Ποιος αισθάνεται πανέμορφος κάθε μέρα; Ίσως τα μικρά παιδιά, σε κάποιες ιδιαίτερες περιπτώσεις. Δυστυχώς, ο τρόπος με τον οποίο έχουμε μεγαλώσει όλοι, (και συνεχίζουν να μεγαλώνουν οι επόμενες γενιές), μαζί με τα όποια κατάλοιπα από γονεϊκές προβολές, και το μιντιακό πιπίλισμα στον εγκέφαλο, έχουν ως αποτέλεσμα η πλειοψηφία των ανθρώπων να αμφισβητούν ως και να απορρίπτουν σε ένα βαθμό την εικόνα τους με το που μπουν στην εφηβεία. Στην πραγματικότητα είναι τέτοια η πίεση που βιώνουν και πάντα βίωναν, ιδίως οι γυναίκες, σε ό,τι αφορά την “ιδανική εμφάνιση” που εγγυάται την “ιδανική ζωή”, που ακόμα και οι πιο εντυπωσιακές εξ’ ημών αντιμετωπίζουν καθημερινά ανασφάλειες σχετικά με την εμφάνισή τους. Το να ξεφύγουμε εξ’ ολοκλήρου από αυτή την συνθήκη είναι κάτι ουτοπικό, αφού τα βιώματά μας είναι αυτά που ορίζουν την ενήλικη κατάστασή μας.

A Reflection of a Woman in a Red Dress in the Mirror

Αυτό όμως που σίγουρα μπορούμε να κάνουμε είναι να αλλάξουμε τον τρόπο σκέψης μας.

Αυτό είναι κάτι που δε θα γίνει από την μια μέρα στην άλλη, αν όμως συστηματικά ακολουθήσουμε ορισμένα πνευματικά μονοπάτια, είναι σχεδόν σίγουρο πως κάποια στιγμή θα φτάσουμε εκεί που θέλουμε. Αν λοιπόν αναγνωρίζεις τον εαυτό σου στα παραπάνω λίγο ως πολύ, αν υπάρχουν μέρες που κοιτιέσαι στον καθρέφτη και απογοητεύσαι, και αν γενικά αντιμετωπίζεις προβλήματα με την αυτοεικόνα σου και σπάνια νιώθεις όμορφ@, παρακάτω σου έχουμε έναν οδηγό με συμβουλές.

Ξεκίνα αναγνωρίζοντας την ρίζα του προβλήματος

Όπως είπαμε και παραπάνω, είμαστε το άθροισμα των βιωμάτων μας. Αυτό σημαίνει πως αναπόδραστα όλοι έχουμε λίγο ως πολύ επηρεαστεί από την κουλτούρα που επιτάσσει την τελειότητα σε ό,τι αφορά στην εμφάνιση, και που παράλληλα συνδέει την τέλεια εικόνα με την αξία και το “αντίθετο” (που δεν υπάρχει) με την απαξίωση.

Αναγνωρίζοντας λοιπόν πως έχεις, όπως όλοι μας γαλουχηθεί, να μην είσαι ποτέ ευχαριστημένος με την εικόνα σου (βλέπε μόνιμη έκθεση σε τηλεόραση, social media, περιοδικά κλπ που δείχνουν την φωτοσοπαρισμένη εκδοχή των ήδη “άψογων” ανθρώπων) σίγουρα θα σε βοηθήσει να απομυθοποιήσεις αυτό το αίσθημα του ανικανοποίητου.

Σε δεύτερο χρόνο, καλό είναι να αναλογιστείς τι επιρροή είχαν ή ακόμα έχουν σε αυτό σου το συναίσθημα οι κοντινοί σου άνθρωποι. Αν παραδείγματος χάρη είχες έναν επικριτικό γονιό, ή ακόμα χειρότερα έναν απορριπτικό γονιό, είναι λογικό να μην μπορείς να δεις καθαρά την αξία σου, κάτι που προφανώς έχει προεκτάσεις αυτοεικόνα σου στο εμφανισιακό κομμάτι. Σε κάθε περίπτωση, πριν να μπορέσεις να το λύσεις, πρέπει πρώτα να αντιληφθείς την ρίζα του προβλήματος, όποια και αν είναι αυτή για έσένα.

 

Απομυθοποίησε την ομορφιά

Όπως είπαμε και παραπάνω, δεν μπορούμε να αλλάξουμε τις εμπειρίες που μας έπλασαν. Μπορούμε όμως να αλλάξουμε τον τρόπο που τις βλέπουμε. Κάτι λοιπόν που μας “έχει μάθει πολύ καλά” η κοινωνία μας είναι ότι η ομορφιά είναι το παν και ορίζει τα πάντα. Και αυτό είναι που πρέπει να ξεμάθουμε.

Όντως, έχει παρατηρηθεί πως ένας “εμφανίσιμος” άνθρωπος (όσο αντικειμενικό μπορεί να είναι κάτι τέτοιο) έχει ένα σχετικό προβάδισμα στην ζωή. Για αυτό όμως συχνότατα δεν ευθύνεται στ’ αλήθεια η “ομορφιά”, αλλά τις περισσότερες φορές η αυτοπεποίθηση που την συνοδεύει. Για να το πούμε λιανά, σε καμία γραφή, σε καμία φιλοσοφική σχολή και σε καμία κοινωνιολογική έρευνα δεν έχει ειπωθεί πως χωρίς την ομορφιά δεν μπορεί κάποιος να είναι ευτυχισμένος. Άρα είτε είσαι “όμορφ@” σύμφωνα με τα στερεότυπα του σήμερα, είτε όχι, στην πραγματικότητα κανένα ρόλο δεν παίζει στην ζωή σου. Απελευθερώσου λοιπόν από αυτή την επιταγή, που ίσως σε εμποδίζει να χαρείς τον εαυτό σου και την ζωή σου όσο θα ήθελες, απομυθοποιώντας την σημασία της ομορφιάς.

 

Αυτό-φροντίδα και αυτό-αγάπη

Πολλές φορές, αυτό που μπορεί να πυροδοτεί την μειωμένη και απαξιωτική αυτοεικόνα, δεν αφορά την ίδια την εμφάνιση. Αντιθέτως, μπορεί κάποιος να νιώθει άσχημος και να “μισεί” την εικόνα του, απλά γιατί δεν νιώθει καλά με κάτι συγκεκριμένο στην ζωή του.

Μπορεί να μην παίρνει την αγάπη και την αποδοχή που χρειάζεται, μπορεί να μην βρίσκεται σε καλή περίοδο ψυχολογικά, ή μπορεί να νιώθει ότι κάτι δεν κάνει σωστά. Όλα αυτά μπορεί να έχουν ως αποτέλεσμα την μειωμένη αυτοπεποίθηση, καθώς συχνά μπορεί κάποιος να στρέψει την απογοήτευσή του ή την κακή του διάθεση προς τον εαυτό του, αντί για το άτομο ή τον τομέα της ζωής του που ευθύνεται στ’ αλήθεια για αυτά τα συναισθήματα.

Το “αντίδοτο” για αυτή την περίπτωση είναι η αυτοφροντίδα και η αυτοαγάπη. Πώς θα το κάνεις να λειτουργήσει; Την επόμενη φορά που θα κοιταχτείς στον καθρέφτη και θα πεις πχ. “πωπω δεν μου αρέσω σήμερα”, ή που θα σκεφτείς κάτι του στιλ, “δεν είμαι αρκετά εμφανίσιμ@ για να κάνω το τάδε ή το δείνα” παρατήρησε την σκέψη σου και φίλτραρέ τη. Αναλογίσου, θα έλεγες κάτι τέτοιο σε ένα αγαπημένο σου πρόσωπο; Μάλλον όχι. Φέρσου λοιπόν στον εαυτό σου με την αγαπή και την κατανόηση που φέρεσαι στους φίλους σου, και τροφοδότησε τον εαυτό σου με λόγια ενδυναμωτικά.

Body Neutrality

Αν τίποτα από όλα τα παραπάνω δεν σε βοηθήσει να νιώσεις πιο όμορφ@, τότε μπορείς απλά να εξασκήσεις τον τρόπο σκέψης του body neutrality, έστω μέχρι να καταφέρεις να φτάσεις στην “αντίπερα όχθη”. Το body neutrality, που ξεκίνησε σαν μια συνέχεια του κινήματος του body positivity, αρχικά δημιουργήθηκε για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες των ανθρώπων που δε νιώθουν καλά με τα κιλά τους. Τι σημαίνει με λίγα λόγια; Για όσους δεν μπορούν να πετύχουν το body positive mindset που λέει ότι “αγαπώ το σώμα μου όπως ακριβώς είναι και απολαμβάνω να το βλέπω”, υπάρχει το body neutral που λέει ότι “δεν το αγαπώ αλλά δε το αντιπαθώ κιόλας, απλά δεν ασχολούμαι μαζί του”. Με την ίδια λογική, αν δεν είσαι ευχαριστημένος με την εικόνα σου και δεν μπορείς να νιώσεις όμορφ@, μπορείς για αρχή να αδιαφορήσεις εντελώς για την εμφάνισή σου και απλά να κάνεις την ζωή σου χωρίς να το σκέφτεσαι. Ούτε με αρνητικό πρόσημο, ούτε με θετικό, απλά ουδέτερο.

@oneofusgr

If you're here, you're one of us!