Αν έχεις ήδη πάρει την σπουδαία απόφαση να απευθυνθείς σε έναν ψυχοθεραπευτή, σημαίνει ότι έχεις καταλάβει ότι έχεις την ανάγκη εξειδικευμένης βοήθειας για να αντιμετωπίσεις πιθανά ζητήματα ψυχικής υγείας ή επιθυμείς να λάβεις κάποια οποιαδήποτε καθοδήγηση. Παρόλα αυτά, η πρώτη επίσκεψη σε κάποιον ψυχοθεραπευτή ή ψυχοθεραπεύτρια μπορεί από μόνη της να σου δημιουργήσει άγχος. Αυτό μπορεί να οφείλεται στο γεγονός ότι ξέρεις ότι θα πρέπει να μιλήσεις για την προσωπική σου ζωή σε κάποιο άγνωστο πρόσωπο ή ακόμα και ότι μπορεί το πρόσωπο αυτό να μην σου είναι συμπαθές τελικά.

Πως θα τα καταφέρεις λοιπόν να μειώσεις αυτό το άγχος και να κάνεις την εμπειρία ευκολότερη; Να μερικές απλές ιδέες που θα σε βοηθήσουν σύμφωνα με το Lifeworks Counseling Center:

Να νοιώθεις υπερηφάνεια για τον εαυτό σου

Η απόφαση να λάβεις βοήθεια με τα θέματα της ψυχικής σου υγείας είναι από μόνη της ένα μεγάλο βήμα. Έχεις δηλαδή καταλάβει ότι κάτι δεν πάει όπως θα ήθελες και στην συνέχεια αποφάσισες να αντιμετωπίσεις το θέμα, αντί να το απωθήσεις ή να το θάψεις κάτω από το χαλί. Χρειάζεται θάρρος για να μπορέσεις να καθίσεις απέναντι σε κάποιον ειδικό και να μιλήσεις για κάτι τόσο προσωπικό. Αν και μπορεί να έχεις ένα σωρό ερωτήσεις σχετικά με αυτήν την πρώτη συνεδρία, θα πρέπει να πάρεις ένα λεπτό και να συγχαρείς τον εαυτό σου για την γενναιότητά του.

Να είσαι ειλικρινής

Είναι απόλυτα κατανοητό να έχεις νευρικότητα και αγωνία απέναντι στην προοπτική να εκθέσεις τον εαυτό σου και τα προβλήματά σου σε έναν ξένο. Αν όμως του μιλήσεις με ειλικρίνεια, θα γλιτώσεις χρόνο και για σένα και για εκείνον. Αν δεν το κάνεις, ο ψυχοθεραπευτής μπορεί να καταλήξει σε λάθος διάγνωση και να προτείνει κάποια θεραπεία που δεν σου ταιριάζει. Μπορεί ακόμα και να σκεφτεί ότι δεν χρειάζεσαι θεραπεία τελικά. Οπότε, μην ωραιοποιείς την κατάστασή σου και να θυμάσαι ότι ο άνθρωπος αυτός δεν είναι εκεί για να σε κρίνει αλλά για να σε βοηθήσει, οπότε χρειάζεται τις σωστές πληροφορίες για να το κάνει.

Κανόνισε το ραντεβού σου σε κάποια βολική ώρα

Πολλοί άνθρωποι νοιώθουν ανανεωμένοι μετά από μια συνεδρία με τον ψυχοθεραπευτή τους. Άλλοι όμως νοιώθουν ότι χρειάζονται χρόνο για να επεξεργαστούν όλα όσα συνέβησαν εκεί, ενώ μερικές φορές τα συναισθήματα είναι έντονα και δύσκολα να τα διαχειριστούμε. Για να είσαι ασφαλής, διάλεξε να κάνεις την συνάντηση αυτή σε μια ώρα που δεν είναι απαιτητική για εσένα και που έχεις τον χρόνο να συνέλθεις. Επειδή δεν ξέρεις πως ακριβώς θα πάνε τα πράγματα, καλύτερα να έχεις μεριμνήσει ανάλογα.

Στην πρώτη συνεδρία, κάνε το ίδιο και πριν από αυτήν, ώστε να έχεις τον χρόνο να διαχειριστείς το άγχος ή την πιθανή σου νευρικότητα. Επίσης καλό θα είναι να πας με την ησυχία σου, υπολογίζοντας και τον χρόνο που θα ξοδέψεις στον δρόμο.

Καλό είναι να έχεις ρεαλιστικές προσδοκίες

Αν και γνωρίζουμε καλά ότι η ψυχοθεραπεία είναι εξαιρετικά βοηθητική διαδικασία, καλό θα είναι να γνωρίζουμε επίσης ότι δεν είναι μαγική θεραπεία. Αν περιμένεις ότι με τις πρώτες φορές θα δεις άμεση λύση των προβλημάτων σου, είναι πολύ πιθανό να απογοητευθείς. Επίσης θα είναι καλό να έχεις θέσει μερικούς απλούς στόχους που θα ήθελες να φτάσεις μέσω αυτής της διαδικασίας, ώστε να προσαρμόσεις ανάλογα και τις προσδοκίες σου. Να θυμάσαι επίσης ότι οι ψυχοθεραπευτές είναι  άνθρωποι κι αυτοί και πιθανά να μην έχουν όλες τις απαντήσεις στο τσεπάκι. Θα σε βοηθήσουν να βρεις ένα πιο ασφαλές μονοπάτι αλλά δεν θα κάνουν θαύματα με το καλημέρα σας.

Μην διστάσεις να κάνεις ερωτήσεις

Πριν την πρώτη σου συνεδρία, είναι βοηθητικό να έχεις ετοιμάσει μια λίστα ερωτήσεων σχετικά με το κόστος ή την ασφάλεια, την μέθοδο που ακολουθεί ο συγκεκριμένος ψυχοθεραπευτής και τον τρόπο με τον οποίο θα γίνονται οι συνεδρίες σας. Αυτό θα βοηθήσει το χτίσιμο εμπιστοσύνης ανάμεσά σας και την δημιουργία μιας υγειούς σχέσης θεραπευτή-θεραπευόμενου.

Να θυμάσαι ότι προστατεύεσαι από το ιατρικό απόρρητο

Όταν βρεθείς λοιπόν στην καρέκλα του θεραπευτή σου, να θυμάσαι ότι δεν είναι ντροπή να ομολογήσεις σε αυτόν/ην οτιδήποτε σε τρώει. Μην προσπαθείς να τα ωραιοποιήσεις ή να κρατήσεις πράγματα κρυφά. Οτιδήποτε λέγεται στην ψυχοθεραπεία είναι εμπιστευτικό. Ο θεραπευτής σου δεν μπορεί να αποκαλύψει σε κανέναν τα όσα πείτε και είναι καθήκον του να σε προστατέψει σε κάθε περίπτωση.

Είναι εντάξει να μην συμπαθήσεις τον θεραπευτή σου

Το ότι ένας άνθρωπος είναι καλός στο αντικείμενό του, δεν σημαίνει αυτόματα ότι μας πάει και σαν χαρακτήρας. Μπορεί να μην τον/την συμπαθήσουμε και τελικά να μην καταφέρουμε να συνεχίσουμε την θεραπεία μαζί του/της. Αν δεν νοιώσεις άνετα, είναι εντάξει. Εμπιστεύσου το ένστικτό σου και αν τελικά δεν σου κάνει, άλλαξε ψυχοθεραπευτή. Παρόλα αυτά, δώσε στην διαδικασία μια ευκαιρία πριν αποφασίσεις και ίσως στην πορεία αλλάξεις γνώμη. Συχνά χρειάζεται λίγος χρόνος για να σπάσει ο πάγος.

Να θυμάσαι ότι είναι φυσικό να νοιώθεις άγχος στην αρχή. Η ψυχοθεραπεία μπορεί να φαντάζει τρομακτική σε πολύ κόσμο. Αν έχεις καταλήξει στην απόφαση να την δοκιμάσεις με σκοπό να βοηθήσεις τον εαυτό σου και να κάνεις την ζωή σου καλύτερη, τότε βρίσκεσαι στον σωστό δρόμο.

 

@oneofusgr

If you're here, you're one of us!