Ποιος θέλει να περάσει τις διακοπές του κρεβατωμένος, πονεμένος ή εξαντλημένος από οποιαδήποτε ξαφνική αρρώστια; Κανείς!

Παρόλα αυτά είναι δυνατό να έρθει εκείνη η κακιά στιγμή που θα μας συμβεί κάποιο μικροατύχημα ή κάποια άλλη αδιαθεσία και θα αναγκαστούμε να τρέξουμε στο ιατρικό κέντρο του νησιού για τις πρώτες βοήθειες. Υπάρχουν όμως κάποια προληπτικά μέτρα που μπορούμε να λάβουμε ώστε να ελαχιστοποιήσουμε αυτούς τους κινδύνους, όπως το να αποφεύγουμε την μακροχρόνια έκθεση στον ήλιο, να φοράμε καπέλο και αντηλιακό, να προσέχουμε τα επικίνδυνα σημεία για selfies και  να κρατάμε ένα απλό αλλά σταθερό πρόγραμμα προσωπικής φροντίδας.

Η διατροφή μας παίζει σπουδαίο ρόλο στην επιτυχία των διακοπών μας, καθώς στην διάρκειά τους είναι πιθανό να κάνουμε και τις μεγαλύτερες ατασθαλίες, όπως είναι άλλωστε φυσικό και αναμενόμενο. Δεν λέει κανείς να υιοθετήσουμε κάποια ρομποτική συμπεριφορά προφύλαξης, όμως δεν βλάπτει να έχουμε το νου μας στις διατροφικές κακοτοπιές και να τις αποφεύγουμε.

Ας δούμε λοιπόν ποια είναι εκείνα τα λάθη που μπορούμε να αποφύγουμε όσο αφορά την διατροφή μας:

Δεν πίνουμε αρκετό νερό

Η ελλιπής ενυδάτωση είναι ένα βασικό λάθος που κάνουμε στις καλοκαιρινές διακοπές μας, τότε που την χρειαζόμαστε ακόμα περισσότερο λόγω της μεγάλης ζέστης. Οι πολλές ώρες μακριά από την βάση μας μπορεί να μας παρασύρουν σε μικρότερη κατανάλωση νερού. Πολλοί από εμάς επίσης αντικαθιστούν το νερό με περισσότερα αναψυκτικά που μπορεί μεν να έχουν νερό στην σύνθεσή τους, έχουν όμως γλυκαντικά ή άλλα συστατικά όπως η καφεΐνη που προκαλούν συχνότερη ούρηση και μας αφήνουν τελικά αφυδατωμένους. Πίνουμε άφθονο νερό λοιπόν, ιδιαίτερα αν αυξάνουμε την πρόσληψη αλκοόλ, πράγμα πολύ πιθανό.

Πολύ fast food

Το fast food είναι μια εύκολη, φθηνή και γρήγορη λύση για τις διακοπές και δεν είναι ανάγκη να το αποφεύγουμε εντελώς. Αντίθετα, μπορούμε να το εντάξουμε στην διατροφή μας με μέτρο και να κρατήσουμε έτσι χαμηλά το budget μας. Το πολύ fast food όμως είναι δυνατό να μας προκαλέσει εντερικές διαταραχές, φουσκώματα αλλά και λιπαρότητα στο δέρμα, λόγω των πολλών τρανς λιπαρών που συνήθως περιέχει.

Τρώμε περισσότερα σνακ και λιγότερο φαγητό

Φυσικά! Είναι ευκολότερο να πάρουμε μια τυρόπιτα στο χέρι από το να φάμε μια σαλάτα. Το διαρκές τσιμπολόγημα όμως και η αντικατάσταση γευμάτων με πακεταρισμένα κρουασάν ή ψωμοειδή σνακ, μας οδηγεί να τρώμε λιγότερα λαχανικά ή πρωτεΐνες και να φτωχαίνουμε το διαιτολόγιό μας δραματικά. Αυτή η πρακτική παίζει κακό παιχνίδι στην δίαιτά μας και οδηγεί σε σκαμπανεβάσματα της ινσουλίνης στο αίμα, ιδιαίτερα αν τα σανκ μας περιέχουν πολλά σάκχαρα και πολλούς υδατάνθρακες. Έτσι είμαστε διαρκώς πεινασμένοι και αναζητούμε το επόμενο σνακ που θα κατευνάσει αυτή την πείνα, μπαίνοντας σε έναν άσκημο φαύλο κύκλο.

Δεν τρώμε αρκετά φρούτα και λαχανικά

Και αυτό είναι απολύτως κατανοητό. Δεν είναι και τόσο εύκολο να κρατάμε μια ισορροπημένη διατροφή στις καλοκαιρινές μας διακοπές, ιδιαίτερα αν μένουμε σε χώρους όπου δεν μπορούμε να μαγειρέψουμε μόνοι μας κάποια γεύματα. Φυσικά και δεν πειράζει αν οι διακοπές μας είναι ολιγοήμερες. Θα γυρίζουμε στο σπίτι μας και θα βρούμε και πάλι το πρόγραμμά μας. Αν όμως μείνουμε αρκετές μέρες σε αυτή την διατροφή, η έλλειψη βιταμινών και φυτικών ινών θα γίνει αισθητή στο σώμα μας και θα μας οδηγήσει πιθανά σε δυσκοιλιότητα ή άλλα προβλήματα με την πέψη μας.

Πίνουμε πολύ αλκοόλ

Αν ξεκινάμε την κατανάλωση αλκοόλ από το beach bar και καταλήγουμε να πιούμε το τελευταίο ποτήρι στις τρεις τα ξημερώματα, είναι φυσικά αναμενόμενο να έχουμε hang over την επόμενη μέρα. Τα συμπτώματα του hang over είναι γνωστά, με τον πονοκέφαλο και την ζαλάδα να είναι τα πιο ήπια, τους εμετούς και την αφυδάτωση να είναι από τα χειρότερα. Κρατάμε το μέτρο για να περάσουμε καλά.

Μπαίνουμε στην λογική, όλα για όλα

Η λογική αυτή λέει ότι θα τα φάω όλα, τα πιώ όλα, θα τα ζήσω όλα! Έχει να κάνει με το αίσθημα απελευθέρωσης που νοιώθουμε στις διακοπές μας και επιθυμούμε να αφήσουμε τον εαυτό μας ελεύθερο να απολαύσει κάθε τι στο μάξιμουμ. Πολύ ωραία λογική, όμως λίγο επικίνδυνη, ιδιαίτερα αν το τελευταίο διάστημα πριν τις διακοπές μας κάναμε αυστηρή διατροφή για να αποκτήσουμε το καλύτερο summer body μας.

Για να μην παρεξηγηθούμε, δεν προτείνουμε περιορισμούς στην απόλαυση, αυστηρό πρόγραμμα ή μέτρηση θερμίδων. Οι διακοπές είναι συνώνυμες με την απόλαυση κάθε είδους και αν εμείς θέλουμε λουκούλλεια γεύματα, κρασιά και μπύρες, παγωτά και κρέπες, καλά θα κάνουμε να τα χαρούμε στο έπακρο. Θα πρέπει όμως να γνωρίζουμε ότι μια μεγάλη ανατροπή στο καθημερινό μας διατροφικό πλάνο, μπορεί να προκαλέσει ένα σωρό προβλήματα με την πέψη μας, να φουντώσει τα σπυράκια της ακμής, να δημιουργήσει δυσφορία, υπερβολική δίψα, πονοκεφάλους και αίσθημα κόπωσης, καθώς ο οργανισμός μας παλεύει να τα βγάλει πέρα με όλες αυτές τις διαφορετικές κατηγορίες τροφών που τον τροφοδοτούμε διαρκώς.

Ένα μεγάλο γεύμα μπορεί να ακολουθηθεί από μερικά μικρότερα, από άφθονο νερό και ξεκούραση. Έτσι και τις απολαύσεις μας θα διατηρήσουμε και την υγεία μας επίσης.

Τρώμε φαγητά δρόμου με άγνωστα υλικά

Αυτό η πρακτική αφορά κυρίως τους ταξιδιώτες σε μια ξένη χώρα όπου κάποια τρόφιμα μας είναι άγνωστα, όπως για παράδειγμα σε κάποιον εξωτικό προορισμό. Είναι δελεαστικό να δοκιμάσουμε το ντόπιο street food, δεν γνωρίζουμε όμως αν κάποιο από τα άγνωστα αυτά συστατικά του τοπικού φαγητού μπορεί να μας προκαλέσει κάποια διατροφική αλλεργία ή οποιαδήποτε άλλη διατροφική δυσλειτουργία. Επίσης δεν γνωρίζουμε τον τρόπο συντήρησης των τροφίμων αυτών, ιδιαίτερα σε θερμά περιβάλλοντα. Για να δοκιμάσουμε το τοπικό street food και να ζήσουμε την εμπειρία των διακοπών μας όπως μας αρέσει, καλό θα είναι να προσέξουμε από που τρώμε, καθώς και την σύνθεση αυτού που τρώμε. Οι ταξιδιωτικοί οδηγοί δίνουν ευτυχώς πάρα πολλές πληροφορίες και για το καλό street food της κάθε περιοχής, οπότε πάμε ενημερωμένοι.

Με λίγη απλή σκέψη λοιπόν, μπορούμε να φάμε όσο και ότι θέλουμε στις διακοπές μας, απλά φροντίζοντας να κρατάμε το μέτρο.