Ήμουν μάλλον γύρω στα 11, ίσως και λίγο μικρότερη όταν είδα πρώτη φορά κάρτες ταρώ. Βρισκόμουν στο εξοχικό της οικογένειάς μου στη Σαλαμίνα. Μια γειτόνισσα που διατείνονταν ότι ξέρει να ρίχνει άριστα τα ταρώ, προσπαθούσε να πείσει τη μαμά μου να “της τα πει” κι έτσι ένα απόγευμα, την προσκάλεσε για καφέ στον οποίο παρευρισκόμουν κι εγώ, θύμα της καλοκαιρινής ραστώνης και του γεγονότος ότι, ο πληθυσμός της Ψιλής Άμμου Σαλαμίνος ήταν (και εξακολουθεί να είναι) ιδιαίτερα γερασμένος, συνεπώς δεν υπήρχε κάτι πιο δημιουργικό για εμένα να ασχοληθώ. Η γειτόνισσα θεώρησε σωστό να μοιραστεί με ένα 11χρονο παιδί ότι: “Για να ρίξεις τα ταρώ πρέπει να επικαλεστείς σκοτεινές δυνάμεις”. Αυτό ήταν, οι φιγούρες της τράπουλας στοίχειωσαν τους παιδικούς εφιάλτες μου κι αν υπήρχε έστω η παραμικρή πιθανότητα στη μετέπειτα ζωή μου να εντυπωσιαστώ από τη χαρτομαντεία, αυτή είχε πλήρως εξαλειφθεί. Ή τουλάχιστον έτσι νόμιζα. 

H Αθηνά Κ.Π., tarot reader και φοιτήτρια της ΑΣΚΤ, Φωτογραφία: Φιλίππα Δημητριάδη

Κατά τη διάρκεια του lockdown ανακάλυψα στο Instagram την Αθηνά Κ.Π. κάτω από το handle kounao_polu_ta_xeria_mou, μία 20χρονη φοιτήτρια της Καλών Τεχνών και tarot reader. Αναρωτήθηκα πώς μια εκπρόσωπος της Generation Z μπορεί να έλκεται από το πνευματικό και τη χαρτομαντεία. Ένα reading session μαζί της στο Πάρκο Ελευθερίας αρκούσε για να αλλάξει την άποψή μου για τα ταρώ, να άρει τις προκαταλήψεις και να καταρρίψει τους περίεργους μύθους που φύτεψε μέσα μου εκείνη η γειτόνισσα από τη Σαλαμίνα και τέλος να λύσει την απορία μου για το πώς μπορεί οι σημερινοί 20χρονοι να ενδιαφέρονται για κάτι που καθολικά αναγνωρίζεται ως “χόμπι” μεγαλύτερων ηλικιών.  

The origins

Λίγοι γνωρίζουν πως τα ταρώ είναι στην πραγματικότητα κανονική τράπουλα, σαν αυτή που χρησιμοποιούμε δηλαδή για να παίξουμε ξερή. Εξελίχθηκε σε εργαλείο προβλέψεων πολλά χρόνια μετά την εμφάνισή της, περίπου στα τέλη του 18ου αιώνα. Οι απόψεις για την αρχική της προέλευση διίστανται, όπως και για το πώς έφτασε στην Ευρώπη. Η επικρατέστερη άποψη για τις ρίζες των ταρώ είναι πώς προέρχονται από τους Μαμελούκους της Αιγύπτου (στρατιωτικές δυνάμεις δούλων που κατάφεραν να πάρουν την εξουσία διαφόρων μουσουλμανικών κρατών), ενώ στην Ευρώπη κατά άλλους ήρθαν μέσω των σταυροφόρων, άλλος θρύλος θέλει τους Τσιγγάνους να διέδωσαν τη χρήση τους, πολλοί τα αποδίδουν στους Άραβες. 

Η σύγχρονη τράπουλα ταρώ λοιπόν που ονομάζεται Rider – Waite απαρτίζεται από 78 φύλλα και είναι μία σύνθεση της μικρής και της μεγάλης αρκάνας, Φωτογραφία: Φιλίππα Δημητριάδη

Όπως και να χει, τα ταρώ ως παιχνίδι με κάρτες, το οποίο και ονομάζονταν tarocchi, άνθισε στην Ιταλία του 15ου αιώνα. Παίζονταν από τις ανώτερες κοινωνικά τάξεις και ήταν ένα είδος D&D, καθώς πάνω στους χαρακτήρες οι οποίοι βασίζονταν στους πραγματικούς ανθρώπους που έπαιζαν το παιχνίδι (κάθε σπίτι είχε τη δική του τράπουλα και τον δικό του εικονογράφο που την επιμελούνταν), χτίζονταν ολόκληρες ιστορίες. Αυτός που μάζευε τις περισσότερες φιγούρες και έφτιαχνε την καλύτερη ιστορία ήταν ο νικητής. Μια εκδοχή μάλιστα υποστηρίζει πως επειδή πολλές από αυτές τις ιστορίες άρχισαν να βγαίνουν αληθινές, έτσι ξεκίνησαν τα ταρώ να αποτελούν εργαλείο πρόβλεψης. Αυτή η τράπουλα αποτελεί απαρχή της μικρής αρκάνας και χωρίζονταν, όπως και σήμερα, σε κούπες, ξίφη, ράβδους και πεντάκτινα. 

Έπειτα τα ταρώ ταξίδεψαν στη Γαλλία και σύντομα δημιουργήθηκε η “Τράπουλα της Μασσαλίας” είναι η πρώτη επίσημη ταρώ διαθέσιμη στον απλό κόσμο. Κατά μία περίοδο, χρησιμοποιούνταν μονάχα η μεγάλη αρκάνα (22 από τις συνολικά 78 κάρτες) για πιο σαφείς προβλέψεις. Ο μυστικιστής Arthur Edward Waite ανακάλυψε την “Τράπουλα της Μασσαλίας” και συνεργάστηκε με την εικονογράφο Pamela Colman η οποία δανιζόμενη συμβολισμούς από την εβραϊκή Καμπάλα και την αρχαία Αίγυπτο φιλοτέχνησε τις κάρτες που γνωρίζουμε σήμερα. Η σύγχρονη τράπουλα ταρώ λοιπόν που ονομάζεται Rider – Waite απαρτίζεται από 78 φύλλα και είναι μία σύνθεση της μικρής (56 κάρτες) και της μεγάλης αρκάνας (22 κάρτες). 

Το reading

Η Αθηνά βγάζει από την τσάντα της το πακέτο της τράπουλας και ένα σημειωματάριο στο οποίο έχει διάφορα “ριξίματα” τα οποία και επιλέγει ανάλογα με το τι επιθυμεί ο άλλος να μάθει. Προτού ξεκινήσουμε το reading, δεν μπορώ παρά να τη ρωτήσω, αν όσα είχα ακούσει ως παιδί ισχύουν. Χαμογελάει γλυκά και με διαβεβαιώνει πως δεν επικαλείσαι κανέναν για να ρίξεις τα ταρώ. Σημειώνει όμως ότι, όπως κάθε reader, αλλά και κάθε άνθρωπος γενικότερα, έχει έναν spirit guide. Εκείνη επιλέγει την προγιαγιά της που ήταν και η φιγούρα που, παρόλο που δεν τη γνώρισε, της εμφύσησε το πάθος για την πνευματικότητα. Η Αθηνά μου εξηγεί πως τα ταρώ, δεν είναι παρά ένα εργαλείο ερμηνείας της έντονης διαίσθησης που έχει ως άτομο. “Άλλοι”, μου λέει, “έχουν τα όνειρα και δεν χρειάζονται κάτι παραπάνω, εγώ έχω τα ταρώ για να μεταφράζω όσα διαισθάνομαι”.  

Η Αθηνά και οι σημειώσεις της, Φωτογραφία: Φιλίππα Δημητριάδη

Ξεκινώντας το reading η Αθηνά με ρωτά τι θα ήθελα να μάθω. Επιλέγω τον επαγγελματικό τομέα. Τότε εκείνη με προκαλεί, όσο ανακατεύει τις κάρτες, να σκεφτώ τους προβληματισμούς μου και τις ερωτήσεις που έχω και έπειτα, αφού τις απλώνει στο γρασίδι με παροτρύνει να κλείσω τα μάτια, να περάσω το χέρι μου πάνω από τις κάρτες και να επιλέξω στην τύχη τρεις. Καθώς τις ανοίγει, βγάζει επιφωνήματα που μαρτυρούν πως οι κάρτες μου έχουν ενδιαφέρον. Κάθε κάρτα συμβολίζει το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον. Στην τελευταία στήλη, που βρίσκεται και η κάρτα του μέλλοντος, αν νιώσει πως πρέπει, ρίχνει ακόμη δύο κάρτες, για να μπει, όπως μου λέει βαθύτερα στην πρόβλεψη. Οι κάρτες μου, φέρουν έντονα το στοιχείο του νερού, το οποίο η Αθηνά μεταφράζει ως πολύ θετικό. Όσο μου διαβάζει τα ταρώ, παρατηρώ μια έντονη σύνδεση με την αστρολογία και στην ερμηνεία της, αλλά και στις εικονογραφίσεις. “Η αστρολογία συνδέθηκε με τις κάρτες μέσω των στοιχείων της Φύσης: φωτιά, νερό, αέρας, γη από τον Arthur Edward Waite. Κοιτούσε τις κάρτες και ανάλογα με το τι θεωρούσε ότι ταίριαζε σε κάθε στοιχείο το αντιστοιχούσε, πχ κούπες: φέρουν νερό, άρα το στοιχείο του νερού. Έτσι, από τις 22 κάρτες της μεγάλης αρκάνας οι 12 είναι τα 12 ζώδια. Για παράδειγμα η κάρτα των διδύμων είναι οι εραστές. Ωστόσο δεν πιστεύουν όλοι σε αυτούς τους συσχετισμούς και δεν τα ρίχνουν και με αυτόν τον τρόπο”.  

Οι κάρτες μου. Κάθε στήλη (από αριστερά προς τα δεξιά) συμβολίζει το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον, Φωτογραφία: Φιλίππα Δημητριάδη

Ένα reading κρατά κατά προσέγγιση μία ώρα, καθώς, οι περισσότεροι εκτός από τις δικές τους κάρτες, θέλουν να δουν και τις κάρτες κάποιου που τους ενδιαφέρει, αλλά επίσης πρέπει να χτιστεί και μία εμπιστοσύνη ανάμεσα στον reader και τον δέκτη της πληροφορίας, σύνδεση ιδιαίτερα σημαντική. Η Αθηνά έχει ρίξει τα ταρώ ακόμη και μέσα σε τουαλέτα μπαρ, τονίζει ωστόσο, ότι πρόκειται για μία διαδικασία που θέλει προετοιμασία και της καταναλώνει ενέργεια. “Για να είναι σε θέση ένα άτομο να ρίξει τα ταρώ ακολουθεί μια διαδικασία. Για παράδειγμα πριν έρθω σήμερα να σου ρίξω τα ταρώ, έκαψα τα φυτά μου για να καθαρίσω το χώρο γύρω μου, έκανα διαλογισμό για να βρω το κέντρο μου, έτσι ώστε το ρίξιμο να είναι αποτελεσματικό. Γίνεται και χωρίς αυτό βέβαια, αρκεί εγώ να είμαι σε θέση να το κάνω. Όταν είμαι πολύ αγχωμένη ή δεν έχω καλή ψυχολογία δεν τα ρίχνω ποτέ στους άλλους. Επίσης, βασικός κανόνας είναι ότι δεν πρέπει να είσαι προκατειλημμένος ότι θα δεις κάτι, ούτε εσύ, ούτε και εκείνος που του τα ρίχνεις. Μετά από ένα reading τα επίπεδα της ενέργειάς μου ανάλογα και με το τι έχω δει πέφτουν, έτσι για να προχωρήσω στο επόμενο πρέπει να έχω ανεβάσει ξανά αυτά τα επίπεδα”. Μοιράζεται μαζί μου επίσης ότι μετά το reading μου μπορεί να λαμβάνει μηνύματα που με αφορούν για μεγάλο χρονικό διάστημα, κι ας μην έχουμε καμία επαφή, τα οποία πρέπει να μου τα επικοινωνήσει. 

“Κακή κάρτα δεν υπάρχει. Και ο θάνατος ή διάβολος να σου βγει, δεν σημαίνει απαραίτητα κάτι αρνητικό.”, Φωτογραφία: Φιλίππα Δημητριάδη

Η Αθηνά ένιωθε μια σύνδεση με το πνευματικό από παιδί. “Ένιωθα σύνδεση με άτομα που δεν είχα γνωρίσει όπως με την προγιαγιά μου. Έβλεπα φωτογραφίες της και ένιωθα μια σύνδεση. Έπιανα τον εαυτό μου να μιλάω μόνη μου, αλλά όχι σε μένα, απευθυνόμενη σε κάποιον, ένιωθα σύνδεση ακόμη και με αντικείμενα και είχα υπαρξιακές αναζητήσεις από πολύ νωρίς. Έτσι, ήρθε με τα χρόνια κάπως φυσικά να ασχοληθώ με τα ταρώ και τη διαίσθησή μου γενικότερα. Ουσιαστικά ξεκίνησα να ρίχνω ταρώ στα 14. Μέχρι τα 16 μου, μέσα από πολύ έρευνα, το είχα μάθει πολύ καλά. Αν ξέρω να κάνω κάτι καλά στη ζωή μου, είναι να ρίχνω τα ταρώ”. Αργότερα η Αθηνά ανακάλυψε πως η σύνδεση που ένιωθε με την προγιαγιά της δεν ήταν τυχαία, καθώς η σχέση της οικογένειάς της με το πνευματικό είναι κάτι που διατρέχει τις γυναίκες της οικογένειάς της, από την πλευρά της μητέρας της εδώ και 4 γενιές. Η προγιαγιά της έκανε προβλέψεις με σπόρους καλαμποκιού, έλεγε τον καφέ και το δαχτυλίδι και έριχνε και χαρτιά. Έπειτα πέρασε στη γιαγιά της, με όνειρα και διαίσθηση τόσο έντονη που, όπως λέει η Αθηνά, δεν χρειάζονταν κάποιο εργαλείο για να την ερμηνεύσει. Η μητέρα της επίσης έχει πολύ έντονη σχέση με την ερμηνεία των ονείρων και με την τεχνική του δαχτυλιδιού με το οποίο μπορεί να προβλέψει πόσα παιδιά θα κάνει μια γυναίκα καθώς και το φύλο τους. “Αυτό που μου πέρασε μέσα από την οικογένειά μου περισσότερο απ’ όλα είναι η αίσθηση της φιλίας και του δεσίματος μέσα από αυτές τις διαδικασίες, καθώς έρχεσαι κοντά με τον άλλο. Συνδέεσαι με έναν ιδιαίτερο τρόπο”. 

Η γενέθλια κάρτα μου, η Αυτοκράτειρα, Φωτογραφία: Φιλίππα Δημητριάδη

Μετά το τέλος του reading μου, η Αθηνά μου βγάζει και τη γενέθλια κάρτα μου η οποία γίνεται μέσω της αριθμολογίας. Αν στην πρόσθεση της ημερομηνίας το άθροισμα είναι διψήφιος αριθμός, τον προσθέτει και αυτόν εκτός αν το αποτέλεσμα είναι 11 ή 13. Κάθε αριθμός αντιστοιχεί σε μία από τις κάρτες της μεγάλης αρκάνας. Προσθέτει όλα τα ψηφία της ημερομηνίας γέννησής μου και καταλήγει στον αριθμό 3, ο οποίος αντιστοιχεί στην κάρτα της Αυτοκράτειρας, μια πολύ καλή κάρτα που συμβολίζει τη δυναμικότητα, την ελευθερία, την προστασία, τη γονιμότητα, βιολογική και πνευματική και την καρποφορία που μπορεί να μεταφραστεί σε δημιουργικότητα, αλλά και ευμάρεια. 

Αναρωτιέμαι τι συμβαίνει αν προκύψει κακή κάρτα, όχι μόνο ως γενέθλια, αλλά γενικότερα στο reading. Η Αθηνά είναι κατηγορηματική, “Κακή κάρτα δεν υπάρχει. Και ο θάνατος ή διάβολος να σου βγει, δεν σημαίνει απαραίτητα κάτι αρνητικό. Για παράδειγμα ο θάνατος συμβολίζει το κλείσιμο ενός κύκλου και το άνοιγμα ενός καινούριου ή ο διάβολος συμβολίζει το βασανισμένο από πολλές σκέψεις μυαλό. Ωστόσο, άγραφος νόμος στα ταρώ είναι ακόμη και κάτι κακό να δεις π.χ. χωρισμό, να το πεις”. 

Γιατί η χαρτομαντεία αφορά τους Zoomers; 

Τα άτομα που προσεγγίζουν την Αθηνά είναι και κορίτσια, αλλά και αγόρια. Σημειώνει ότι είναι περισσότερο κορίτσια, επειδή νιώθει ότι είναι πιο ανοιχτά, όπως επίσης και τα queer άτομα και δεν έχουν καταπιεστεί κοινωνικά όπως τα straight αγόρια ότι θα χαρακτηριστούν κάπως αν θελήσουν να τους ρίξουν τα ταρώ, στο τέλος βέβαια και εκείνων οι αναστολές κάμπτονται. Φυσικά το φλέγον ζήτημα είναι τα αισθηματικά και οι ηλικίες κυμαίνονται από 17 έως 30 χρονών.

Η Αθηνά αποδίδει το ενδιαφέρον για τα ταρώ στην ανάγκη του ατόμου να πιστεύει σε μία ανώτερη δύναμη, μπροστά στην ευθραυστότητα της θνητής του φύσης, Φωτογραφία: Φιλίππα Δημητριάδη

Πώς γίνεται να αφορά η μελλοντολογία αυτές τις ηλικίες όταν πρόκειται για γενιές που μπορούν να έχουν όλες τις απαντήσεις με το πάτημα ενός κουμπιού; Η Αθηνά το αποδίδει στην ανάγκη του ατόμου να πιστεύει σε μία ανώτερη δύναμη, μπροστά στην ευθραυστότητα της θνητής του φύσης. 

Πιστεύω ότι μέσω αυτής της διεξόδου ανοίγονται κάποιοι δρόμοι. Πάντα ψάχνουμε μια εξήγηση και μία αλήθεια οι άνθρωποι, αυτή η ανάγκη οδήγησε και στη δημιουργία της θρησκείας. Θεωρώ ότι αυτός είναι ένας πιο ανοιχτός τρόπος, από τη θρησκεία, για να εξηγήσουμε όσα δεν μπορούμε. Η πνευματικότητα είναι κάτι πιο ελεύθερο. Για παράδειγμα εμένα με παρηγορεί ότι θα έχω άλλη ζωή και το ότι είχα προηγούμενη, βρίσκω υποκατάστα του θεού σε άλλα πράγματα που με κάνουν να νιώθω πιο καλά και δεν με καταπιέζουν τόσο. Άλλωστε ο μεγαλύτερος φόβος του ανθρώπου είναι ο θάνατος. Ο φόβος και το ότι δεν είμαστε θεοί μας κάνει να θέλουμε να ξέρουμε τα μελλούμενα. Μέσω της μαντείας νιώθουμε και λίγο σα να παίρνουμε τον έλεγχο από τον θεό που τα ξέρει όλα”. 

* Αν θέλετε κι εσείς μία πρόβλεψη, δεν έχετε παρά να στείλετε DM στην Αθηνά. Ωστόσο να ξέρετε πως είναι διαθέσιμη από Νοέμβριο μέχρι και Ιούλιο, καθώς πάνω απ’ όλα έχεις τις υποχρεώσεις της στη σχολή της. 

@oneofusgr

If you're here, you're one of us!