Δε υπάρχει αμφιβολία ότι η ζάχαρη θεωρείται στην εποχή μας ο Νο 1 εχθρός της υγείας μας και ενώ κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι αυτό είναι λάθος, από την άλλη μεριά υπάρχουν αρκετές ενδείξεις ότι η πρόσληψη ζάχαρης έχει δαιμονοποιηθεί υπερβολικά. Αποτέλεσμα όλης αυτής της υπόθεσης είναι να έχουμε φτάσει σε μερικά λανθασμένα συμπεράσματα, όπως ότι τα φρούτα πρέπει να τρώγονται με μέτρο διότι περιέχουν πολλά σάκχαρα, ότι το σιρόπι αγαύης θεωρείται υγιεινή τροφή κι ας έχει ένα σωρό θερμίδες απλά και μόνο γιατί δεν είναι ζάχαρη ή ακόμη ότι τα αναψυκτικά με υποκατάστατα γλυκαντικά είναι καλύτερα από αυτά που περιέχουν ζάχαρη, οπότε μπορούμε να τα καταναλώνουμε ελέυθερα.

Όπως λέει η διατροφολόγος Samantha Cassetty όμως, η δαιμονοποίηση της ζάχαρης έχει δημιουργήσει και αρκετούς μύθους, στους οποίους καλό θα είναι να σταματήσουμε να πιστεύουμε, όχι γιατί ξαφνικά έχουμε αγαπήσει την ζάχαρη, αλλά γιατί και αυτοί γεννούν διάφορα προβλήματα, πολλές φορές το ίδιο σοβαρά όπως και η ζάχαρη η ίδια.

Η έκπληξη που νοιώσαμε ως καταναλωτές όταν μάθαμε ότι σχεδόν όλα τα τυποποιημένα τρόφιμα, ακόμα και τα “υγιεινά” όπως τα έτοιμα oat meals ή η γκρανόλα περιέχουν ένα σωρό πρόσθετη ζάχαρη, μας άνοιξε βέβαια τα μάτια, έβαλε όμως τέτοια φωτιά στο κίνημα ενάντια στην ζάχαρη που αρκετός κόσμος άρχισε να συγκρίνει τις μπανάνες με τα ντόνατς και τα μήλα με τα κέικ. Και ενώ κανένα τρόφιμο δεν είναι “καλό” ή “κακό”, θα είναι χρήσιμο να γνωρίζουμε τι πρέπει να τρώμε και σε ποια ποσότητα για να κάνουμε τις σωστές επιλογές χωρίς να αποκλείουμε και την ζάχαρη από την ζωή μας.

Ας δούμε λοιπόν μερικούς μεγάλους μύθους που σχετίζονται με την κατανάλωση ζάχαρης, σύμφωνα με την Cassetty.

Μύθος Νο 1: Πρέπει να αποφεύγουμε τα πολλά φρούτα διότι περιέχουν πολύ ζάχαρη

Όπως λέει η Cassetty, είναι εξαιρετικά ουσιώδες να ξεχωρίσουμε μέσα στο μυαλό μας το τι σημαίνουν τα φυσικά σάκχαρα των τροφών για τον οργανισμό μας και τι η πρόσθετη ζάχαρη. Τα φυσικά σάκχαρα των φρούτων παράγονται από την φύση και συνδυάζονται με ένα σωρό θρεπτικά συστατικά όπως βιταμίνες, μέταλλα, φυτικές ίνες και αντιοξειδωτικά. Ο μύθος λοιπόν ότι τα φρούτα πρέπει να αποφεύγονται σε μεγαλύτερη ποσότητα εξαιτίας των σακχάρων τους έχει οδηγήσει πολύ κόσμο να τα τρώει σε μικρές ποσότητες ή να τα αποκλείει τελείως από την διατροφή του σε κάποιες εξειδικευμένες δίαιτες, πχ πρωτεΐνικές. Ένα όμως και μόνο ακτινίδιο για παράδειγμα, περιέχει την βιταμίνη C που χρειάζεται ο οργανισμός μας για μια ολόκληρη μέρα, οπότε καλό θα είναι να αναθεωρήσουμε και να δώσουμε στην ποικιλία των φρούτων μια καλή θέση στην διατροφή μας.

Μύθος Νο 2: Τα τεχνητά γλυκαντικά είναι καλό υποκατάστατο της ζάχαρης

Από την στιγμή που άρχισαν να χρησιμοποιούνται ευρέως τα τεχνητά γλυκαντικά όπως η ασπαρτάμη ή η ζαχαρίνη, πήρε έναν κάποιο χρόνο στην επιστημονική κοινότητα να κάνει τις ανάλογες έρευνες ώστε να αποδειχθεί το κατά πόσο είναι ασφαλή να καταναλώνονται και μάλιστα σε μεγάλες ποσότητες. Η Cassetty λέει ότι οι διατροφολόγοι δεν είναι πλέον και τόσο σίγουροι ότι τα προϊόντα αυτά είναι αθώα. Αυτό διότι υπάρχουν έρευνες που υποστηρίζουν ότι η συχνή τους χρήση υπονομεύει την εύρυθμη παραγωγή ινσουλίνης στον οργανισμό μας, κάτι που μπορεί τελικά να οδηγήσει σε διαβήτη τύπου 2.

Και ενώ τα τεχνητά γλυκαντικά υπόσχονται να μας βοηθήσουν να ρυθμίζουμε τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα, έρευνες δείχνουν ότι τελικά μπορεί να κάνουν το ακριβώς αντίθετο, ιδιαίτερα αν καταναλώσουμε μεγάλες ποσότητες τροφίμων με τεχνιτά σάκχαρα, όπως για παράδειγμα τα αναψυκτικά light ή zero.

Μύθος Νο 3: τα καλά γλυκαντικά όπως ο μέλι ή το maple syrup, δεν μετράνε ως ζάχαρη

Αυτός είναι αναμφίβολα και ο μεγαλύτερος μύθος σχετικά με την ζάχαρη, σύμφωνα με την Cassetty. Ενώ το μέλι και τα λοιπά φυσικά γλυκαντικά θεωρούνται ως υγιεινές εναλλακτικές της επεξεργασμένης ζάχαρης, δεν σημαίνει ότι δεν μετράνε στην ημερήσια ποσότητα γλυκαντικών που καταναλώνουμε. Είναι σίγουρα πιο υγιεινά λόγω των αντιοξειδωτικών που περιέχουν και καλά κάνουμε να τα προτιμάμε, κι αυτά όμως πρέπει να τρώγονται με μέτρο.

Μύθος Νο 4: Αν καταναλώσουμε οτιδήποτε περιέχει ζάχαρη θα ανεβάσει το ζάχαρο στο αίμα μας ανεξέλεγκτα

Όπως λέει η Cassetty, αυτό έχει να κάνει και με τον κάθε οργανισμό ξεχωριστά, αλλά και με τον συνδυασμό των τροφών που καταναλώνουμε. Αν λοιπόν φάμε φρούτα με ξηρούς καρπούς ή oatmeal με κάποια πρωτεΐνη δεν θα μας οδηγήσει σε sugar rush, διότι ο συνδυασμός κάνει την απορρόφηση της ζάχαρης να κρατάει περισσότερο χρόνο και να αφομοιώνεται καλύτερα από τον οργανισμό μας.

Πως να διαχειριστούμε την ημερήσια πρόσληψη ζάχαρης χωρίς να γίνουμε εμμονικοί

Αν δεν έχουμε κάποια πάθηση για την οποία ο γιατρός μας έχει δώσει σαφείς οδηγίες σχετικά με την κατανάλωση ζάχαρης, η πιο εύκολη προσέγγιση είναι να ξεκινήσουμε από την πρόσθετη ζάχαρη των τροφίμων και να αρχίσουμε να κόβουμε από εκεί. Αυτό γίνεται με το να προσέχουμε καλύτερα την σύσταση των τυποποιημένων τροφών μας και να αποφεύγουμε όσα έχουν πρόσθετη ζάχαρη. Αυτά είναι τα ζαχαρούχα αναψυκτικά, το ice tea ή οι περίπλοκοι καφέδες, οι μπάρες δημητριακών και γκρανόλα, τα κορν φλέικς και τα γιαούρτια με γεύσεις.

Αν αρχίσουμε να ξεσυνηθίσουμε την πολύ ζάχαρη, η γεύση μας σιγά σιγά θα προσαρμοστεί, λέει η Cassetty. Επίσης θα πρέπει να θυμόμαστε ότι η διατροφή μας δεν έχει να κάνει μόνο με την ζάχαρη και τα προϊόντα στα οποία υπάρχει. Έχει να κάνει με το τι τρώμε γενικότερα, τις ώρες που τρώμε, την άσκηση, τον καλό ύπνο και την διαχείριση του άγχους, διότι είναι πραγματικά δύσκολο να βάλουμε μέτρο στην ζάχαρη αν δεν είμαστε καλά με τον εαυτό μας, καθώς συχνά ένα γλυκό δίνει μια κάποια (προσωρινή)  λύση σε κάθε αδιέξοδο.