Είσαι απ’ αυτούς που ανατριχιάζουν με την ιδέα του πρωινού ξυπνήματος και δεν έχουν ιδέα πως μοιάζει ο κόσμος πριν τις 10 το πρωί; Απ’ αυτούς που βρίσκονταν όλη τους την ζωή σε έναν διαρκή καυγά με το ξυπνητήρι, την μητέρα τους ή όποιον άλλον είχε επιφορτιστεί με το δύσκολο έργο να τους ξυπνήσει; Καλά κάνεις! Η ζωή είναι δική σου κι αν προτιμάς τον νυχτερινό κόσμο από τον ημερήσιο, με γειά σου με χαρά σου.
Επειδή όμως μια πολύ μεγάλη μερίδα του υπόλοιπου κόσμου λειτουργεί τη μέρα, είναι πιθανό να βρεθείς σε τέτοια θέση που να πρέπει να αλλάξεις συνήθειες και να γίνεις κι εσύ πρωινός τύπος. Αν για παράδειγμα πιάσεις μια δουλειά 9 με 5 ή ακόμα χειρότερα 8 με 4, θα πρέπει να βρεις έναν τρόπο να περάσεις από τον έναν τρόπο ζωής στον άλλον όσο το δυνατόν πιο ανώδυνα. Γίνεται;

Οι επιστήμονες υποστηρίζουν ότι γίνεται, αλλά χρειάζεται λίγη υπομονή διότι θα χρειαστεί να τα βάλεις με τον κιρκαδικό ρυθμό σου, το “βιολογικό σου ρολόι” δηλαδή, δουλειά όχι και τόσο εύκολη.
Τι είναι λοιπόν αυτός ο κιρκαδικός ρυθμός και γιατί έχει τέτοια δύναμη πάνω στην ελεύθερη μας βούληση; Διότι, όπως μας λέει η επιστήμη, αυτός ρυθμίζει, σε κάθε ζωντανό οργανισμό, κάποιες απαραίτητες και σημαντικές βιολογικές λειτουργίες με βάση τον 24ωρο κύκλο ημέρας και νύχτας. Ανάμεσα σε αυτές τις λειτουργίες είναι η εναλλαγή ύπνου και ξύπνιου, η έκκριση των ορμονών, η αρτηριακή πίεση του αίματος, ακόμα κι ο μεταβολισμός. Σε απλά ελληνικά, σκέψου τι παθαίνει ο οργανισμός μας μετά από ένα υπερατλαντικό ταξίδι, το γνωστό jet lag και βγάλε συμπέρασμα για το τι σε περιμένει όταν θα προσπαθήσεις να ρυθμίσεις την ζωή σου να ξεκινάει 3 ή 4 ώρες πριν από το κανονικό σου.
Μην φοβάσαι όμως. Οι επιστήμονες που ασχολούνται με τα θέματα του ύπνου και του βιολογικού ρυθμού βεβαιώνουν ότι αν ακολουθήσεις κάποια συγκεκριμένα βήματα θα έχεις καλά αποτελέσματα. Μπορεί να μην γίνεις το ζωηρό κοκόρι που πετάγεται το χάραμα και κακαρίζει από χαρά για να υποδεχτεί την νέα ημέρα, θα πάψεις όμως να είσαι και εντελώς κουκουβάγια.

Βήμα πρώτο: Άλλαξε την ώρα που πέφτεις για ύπνο

Για να μπορέσεις να ανοίξεις τα μάτια σου πιο εύκολα το πρωί, θα πρέπει να έχεις χορτάσει τον ύπνο σου. Επίσης αν τις σιχαίνεσαι τις πολύ πρωινές ώρες, είναι προτιμότερο να μην έχεις και την έλλειψη του ύπνου να σε βασανίζει από πάνω. Είναι σίγουρο ότι αυτό θα πάρει κάποιον καιρό να συμβεί, γι’ αυτό ξεκίνα σταδιακά να πηγαίνεις για ύπνο 20 λεπτά νωρίτερα κάθε βράδυ, κάνοντας όλα όσα χρειάζεται για να πετύχεις το επιθυμητό και να σε πάρει ο ύπνος.

Βήμα δεύτερο: Χρησιμοποίησε το φως

Το φως είναι μέγας ρυθμιστής της διάθεσής μας αλλά και του κιρκαδικού ρυθμού μας. Ας το κάνουμε σύμμαχό μας. Μπορούμε να αφήσουμε τα παντζούρια του υπνοδωματίου μας μισάνοιχτα. Το πρωινό φως θα μας βοηθήσει να έχουμε αίσθηση της μέρας όταν θα έχει βγει ο ήλιος και με τον καιρό θα μας βοηθάει συμμετέχοντας στην διαδικασία αφύπνισης.
Το βράδυ θα πρέπει να ξεχάσουμε τις οθόνες όταν θέλουμε να πάμε για ύπνο διότι το μπλε φως που βγάζουν προσομοιάζει με το φως του ήλιου και στέλνει λάθος μήνυμα στον εγκέφαλο. Ας προτιμήσουμε το διάβασμα με φως από την λάμπα στο κομοδίνο μας και προς θεού, όχι τηλεόραση στο υπνοδωμάτιο!

Βήμα τρίτο: Ανάπτυξε μια ρουτίνα ύπνου

Κι όταν λέμε μια ρουτίνα ύπνου, δεν εννοούμε ντε και σώνει διαλογισμό και αρωματοθεραπεία. Η δική σου ρουτίνα ύπνου μπορεί να είναι ένα φλιτζάνι bedtime τσάι και ένα βιβλίο ή το να αράξεις κάτω από τα σκεπάσματα και να γράψεις στο ημερολόγιό σου. Οτιδήποτε δηλαδή σε βοηθάει να ξεκουρδιστείς και να ρίξεις την ένταση της ημέρας. Δες το σαν ξεκούραση πριν από τον ύπνο. Σαν ένα δώρο ευζωίας.

Βήμα τέταρτο: Οργάνωσε τα πρωινά σου

Είναι ευκολότερο να σηκωθείς από το κρεβάτι όταν γνωρίζεις ότι σε περιμένει μια ευχάριστη δραστηριότητα την ώρα του πρωινού. Δώσε για παράδειγμα στον εαυτό σου ένα τέταρτο της ώρας ηρεμία, όπου εκεί μέσα μπορείς να χωρέσεις έναν ωραίο καφέ παρέα με το σταυρόλεξο που σου έμεινε άλυτο από την προηγούμενη ή τα νέα της ημέρας στις πρωινές εκπομπές της τηλεόρασης ή μια ματιά στα social media σου.

Βήμα πέμπτο: Μην παίρνεις τις μετρητοίς όσα ακούς

Θα ακούσεις και θα δεις σε πολλές σειρές, ταινίες κλπ, πολλούς να ισχυρίζονται ότι τους αρέσει να ξυπνούν και να πηγαίνουν για τρέξιμο. Αν μέχρι χθες ήσουν ένα νυχτερινό πλάσμα, αυτό είναι πρακτικά αδύνατο για σένα και μεταξύ μας δεν έχεις λόγο να το προσπαθήσεις, τουλάχιστον όχι τον πρώτο καιρό. Αν καταφέρεις να μεταλλαχθείς τόσο ώστε να πετάγεσαι από το κρεβάτι και να φοράς κατ’ ευθείαν τα παπούτσια του τρεξίματος, μπράβο σου, εμείς όμως θα σε συμβουλεύσουμε διαφορετικά.
Αυτό που θα σου προσφέρει ευεξία είναι να ρυθμίσεις τις ανάγκες του εντέρου σου ώστε να παρακολουθούν το νέο σου πρόγραμμα, να κάνεις ένα ντους για να ξυπνήσει το σώμα σου για τα καλά και να περιποιηθείς τον εαυτό σου με μια ωραία κρέμα σώματος και τα πρωινά σου μπιούτις. Αυτό θα σε οπλίσει με αυτοπεποίθηση και θα βοηθήσει όλες σου τις αισθήσεις να πάρουν μπροστά. Σπουδαίο βήμα! Φυσικά και η άσκηση βοηθάει πάρα πολύ, τοποθέτησέ την όμως όπου βολεύει μέσα στην μέρα σου χωρίς να μοιάζει με καταναγκασμό.

Βήμα έκτο: Η σταθερότητα

Εννοείται θα πας στο πάρτι της Παρασκευής (όταν με το καλό φύγει αυτός ο διάολος ο covid) και θα ξενυχτήσεις και θα κοιμηθείς κατά συνέπεια ως το μεσημέρι του Σαββάτου. Δεν το συζητάμε, δεν θα γίνεις ζόμπι. Προσπάθησε όμως να κρατήσεις τον νέο σου ρυθμό τις υπόλοιπες μέρες της εβδομάδας ώστε να μην ακυρωθούν οι προσπάθειές σου, διότι κάτι τέτοιο δεν είναι δύσκολο να συμβεί

Βήμα έβδομο: Απόλαυσε τα επιτεύγματά σου

Επειδή όλος ο πλανήτης είναι κουρδισμένος να λειτουργεί την ημέρα, απόλαυσε τις έξτρα ώρες που μπορείς να έχεις με τους δικούς σου ή με τους φίλους σου καθώς δεν ξυπνάς πια το απόγευμα. Οργάνωσε δραστηριότητες στις ώρες που κανονικά θα κοιμόσουν όπως μια πρωινή βόλτα στα μαγαζιά το πρωί του Σαββάτου ή ένα ραντεβού για περπάτημα και χάζεμα με την παρέα σου. Αντάμειψε τον εαυτό σου διότι πολλές έρευνες δείχνουν ότι πετυχαίνουμε περισσότερα όταν αναγνωρίζουμε τις νίκες μας και επιβραβεύουμε τον εαυτό μας.

Καλή επιτυχία στις προσπάθειές σου όμορφη κουκουβάγια!

@oneofusgr

If you're here, you're one of us!