Μια νέα εποχή φαίνεται πως έχει ξημερώσει για τους συγγραφείς στο Χόλυγουντ. Μόνο το 2020, οι πλατφόρμες όπως το Netflix, το ΗΒΟ και το Hulu, παρήγαγαν 532 νέα τηλεοπτικά προγράμματα. Η ζήτηση λοιπόν για σενάρια και ιστορίες που είναι σε θέση να συγκινήσουν το κοινό όλου του πλανήτη, είναι μεγάλη και οι σεναριογράφοι απλά δεν φτάνουν. Έτσι, η τεράστια αυτή βιομηχανία έχει στραφεί στα βιβλία, καθώς εκεί θα βρει ιστορίες που είναι δοκιμασμένα καλές, αφού έχουν ήδη πάρει την έγκριση των αναγνωστών τους. “Ένα καλό βιβλίο είναι πολύτιμο για τις εταιρίες παραγωγής, διότι έχει έτοιμη την πλοκή, την ανάπτυξη των χαρακτήρων και συχνά παρουσιάζει έναν πολύ πρωτότυπο κόσμο στις σελίδες του”, λέει η Michelle Weiner, διευθύντρια του τμήματος βιβλίων του Creative Artists Agency(CAA). Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι να έχουν γίνει περιζήτητοι οι συγγραφείς στο Χόλυγουντ ενώ πολλοί από αυτούς συμμετέχουν ενεργά στις συγγραφικές ομάδες για την μεταφορά του έργου τους στην μεγάλη ή την μικρή οθόνη.

Ένα κυκλικό σύστημα που βολεύει όλους τους συμμετέχοντες

Φυσικά, για να αγοράσουν οι μεγάλες εταιρίες  τα δικαιώματα ενός βιβλίου, χρειάζονται κάποιου είδους επιβεβαίωση ότι κρατούν στα χέρια τους κάτι που αξίζει. Οι πρώτες πηγές είναι φυσικά οι κριτικές που έχει δεχθεί το βιβλίο, ιδιαίτερα αν έχει μπει, για παράδειγμα, στην λίστα με τα bestseller βιβλία των New York Times. Τελευταία όμως, οι παραγωγοί ερευνούν πολύ προσεκτικά και τις λέσχες ανάγνωσης των celebrities όπως η Reese Witherspoon και Emma Roberts, μήπως από εκεί καταφέρουν να βρουν την επόμενη επιτυχία τους. Το CAA, που είναι ένα γραφείο που αντιπροσωπεύει όχι μόνο συγγραφείς αλλά και σεναριογράφους, σκηνοθέτες, όπως και μερικούς από τους μεγάλους σταρ του Χόλυγουντ, έχει δουλέψει με πελάτες όπως η Reese Witherspoon και η Emma Roberts για να δημιουργήσουν αυτές τις λέσχες βιβλίου. Όπως λέει η Weiner, είναι μια κατάσταση στην οποία κερδίζουν όλοι καθώς οι συγγραφείς που παρουσιάζονται στις λέσχες αυτές αυξάνουν τους αναγνώστες τους ενώ τα βιβλία τους μπαίνουν στο ραντάρ των εταιριών παραγωγής ταινιών και σειρών για την τηλεόραση. Αυτές με την σειρά τους αισθάνονται ότι επενδύουν σε ένα προϊόν που έχει ένα μεγαλύτερο κοινό από την αρχή και αυτοί είναι οι αναγνώστες. Είναι ένα πλήρες κυκλικό σύστημα και λειτουργεί μια χαρά για όλους.

Η λέσχη ανάγνωσης της Reese Witherspoon,  για παράδειγμα προωθεί βιβλία για σεναριακή προσαρμογή στην δική της εταιρία παραγωγής Hello Sunshine, ενώ η λέσχη της Roberts, Belletrist, έχει κάνει το ίδιο με το εφηβικό βαμπίρ δράμα First Kill της Victoria Schwab για το Netflix, ανάμεσα σε άλλα πρότζεκτ. Όπως λέει η πρόεδρος της Hello Sunshine, Lauren Neustadter, “Στην περίπτωση του Little Fires Everywhere, η συγγραφέας Celeste Ng παρέδωσε με χαρά την προσαρμογή του βιβλίου της στην ομάδα σεναριογράφων μας, ενώ η Tembi Locke προτίμησε να εμπλακεί ενεργά στην σεναριακή του προσαρμογή με την αδερφή της Attica να είναι επικεφαλής της ομάδας.

 

Μεγάλες αμοιβές

Φυσικά, οι συγγραφείς πληρώνονται καλά για να δώσουν τα βιβλία τους, υπάρχουν όμως κι εκείνοι που πραγματικά γίνονται πλούσιοι, ιδιαίτερα αν το βιβλίο τους έχει πάει καλά στις πωλήσεις, έχει μπει σε celebrity lists ή έχει αποκτήσει φήμη στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι το βιβλίο της Brit Bennett, The Vanishing Half, που ανέβηκε στο Νο 1 στην λίστα των New York Times και κατάφερε να της αποφέρει επταψήφιο χρηματικό ποσό για συμφωνία με την ΗΒΟ και μια διευθυντική θέση στην παραγωγή.

Είναι μάλιστα συχνό το φαινόμενο, συγγραφείς όπως η Brit Bennett, που εμπλέκονται και στην παραγωγή της ταινίας ή σειράς που βασίζεται στο βιβλίο τους, να μαθαίνουν τόσα πολλά για την διαδικασία αυτή στην πορεία, που στο επόμενο βιβλίο τους, γράφουν κατ’ ευθείαν και το σενάριο του επόμενου βιβλίου τους και μπαίνουν και στην παραγωγή.

Υπάρχουν μάλιστα συγγραφείς που παραδέχονται ότι στο βάθος του μυαλού τους είχαν την πιθανότητα να γίνει το βιβλίο τους ταινία ή σειρά, όταν το έγραφαν. Αυτό δεν είναι κάτι παράξενο, γιατί οι περισσότεροι συγγραφείς χρειάζονται και άλλες, παράλληλες δουλειές για να επιβιώσουν, όπως η διδασκαλία ή η δημοσιογραφία, καθώς το επάγγελμα του συγγραφέα είναι τρομερά επισφαλές. Όπως λέει σχετικά ο ατζέντης Will Watkins, “Αν το βιβλίο σου βγει στον αέρα, μπορείς να κερδίσεις άνετα ένα εκατομμύριο δολάρια. Μπορείς να βγάλεις αυτά τα λεφτά και χωρίς καν να βγει η σειρά ή η ταινία σου τελικά, απλά και μόνο γιατί είχες κάνει την σωστή συμφωνία στην αρχή.”

Οι συγγραφείς γνωρίζουν περισσότερα

Παρότι οι συγγραφείς δεν είναι άτομα εξοικειωμένα με τις διαδικασίες του Χόλυγουντ και τα σύνθετα σύμπαντα των παραγωγών για την τηλεόραση ή το σινεμά, οι εταιρίες τούς θέλουν συνήθως στιν συγγραφικές ομάδες, ακόμα και ως συμβούλους, διότι αυτοί είναι που γνωρίζουν το θέμα του βιβλίου καλύτερα από τον καθένα.

Όλο αυτό λοιπόν το νέο διαμορφούμενο τοπίο, μοιάζει να έχει δημιουργήσει “τον πυρετό του χρυσού” για συγγραφείς από την Αμερική αλλά και τον υπόλοιπο κόσμο, που βλέπουν την πιθανότητα να γυριστεί το βιβλίο τους σε σειρά ή ταινία ως έναν τρόπο να κερδίσουν πολλά έξτρα χρήματα και φυσικά την πολυπόθητη δόξα.