Οι αναμνήσεις μας έχουν άρωμα. Δεν μπορούμε να αναγνωρίσουμε ακριβώς τι είναι, δεν μπορούμε πάντα να το παρομοιάσουμε με καμία γνωστή μυρωδιά, αλλά πολλές φορές στη ζωή μας, σε άσχετες στιγμές μία απροσδιόριστη essence μπορεί να φέρει στο μυαλό μας εικόνες. Εικόνες από μία άγρια βραδιά που μυρίζει ιδρώτα και αλκοόλ με νότες από ρούμι, καπνού, θυμελαία και ζεστά μπαχαρικά επιχειρεί να ανασύρει από το μυαλό ο σχεδιαστής Konstantin Shilyaev, ο ένας εκ των δύο δημιουργών του αρώματος FAKOSHIMA, ενός αρώματος που γιορτάζει την queer ταυτότητα όπως κανένα άλλο μέχρι σήμερα. 

 

Η ιδέα ενός αρώματος χωρίς προσδιορισμό φύλου δεν είναι φυσικά καινούρια. Αντίθετα η παράδοση είναι μακρά και μεγάλα brands όπως οι Louis Vuitton, Gucci και Fendi έχουν ήδη δοκιμάσει τις δυνάμεις τους στο συγκεκριμένο πεδίο. Πλέον όμως υπάρχει ένα άρωμα που πηγαίνει τα πράγματα ένα βήμα παραπέρα. Δημιουργεί μία ατμόσφαιρα που εγκολπώνει την ουσία του queerness δίχως φραγμούς, που επιχειρεί να δώσει υπόσταση στο πάθος και την απώλεια των αναστολών. 

Το 2013 ο Konstantin Shilyaev, ιδρυτής και καλλιτεχνικός διευθυντής του brand FAKOSHIMA κυκλοφόρησε για πρώτη φορά την ομώνυμη σειρά γυαλιών κάνοντας σχεδόν αυτόματα τάση τα υπερμεγέθη, γεωμετρικά frames που έφτασαν να κοσμούν τα πρόσωπα της Nicki Minaj, της Roìsin Murphy αλλά και της αγαπημένης μας εξωγήινης ύπαρξης Tilda Swinton. Μάλιστα η στιγμή που ο Shilyaev συναντήθηκε με την Swinton στη Μόσχα και της έδειξε τα πρωτότυπα γυαλιά, είναι σύμφωνα με τον ίδιο, τα επίσημα γενέθλια του brand. “Από αυτό το ντεμπούτο της πρώτης μου συλλογής, σκέφτηκα να χρησιμοποιήσω άρωμα στη συσκευασία, αλλά ήταν απλώς μια ιδέα, τίποτα περισσότερο”, εξηγεί ο Shilyaev.

 

Έπρεπε να έρθει το καλοκαίρι του 2019 για να αποφασίσει να αφιερώσει περισσότερο χρόνο σε αυτή την ιδέα. Προσέγγισε τον φίλο του και τον αρωματοποιό Yaroslav Simonov και παρέα ξεκίνησαν να δουλεύουν πάνω στο project. Το αποτέλεσμα προξένησε έντονα συναισθήματα στον Konstantin Shilyaev, “Ήταν σαν να μύριζα κάτι τόσο έντονο όσο τα poppers. Ξέρω ότι δεν μπορείς να περιγράψεις ένα άρωμα με γεωμετρικούς όρους, αλλά ήταν σαν ένα άρωμα με γωνίες και άκρα. Ένιωσα τα φραγκοστάφυλα στο δέρμα μου, λες και άνοιξα την πόρτα ενός sex club. Ήμουν λίγο φοβισμένος, αλλά ενθουσιασμένος για τo τι μπορεί να συμβεί“. Έκτοτε το φορούσε για μήνες, πριν αποφασίσει να το μετατρέψει σε επίσημο άρωμα του FAKOSHIMA.

Το 2020, το δίδυμο Shilyaev και Simonov δημιούργησε 30 μπουκάλια του αρώματος, υπό το όνομα “Tear You Apart”, εμπνευσμένο από το μεθυστικό συνδυασμό από πικάντικες και ξυλώδεις νότες και το δερμάτινο χαρακτήρα. Έδωσαν αυτήν την πρώτη παρτίδα σε φίλους και το feedback πραγματικά τους εξέπληξε. “Μου έλεγαν πως τη μέρα που το φορούσαν έκαναν πάρα πολύ καλό σεξ ή ότι είχαν ένα πετυχημένο ραντεβού… Ότι αισθάνονται πολύ δυνατοί και γεμάτοι αυτοπεποίθηση. Τότε ήταν που συνειδητοποίησα ότι είναι η μυρωδιά της λαγνείας”, λέει ο Shilyaev.

 

Για το 2021 κυκλοφόρησαν το “Tear You Apart Extrait” μία ακόμη πιο έντονη εκδοχή του αρχικού αρώματος, το οποίο είναι προς το παρόν διαθέσιμο προς πώληση μόνο στη Ρωσία. Για να γιορτάσει την κυκλοφορία του, ο Shilyaev συνεργάστηκε με τον σκηνοθέτη μουσικών βίντεο Alexander Devyatchenko Soldak για τη δημιουργία μιας καμπάνιας που να ενσωματώνει την ουσία του αρώματος. Το βίντεο της καμπάνιας απεικονίζει δύο αγόρια και ένα κορίτσι σε ένα ιδρωμένο, παθιασμένο τρίο. “Ήταν πραγματικά δύσκολο να βρούμε μοντέλα γιατί πολλοί από αυτούς είπαν όχι αφού είδαν την περιγραφή της καμπάνιας. Δεν ήθελαν να φιλήσουν έναν άντρα ή έναν άντρα κι ένα κορίτσι σε κοινή θέα. Παρόλο που μερικοί από αυτούς ήταν ομοφυλόφιλοι, δεν ήθελαν να το δει αυτό το κοινό”, εξηγεί ο Shilyaev. Τελικά στην καμπάνια συμμετέχουν η πρώην μοντέλο και DJ Valentina Nemchenkova, ο OnlyFans creator, Nik Fros και ο μουσικός και μοντέλο Nariman Malanov.

 

Πώς επιβιώνει αλλά και αναπτύσσεται δημιουργικά ένα brand με ξεκάθαρη queer ταυτότητα όπως το FAKOSHIMA, σε μία ομοφοβική συνθήκη όπως αυτή της Ρωσίας; Ο ίδιος ο Shilyaev είναι ανοιχτά ομοφυλόφιλος και μεγάλο μέρος της οπτικής αφήγησης του brand περιλαμβάνει άλλους queer καλλιτέχνες, όμως δεν θεωρεί τον εαυτό του ακτιβιστή εξαιτίας αυτού. “Δεν διαμαρτύρομαι στους δρόμους, γιατί ξέρω τις επιπτώσεις που θα έχει αυτό, αλλά προσπαθώ να δείξω το όραμά μου μέσω της δουλειάς μου. Ούτε προσπαθώ να βρω το κοινό μου στην LGBTQI+ κοινότητα, απλώς προσπαθώ να προσφέρω το όραμά μου, να πω την ιστορία μου“. Ξεπερνώντας τα αυστηρά ομοφοβικά πρότυπα της Ρωσίας, ο Shilyaev δημιουργεί το δικό του ανατρεπτικό, δημιουργικό σύμπαν στο οποίο δεν υπάρχουν όρια, ετικέτες και διακρίσεις. Επίσης ο ίδιος αναφέρει ότι το 75% του κοινού του αρώματος είναι στην πραγματικότητα γυναίκες. 

Ο Konstantin Shilyaev και ο Yaroslav Simonov ετοιμάζονται να κυκλοφορήσουν ένα δεύτερο άρωμα εμπνευσμένο από τις ταινίες του Pedro Almodovar και τις ιστορίες αγάπης όπως τις αποδίδει ο Ισπανός σκηνοθέτης. Σκοπός τους είναι να δημιουργήσουν συνολικά πέντε αρώματα. Όπως το λέει ο Shilyaev: “Στο τέλος της ημέρας, η σχέση μου με τον Yaroslav, που διαρκώς εξελίσσεται, είναι “ο κινητήρας” αυτού του έργου και γι αυτό αποφασίσαμε να βάλουμε τα ανθρώπινα συναισθήματα στον πυρήνα του, επειδή τα ανθρώπινα συναισθήματα είναι τόσο πολύπλευρα προσπαθούμε να αποτυπώσουμε μέσα από αυτο το project όσο το δυνατόν περισσότερα“.