάντρες. Είδαμε πλουμιστά λουλούδια που σα να φύτρωναν από τα ντεκολτέ των ρούχων, δημιουργώντας μια οπτασία που θυμίζει τον πιο όμορφο κήπο, μια νύξη στην παιδική ηλικία του Roseberry, μια θύμηση της γιαγιάς του που κρατούσε στο τραπέζι του σαλονιού πάντα ένα table book γεμάτο λουλούδια.

Image may contain Clothing Evening Dress Gown Apparel Robe Fashion Hat Human and Person

Courtesy Of Schiaparelli

Από όλα αυτά ξεχωρίσαμε και κάποια τρομερά εντυπωσιακά και τολμηρά μοναδικά κομμάτια που έχουν τις ρίζες τους στο σουρρεαλιστικό έργο της σχεδιάστριας. Στο δεύτερο λουκ βλέπουμε ένα φόρεμα με κορσέ που ξεκινά κάτω από τα στήθη με βελούδινες γραμμές που σα να σχηματίζουν τα κόκκαλα του θώρακα του μοντέλου, μια αναφορά στο φόρεμα-σκελετό που είχε δημιουργήσει η Elsa σε συνεργασία με τον Dali.

Image may contain Human Person Fashion Runway Clothing Apparel Hat Evening Dress Gown and Robe

Courtesy Of Schiaparelli

Στο πέμπτο λουκ, ένας γλυπτός κορσές σε σχήμα “T-shirt” κάνει την εμφάνισή του, παραπέμποντας στο ενδυματολογικό στοιχείο που χαρακτηρίζει όσο τίποτα την θρυλική σχεδιάστρια. Στο 29ο, ένα από τα πιο χαρακτηριστικά σχέδια της Elsa επανερμηνεύεται. Βλέπουμε ένα βελούδινο μαύρο παλτό με δυο τσέπες στην κάθε πλευρά οι οποίες αντί για κουμπιά έχουν πόμολα συρταριού, ένα κομμάτι που η σχεδιάστρια είχε δημιουργήσει με την τεχνική του tromp l’oeil (τεχνική που παραπέμπει στην οπτική ψευδαίσθηση) επίσης σε συνεργασία με τον Dali. Και δεν μπορούμε προφανώς παρά να αναφέρουμε το 32ο λουκ όπου το μοντέλο κρατάει ένα περιστέρι στο χέρι της, το πουλί που συμβολίζει την ειρήνη, κάνοντας νύξη στον πόλεμο στην Ουκρανία.

Courtesy Of Schiaparelli

Βασικός στόχος της μόδας είναι να ντύσει τα κορμιά μας. Κάτι χρηστικό. Άλλο ένα μεγάλο κομμάτι της είναι να μας κάνει να νιώσουμε όμορφα, να εκφράσουμε την πεμπτουσία της προσωπικότητάς μας με μια εικόνα. Κάτι ωστόσο που τελευταία μένει στο περιθώριο είναι η τρίτη “χρησιμότητα” της μόδας. Να μας κάνει να ονειρευτούμε, να μας δώσει τροφή για τα μάτια και κατ΄επέκταση για την ψυχή. Να μας ταρακουνήσει και να μας γαληνέψει μέσα από αριστουργηματικά αισθητικά ερεθίσματα. Τα δημιουργήματα του Roseberry ίσως δεν ικανοποιούν τους πρώτους δυο στόχους. Ελάχιστοι άνθρωποι θα φορέσουν αυτά τα ρούχα. Προσφέρει όμως σε όλους εμάς την δυνατότητα να κοιτάξουμε μέσα από την κλειδαρότρυπα, και να απολαύσουμε την μόδα σε όλο της το μεγαλείο.