Η φωτογραφική ομαδική έκθεση “Dionysus in ‘21” στην KYAN Athens ανοίγει αυτό το Σάββατο 25 Σεπτεμβρίου και παρουσιάζει έργα από 14 Έλληνες και Ελληνίδες φωτογράφους, που κατέγραψαν στιγμές χαράς, κοινότητας, σεξουαλικής ελευθερίας και ηδονισμού, με την προϋπόθεση ότι τα έργα δημιουργήθηκαν το καλοκαίρι του 2021. Καθώς η Ελλάδα πέρασε ένα ιδιαίτερα σκληρό lockdown τον χειμώνα και την άνοιξη του περασμένου έτους, η προσμονή για μια καλοκαιρινή περίοδο η οποία θα θύμιζε εποχές προ COVID – 19 ήταν μεγάλη.

Φωτογραφία Δημήτρης Λαμπρίδης

“Στην αρχαία ελληνική μυθολογία ο Διόνυσος ήταν ο θεός του οίνου και της ευφορίας, της παράνοιας και του χάους, ο οποίος ξυπνούσε βαθύτερες επιθυμίες και ένστικτα”, αναφέρουν στο σημείωμά τους οι επιμελητές της έκθεσης, ο φωτογράφος Σπύρος Rennt και η film curator Κατερίνα Π. Τριχιά.

Ο Σπύρος και η Κατερίνα ζήτησαν από τους φωτογράφους να αξιολογήσουν τις εμπειρίες, τα συναισθήματα και τις προσδοκίες τους και να παραδώσουν μία καταγραφή προσωπικών highlights από τους τελευταίους μήνες. Το αποτέλεσμα είναι ένα ετερογενές πορτρέτο σύγχρονης ελληνικής νεανικής κουλτούρας, όπως λένε, στο οποίο γυμνά κορμιά κάτω από τον ήλιο παρουσιάζονται δίπλα σε στιγμιότυπα από μεγαλειώδη house parties και queer ερωτικές σκηνές.

Σπύρος Rennt, Selft Portrait

Σπύρο πώς είναι να κάνεις curate την πρώτη σου έκθεση στην Αθήνα; 

Έχει πλάκα και με γεμίζει! Η αλήθεια είναι ότι με ψιλοέτρωγε να κάνω curate μια έκθεση φωτογραφίας εδώ και καιρό οπότε όταν με προσέγγισε η Κατερίνα απλά για να συμμετάσχω της το πρότεινα αμέσως. Είμαι πολύ περήφανος και για τους δυο μας που από μια συνομιλία στο Messenger φτάσαμε να οργανώνουμε έκθεση με 14 αξιόλογους συμμετέχοντες. Χαίρομαι που το κάνω αυτό στην Αθήνα όπου η φωτογραφία είναι κάπως παραγκωνισμένη σε σχέση με τις άλλες τέχνες. Θεωρώ πως θα είναι μια ενδιαφέρουσα εμπειρία και για τους καλλιτέχνες που συμμετέχουν, καθώς για κάποιους είναι η πρώτη φορά που εκθέτουν τη δουλειά τους και για το κοινό της πόλης.

Η film curator Κατερίνα Π. Τριχιά

Κατερίνα πώς είναι να συνεργάζεσαι με τον Σπύρο σε αυτή την έκθεση; 

Παρακολουθώ τη δουλειά του Σπύρου χρόνια και την ξεχωρίζω ιδιαιτέρως για την ποιότητα της και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Αν και έχουμε πολλούς κοινούς φίλους, γνωριστήκαμε μόλις τον περασμένο χειμώνα στο Πεδίο – το place to be – της αθηναϊκής καραντίνας και λίγους μήνες αργότερα τον προσέγγισα ως συμμετέχοντα της έκθεσης. Στην πρώτη μας συνάντηση, κατάλαβα γρήγορα ότι ήθελα και εγώ να τρέξουμε μαζί την έκθεση, γιατί η θεματική της ήταν άκρως ταιριαστή με την δική του πρακτική, συν το ότι είχε περισσότερη εμπειρία και αυτό με έκανε να νιώθω πιο ασφαλής, στο επίσης πρώτο μου βήμα ως curator μιας έκθεσης. Η συνεργασία μας είναι σούπερ. 

Η “νεανική κουλτούρα” καθώς και οι νέοι στοχοποιήθηκαν αρκετά κατά την περίοδο της πανδημίας, όχι μόνο στη χώρα μας αλλά και παγκοσμίως. Αυτή η καταγραφή που παρουσιάζεται στη Dionysus in ‘21″ είναι μια γιορτή του θριάμβου της νεότητας απέναντι σε κάθε συντηρητική φωνή;

Σπύρος: Η έκθεση παρουσιάζει τις οπτικές και τις εμπειρίες πολλών διαφορετικών καλλιτεχνών, οι οποίες είναι πολυποίκιλες – δεν καταγράψαμε όλοι ατέλειωτα διονυσιακά πάρτυ, αλλά κάποιοι από εμάς το έκαναν! Οι συντηρητικές φωνές δεν θα πάψουν ποτέ να ακούγονται, αλλά θεωρώ ότι οι εικόνες της έκθεσης κλείνουν το μάτι σε όσους ταυτίζονται με τα θέματα που βλέπουν αποτυπωμένα.

Φωτογραφία: Spyros Rennt

Στις συζητήσεις μας τις πρώτες μέρες του φθινοπώρου πολλοί εξέφρασαν το παράπονο ότι αυτό το καλοκαίρι, παρόλο που έκαναν πολυήμερες διακοπές, δεν ήταν όπως θα το ήθελαν. Τα έργα της έκθεσης αποτυπώνουν καθόλου αυτό το ατέλες συναίσθημα ή το γεγονός ότι οι συμμετέχοντες είναι στην πλειονότητά τους εκπρόσωποι των γενιών Millennials και Gen Z οδηγούν σε ένα άλλο αφήγημα;

Κατερίνα: Σίγουρα το καλοκαίρι που πέρασε δεν ήταν το τρίτο “summer of love” που περιμέναμε, η επίπονη επικαιρότητα, οι περιορισμοί λόγω COVID, το μούδιασμα που άφησε σε πολλούς η καραντίνα, δεν το επέτρεψαν. Τα 27 έργα των συνολικά 14 συμμετεχόντων πιστεύω αντανακλούν αυτη τη συναισθηματικά μεταβατική περίοδο και ταυτόχρονα ανοίγουν ένα διάλογο σχετικά με την έννοια της “διονυσιακής” συνθήκης στο σήμερα, που επίσης εξετάζουμε. Οι Gen Zeners, συγκεκριμένα, πιστεύω καταπιέστηκαν περισσότερο την περίοδο της καραντίνας, και επειδή το αίμα τους “βράζει”, αλλά και επειδή οι οι περισσότεροι ζουν μαζί με τη βιολογική τους οικογένεια, άρα μπορεί να ένιωθαν πιο έντονα καταπιεσμένοι. Το ξέσπασμα τους φυσικά ήταν ανάλογο και το βλέπουμε στα έργα! Πέρα από τα πάρτι, βλέπουμε στις φωτογραφίες την επαφής τους (που φτάνει στα όρια της ηδονής) με το φυσικό περιβάλλον κατά τη διάρκεια των διακοπών, όπως και την στυλιστικές τους επιλογές, που έχουν φροντίσει ιδιαίτερα με ένα πολύ προσωπικό τρόπο, πέρα από τις σύγχρονες τάσεις, χρησιμοποιώντας τη μόδα και την πόζα ως παιχνίδι. Γενικότερα, από τον Μάιο, που κάναμε το κάλεσμα, μέχρι και τη στιγμή που παραλάβαμε τις φωτογραφίες, μας ενδιέφερε να δούμε τις διαφορετικές οπτικές των φωτογράφων πάνω στο θέμα μας και πώς εκείνοι βίωσαν αυτό το καλοκαίρι, ως μεμονωμένα άτομα αλλά και ως φωτογράφοι – μάρτυρες. 

Φωτογραφία: Joana Loka

Το καλοκαίρι ως εποχή, αλλά και ως κατάσταση είναι πάντα συνδεδεμένο με την ελευθερία και τον ηδονισμό και σε αυτούς τους άξονες φαίνεται να κινηθήκατε για τη δημιουργία της θεματικής της έκθεσης. Ως καλλιτέχνες, αλλά και ως άνθρωποι, μετά από αυτή την πρωτόγνωρη εμπειρία της πανδημίας, θεωρείτε πως η κοινωνία (παγκοσμίως) αυτή τη στιγμή βράζει, διεκδικώντας ένα ατελείωτο καλοκαίρι; 

Σπύρος: Νομίζω πως είναι πολύ δύσκολο να μιλάμε σε παγκόσμια κλίμακα, γιατί παρά τα προβλήματα και τις δυσκολίες μας παραμένουμε πολύ πιο προνομιούχοι σε σχέση με ένα τεράστιο μέρος του πλανήτη. Ίσως σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη ή την Αμερική να μπορούμε να βρούμε παραλληλισμούς σχετικά με τους προβληματισμούς και τους αγώνες μας, το απέδειξαν εξάλλου τα κινήματα BLM ή #metoo τα οποία ξεκίνησαν από την Αμερική και επηρέασαν τόσες χώρες. Σε ένα τέτοιο πλαίσιο θα μπορούσα να πω ότι ναι, βλέπω ακόμα περισσότερη αλληλεγγύη και αλληλεπίδραση σε ένα παγκόσμιο επίπεδο στο μέλλον.

Info:

Επιμέλεια: Κατερίνα Π. Τριχιά και Spyros Rennt

Συμμετέχοντες:
Γιώργος Mufatsa Αθανασίου
Μαρία Αλεξοπούλου
Κωνσταντίνος Βακίδης 358
Πέγκυ Θεοδωρογιάννη
George Kanis
Δημήτρης Λαμπρίδης
Joana Loka
Αλεξάνδρα Μασμανίδη
Chris Plaitis
Spyros Rennt
Evan Sake
Θεοδώρα Σαββαλαρίδη
Μυρτώ Τζίμα
Πάνος Τσομάκος

Σχεδιασμός αφίσας: Αντώνης Καλαγκάτσης
Φωτογραφία: Θεοδώρα Σαββαλαρίδη

KYAN Athens
Εμμανουήλ Μπενάκη 60, Εξάρχεια

Εγκαίνια: 25.09.2021 19:00 – 22:00
Διάρκεια: 26.09 – 30.09 16:00 – 20:00