Trigger Warning: Περιλαμβάνεται βίντεο με σκηνές έντονης βίας

Χθες το βράδυ πραγματοποιήθηκαν τα φετινά Mad Video Music Awards. Κάποια στιγμή μες στο βράδυ, αρχίσαμε όλοι να βλέπουμε αποσπασματικά βίντεο, που μάς έδειχναν τρεις trappers να παίζουν ξύλο μεταξύ τους. Από τις μαρτυρίες, που έγιναν γνωστές λίγο πιο μετά, μάθαμε ότι στην πρώτη φάση ξαφνικά, ενώ στην σκηνή βρισκόταν η Τάμτα, ο Light και ο Snik, αλλά και οι bodyguards τους, άρχισαν να πλακώνονται μεταξύ τους, με τον πρώτο να πετάει μέχρι και καρέκλες, που πέτυχαν και τους γύρω παρευρισκόμενους. Η διοργάνωση σταμάτησε για λίγο, αλλά το πράγμα δεν τελείωσε εκεί. Όταν στην σκηνή ήταν η Ιωάννα Παλιοσπύρου και βράβευε την Έλενα Παπαρίζου, ο Light κατευθύνθηκε ξανά προς τον Snik και άρχισε να τον χτυπάει, με εκείνον να ανταποδίδει και με τον Trannos πλέον να συμμετέχει και αυτός ενεργά στον καβγά. Άτομα της διοργάνωσης τούς απομάκρυναν, τουλάχιστον καθυστερημένα, ενώ ο Light που νωρίτερα είχε ζητήσει συγγνώμη από το κοινό, φαίνεται σε βίντεο να φεύγει τουλάχιστον περήφανος όσο τον γιουχάρουν. Τελικά, αργότερα μάθαμε ότι συνέχισαν να παίζουν ξύλο και backstage. 

Όπως σημειώσαμε παραπάνω, θεωρούμε ότι οι υπεύθυνοι των Mad είχαν πολύ καθυστερημένη τελική αντίδραση, που είχε ως αποτέλεσμα να τραυματιστούν και όσοι κάθονταν κοντά στους trappers. Αργότερα, μέσα από το Instagram το Mad έβγαλε την εξής ανακοίνωση, “Τα Mad Video Music Awards καταδικάζουν τη βία οποιασδήποτε μορφής. Σε αυτό το πλαίσιο δε θα προβληθεί στον τηλεοπτικό αέρα κανένα τραγούδι και καμία βράβευση προσώπων που συμμετείχαν σε τέτοιες απαράδεκτες ενέργειες. Τα Mad Video Music Awards, 19 χρόνια τώρα είναι και θα συνεχίσουν να είναι η γιορτή της μουσικής που ενώνει”. Βέβαια, αν και καταδικάζουν τη βία, μετά το πρώτο περιστατικό, όπως είδαμε, δεν είχαν κανένα θέμα ούτε να τούς επιτρέψουν ξαναμπουν στον χώρο της διοργάνωσης, ούτε να τούς επιτρέψουν να ανέβουν στην σκηνή. 

Προφανώς, όλο το περιστατικό είναι τουλάχιστον κατακριτέο. Προφανώς, είμαστε κατά της όποιας μορφής βίας, ειδικά όταν αυτή συμβαίνει σε ένα στάδιο γεμάτο με ανήλικα παιδιά. Πέρα, όμως, από αυτό, έχει πραγματικά σοκαριστεί κανένας μας με αυτό, που συνέβη; Οι trappers, εξάλλου, οι συγκεκριμένοι αλλά και γενικά, μάς έχουν δώσει κάθε δικαίωμα να περιμένουμε τέτοιες συμπεριφορές από εκείνους. Δηλαδή, τι διαφορετικό περιμέναμε να συμβεί μεταξύ ανθρώπων, που ανοιχτά απειλούν ο ένας τη σωματική ακεραιότητα του άλλου στα social media, που έχουν στίχους όπως “Έχω τις σφαίρες να ψεκάσω όλο το τμήμα (…) Του πιάνουμε τα πόδια, τον πετάω στον Κηφισό” και που παραδέχονται ότι κουβαλούν όπλα και μάς λένε να ακούσουμε Καίτη Γαρμπή αν δεν μάς αρέσει, “γιατί έτσι είναι η trap”; 

Κατά παρόμοιο τρόπο, όταν όλα τα παραπάνω είναι γνωστά, απορούμε πώς γίνεται τα Mad να δηλώνουν κατά της βίας. Οι συγκεκριμένοι άνθρωποι έχουν πολύ ανοιχτά βίαιες συμπεριφορές και απόψεις καιρό τώρα. Η διοργάνωση δεν τούς κάλεσε απλά να βρίσκονται στο κοινό, αλλά και να τραγουδήσουν, ενώ τους είχε δώσει και υποψηφιότητες για βραβεία, που από την ανακοίνωσή των Mad καταλαβαίνουμε ότι κέρδισαν. Παράλληλα, κυριολεκτικά η “τιμωρία” της διοργάνωσης προς τους trappers είναι πέρα για πέρα πλασματική και για τα μάτια του κόσμου, αφού απλά δεν θα τούς συμπεριλάβουν στην τηλεοπτική προβολή των Mad VMA. Με άλλα λόγια, θα τούς δούμε μάλλον στη διαδικτυακή, θα κρατήσουν τα βραβεία τους, τα τραγούδια τους θα συνεχίσουν να προβάλλονται από το κανάλι και του χρόνου θα τους δούμε ξανά υποψήφιους.

Την ίδια στιγμή, καμία απολύτως επίπτωση δεν φαίνεται να έχουν οι trappers και από τις δισκογραφικές τους. Μία επίσκεψη στα social media τους μάς δείχνει ότι όχι απλά δεν έχουν κάνει κανέναν σχόλιο για το περιστατικό βίας, αλλά και ότι προωθούν κανονικά τις εμφανίσεις των συγκεκριμένων καλλιτεχνών στο “κόκκινο χαλί” και στα performances των Mad VMA. Κατά παρόμοιο τρόπο, καλλιτέχνες που ανήκουν στις ίδιες δισκογραφικές με τους trappers, κοινοποίησαν κανονικά selfies μαζί τους από την βραδιά σαν να μη συνέβη απολύτως τίποτα. Πώς περιμένουμε, λοιπόν, εκείνοι να πάρουν το μήνυμα ότι η συμπεριφορά τους είναι προβληματική ή έστω να πάρει το μήνυμα το στην πλειοψηφία του ανήλικο κοινό τους;

Για να είμαστε, βέβαια, δίκαιοι, αρκετά δημόσια πρόσωπα τάχθηκαν ξεκάθαρα εναντίον των τριών trappers. Στη διάρκεια της διοργάνωσης, η Έλενα Παπαρίζου, αφότου απομακρύνθηκε έντρομη για να μην χτυπηθεί, αποχώρησε εντελώς από τα βραβεία και δεν επέστρεψε ούτε για να τραγουδήσει, ούτε για την βράβευσή της. Στις αντιδράσεις μετά τη διοργάνωση, για εμάς μία από τις πιο εύστοχες τοποθετήσεις ήταν αυτή της Μαίρης Συνατσάκη, που έγραψε στις ιστορίες της στο Instagram: “Έχω ζήσει τα Mad Awards από το 2005. Ήμουν εκεί στα 16 από τα 19 χρόνια που γίνονται. Η μεγαλύτερη επιτυχία τους ήταν που μπορούσαν να φέρουν κοντά καλλιτέχνες ετερόκλητους και που ήταν όλοι ανοιχτοί να συνεργαστούν για μια βραδιά και να γιορτάσουν το ότι ‘είναι ωραία η μουσική ρε παιδιά!’. Και μετά ήρθαν οι τράπερς.

Δεν πέφτω από τα σύννεφα που πλακώθηκαν σαν τα ζώα εχθές στα βραβεία. Όπως δήλωσε και ο Light με περίσσιο ύφος ‘Αυτά λέμε εμείς στα τραγούδια μας. Άμα θέλετε ακούτε Γαρμπή’. Συμπλήρωσαν δε διάφοροι συνάδελφοι του ότι όσοι κρίνουν το περιεχόμενο των στίχων που θεοποιεί την βία, την οπλοκατοχή, τον σεξισμό, τα ναρκωτικά, μάλλον μένουν στην Εκάλη και δεν ξέρουν τι γίνεται στις άλλες γειτονιές. 

Ρε μάγκες μου… Σε μια γειτονιά τον σκότωσαν τον Άλκη στο ξύλο. Μιλάμε για την βία, για το bullying, για τις δολοφονίες με στόχο να βρούμε την πηγή, να την θεραπεύσουμε όσο μπορούμε από την κοινωνία κι εσείς κρατάτε τον πήχη του ψευτοπαλικαρά που την έχει πιο μεγάλη και θα στο αποδείξει με μπουνιές, όσο πιο ψηλά μπορείτε. Έχετε τόσο κόσμο να σας ακούει και επιλέγετε να πείτε αυτό. 

Να έχεις τόση απήχηση και να πηγαίνεις στο εύκολο, στο παλιό, στο επικίνδυνο. Δεν έχετε ευθύνη ως πρότυπα. Χειρότερα. Έχετε ευθύνη ως καλλιτέχνες. Όταν μπορείς να κάνεις καλό, αλλά επιλέγεις συνειδητά να μην το κάνεις, πώς λέγεται; Πιστεύω λέγεται κρίμα (στον λαιμό σας). 

Όσοι θρέφουν και ανατρέφουν αυτό το κομμάτι της μουσικής δεν είναι άμοιροι ευθυνών.

Ενώ ξέρω πολύ καλά από εμπειρία τον πανικό με τον οποίο τρέχει η ροή των βραβείων (άπαξ και ξεκινήσουν, υπάρχει ένας τεράστιος όγκος ανθρώπων προγραμματισμένος στο δευτερόλεπτο να εκτελέσει την σκαλέτα της βραδιάς), θα ήθελα πιο γρήγορα αντανακλαστικά από το Mad.

Δόξα και τιμή στην Έλενα Παπαρίζου για όλα της. 

Πάω να ακούσω την πρωινή Γαρμπή μου”.