Πότε πρωτοπήρε το αυτί σου την λέξη self-care, και πόσο γρήγορα μετά ένιωσες την ανάγκη να το εντάξεις στην καθημερινότητά σου (είτε το έκανες όντως τελικά είτε όχι); Η αλήθεια είναι ότι ένα πράγμα που σε εμάς τους ανθρώπους η φύση (ή η συγχρονη κοινωνία, ποιος ξέρει;) έχει χαρίσει με απόλυτη δημοκρατικότητα είναι αυτή η αίσθηση του ανικανοποίητου. Όλοι μας νιώθουμε σε ένα βαθμό (μικρότερο ή μεγαλύτερο) ότι η ζωή μας δεν είναι αυτή ακριβώς που θα θέλαμε, ότι θα μπορούσαμε να ζούμε ακόμα καλύτερα, και ότι όλα αυτά περνούν εξ’ ολοκλήρου από το χέρι μας. Ο καθένας βέβαια έχει ένα διαφορετικό πρότυπο κατά νου για την “ιδανική ζωή” και ένα ή παραπάνω “αγαθά” (φυσικά ή πνευματικά) τα οποία θεωρεί ότι αν κατείχε θα κατάφερνε να πετύχει αυτό το απόλυτο ευ-ζην. Όλα αυτά βέβαια δεν απέχουν πάρα πολύ από την αλήθεια. Όντως υπάρχουν για όλους μας πράγματα τα οποία αν βελτιώναμε, σε έναν βαθμό έστω, θα είχαμε μια πιο ποιοτική ζωή, όντως ισχύει ότι ενσωματώνοντας κάποιες “καλές” συνήθειες στην καθημερινότητά μας και ένα πιο “θετικό” mindset μπορούμε να πετύχουμε μια κάποια ψυχολογική και σωματική ευεξία. Ποιο είναι λοιπόν το πρόβλημα με το self-care;

Σε πρόσφατη έρευνα της εταιρείας στατιστικών McKinsey & Company αναφέρεται πως τα τελευταία χρόνια η αξία της self-care και wellness βιομηχανίας αυξάνεται κατά 5-10% ετησίως, ενώ αυτή την στιγμή κοστολογείται στα 1,5 τρισεκατομμύρια δολάρια. Θα λέγαμε λοιπόν πως δεν είναι δα και μια μικρή βιομηχανία. Πώς γίνεται όμως να έχει τόσο σταθερή και μεγάλη ποσοστιαία άυξηση; Τα τελευταία χρόνια έχει παρατηρηθεί μια αλλαγή στο που ξοδεύουμε τα χρήματά μας, και αυτή την αλλαγή έφερε στο προσκήνιο η γενιά των millenials. Από εκεί που η πλειοψηφία των προηγούμενών μας “έκαιγε” τον μισθό της είτε σε παχυλές εξόδους σε κλαπμζ και εστιατόρια, ή αποταμίευε για την αγορά πολλαπλών ακινήτων, “για να έχουν τα παιδιά ένα κεραμίδι πάνω από τα κεφάλια τους”, εμείς το έχουμε γυρίσει σε γιόγκες, βιολογικά προϊόντα και εβδομαδιαίες συνεδρίες στον καναπέ του ψυχαναλυτή. Για να μην παρεξηγηθώ, αυτή η  στροφή είναι καθ’ όλα σκόπιμη και πολύ καλώς ήρθε, αν μη τι άλλο μόνο καλό μπορούν να μας κάνουν τα παραπάνω “habits”. Ταυτόχρονα ωστόσο τα εν λόγω δεδομένα σηματοδοτούν μια νέα εποχή εμπορικά, αυτή του feeling good. Καταδεικνύει δηλαδή ότι το wellness είναι πλέον τάση, πως όποιο αγαθό ή υπηρεσία συνδέει το όνομά της με το well-being, πουλάει. Και κάθετί που πουλάει μοιραία πρόκειται να γίνει αντικείμενο “μαζικής παραγωγής” με την κακή έννοια. Σε αυτά τα πλαίσια υπάρχουν κάποιες ατάκες που έχουν συνδεθεί με το self-care, (που δεν αφορούν απλά την πρωινή σου skincare ρουτίνα) τις οποίες στον βωμό της έντονης ανάγκης μας να έχουμε μια καλύτερη ζωή, αποδεχτήκαμε σαν αμάσητη τροφή. Σήμερα λοιπόν θα αναλύσουμε κάποιες από αυτές που φερόμενες ως self-care tips, τελικά μας κάνουν πιο πολύ κακό παρά καλό.

These Are the Best Self - Care Memes on Instagram

 Πρέπει να κάνεις τουλάχιστον μισή ώρα γυμναστική τη μέρα

Ναι έχει αποδειχτεί πως η καθημερινή άσκηση για μισή ώρα με 40 λεπτά συμβάλει σημαντικά τόσο στην αποφυγή χρόνιων παθήσεων όσο και στην διατήρηση της ψυχολογικής μας υγείας. Παρ’ όλα αυτά για πάρα πολλούς ανθρώπους το να ξεκλέψουν έστω αυτή την λίγη φαινομενικά ώρα μέσα στην μέρα τους δεν είναι κάτι ρεαλιστικό. Λίγο το 8ωράκι της δουλειάς που με τα πήγαιν’ έλα γίνεται 10ωρο, λίγο οι υποχρεώσεις του σπιτιού και το βραδινό ποτάκι/σινεμά με φίλους που αν μη τι άλλο χρειαζόμαστε, μειώνουν τον αληθινά ελεύθερο χρόνο μέσα στην μέρα μας κατά πάρα πολύ. Αν λοιπόν βάλουμε με το ζόρι και αυτό το 40-λεπτο στο γυμναστήριο πριν ή καπάκια μετά τη δουλειά το πιο πιθανό είναι να κόψουμε από την βραδινή ξεκούρασή μας ή και να αυξήσουμε τελικά το στρες μας αφού βιαζόμαστε να τα προλάβουμε ντε και σώνει όλα, και έτσι καταλήγουμε στο αντίθετο αποτέλεσμα.

Αν λοιπόν για κάποιον είναι εφικτό σύμφωνα με την καθημερινότητά του το να γυμνάζεται συστηματικά και να του μένει και χρόνος για να κάνει και όλα τα άλλα ήρεμα, καλώς. Αν όχι, καλό είναι να βρούμε τρόπους να εντάξουμε την άσκηση στην ζωή μας με οργανικό τρόπο συνδυάζοντας την με κάποια άλλη δραστηριότητα. Πχ, μπορούμε αντί να πάρουμε το αμάξι ή τα μέσα για να φτάσουμε στην δουλειά μας, να περπατήσουμε ως εκεί (αν η διαδρομή δεν ξεπερνά τη μισή ώρα, ντάξει είπαμε), ή αντί να πούμε τα νέα μας με τους φίλους μας στο μπαρ να πάμε μια ωραία ποδηλατάδα. Οι τρόποι είναι πολλοί, και σίγουρα καλύτεροι από το να βρισκόμαστε σε έναν μόνιμο πανικό στην προσπάθεια να “φροντίσουμε” τον εαυτό μας.

 

Η πρωινή ρουτίνα των 153 βημάτων

Πόσα βιντεάκια έχουμε δει την τελευταία πενταετία στο Youtube από γνωστούς και μη influencers στα οποία μας δείχνουν την πρωινή τους ρουτίνα που περιέχει περί των 15 δραστηριοτήτων και υπόσχεται να μας δώσει “τρομερή ενέργεια” για να έχουμε μια ¨τέλεια¨ μέρα. Ξεκινάμε με ζεστό λεμονόνερο και τζίντζερ για αποτοξίνωση, συνεχίζουμε με μια ώρα γιόγκα πιλάτες και κάρντιο, συμπληρώνουμε με μισή ώρα διαλογισμό. Σειρά έχει η skin-care και beauty ρουτίνα των 23 βημάτων και 34 προϊόντων (τουλάχιστον) και μετά το πρωινό journaling στο οποίο θα γράψουμε τους σημερινούς μας στόχους, τους λόγους που νιώθουμε ευγνωμοσύνη και 5 θετικές σκέψεις για τον εαυτό μας εως ότου γίνουμε ένας άλλος Γιόντα και αποκτήσουμε την δύναμη του The Force. Φτιάχνουμε τέλος ένα σμούδι με μπανάνα, μήλο, σέλερι, πάσσιον φρουτ, κότζι-μίτζι-τζίτζι μπέρυ και λίγη αστερόσκονη, και αφού το βάλουμε στο μεταλλικό μας θερμός που γράφει πάνω Be The Best Version Of Yourself, ξεκινάμε να πάμε στην δουλειά γεμάτοι ζωντάνια και όρεξη για ζωή. Ή μήπως όχι; Στην πραγματικότητα για να τα κάνουμε όλα αυτά, θα πρέπει αφενός να έχουμε ξυπνήσει κατά τις 3 και τέταρτο το ξημέρωμα για να προλάβουμε κατά τις 8 να ξεκινάμε για το γραφείο, και αφετέρου να έχουμε ένα τριψήφιο budget για το skincare routine, για τα φάνσυ σμούδις κλπ κλπ. Για να μην αναφερθώ στην ανεξάντλητη ποσότητα αυτοπειθαρχίας που χρειάζεται για τα διατηρήσουμε συστηματικά.

The Ultimate Guide to Building a Skincare Routine | Divassence!

 

Σίγουρα μέσα σε όλες αυτές τις δραστηριότητες που φέρονται ως μια καλή αρχή για τη μέρα μας υπάρχει μια αλήθεια. Το θέμα είναι ότι το να τα κάνουμε όλα αυτά κάθε μέρα και μάλιστα στην εντέλεια είναι το λιγότερο μη ρεαλιστικό. Τί σημαίνει αυτό; Ή προσπαθούμε να πετύχουμε μια τέτοια ρουτίνα και πριν ξεκινήσουμε καλά καλά για το γραφείο αγκομαχάμε ήδη από την κούραση και στο στρες ή απέχουμε από οτιδήποτε τέτοιο και τελικά νιώθουμε “άχρηστοι” που δεν κάναμε αυτά που θα ‘πρεπε για να είμαστε καλύτεροι. Η πραγματικότητα βρίσκεται ως συνήθως κάπου στην μέση. Δηλαδή, καλό θα ήταν ο καθένας για τον εαυτό του να βρει τι τον βοηθάει όντως και τί όχι στα πλαίσια της δικής του καθημερινότητας, και να κρατήσει αυτά και μόνο αποφεύγοντας τις υπερβολές.

Κάνε μόνο ό, τι σε παθιάζει

Θα λέγαμε πως είμαστε σίγουρα η γενιά της κλισέ πια ατάκας, “κάνε το χόμπυ σου επάγγελμα και δεν θα χρειαστεί να δουλέψεις ούτε μια μέρα στην ζωή σου”. Ναι, είναι αλήθεια, όσο πιο πολύ σου αρέσει αυτό με το οποίο ασχολείσαι επαγγελματικά, τόσο πιο ευχάριστη θα είναι η καθημερινότητά σου. Παρ’ όλα αυτά τούτο το ρητό έχει μια υπόγεια προβληματική. Εμέσως πλην σαφώς υπονοεί πως υπάρχει επάγγελμα που κάνοντάς το θα νιώθεις σα να μην δουλεύεις.

I Love My Job GIFs | Tenor

Αλλά σου έχουμε νέα, τέτοιο πράγμα δεν υπάρχει. Ακόμα και αν βρεις την δουλειά των ονείρων σου, με φανταστικό μισθό και υπέροχο επαγγελματικό περιβάλλον, δε θα το αισθανθείς ποτέ αυτό. Η ίδια φύση της δουλειάς εμπεριέχει την έννοια της υποχρέωσης, και όταν υπάρχει αυτή η λέξη δίπλα σε κάτι, μοιραία κάποια στιγμή αυτό το κάτι θα μας κουράσει. Και αυτό δεν είναι ούτε θετικό ούτε αρνητικό, είναι απλά η πραγματικότητα. Αν λοιπόν αισθάνεσαι πως η δουλειά σου δεν σε γεμίζει πλέον, καλό είναι να εξετάσεις κατά πόσο φταίει το ίδιο το επάγγελμα στον πυρήνα του ή αν απλά έχεις μπερδέψει το τι σημαίνει όντως “δουλειά”.

Κόψε τις κακές συνήθειες

Ναι υπάρχουν κακές συνήθειες, και ναι πολλές μπορεί να έχουν αληθινές συνέπειες στην ζωή σου. Το θέμα όμως είναι και πάλι το μέτρο. Σίγουρα δεν σου κάνει καλό να τρως συστηματικά και μόνο junk food, είναι λιγότερο από ιδανικό να πίνεις κάθε βράδυ 5-6 ποτά και σίγουρα δεν βοηθάει το να κοιμάσαι με το ζόρι 3-4 ώρες κάθε βράδυ. Είναι όμως εξίσου κακό να δαιμονοποιούμε ό,τι έχει την ταμπέλα του ανθυγειινού και να το βγάζουμε εντελώς από την ζωή μας. Πόσο άχαρη θα ήταν η περατζάδα μας στον κόσμο χωρίς αυτό το ένα ποτάκι με φίλους Πέμπτη βράδυ, ή αυτό το πλουμιστό προφιτερόλ που φχαριστήθηκες μαζί με το ταίρι σου, ή εκείνο το Σάββατο που γύρισες σπίτι σου πρωί έπειτα από εξαίσια αχαλίνωτο παρτάρισμα. Δεν λέμε πως είναι οκ να ζεις τη ζωή στα κόκκινα κάθε μέρα γιατί μετά από ένα σημείο χάνεται και το νόημα, αλλά αν βάλεις τις “κακές συνήθειες” στην ζωή σου με μέτρο όπως τους αξίζουν τότε ο επιθετικός προσδιορισμός τους αλλάζει σε “απολαυστικές”.

Βγάλε τους τοξικούς ανθρώπους από την ζωή σου

Δεν αντιλέγω, για όλους μας έχουν υπάρξει άνθρωποι που μας προσέφεραν περισσότερο άγχος παρά χαρά. Και αυτό είναι λογικό, δεν μπορούμε να ταιριάζουμε με όλους, και όταν όντως βλέπουμε ότι μια σχέση “δεν τραβάει” καλό είναι να κάνουμε ένα ξεκαθάρισμα, πάντα βέβαια με ευγένεια και ηρεμία. Το θέμα είναι ότι κάποιες φορές μπορεί να βρισκόμαστε εμείς σε μια κακή φάση και να τα μεταφράζουμε όλα ως “τοξικά”. Καλό είναι λοιπόν, πριν πληγώσουμε έναν άνθρωπο διώχνοντάς τον από την ζωή μας, να κάνουμε πρώτα μια ενδοσκόπηση. Ποιος ξέρει, μπορεί να είμασταν εμείς αυτοί που στιγμιαία έστω υπήρξαμε λάθος.