Δυστυχώς, ζούμε σε μία κοινωνία, που για χρόνια μάς έκανε να πιστεύουμε ότι πρέπει να έχουμε έναν πολύ συγκεκριμένο σωματότυπο και πως αν δεν φοράμε ένα συγκεκριμένο νούμερο παντελόνι, τότε δεν είμαστε όμορφοι, δεν αξίζουμε και πρέπει να κάνουμε ότι μπορούμε, για να το φτάσουμε. Αυτό ως φυσικό επόμενο είχε πολλοί από εμάς να αναπτύξουμε μία αρκετά κακή σχέση με το φαγητό, να το κατηγοριοποιήσουμε σε “καλό” και “κακό”, να νιώθουμε ενοχές γι’ αυτό, να μάς απαγορεύουμε να το απολαύσουμε εκτός κι αν έχουμε cheat day, να αυτοτιμωρούμαστε όποτε τρώμε παραπάνω και να μετράμε κάθε μας μπουκιά.

Αν είσαι τυχερός, έχεις πλέον κατανοήσει τα παραπάνω και την τοξικότητά τους για το σώμα και την ψυχολογία σου. Αυτό, βέβαια, δεν σημαίνει ότι από τη μια στιγμή στην άλλη η σχέση σου με το φαγητό θα αλλάξει με στροφή 180 μοιρών. Το πράγμα θέλει προσωπική δουλειά και προσπάθεια, με επαφή με άτομα, που σε βοηθούν να αγαπήσεις το σώμα σου, αλλά και που θα σε βοηθήσουν να απομακρυνθείς από τις προβληματικές ιδέες της κουλτούρας της δίαιτας. Και κάποια στιγμή η πρόοδος θα έρθει και θα δεις όντως την σχέση σου με το φαγητό να έχει βελτιωθεί. Να τα σημάδια ότι ίσως έχεις ήδη φτάσει εκεί. 

Τρως χωρίς να αισθάνεσαι ενοχές

Η ενοχή είναι το βασικό δείγμα μίας κακής σχέσης με το φαγητό. Όταν η σχέση αυτή ανατρέπεται, δεν έχει σημασία τι τρως ή πόση ποσότητα. Έχεις σταματήσει να αισθάνεσαι ενοχές και να μην διπλοσκέφτεσαι και τριπλοσκέφτεσαι το να παραγγείλεις delivery, το να πάρεις επιδόρπιο ή το να φας ακόμα μία μπουκιά. 

Δεν έχεις θέμα να μαγειρέψεις με τα βασικά υλικά

Τι σημαίνει αυτό; Ότι ίσως πριν είχες φτάσει σε ένα επίπεδο, που δεν μαγείρευες παρά μόνο υλικά, που ταίριαζαν στην εκάστοτε δίαιτα, που ακολουθούσες. Για παράδειγμα, μόνο χωρίς γλουτένη, χωρίς καθόλου υδατάνθρακες ή ζάχαρη, χωρίς αλάτι, light, με χαμηλά λιπαρά κ.ο.κ.. Τώρα δεν έχεις θέμα να μαγειρέψεις με το όποιο υλικό, χωρίς να περνάς ώρες αναλύοντας την ετικέτα με τα συστατικά του.

Pouring Some Sugar Cook GIF - Pouring Some Sugar Sugar Cook - Discover & Share GIFs

Παίρνεις αυθόρμητα φαγητά

Όταν είσαι βαθιά μέσα στην κουλτούρα της δίαιτας, αναλύεις κάθε διατροφική επιλογή σου. Δεν θα παραγγείλεις τίποτα αν δεν καταγράφονται ή αν δεν ρωτήσεις όλα τα υλικά, δεν θα αγοράσεις τίποτα αν δεν διαβάσεις όλη την ετικέτα του και όλα αυτά ενώ πρώτα έχεις υπολογίσει πόσες θερμίδες σε παίρνει ακόμα να καταναλώσεις. Πλέον δεν κάνεις τίποτα από αυτά και μπορείς εύκολα και στην στιγμή να πάρεις να φας κάτι, απλά επειδή σού ακούγεται ωραίο. 

Τρως ξανά απαγορευμένες τροφές

Είναι πολύ πιθανό να είχες βάλει διατροφικούς περιορισμούς στον εαυτό σου και για μήνες ή ακόμα και χρόνια να μην έτρωγες ένα συγκεκριμένα φαγητό ή μία ομάδα τροφών. Για παράδειγμα, ίσως είχες αποκλείσει πλήρως το ψωμί από τη διατροφή σου ή απέφευγες οτιδήποτε περιέχει σοκολάτα. Τώρα, τρως κανονικά ξανά όλες αυτές τις τροφές χωρίς δεύτερη σκέψη. 

Fresh bread vending machines are now a thing and we can't cope | SHEmazing!

Τρως εκτός προγράμματος

Δίαιτα συνήθως σημαίνει ότι τρως μόνο βάση ενός συγκεκριμένου προγράμματος, συγκεκριμένες ώρες ή ανά συγκεκριμένες ώρες. Όταν η σχέση σου με το φαγητό βελτιώνεται, αυτό παύει να αποτελεί κανόνα της ζωής σου και δεν έχεις κανένα πρόβλημα να φας πιο αργά, πιο νωρίς ή πιο σύντομα απ’ όσο μπορεί να είχες υπολογίσει. 

Δεν έχεις θέμα τροφές να υπάρχουν στα ντουλάπια σου

Μία από τις πιο κλασικές συμβουλές των τοξικών διαιτών είναι να πετάξεις από το ψυγείο και τα ντουλάπια σου “αμαρτωλές” τροφές, όπως πατατάκια, σοκολάτες και παγωτα. Συμβουλή, που ουσιαστικά βάζει μπροστά την απαγόρευση και εμμέσως πλην σαφώς σού λέει ότι πρέπει να νιώθεις ενοχές όχι απλά αν φας κάτι από αυτά, αλλά ακόμα κι αν απλά υπάρχουν στο σπίτι σου. Αν σήμερα, βάζεις ό,τι θες στα ντουλάπια και το ψυγείο σου, χωρίς αρνητικές σκέψεις, είσαι σε πολύ καλό δρόμο. 

Pregnant Snack GIF - Pregnant Snack - Discover & Share GIFs

Νιώθεις αρκετά μία αρμονία με το σώμα σου

Δεν είναι εύκολο να είσαι 100% καλά με το σώμα σου και να μην έχεις ποτέ καμία ανασφάλεια. Αυτό, ωστόσο, δεν σημαίνει ότι δεν είναι πρόοδος αν έχεις καταφέρει να βρίσκεσαι σε μία αρμονία με το σώμα σου σε συχνότερη βάση απ’ όσο στο παρελθόν. Η πρόοδος δεν είναι πάντα να πηγαίνεις από το 0 στο 100. Πρόοδος είναι και το από το 0 στο 15, οπότε νιώσε περήφανος για τα μικρά και σταθερά βήματα, που κάνεις.

Ικανοποιείς τις λιγούρες σου

Καλή σχέση με το φαγητό δεν είναι μόνο το να τρως, όταν αισθάνεσαι πείνα. Καλή σχέση με το φαγητό είναι να μην αυτοπεριορίζεσαι, όποτε νιώθεις κάποια λιγούρα. Γι’ αυτό και είναι εξαιρετικά θετικό σημάδι, αν όταν λιγουρεύεσαι για παράδειγμα γλυκό, τρως όντως κάτι γλυκό, αντί να καταπιέζεσαι και να προσπαθείς να πείσεις τον εαυτό σου ότι όλα είναι στο μυαλό σου και δεν θες πράγματι να φας γλυκό. 

Hormonesbecause GIFs - Get the best GIF on GIPHY

Δεν αισθάνεσαι ανώτερος των άλλων όταν τρως κάτι υγιεινό

Πολλές φορές η κακή σχέση μας με το φαγητό προβάλλεται και πάνω στους άλλους ανθρώπους. Έτσι, για παράδειγμα, όταν βγαίνεις έξω με έναν φίλο σου και εσύ παραγγέλνεις σαλάτα και εκείνος πίτσα, αισθάνεσαι και συμπεριφέρεσαι σαν ανώτερός του. Μία καλή σχέση με το φαγητό σε κάνει να μαθαίνεις ότι οι διατροφικές επιλογές δεν προσδιορίζουν ούτε την ανωτερότητά μας, ούτε γενικά την ποιότητα, που έχουμε ως άνθρωποι. 

Έχεις ουδέτερα αισθήματα ως προς την πείνα

Όταν έχεις κακή σχέση με το φαγητό, η πείνα μπορεί να γίνει ένα τρομακτικό συναίσθημα και να φαντάζει σαν εχθρός, που θέλει να σε κάνει να μπεις σε πειρασμό και τελικά να παχύνεις. Η βελτιωμένη σχέση με το φαγητό κάνει την σχέση σου με την πείνα πιο ουδέτερη, με εσένα να την αντιμετωπίζεις απλά ως έναν μήνυμα του σώματός σου προς εσένα και όχι ως αιτία πανικού. 

Whos Hungry GIFs - Get the best GIF on GIPHY

Σού επιτρέπεις να φας μέχρι να χορτάσεις

Δίαιτα συχνά σημαίνει περιορισμός τροφής. Συγκεκριμένες μερίδες, συγκεκριμένες μπουκιές, συγκεκριμένες θερμίδες, συγκεκριμένα τα πάντα. Αυτό πολλές φορές έχει αποτέλεσμα να τρώμε όσο ορίζουν οι κανόνες της εκάστοτε δίαιτας και όχι όσο πράγματι χρειαζόμαστε, για να χορτάσουμε. Αν πλέον αυτό δεν ισχύει για εσένα, τότε θα πρέπει να ξέρεις ότι είσαι σε αρκετά καλό δρόμο και ότι η σχέση σου με το φαγητό είναι αρκετά πιο υγιής. 

Δεν ασχολείσαι τόσο με το φαγητό

Όταν έχεις μία ανθυγιεινή σχέση με το φαγητό, σού γίνεται εμμονή. Όχι μόνο γιατί μπορεί να πεινάς και να έχεις λιγούρες συνέχεια, αλλά και γιατί αναλύεις στο κεφάλι σου ό,τι το αφορά και ό,τι μπορείς να κάνεις και να μην κάνεις, με σκοπό να το μειώσεις και να χάσεις κιλά. Όταν η σχέση σου με το φαγητό είναι ομαλή, αυτά σταδιακά εξαλείφονται και δεν το σκέφτεσαι περισσότερο μέσα στη μέρα σου απ’ όσο είναι αναγκαίο.

Relaxing GIFs | Tenor