Jean Paul Gaultier, ένα όνομα που είτε ασχολείσαι με την μόδα είτε όχι, το έχεις σίγουρα ακούσει και ξέρεις πάνω κάτω περί τίνος πρόκειται. Αυτό από μόνο του καθιστά τον θρυλικό σχεδιαστή αναπόσπαστο κομμάτι του  ιστού της ποπ κουλτούρας και υπογραμμίζει το μέγεθος και την επιρροή του έργου του. Ωστόσο, αυτό που οδήγησε τον JPG, ή αλλιώς “infant terrible”, στην κορυφή δεν ήταν το ποπ (mainstream) στοιχείο της δουλειάς του. Αντιθέτως, ο σχεδιαστής κέρδισε με τα χρόνια την θέση του ανάμεσα στα αστέρια της μόδας χάρη στην avant garde αισθητική του και τις πρωτοποριακές ιδιοσύστατες ιδέες του. Αυτή η “διατάραξη των νερών” ήταν άλλωστε και το βασικό χαρακτηριστικό που εδραίωσε τους σχεδιαστές που ήρθαν στο προσκήνιο στα late 80ς και στα 90ς, βλέπε τα τρανταχτά πλέον ονόματα όπως John Galliano, Alexander McQueen και Marc Jacobs, αυτή ακριβώς η ποιότητα του αντιδραστικού “κακού” παιδιού.

Αυτή η ποιότητα βέβαια δεν ήταν αυτόσκοπός για τον JPG, αλλά μάλλον απόρροια της εξαιρετικής του ικανότητας να αφουγκράζεται τους καιρούς και τις επιθυμίες των ανθρώπων στην εκάστοτε στιγμή. Και αυτό ακριβώς το προσόν του είναι και ο λόγος που έχει παραμείνει στο γκρο πλαν της σκηνής της μόδας για πάνω από 40 χρόνια, και το οποίο συνεχίζει να καταφέρνει ακόμα και μετά από το κύκνειο άσμα του, την Haute Couture Spring 2020 συλλογή του. Απόδειξη αυτού το τελευταίο εγχείρημα του οίκου με τη νέα συλλογή που μόλις κυκλοφόρησε, η οποία έχει κάνει “χαμό” σε όλα τα σαλόνια της μόδας.

Πιο συγκεκριμένα στις 26 του Μάη ο οίκος Jean Paul Gaultier παρουσίασε επισήμως το πρώτο drop της νέας συλλογής pret-a-porter, κατηγορία από την οποία ο μεγάλος σχεδιαστής απουσίαζε εδώ και 5 χρόνια, καθώς το 2014 αποφάσισε να επικεντρωθεί αποκλειστικά στο Haute Couture και στα αρώματα. Η νέα αυτή συλλογή είναι προϊόν δουλειάς της νέας καλλιτεχνικής διευθύντριας του οίκου,  Florence Tétier, η οποία ανέλαβε τα ηνία μετά την αποχώρηση του σχεδιαστή τον Ιανουάριο του 2020. Το πρώτο drop λοιπόν είναι ένας φόρος τιμής στο κομμάτι-ορόσημο του JPG, την μαρινιέρα, το οποίο έκανε την παρθενική του εμφάνιση στην συλλογή του 1984 “Toy Boy” και από τότε και έπειτα ακολούθησε τον σχεδιαστή σε κάθε του δουλειά, παίρνοντας κάθε είδους μορφή.

 

Μια νέα αρχή με σύγχρονη ματιά

Ένα “σπίτι” που κρατάει το όνομα του Jean Paul Gaultier δε θα μπορούσε παρά να συμβαδίσει με το πάντα πρωτοποριακό και μπορστά από την εποχή του όραμα του σχεδιαστή. Και αυτό ακριβώς σκοπεύει να κάνει η Tetier στο εξής “(στόχος μου είναι) να κρατήσω ζωντανή την κληρονομιά του Jean Paul” λέει η σχεδιάστρια στο Vogue Runway. Σε αυτά τα πλαίσια ο οίκος έχει διαμορφώσει την δημιουργική και εμπορική στρατηγική του με έναν εντελώς νέο τρόπο, καθ’ όλα διαφορετικό από τα υπόλοιπα brand ανάλογου βεληνεκούς.

Striped body dress in stretch tulle

Striped body dress in stretch tulle Photo: Nicolas Coulomb (@nicolascoulomb) / Courtesy of Jean Paul Gaultier

Η πρώτη ριζική αλλαγή που θα δούμε είναι ότι για την κάθε βασική συλλογή της σεζόν ο οίκος θα συνεργάζεται με έναν διαφορετικό σχεδιαστή, με έναν σχεδιαστή guest star αν θέλετε, με πρώτη στην σειρά την Chitose Abe του οίκου Sacai, η οποία πρόκειται να παρουσιάσει τον Ιούλιο.

Pierre & Gilles T-shirt, based on a 1990 portrait the artists took of Gaultier Photo: Nicolas Coulomb (@nicolascoulomb) / Courtesy of Jean Paul Gaultier

Ένα δεύτερο σημείο στο οποίο διαφοροποιείται ο οίκος έγκειται στην κυκλοφορία πολλών διαφορετικών pret-a-porter drops μέσα στο χρόνο τα οποία θα λειτουργούν ανεξάρτητα από την βασική συλλογή, και τον σχεδιασμό τους θα αναλαμβάνουν κάθε φορά και άλλοι δημιουργοί υπό την κατεύθυνση της Tetier, “Η ιδέα ήταν να δείξουμε πώς μπορούμε να παραμείνουμε πιστοί στην αισθητική του Jean Paul, και ταυτόχρονα πως αυτή μπορεί να μεταφραστεί μέσα από ανθρώπους πολύ διαφορετικούς από εκείνον”.

Corset marinière by Gaultier Paris couture, 2021Photo: Nicolas Coulomb (@nicolascoulomb) / Courtesy of Jean Paul Gaultier

Σε συνδυασμό με τα παραπάνω ο οίκος επίσης θα προσφέρει και 6 εντελώς μοναδικά κομμάτια κάθε σεζόν τα οποία θα σχεδιάζει το Haute Couture ατελιέ.

Σχετικά με τον JPG η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια λέει, “Πάντα αγαπούσα τον Jean Paul γιατί είναι κάτι παραπάνω από ένας σχεδιαστής μόδας. Εχει πολλά άλλα να πει. Δουλεύουμε για ένα brand το οποίο είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τις ζωές των ανθρώπων”.

Με την Tetier να κρατάει τα νέα ηνία, και με την αίσθηση του οράματος του JPG στο πλάι, ένα είναι σίγουρο, το πρώτο pret-a-porter drop του οίκου και οι διθυραμβικές κριτικές που έλαβε είναι μόνο η αρχή. Με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον, με την συμπεριληπτική ιδιοσύστατη ματιά της  και δίχως ψήγμα ελιτισμού η Tetier φαίνεται να έχει όλα τα εργαλεία για να φανεί αντάξια του θρυλικού σχεδιαστή, μια μαρινιέρα τη φορά.