Μια παράπλευρη συζήτηση που προκλήθηκε μετά την τελευταία παρέμβαση του Κωνσταντίνου Τζούμα (αυτή που συνδυάζει την “γυναικεία φλυαρία” με τις γυναικοκτονίες), αφορά στην δημοσιοποίηση ή όχι του σχετικού μαγνητοσκοπημένου αποσπάσματος. Η πρώτη αντίδραση είναι ένα κάθετο “όχι”. “Τέτοιες απόψεις δεν πρέπει να προβάλλονται”, τελεία και παύλα. Είναι απολύτως λογική, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι προέρχεται από συνήθως υγιείς ανθρώπους, αλλά για να γίνει πιο στέρεα χρειάζεται να περάσει από την βάσανο του παραδείγματος.

Για να αποφύγουμε κάτι που σχετίζεται με την σόουμπιζ, επομένως υπάρχει κίνδυνος εκτροπής μέσω αναζήτησης κινήτρων, εξαρτήσεων κλπ, αναφέρομαι σε ένα επίσης καταδικαστέο, διαδεδομένο και επικίνδυνο φαινόμενο, δηλαδή τον βασανισμό ζώων. Κάποιος έχει εκδράμει στην Σαντορίνη και αντιλαμβάνεται ιδίοις όμμασι την κακοποίηση των γαϊδουριών. Ανεβάζοντας μία φωτογραφία στο διαδίκτυο, αναπαράγοντας την φωνή του κακοποιητή που ισχυρίζεται ότι αυτή είναι ιδανική μεταχείριση για το ζώο, υπάρχει πιθανότητα να ευαισθητοποιηθούν πολύ περισσότεροι άνθρωποι από τον αυτόπτη/ αυτήκοο μάρτυρα, μέσω της καταδίκης να δοθεί η εκκίνηση για τη δημιουργία ενός κινήματος που, αν δεν λύσει το πρόβλημα, θα δημιουργήσει κλίμα ώστε ο επόμενος βασανιστής να σκεφτεί πολύ τις κινήσεις του. Επομένως  η συγκεκριμένη δημοσιοποίηση δεν “προβάλλει” κάποια ενέργεια αλλά την καταδικάζει και αυτός είναι ο παράγοντας που συνήθως απουσιάζει από τις τοποθετήσεις οι οποίες απαιτούν την εξαφάνιση του ερεθίσματος.

Η απίστευτη δήλωση του Κωνσταντίνου Τζούμα, που επιδεινώθηκε από τις επόμενες παρεμβάσεις του, στις περισσότερες περιπτώσεις δεν “προβλήθηκε” αλλά συνοδεύτηκε με σχόλια που- άσχετα με την τηλεοπτική τους χρήση- έδωσαν αφορμή ώστε ο λεκτικός ή οτιδήποτε άλλο κακοποιητής, να σκεφτεί  την επόμενη κίνηση του και ίσως να περιοριστεί η σχετική κουλτούρα.

 

Η τηλεοπτική χρήση των επικίνδυνων απόψεων, σε πολλές περιπτώσεις γίνεται επιπόλαια, αποσπασματικά και για λόγους εντυπωσιασμού. Οι ίδιοι χαρακτηρισμοί μπορεί να ταιριάζουν και στα σχόλια που ακολουθούν. Όμως η ουσία αφορά στον τελικό λογαριασμό. Αν δεν είχε ακουστεί, για παράδειγμα, ο συνδυασμός της φλυαρίας με τις γυναικοκτονίες, θα έχει εξαφανιστεί η μερίδα που υποστηρίζει ανάλογες απόψεις; Μήπως από προχθές περιορίστηκαν, είτε από φόβο μπροστά στο κύμα των αντιδράσεων (το πιο πιθανό), είτε γιατί άρχισαν  να προβληματίζονται; (δύσκολο γιατί η αυτοκριτική και οι άλλες λογικές διαδικασίες δεν χαρακτηρίζουν το συγκεκριμένο είδος).

 

Την χειρότερη υπηρεσία την προσφέρουν αυτοί που θεωρούν ότι δεν υπάρχει πρόβλημα, που περιορίζουν την αντίδραση τους σε κατασκευασμένες, ανύπαρκτες “τεχνικές” λεπτομέρειες. Τα σενάρια που διακινούν τις περισσότερες φορές έχουν
“αγαθά” κίνητρα, δηλαδή την φιλία με κάποιον από τους πρωταγωνιστές, αλλά στην ουσία, με το συγχωροχάρτι που απονέμουν, ετοιμάζουν την επόμενη πράξη του ή τον επόμενο μιμητή. Οι «αγαθές προθέσεις» που συσκοτίζουν ή παραπληροφορούν, οδηγούν στο επόμενο θύμα.

 

Υπάρχει ένας ακόμη παράγοντας που πρέπει να ληφθεί υπόψη. Η κατάσταση που βρίσκεται ο “πρωταγωνιστής”. Αν ο θεωρητικός του βασανισμού των ζώων αποδειχτεί ότι αντιμετωπίζει πρόβλημα υγείας, τότε η συζήτηση που αφορά στο πρόσωπο του σταματάει και μένει η καταδίκη των σχετικών θεωριών.

 

Τηλεοπτική λεπτομέρεια: Πράγματι το μοντάζ μπορεί να αλλάξει την πραγματικότητα. Είναι ικανό να εκθέσει, αλλά και να προστατεύσει. Το τελευταίο διάστημα, αυτοί που επικαλέστηκαν ότι έπεσαν θύματα του κακού μοντέρ, ξέρουν ότι πρέπει να του στείλουν λουλούδια.