Στην διάρκεια του παράξενου αυτού χρόνου που ζούμε κι όσο ακόμα κρατάει η καταραμένη πανδημία, πολλά έχουν γραφτεί για τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να φροντίσουμε τον εαυτό μας και να διασφαλίσουμε την σωματική και ψυχική μας υγεία. Όλοι μας έχουμε λάβει ή δώσει σχετικές συμβουλές και παραινέσεις, άλλες χρήσιμες κι άλλες πιθανά άκυρες ή ανεπίκαιρες ανάλογα με το άτομο ή την προσωπική του συνθήκη.

Το μασάζ από τον σύντροφο μας για παράδειγμα, μπορεί να κάνει θαύματα για εμάς, μπορεί όμως να οδηγήσει στα άκρα την φίλη μας που εκνευρίζεται ακόμα και να την ακουμπούν, (πόσο μάλλον να την τρίβουν) όταν έχει πολύ άγχος.

Η πραγματική φροντίδα του εαυτού μας είναι κάτι σχετικό και πολύ προσωπικό, που έχει να κάνει με τον χαρακτήρα, την καθημερινή συνθήκη μας και φυσικά το πορτοφόλι μας. Διότι καλά είναι τα κέντρα αισθητικής ή τα σπα, αν όμως το budget μας είναι περιορισμένο ή αν δεν έχουμε κάποιον να μας κρατάει τα παιδιά, δεν θα μπορέσουμε να τα επισκεφθούμε και να απολαύσουμε τις περιποιήσεις και την χαλάρωση που έχουν να μας προσφέρουν.

Η νέες θεωρίες σχετικά με την αυτό-φροντίδα έχουν να κάνουν με τις καθημερινές μας ρουτίνες, την απλοποίηση της ζωής και την ύπαρξη ενός γερού συστήματος υποστήριξης.

Δυστυχώς όταν στρεσαριζόμαστε, οι προσωπικές μας ανάγκες περνούν σε δεύτερη μοίρα ή δεν μπαίνουν καν στην λίστα των προτεραιοτήτων μας. Μπορεί να έχουμε πολλά καθήκοντα όπως το κερδίζουμε το ψωμί της οικογένειας, να φροντίζουμε όλους τους άλλους, να κρατάμε τις σχέσεις των οικείων μας σε αρμονία. Έτσι είναι πιθανό να μετατρεπόμαστε σιγά σιγά σε μικρούς Σίσυφους, που μονίμως σπρώχνουν έναν βράχο στην ανηφόρα ή τον κυνηγούν στην κατηφόρα.

Αν για παράδειγμα ρωτήσετε μια νέα μητέρα τι προτιμάει περισσότερο, μάλλον θα σας πει ότι θέλει κάποιον να της κρατήσει τα παιδιά για να κοιμηθεί λίγο το μεσημέρι ή να κάνει ένα μπάνιο χωρίς περισπασμούς, παρά να κάνει ένα μασάζ ή μια συνεδρία διαλογισμού.

Ξεκινάμε με τα θεμέλια

Για να μπορέσει η ζωή μας να βγάζει κάποιο στοιχειώδες νόημα, θα πρέπει να βάλουμε από μόνοι-ες μας γερά θεμέλια που στηρίζονται σε κάποιες βασικές αλλαγές:

Δημιουργούμε καθημερινές ρουτίνες προστασίας

Στηριζόμαστε στους ανθρώπους μας

Θέτουμε τα όρια που ταιριάζουν στις αξίες μας

Αν είστε από τα άτομα που δυσκολεύονται να πουν όχι, ίσως να τα βρείτε λιγάκι σκούρα, με τον καιρό όμως γίνεται ευκολότερο ενώ ταυτόχρονα αποδεικνύεται σωστότερο. Θέτουμε όρια λοιπόν, ενώ χτίζουμε γύρω μας ένα μικρό τοίχος ανθρώπων που μπορεί να βοηθήσουν στην στιγμή της ανάγκης μας, ακόμα κι αν δεν χρειαστεί να τους το ζητήσουμε ποτέ. Αρκεί που ξέρουμε ότι υπάρχουν.

Όταν μπορέσουμε να απαλλάξουμε τον εαυτό μας από περιττά βάρη λέγοντας μερικά όχι και θέτοντας τα ανάλογα όρια, θα δούμε ότι είναι πιο εύκολο να διατηρήσουμε το ημερήσιο πρόγραμμά μας καθώς δεν μας φορτώνουν οι άλλοι με θελήματα. Τότε ίσως υπάρξει χρόνος για γυμναστήριο ή ακόμα και σπα.

6 πρακτικές αυτο-φροντίδας, 100% δωρεάν

Τα παρακάτω βήματα δεν χρειάζονται χρήματα και μπορούν να αρχίσουν άμεσα. Αυτό που χρειάζονται είναι ένα επίπεδο αυτογνωσίας και η δέσμευση ότι θα τα ακολουθήσουμε.

Ρυθμίστε την ροή στην κουζίνα σας

Όταν λέμε ροή εννοούμε όλα όσα αγοράζονται, καθαρίζονται, μαγειρεύονται, τρώγονται ή πετιούνται περνώντας κάποια στιγμή από την κουζίνα μας. Αν υπάρχει εκεί μια οργάνωση, η υπόθεση φαγητό γίνεται ευκολότερη και πιο οικονομική. Γι’ αυτό βοηθήστε τον εαυτό σας ξεσκαρτάροντας και οργανώνοντας ντουλάπια και ψυγείο και κάνοντας λίστα για ψώνια πριν βγείτε. Πετάξτε χωρίς κανέναν ενδοιασμό ότι βρίσκεται χρόνια στην μέση και σας κάνει την ζωή δύσκολη, όπως τα τάπερ χωρίς καπάκια ή την παλιά κατσαρόλα από τα φοιτητικά σας χρόνια.


Οργανώστε τον προσωπικό σας χώρο

Όλοι οι ενήλικες αξίζουν τον δικό τους προσωπικό χώρο για να εργάζονται, να χαλαρώνουν ή να αποθηκεύουν τα πράγματά τους. Αν για παράδειγμα έχετε μια ντουλάπα ή ένα έπιπλο γραφείου ολοδικό σας, μην αφήνετε κανέναν άλλον να χώνει εκεί τα δικά του περισσευούμενα πράγματα. Για όσους εργάζονται από το σπίτι, την δουλειά του θα κάνει ακόμα κι ένα κουτί όπου θα βάλετε το στυλό, το κομπιουτεράκι, τους φορτιστές ή το σημειωματάριο σας. Όταν τελειώνετε, το κλείνετε, το τοποθετείτε στο ράφι και το έχετε έτοιμο για την επόμενη μέρα.


Κρατήστε επαφή

Είναι παγκοσμίως γνωστό και αποδεκτό ότι στο τέλος μιας κουραστικής μέρας, δεν θέλεις να κάνεις τηλέφωνα και να στέλνεις μηνύματα σε φίλους και γνωστούς. Είναι όμως επίσης φυσικό ότι θα πρέπει να κρατάμε μια επαφή, τουλάχιστον με τα άτομα που ανήκουν στο τοίχος προστασίας που λέγαμε παραπάνω. Συγγενείς, φίλοι ή ακόμα και γείτονες που μας αγαπούν και μας νοιάζονται αξίζουν την ανταπόκρισή μας με ένα μήνυμα, ένα email ή ένα τηλεφώνημα.


Η καλή μέρα από το πρωί φαίνεται

Γι’ αυτό δώστε λίγο χρόνο στον εαυτό σας το πρωί για να κάνει όλα όσα του χρειάζονται για να ξεκινήσει. Για κάποιους αυτό σημαίνει μισή ώρα τρέξιμο, ενώ για άλλους μισή ώρα με καφέ στο μπαλκόνι. Άλλοι χρειάζονται πέντε λεπτά για να πάνε τουαλέτα κι άλλοι χρειάζονται ένα τελετουργικό μισής ώρας. Όπως και να είμαστε συνηθισμένοι, η μη ύπαρξη μεγάλης πίεσης το πρωί είναι μια σωτήρια πρακτική που αξίζει να την βάλετε στην ζωή σας ακόμα κι αν χρειαστεί να ξυπνήσετε λίγο νωρίτερα. Το σημαντικότερο είναι να καταφέρετε να διατηρήσετε αυτήν την μισή ώρα για εσάς κάθε μέρα και να μην ξεθυμάνει η αποφασιστικότητά σας.


Προστατέψτε τον ύπνο σας

Όταν περνάμε τις τελευταίες ώρες της ημέρας μισοκοιμισμένοι μπροστά στην τηλεόραση ή σκρολάροντας υπνωτισμένα στο κινητό μας, είναι πιθανό η ποιότητα του ύπνου μας να μην είναι αυτή που μας χρειάζεται για να ξεκουραστούμε. 30 λεπτά μακριά από το τεχνητό φως οποιασδήποτε οθόνης πριν να ξαπλώσουμε, θα κάνουν την διαφορά.

Χρησιμοποιήστε τα για να προετοιμάσετε την επόμενη μέρα σας, διαλέγοντας τα ρούχα που θα φορέσετε, ή το φαγητό που θα πάρετε μαζί σας στην δουλειά. Αφήστε την κουζίνα σας σε τάξη ώστε να έχετε ένα όσο το δυνατό καλύτερο ξεκίνημα την επόμενη, και συνηθίστε αυτήν την απλή ρουτίνα που θα σας εξασφαλίσει ότι δεν θα πεταχτείτε κάποια στιγμή από το κρεβάτι για να βγάλετε το κοτόπουλο από την κατάψυξη ή να μαζέψετε τα ρούχα που έχετε ξεχάσει στην απλώστρα.


Ξεκουραστείτε τουλάχιστον μια μέρα την εβδομάδα

Προσωπική ανακάλυψη: η ξεκούραση μπορεί να γίνει εβδομαδιαία δραστηριότητα. Επειδή είχα πάντα ένα σωρό δικές μου αλλά και ξένες δουλειές να διεκπεραιώσω, η ιδέα μιας ολόκληρης μέρας χωρίς να έχω τίποτα να κάνω, ήταν απλά ουτοπική. Ήταν επίσης και κάτι ξένο προς εμένα, ένα άτομο με την ανάγκη να κάνει κάτι όλη την ώρα. Κάποια στιγμή κατάλαβα κι εγώ η ίδια το μάταιο του πράγματος και αποφάσισα να δώσω στον εαυτό μου μια μέρα την εβδομάδα άδεια από όλα. Για να μην φρικάρω όμως, έκανα την ξεκούραση δραστηριότητα και την στόλισα με ωραίες ασχολίες που με κρατούν απασχολημένη. Αυτές είναι μικροί περίπατοι, παρακολούθηση ταινιών ή σειρών, διάβασμα, έξοδοι με φίλους, φαγητό έξω ή άσκηση στην φύση. Από την στιγμή που μου έγινε συνήθεια, δεν διανοήθηκα να την χαλάσω ποτέ.

Πρόσθεσα όμως κι ένα ακόμα bonus: ένα τουλάχιστον ταξίδι αναψυχής- έστω και τριήμερο- τον χρόνο, μακριά από το σπίτι και την οικογένεια. Επειδή έχω πολλές φίλες στην ίδια συνθήκη με εμένα, δεν δυσκολεύτηκα ποτέ να βρω παρέα. Γυρίζω πάντα τόσο ανανεωμένη που οι δικοί μου δεν διαμαρτυρήθηκαν ποτέ. Σας το συνιστώ!