Η τρέχουσα κουλτούρα σχετικά με το αδυνάτισμα που επικρατεί σε όλον τον δυτικό κόσμο, απαιτεί από τον μέσο άνθρωπο να βρίσκεται σε διαρκή δίαιτα, ενώ πολλοί από εμάς θεωρούν ότι το να μην το κάνουν είναι περίεργο και προβληματικό. Μια δίαιτα λοιπόν μπορεί να ξεκινήσει με τις καλύτερες προθέσεις (το να χάσεις λίγα κιλά, να ελέγξεις τα επίπεδα της χοληστερίνης σου ή να γεμίσεις ενέργεια και θετική διάθεση), αλλά μπορεί να πέσεις και σε ένα σπιράλ όπου και το φαγητό σου να στερείσαι και κιλά να μην χάνεις.

Όταν λοιπόν το διαιτητικό σου πρόγραμμα δεν αποδίδει, σε γεμίζει άγχος ή σου έχει γίνει εμμονή, ίσως να είναι ώρα να σταματήσεις εντελώς. Το να κάνεις ένα διάλειμμα από την δίαιτα σου, ίσως μπορεί να είναι ευεργετικό για την ψυχική σου υγεία και κατά συνέπεια για την γενικότερη υγεία σου. Το διαρκές ανεβοκατέβασμα του άγχους και των νεύρων που μπορεί να μας προκαλέσει μια περιοριστική δίαιτα που δεν αποδίδει, μπορεί να μας κάνει μεγαλύτερη ζημιά και ίσως να μας οδηγήσει σε υπερβολικό φαγητό.

Αν νοιώθεις ότι ταυτίζεσαι με τα παραπάνω και παρουσιάζεις ένα ή περισσότερα από τα παρακάτω σημάδια, τότε ίσως είναι ώρα να κάνεις ένα διάλειμμα από όλο αυτό το δράμα.

Το βάρος σου αυξομειώνεται διαρκώς

Ή αλλιώς, το φαινόμενο του γιο-γιο.  Ίσως να πηγαίνεις από την μια δίαιτα στην άλλη προσπαθώντας να βρεις αυτήν που σου ταιριάζει ή αυτήν που τελικά θα κάνει την διαφορά. Αυτό μπορεί να σου προκαλέσει άγχος  σε βαθμό επιβλαβή για σώμα σου ή να σε οδηγήσει τελικά να βάλεις βάρος αντί να χάσεις. Οι αυξομειώσεις βάρους μπορεί να μας καταβάλουν σε βαθμό που να πιστέψουμε ότι κάτι κακό συμβαίνει μ’ εμάς και με την υγεία μας. Αν βρίσκεσαι εκεί, είναι καλό να κάνεις ένα βήμα πίσω και να ξαναγυρίσεις στα βασικά. Πρέπει να ακούμε το σώμα μας και να τρώμε έτσι ώστε να είμαστε πρώτα υγιείς και μετά αδύνατοι.

Σκέφτεσαι διαρκώς τα φαγητά και τις τροφές που δεν μπορείς να φας

Συλλαμβάνεις τακτικά τον εαυτό σου να σκέφτεται τις θερμίδες που έχει το κάθε τι που τρως, το τι θα φας μετά και το αν θα μπορέσεις να απολαύσεις λίγη τούρτα στο πάρτι γενεθλίων που σε έχουν καλέσει το Σάββατο; Αν το μυαλό μας είναι πλημμυρισμένο από το άγχος της δίαιτας, είναι πολύ απασχολημένο για να απολαύσει τις άλλες χαρές της ζωής γύρω του. Αν σε κάθε εκδήλωση της κοινωνικής μας ζωής, εμείς ασχολούμαστε με το τι θα φάμε και τι θα πιούμε ώστε να μην παχύνουμε, τότε κάτι δεν πάει καλά. Σταματάμε αυτόν τον φαύλο κύκλο και το ξαναπαίρνουμε από την αρχή.

​Έχεις πάρα πολλούς κανόνες που σχετίζονται με το φαγητό

Η δίαιτα σου μπορεί να ξεκίνησε με έναν απλό κανόνα, όπως για παράδειγμα ότι πρέπει να τρως λιγότερες από 1800 θερμίδες την ημέρα. Αν μετά από λίγο καιρό οι κανόνες που σχετίζονται με το ημερήσιο φαγητό σου έχουν γίνει πάρα πολλοί, όπως ότι: «δεν τρώμε μετά τις 7 το βράδυ, δεν τρώμε καθόλου ζάχαρη, τα μόνα σνακ μας είναι τα αμύγδαλα ή ότι πρέπει να γυμναζόμαστε δυο φορές την ημέρα» τότε κάτι έχει πάει λάθος. Όλοι αυτοί οι κανόνες περιορίζουν την χαρά της ζωής με τον χειρότερο τρόπο και κάνουν την δίαιτα δυσβάστακτη, γεμίζοντάς μας με ενοχές όταν τυχόν σπάσουμε έναν από αυτούς τους κανόνες.

Δυσκολεύεσαι να ευχαριστηθείς την ζωή

Ξαφνικές κοινωνικές δραστηριότητες όπως πάρτι, έξοδοι, ακόμα και διακοπές, σε γεμίζουν άγχος γιατί δεν ξέρεις πως θα καταφέρεις να κρατήσεις την δίαιτά σου. Η ιδέα της απόλαυσης των μικρών αυτών περιπετειών της ζωής μοιάζει να μην μας περνάει από το μυαλό καθώς αυτό που κυριαρχεί στην σκέψη μας είναι η διατήρηση του βάρους. Δεν είναι όμως τρόπος για να ζούμε αυτός! Το φαγητό είναι κομμάτι της ζωής μας, προσφέρει απόλαυση και συχνά μας ενώνει με τους άλλους ανθρώπους με τρόπο μοναδικό. Απόλαυσε ένα γεύμα ή ένα γλυκό, δεν χάλασε ο κόσμος!

Τρέμεις στην ιδέα ότι θα πάρεις βάρος

Όταν το πρώτο πράγμα που έρχεται στο μυαλό σου όταν ξυπνάς είναι αν έχεις πάρει βάρος και ανεβαίνεις στην ζυγαριά πριν ακόμα πλύνεις τα δόντια σου, τότε ξέρεις ότι της έχεις επιτρέψει να κάνει κουμάντο στην ζωή σου. Αποφύγουμε να ζυγιζόμαστε διαρκώς και δίνουμε περισσότερη βάση στο πως μας κάνουν τα ρούχα μας, προσπαθώντας να έχουμε ένα φυσιολογικό βάρος, χωρίς να κυνηγάμε ανέφικτα πράγματα. Όταν ακούμε το κορμί μας και δεν το εξαντλούμε με παράλογες δίαιτες, είναι πιο εύκολο να διατηρήσουμε μια  αρμονική σχέση μαζί του.

Νοιώθεις στέρηση και περιορισμό

Αν νοιώθετε ότι βρίσκεστε κλεισμένοι σε μια προσωπική φυλακή μόνιμης στέρησης και περιορισμού, τότε ίσως είναι καιρός να το ξαναδείτε το θέμα δίαιτα. Το φαγητό είναι τόσο για να το απολαμβάνουμε όσο και για να τρέφουμε τον οργανισμό μας. Αν μπορέσουμε να φτάσουμε σε αυτό το σημείο ισορροπίας όπου θα απολαμβάνουμε την τροφή μας με μέτρο και λογική, τότε θα νοιώθουμε λιγότερο στερημένοι οι αγχωμένοι.

Αν περιορίσουμε την επίδραση των αυστηρών διαιτητικών πρακτικών στην καθημερινότητά μας, τότε θα αδειάσουμε χώρο μέσα στο μυαλό μας για χαρά, ευχαρίστηση και απόλαυση.