Πολλοί το ήξεραν από πριν, άλλοι το περίμεναν με μανία αφότου βγήκε το τρέιλερ, και γενικά το buzz για αυτή τη ταινία συναγωνίζεται αυτό για τους Avengers της Marvel. Ήρθε λοιπόν το πλήρωμα του χρόνου και επιτέλους μετά από ατελείωτα teaser, συνεντεύξεις και λοιπές προωθήσεις είδαμε στην μεγάλη οθόνη το Dune! Πολλά τα highlights, αλλά ας τα πάρουμε ένα-ένα.

Ο σκηνοθέτης Denis Villeneuve έδωσε ρέστα το λιγότερο, μέσα από την κλασσική πλέον συγκινησιακή προσέγγισή του που ήδη είχαμε θαυμάσει στο Arrival και βέβαια στο Blade Runner του 2017. Η πλοκή παρ’ ότι κομματάκι περίπλοκη για κάποιον που δεν έχει διαβάσει τα βιβλία στα οποία βασίζεται η ταινία (δες την αναλυτική ιστορία του Dune εδώ), στην πορεία γίνεται πιο βατή και το σενάριο φέρνει το σωστό κλίμα. Η μουσική του Hans Zimmer λούζει την ταινία με μια μυστηριακή ατμόσφαιρα και μανιπιουλάρει τις συναισθηματικές αντιδράσεις του κοινού με τρόπο εντυπωσιακό,  αν και δεν θα περιμέναμε κάτι λιγότερο από τον εμβληματικού αυτό μουσικοσυνθέτη. Όσο για τον Τιμόθεο πλάι στην Zendaya, είναι σαν την πρώτη φορά που έφαγες σοκολατο-cookie με φυστικοβούτυρο. Δεν είχες ποτέ πριν σκεφτεί να τα βάλεις μαζί αλλά είναι τόσο καλoί που πλέον δεν μπορείς να το φανταστείς αλλιώς. Όλες οι ερμηνείες έχουν κάτι να πουν με τον Τιμόθεο να μας κάνει για άλλη μια φορά να λιώνουμε, ενώ και ο ρόλος του Momoa γοητεύει το δίχως άλλο. H σκηνογραφία δε σε συνδυασμό με την φωτογραφία και με την βοήθεια της μουσικής, όλα μαζί λες και μας έχωσαν μέσα στο σύμπαν του Dune και όπου για τρεις παρά ώρες καθόμασταν στην άκρη της καρέκλας μας.

 

Denis Villeneuve no descarta que 'Dune' sea una trilogía

CREDIT: WARNER BROS. PICTURES AND LEGENDARY PICTURES

 

Άλλα στο θέμα μας. Τα κοστούμια! Σε κάθε ταινία που σέβεται τον εαυτό της τα κοστούμια παίζουν κεντρικό ρόλο στο χτίσιμο και στην πειστικότητα ενός χαρακτήρα. Όταν ωστόσο μιλάμε για ταινίες sci-fi στις οποίες ο εκάστοτε ενδυματολόγος καλείται να πλάσει έναν ολόκληρο αισθητικό κόσμο εκ νέου, τότε το στοίχημα γίνεται πολύ δυσκολότερο. Για το Dune τα ηνία των κουστουμιών ανέλαβαν η Jacqueline West και ο Bob Morgan και μαζί σχεδίασαν κοντά στα 1.000 κομμάτια για τις ανάγκες της ταινίας, ένα εγχείρημα διόλου αμελητέο. Στόχος ήταν χτίσουν τρεις διαφορετικούς αισθητικούς άξονες, έναν για τον κάθε πλανήτη που βλέπουμε στην ταινία, τον Caladan, τον Arrakis και τον Giedi Prime. Τώρα το πώς θα σκαρφιζόντουσαν αυτή την αισθητική, όπως λένε οι ενδυματολόγοι, προέκυψε από το φυσικό περιβάλλον του κάθε πλανήτη, αλλά  και  από την κοινωνικο-οικονομική κατάσταση η οποία επικρατεί εκεί.

Ξεκινώντας από την γενέτειρα του οίκου των Atreides (έχει άραγε κάτι να κάνει με τους Ατρείδες που πρωταγωνιστούν στις μισές αρχαίες τραγωδίες; Μάλλον.) τον πλανήτη Caladan, καθώς το σκηνικό είναι μουντό και βροχερό, γεμάτο νερό και σύννεφα, η χρωματική παλέτα είναι επίσης ψυχρή με μουντά και πολύ σκούρα χρώματα, ενώ η επίσημη αμφίεση των Atreides είναι αυστηρή και σύμφωνα με τους ενδυματολόγους, έχει πολλά στοιχεία από την βασιλική εμφάνιση της τελευταίας δυναστείας τσάρων, των Romanof. Ο παραλληλισμός εδώ έγκειται στο ότι και οι δυο αυτές οικογένειες έχουν ζήσει μεγάλες δόξες και πλούτη, κατευθύνονται όμως στην αφάνισή τους.

Dune

CREDIT: WARNER BROS. PICTURES AND LEGENDARY PICTURES

 

Στον πλανήτη Arrakis η παλέτα γίνεται εντελώς θερμή καθώς πέρα από τις θερμοκρασίες αυτού του κόσμου που είναι επικίνδυνα υψηλές, αλλάζει και η ένταση των χρωμάτων του περιβάλλοντος. Όπως αναφέρει η μια εκ των ενδυματολόγων, η West, για να στήσει την παλέτα του Arrakis, ζήτησε από την παραγωγή να της φέρουν δείγματα άμμου από την Ιορδανία, όπου επρόκειτο να γίνουν τα γυρίσματα για αυτόν τον πλανήτη. Η άμμος της ερήμου λοιπόν εκεί εναλλάσσεται μεταξύ του κοραλλί, του ροδακινί, του μπεζ και του ταμπά, και έτσι η εξωτερική αμφίεση των Fremen (ντόπιων κατοίκων του Arrakis), δηλαδή τα μαντήλια με τα οποία κάλυπταν τις στολές τους και χρησιμοποιούσαν και ως καμουφλάζ είχε αυτά τα χρώματα. Αυτό λοιπόν το εξωτερικό layer της εμφάνισης των Fremen φτιάχτηκε από γάζα, ένα πολύ φθηνό και ταπεινό υλικό το οποίο ωστόσο είναι πολύ προσαρμοστικό παίρνοντας την μορφή αυτού που τυλίγει. Kαι με την επιλογή αυτού του υφάσματος το ενδυματολογικό ντούο περιγράφει άψογα την ιδιοσυγκρασία της φυλής.

 

Dune

CREDIT: WARNER BROS. PICTURES AND LEGENDARY PICTURES

 

Στην περίπτωση του πλανήτη των κακών, το σπίτι των Harkonnen, η ενδυματολόγος όπως είπε ζήτησε στον σκιτσογράφο της να της σχεδιάσει κάτι έχοντας στο νου έντομα ή μυρμήγκια, παραλληλίζοντας τον κόσμο εκείνο με μια παρακμασμένη άρρωστη κοινωνία, με άτομα φανατισμένα που ακολουθούν τυφλά και με χαμηλά το κεφάλι το αυτοκράτορα, χωρίς καμία ατομικότητα.

Dune: Σχεδιάζοντας τα κουστούμια και το μακιγιάζ του Οίκου Harkonnen.

CREDIT: WARNER BROS. PICTURES AND LEGENDARY PICTURES

Το αποτέλεσμα είναι σίγουρα εντυπωσιακό, αφού βλέποντας τον αυτοκράτορα των Harkonnen αλλά και τον υπηρέτη-σύμβουλο του, τα χρειάζεσαι λιγάκι, ενώ σίγουρα θυμίζουν έντομα, με το φαλακρό κεφάλι τους και την φλοιώδη μακρόστενη αμφίεση τους.

CREDIT: WARNER BROS. PICTURES AND LEGENDARY PICTURES

Ένας χαρακτήρας που ομολογουμένως του πρέπει μια ολόδική του ενδυματολογική ανάλυση είναι η Lady Jessica, μητέρα του Paul Atreides (Τιμόθεος), μητριάρχης του οίκου αλλά και ιέρεια των Bene Gesserit. Οι ενδυματολόγοι άντλησαν έμπνευση για αυτή την “αραχνοΰφαντη” σχεδόν ηρωίδα στην όψη, αλλά δυναμική υπογείως, από την δουλειά του θρυλικού couturier, του σχεδιαστή και ιδρυτή του ομώνυμου οίκου Cristobal Balenciaga.

CREDIT: WARNER BROS. PICTURES AND LEGENDARY PICTURES

Στις επίσημες εμφανίσεις της βλέπουμε στοιχεία μεσαιωνικών ενδυμάτων, ενώ η χρωματική παλέτα αλλά και η ένταση της περιβολής της αλλάζει κατευθείαν με την άφιξή της στον Arrakis. Δεν μπορούμε παρά να κάνουμε ειδική μνεία στο σύνολο το οποίο φοράει με την προσγείωσή της στο νέο της σπίτι. Αυτό το θερμό ολοζώντανο ταμπά με υποτόνους κόκκινου, το κόσμημα που αχνοφαίνεται κάτω από το μαντήλι που κρύβει το πρόσωπό της, το μπρονζέ δίχτυ που ακουμπάει πάνω στο στέρνο της θυμίζοντας πολυτελή πανοπλία και που προοικονομεί τα όσα δύσκολα έπονται, η μπέρτα που ανεμίζει με δυναμικότητα πίσω της. Το παπούτσι εμπνευσμένο από την φορεσιά των παλλακίδων των Ιαπώνων αυτοκρατόρων, τονίζοντας το γεγονός πως δεν είναι παντρεμένη με τον άντρα της και υπογραμμίζοντας την ανεξαρτησία της και τα διαφορετικά της κίνητρα. Όλος ο χαρακτήρας πάνω σε ένα σύνολο, και μάλιστα τι σύνολο.

Γενικά λέμε μπράβο για την επίτευξη αυτού του δύσκολου εγχειρήματος και ανυπομονούμε για την επόμενη ταινία στην οποία ελπίζουμε να δούμε λίγο παραπάνω Zendaya και θα τολμήσω να πω και λίγο παραπάνω glam.