Ο μόνος κοινός παρονομαστής που δένει όλες τις τάσεις της μόδας μεταξύ τους είναι η εφήμερη φύση τους. Κάθε έξι μήνες, τρεις μήνες, τρεις βδομάδες, έρχεται στο προσκήνιο ένα νέο trend, ένα σημαντικό trend, ένα microtrend. Και όπως έρχεται, φεύγει πάλι, ξεφτίζοντας γρήγορα ή πιο αργά, ανάλογα με την πέραση που έχει. Την πέραση την καθορίζει το κοινό, δηλαδή εγώ, εσύ, ο γείτονας, η Μαρία, ο Στέλιος και το Λεξ. Και τι είμαστε όλοι εμείς; Οι κλωστές που υφαίνουν το σύνολο, την κοινωνία. Και η μόδα ως εκτούτου, ο καθρέφτης της.

Τι γίνεται όταν αυτό το ύφασμα αλλάζει, εξελίσσεται, ενδυναμώνεται; Όταν νιώθει όλο και πιο ελεύθερο να είναι και να εκφράζεται χωρίς όρια, χωρίς εμπόδια, χωρίς φραγμούς; Και αποζητάει να δείξει αυτή τη νέα ελευθερία εκτός άλλων, και μέσα από την εικόνα του, ίσως το πιο δυνατό μέσο; Η μόδα καλείται να πάρει το μέμο, και να αλλάξει πλεύση, ικανοποιώντας τα καινούργια θέλω του κόσμου. Του κόσμου που σταματά να βλέπει το φύλο σαν κάτι σταθερό, και που λαχταράει να μεταφράσει αυτή τη ρευστότητα και στο ντύσιμο του. Και του κόσμου που δεν βλέπει την ταυτότητα φύλου ρευστά, βρίσκει όμως τον πειραματισμό με την επιτελεστικότητα του φύλου, το ρούχο, σαν κάτι ενδιαφέρον, σαν κάτι που θέλει να το δοκιμάσει. Και του κόσμου που ποτέ στην πραγματικότητα δεν συνέδεε το τι στο καλό θα ρίξει πάνω του, με το πως τον αποκαλούν. O, η, το.

Gucci Aria Fall/Winter 2022 / Courtesy Of Gucci

Σας έχουμε καλά νέα! H μόδα πήρε το μέμο.

Με αφορμή την ολοκλήρωση της Αντρικής Εβδομάδας Μόδας για το Fall/Winter 2022 εδώ και κάποιες μέρες, μπορούμε πλέον να πούμε, με μια κάποια σιγουριά, πως το gender-fluid ντύσιμο δεν είναι τάση, αλλά μάλλον μια τρόπον τινά μόνιμη στροφή.

MSGM /FALL 2022 MENSWEAR

Πάμε όμως πρώτα λίγο παραπίσω. Όχι το gender-fluid (ή gender-neutral) ντύσιμο δεν εμφανίστηκε χθες, ούτε φέτος ούτε πέρυσι. Στην πραγματικότητα η σχέση αμφίεσης-φύλου έχει μια τεράστια και όχι τόσο δρακρύβρεχτη ιστορία όσο θα περίμενε κάποιος, στην οποία έχουμε ήδη κάνει μια μικρή νύξη. Η ρευστότητα στο ντύσιμο είχε πάντα πολλούς θαυμαστές, όμως το gender-fluid σαν όρος ενδυματολογικός εμφανίστηκε γύρω στο 2012. Τότε ωστόσο ήταν ακόμα μια niche αγορά, και ήταν ελάχιστα τα brands που σχεδίαζαν αποκλειστικά με αυτόν τον άξονα. Όσο για τους μεγάλους οίκους (μιλάμε για τα mainstream ονόματα), ο μόνος που “ακούμπαγε” την ρευστότητα φύλου ήταν και αυτός που την έφερε τελικά στο γκρο πλαν, ο Alessandro Michele του Gucci.

Φτάνοντας στο 2022, το σκηνικό έχει πια εντελώς αλλάξει. Εδώ και δυο με τρεις σεζόν, βλέπουμε την πλειοψηφία των μεγάλων οίκων, των επιδραστικών οίκων, να πλάθει το νέο menswear, μια στολή που ακούει στο τώρα, και μια ταυτότητα σέξυ, χαλαρή, ανά στιγμές θεατρική ή πανκ ή ποπ, κουλ, fun, αναπολογητική, μια ταυτότητα που πηδάει παιχνιδιάρικα ανάμεσα σε αυτό που στερεοτυπικά ορίζουμε “θηλυκό και αρρενωπό”, μια ταυτότητα κυρίως ρευστή και ελεύθερη. Μεταξύ τους οι κολοσσοί της βιομηχανίας, όπως Gucci, Prada, Fendi, Saint Laurent, Balmain, Louis Vuitton, και μαζί τους οι νέοi (ή πρόσφατα ανανεωμένοι) και ωραίοι, Loewe, MSGM, Ludovic De Saint Sernin, Courrèges, Y/Project.

Image may contain Human Person People Team Team Sport Sport Sports Footwear Clothing Shoe and Apparel

Loewe / Spring 2022 Menswear / Courtesy of Loewe

Ίσως όμως το πιο σημαντικό βήμα που έχουμε δει τις δυο τελευταίες σεζόν, είναι το δυναμικό σεξαπίλ που χαρακτηρίζει πολλές συλλογές. Ένα σεξαπίλ γεμάτο μυστήριο και decadence και όσο πιο μακριά γίνεται από κιτς παρωχημένες εικόνες.

Που ακούει και σέβεται στ΄αλήθεια την επιθυμία πολλών queer (και μη) ατόμων να ντυθούν με ρούχα σέξυ, αποκαλυπτικά, κολλητά, λαχταριστά και παράλληλα κουλ, με αισθητική άψογη, και ποιότητα απαράμιλλη. Με ρούχα που ανταποκρίνονται στην ρευστή ταυτότητά τους και είναι “κατάλληλα” τόσο για το “γραφείο”, όσο και για το πάρτυ, μιλώντας συμβατικά. Ρούχα που ικανοποιούν το gender-fluid στοιχείο ενώ παράλληλα βρίσκονται στην κόψη του ξυραφιού των τάσεων. Ποια είναι αυτά τα ρούχα; Σκρόλαρε παρακάτω και δες τα καλύτερα, τόσο από τις συλλογές Fall/Winter 2022, όσο και από αυτές του Spring/ Summer 2022.

Ludovic De Saint Sernin S/S 22, FW 21, SS 21 / Courtesy of Ludovic De Saint Sernin

Και αν αναρωτιέσαι πως στο καλό θα αγοράσεις οποιδήποτε από αυτά τα ρούχα, με το budget του μέσου Έλληνα, λίγη υπομονή, οι τάσεις από τις πασαρέλες των μεγάλων οίκων, δεν θα αργήσουν να επηρεάσουν και τα πιο μικρά πιο οικονομικά “σπίτια”, ως και να δημιουργήσουν ένα κύμα νέων αμιγώς gender-fluid brands. Aν και αυτό όπως είπαμε δεν είναι τάση, αλλά μια νέα κατεύθυνση, ένας νέος ενδυματολογικός δρόμος που μόλις άνοιξε, και όπως φαίνεται θα φέρει πολλά φωτεινά παρακλάδια, απογδυμένα από στερεότυπα, και ανθισμένα με ενδυνάμωση.

Balmain Spring Summer 2022 / Courtesy of Balmain

 

Image may contain Clothing Apparel Human Person Costume Purple and Night Life

Loewe Spring 2022 Menswear / Courtesy Of Loewe

Saint Laurent S/S 2022 / Courtesy of Saint Laurent

 

Louis Vuitton Fall 2022 Menswear / Courtesy of Louis Vuitton