Οι millennials, αυτοί δηλαδή που γεννήθηκαν από τις αρχές των 80s’ μέχρι και το 2000, βρίσκονται (αν δεν έχουν ένα σοβαρό μερίδιο ευθύνης στη δημιουργία του) στο επίκεντρο ενός τρομερού παράδοξου που γιγαντώνεται μέρα με την μέρα · ενώ είναι εκείνοι που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της μάχης για να πάει η κοινωνία ένα βήμα πιο μπροστά, βιώνουν παράλληλα μια νέα, βαθιά και ιδιαίτερα νοσηρή συντηρητικοποίησή της. Το φλερτ, ο έρωτας και το σεξ επηρεάζονται άμεσα από αυτή την κοινωνική αμφιθυμία.  

Είναι η γενιά που είδε το φλερτ στην πόλη να πεθαίνει, ίσως να μην το πρόλαβε πραγματικά ποτέ. Στην αρχή ήταν τα social media που μετατόπισαν την αρένα του φλερτ από το μπαρ στην οθόνη. Τα κορίτσια άρχισαν να λαμβάνουν στο κινητό τους “απρόσκλητες” dick pics και “ΙΑΣΩ ΚΟΚΛΑ”, τα αγόρια πάτησαν πάνω στο #MeToo κίνημα για να δικαιολογήσουν το γεγονός ότι δεν φλερτάρουν πια, (“Δεν ξέρουμε πώς να σας προσεγγίσουμε πια με αυτά τα μιτου!” – Εεεμμ, ξέρω, γω; Μη πας πιάνεις το βυζί αν δεν το θελήσουμε, πώς σου φαίνεται αυτό σαν ιδέα;”), αμφότεροι έμειναν άπειρες φορές στο “Διαβάστηκε”. Φιλιά δόθηκαν πάνω σε πλατύσκαλα και μετά έγιναν ιστορίες στο TYNΠαρόλα αυτά, ο έρωτας και η καύλα βρίσκουν πάντα τον τρόπο να γλιστρήσουν μέσα στη ζωή μας. Οι millennials, προ κορωνοϊού, συνδέονταν ακόμη ο ένας με τον άλλο, στο μπαρ με το ροζ νέον, στη δουλειά, σε ένα live, στα dating apps, στο γυμναστήριο, στη σχολή χορού, στο μάθημα κεραμικής. Κάνουν σεξ και μάλιστα πολύ πιο ποιοτικό σεξ από εκείνο που έκαναν οι προηγούμενες γενιές. Η πρόσβαση σε απεριόριστη πληροφορία, είτε αυτό είναι άρθρα, έρευνες, πορνό και πάντως όχι εκείνα τα παλιακά tips του γυναικείου και ανδρικού Τύπου, έχει διευρύνει τους σεξουαλικούς ορίζοντες της γενιάς που κατέρριψε τα στερεότυπα και διεκδικεί το σεξ που πραγματικά θέλει – για παράδειγμα ένα σεξ που ο οργασμός είναι κάτι αδιαπραγμάτευτο, ακόμα κι αν αυτός δεν προκληθεί απαραίτητα από τη διείσδυση, άρα μία γενιά που πειραματίζεται. Μία γενιά που γνωρίζει καλύτερα το σώμα της και δεν ντρέπεται για τον τρόπο που αυτό ικανοποιείται. 

Το γεγονός επιβεβαιώνει η Sales Manager του sex shop Sexopolis, Στέρια Σαλιβέρου, που αναφέρει ότι τα sex toys είναι πολύ δημοφιλή στο ηλικιακό group 20 – 35. “Οι millennials είναι αυτοί που ψωνίζουν περισσότερο ερωτικά παιχνίδια, οι άνω των 40 επιλέγουν σε μεγάλο ποσοστό τα εσώρουχα. Οι νεότερες γενιές, που έχουν φυσικά και το σύνδρομο του gadget, επιλέγουν νέα sex toys που λειτουργούν με εφαρμογές στο κινητό ή με κοντρόλ, τα οποία βόλεψαν πολύ στην καραντίνα και βολεύουν ακόμα με τα νέα δεδομένα”. Η Στέρια σημειώνει ότι οι millennials προτιμούν μη ρεαλιστικά sex toys, “μοιάζουν με έργα τέχνης και πολλά από αυτά είναι βραβευμένα για το σχεδιασμό τους. Επίσης, εξίσου σημαντικό είναι ότι οι εταιρείες νέας γενιάς sex toys διοικούνται από γυναίκες. Έχουν αρχίσει να σπάνε τα ταμπού στο σεξ και είμαστε πολύ χαρούμενοι για αυτό”. 

Illustration by Robin Eisenberg

Ενδιαφέρον σύμφωνα με τη Στέρια παρουσιάζει το γεγονός ότι οι γυναίκες millennials αγοράζουν sex toys κυρίως για την δική τους αυτοϊκανοποίηση, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι τα ζευγάρια δεν παίζουν δυνατά. Από τη συνολική εικόνα που έχει μέσα από όσους επισκέπτονται το Sexopolis, είτε διαδικτυακά, είτε δια ζώσης, οι millennials κάνουν σεξ. “Κάνουν και βρίσκουν και το χρόνο! Άλλωστε το σεξ είναι η μόνη ευχαρίστηση που έχουμε πια, είναι δωρεάν και κάνει καλό στην υγεία!”.

Ήδη από 2016, άρθρα σε μεγάλα διεθνή μέσα, όπως οι New York Times έκαναν λόγο για “Σεξουαλική Ύφεση” στους Millennials και την Gen Z. Βασίζονταν κυρίως σε έρευνες που διεξήχθησαν στις Η.Π.Α. και εμφάνιζαν με δυο λόγια τους νέους ως μοναχικούς καριερίστες εθισμένους στο πορνό. Κάπως έτσι χτίστηκε μια ρητορική  – την οποία μάλλον με πολύ ευχαρίστηση αγκάλιασαν οι προηγούμενες γενιές, ok boomer! – που πέρασε τα αμερικανικά σύνορα και ήρθε και κόλλησε σαν ετικέτα πάνω στους millennials όλου του πλανήτη. Ας εστιάσουμε στη λέξη “καριερίστες” ενώ θα μετακινούμε την πινέζα στο χάρτη από τις Η.Π.Α., στην Ελλάδα. Η οικονομική κρίση εξανάγκασε απότομα τους Έλληνες millennials στην ενηλικίωση. Πολλοί από αυτούς αναγκάζονται να κάνουν περισσότερες από μία δουλειές για να κατορθώσουν τους στόχους τους, να πετύχουν τα όνειρά τους, να υπηρετήσουν το lifestyle που επιθυμούν. Το κατά πόσο τους εκφράζει η ταμπέλα του καριερίστα είναι ιδιαίτερα αμφίβολο, ίσως εκείνη του βιοπαλαιστή να τους ταιριάζει καλύτερα. 

Σε κάθε περίπτωση, δεν υπάρχει τίποτα κακό με κάποιον που βάζει σε προτεραιότητα την καριέρα, ούτε αυτό σημαίνει αυτόματα ότι το σεξ μπαίνει σε δεύτερη μοίρα. Ωστόσο για τα ελληνικά δεδομένα, το άγχος της επιβίωσης είναι μάλλον ο κανόνας. Προλαβαίνουν οι Έλληνες millennials να βγουν για να φλερτάρουν; Τα ζευγάρια έχουν διάθεση για σεξ μετά από μία δύσκολη μέρα στη δουλειά ή το “Netflix n’ chill” είναι η νέα ηδονή για όλους; “Μετά από ενάμιση χρόνο σχέσης, το βράδυ είμαι εκείνος που θα αποκοιμηθεί στα δέκα πρώτα λεπτά που βάζουμε κάτι να χαζέψουμε στο Netflix. Δουλεύω όλη τη μέρα μπροστά από μία οθόνη, κάτω από συνθήκες τρομερής πίεσης. Όταν κλείσω τον υπολογιστή, θα αναζητήσω περισσότερο το να αράξουμε αγκαλιά με την κοπέλα μου ή να φάμε κάτι. Κάποτε το σεξ έρχονταν σαν πρώτη ανάγκη σε σχέση με την ξεκούραση και το φαγητό, αλλά όχι πια”, λέει ο Μιχάλης, 31, που εργάζεται ως γραφίστας. “Είναι κάποια πρωινά όμως που δεν την αφήνω να φύγει για δουλειά χωρίς να κάνουμε σεξ. Ξεκάθαρα επειδή τη θέλω, αλλά ίσως κάπου και για να επανορθώσω για την ξενέρα της προηγούμενης βραδιάς”.  

Η Νάντια, 30, δουλεύει σε διαφημιστική εταιρεία. Η σύμβασή της λέει 10 – 6, αλλά είναι καθημερινά μπροστά από τον υπολογιστή ήδη από τις 9 το πρωί και συνήθως αυτός κλείνει μετά τις 8 το απόγευμα. “Προ κορωνοϊού, μέχρι να γυρίσω σπίτι, να κάνω ένα μπάνιο η ώρα πήγαινε σχεδόν 10. Ήταν πολλές οι φορές που μου ήταν δύσκολο να βρω τη διάθεση να ετοιμαστώ και να βγω έξω, πόσο μάλλον γνωρίζοντας ότι την επόμενη μέρα θα το πληρώσω ακριβά, προσπαθώντας να βγάλω ακόμη ένα 12ώρο με χανγκόβερ. Όσο για το Σαββατόβραδο, είχε πάψει ήδη καιρό να με ενθουσιάζει, δεν άντεχα την πολυκοσμία. Επένδυσα σε διάφορες δραστηριότητες που με χαλαρώνουν μετά τη δουλειά, όπως το πλέξιμο και η γιόγκα, κάτι που ειδικά τώρα με την πανδημία έχει καθιερωθεί στην καθημερινότητά μου”.  “Αν είχαμε λίγο παραπάνω χρόνο πριν αρχίσουν να κλείνουν τα μάτια μας από τη νύστα θα ήταν όλα τέλεια”, λέει η Αδαμαντία, 29 που βρίσκεται σε σχέση εδώ και έξι μήνες, ενώ ο Χρήστος, 30, που συγκατοικεί με το αγόρι του και εργάζεται παράλληλα σε ένα μπαρ ως σερβιτόρος αλλά και σε μία ΜΚΟ, αναφέρει πως, ενώ ζουν στο ίδιο σπίτι, με το ζόρι καταφέρνει να τον βλέπει τα Σαββατοκύριακα. Όλοι τους καταλήγουν πως δεν κάνουν όσο σεξ θα ήθελαν πραγματικά. Μάλιστα εκείνοι που είναι σε σχέση βιώνουν μάλλον προαιώνια διλήμματα. Αν το timing της κούρασης δεν συμπίπτει με του συντρόφου τους βασανίζονται για το αν πρέπει να εκφράσουν την ανάγκη τους για σεξουαλική επαφή, ή αν τελικά θα σωπάσουν σεβόμενοι την σωματική αλλά και την ψυχολογική κόπωση εκείνου που αγαπούν. 

Σύμφωνα με έρευνα της about people για το 2016, την ίδια στιγμή δηλαδή που τα διεθνή μέσα μιλούσαν για “ξηρασία” στην ερωτική ζωή των millennials, στην Ελλάδα ως η πιο ενεργή σεξουαλικά ηλικία εμφανίζονταν εκείνη των 25 – 34, με το 48.2% όσων είναι σε σχέση να κάνει σεξ 2 – 3 φορές την εβδομάδα, ενώ ένα 32.1% που βρίσκονταν σε μία πιο casual συνθήκη να κάνει σεξ με την ίδια συχνότητα.  

Μας λένε τελικά κάτι τα νούμερα ή οι προσωπικές αφηγήσεις; Δίνουν το στίγμα, ωστόσο οι millennials αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις που τους αντιστοιχούν, όπως ακριβώς συνέβη με τις προηγούμενες γενιές και όπως ακριβώς θα συμβεί με τις επόμενες. Το φλερτ, ο έρωτας, το σεξ και το πάθος είναι κύματα, υποχωρούν κάποιες φορές, τα άγχη της καθημερινότητας, νέα δεδομένα που αλλάζουν τους όρους του ερωτικού παιχνιδιού, απρόβλεπτες συνθήκες όπως η πανδημία και η εγγύτητα κάνουν τα πάντα για να τα αναχαιτίσουν. Όμως επιστρέφουν, πότε με ορμή, πότε απαλά, επιστρέφουν και όταν αυτό συμβαίνει οι millennials το εκμεταλλεύονται πλήρως.